Amalan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dalam kalangan guru matematik sekolah menengah

Adnan, Mazlini and Abd. Kadir, Noorfazelawati (2014) Amalan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dalam kalangan guru matematik sekolah menengah. JURNAL PENDIDIKAN SAINS & MATEMATIK MALAYSIA, 4 (1). pp. 59-69. ISSN 2232-0393

[img]
Preview
Text
Amalan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dalam kalangan guru matematik sekolah menengah.pdf

Download (540kB) | Preview

Abstract

Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) merupakan salah satu transformasi dalam sistem pendidikan di Malaysia. Sehubungan itu, kajian ini bertujuan mengenal pasti amalan PBS dalam kalangan guru Matematik sekolah menengah. Seramai 103 orang guru matematik dari 13 buah sekolah menengah di daerah Raub, Pahang, telah dipilih sebagai sampel dalam kajian ini. Kajian ini dijalankan dalam bentuk tinjauan dengan menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian. Hasil dapatan dianalisis menggunakan analisis deskriptif dan analisis inferensi bagi menjawab persoalan kajian. Hasil analisis menunjukkan skor min keseluruhan amalan PBS adalah tinggi. Namun, perbezaan amalan PBS dengan pengalaman mengajar adalah tidak signifikan. Dapatan kajian ini boleh dimanfaatkan oleh pihak yang terbabit dalam memartabatkan lagi amalan PBS dalamkonteks pengajaran dan pembelajaran matematik.

Item Type: Article
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > QA Mathematics
Faculties: Faculty of Science and Mathematics
Depositing User: Elly Yuswanti Mohd Yusof
Date Deposited: 07 Feb 2018 07:47
Last Modified: 07 Feb 2018 07:47
URI: http://ir.upsi.edu.my/id/eprint/2192

Actions (login required)

View Item View Item