Pengajaran Kuantiti Pesanan Ekonomi (EOQ) menggunakan teknik O-Pizza

Ab Wahab, Shahrul Amri and Nasirun @ Hirun, Noraini and Selamat, Sarah Mardhiah and Ibrahim, Ima Ilyani and Ya, Syazwani (2016) Pengajaran Kuantiti Pesanan Ekonomi (EOQ) menggunakan teknik O-Pizza. Jurnal Pendidikan Bitara UPSI, 9 (2). pp. 45-51. ISSN 1394-7176

[img]
Preview
Text
PENGAJARAN KUANTITI PESANAN EKONOMI %28EOQ%29 MENGGUNAKAN TEKNIK O_PIZZA.pdf

Download (553kB) | Preview

Abstract

Kuantiti Pesanan Ekonomi (EOQ) merupakan salah satu konsep yang sukar difahami oleh kebanyakan pelajar kerana belum terdedah dengan persekitaran kerja. Artikel ini membincangkan teknik pengajaran EOQ dengan menggunakan kaedah pembelajaran pengalaman untuk meningkatkan pemahaman pelajar melalui modul O-Pizza sebagai analogi. Analogi ini dipilih kerana ianya lebih dekat dan dikenali oleh pelajar. Di samping itu, satu analisa data ringkas menggunakan Ujian U Mann-Whitney telah dijalankan untuk membandingkan keputusan peperiksaan, khususnya bagi soalan berkaitan EOQ. Peserta kajian terdiri daripada para pelajar daripada dua kumpulan; satu kumpulan diajar menggunakan O-Pizza, manakala satu lagi menggunakan kaedah pengajaran biasa. Keputusan analisa data menunjukkan bahawa sampel kumpulan yang menggunakan O-Pizza mendapat min markah yang lebih tinggi berbanding kumpulan yang menggunakan kaedah biasa. Dapatan ini mengisyaratkan kaedah pembelajaran pengalaman melalui modul O-Pizza boleh diperluaskan penggunaanya untuk membantu meningkatkan kefahaman para pelajar dalam topik EOQ.

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
Faculties: Faculty of Education and Human Development
Depositing User: Noriati Nordin
Date Deposited: 30 May 2018 04:00
Last Modified: 30 May 2018 04:00
URI: http://ir.upsi.edu.my/id/eprint/1050

Actions (login required)

View Item View Item