Pembinaan instrumen amalan pentaksiran guru matematik sekolah menengah

Abdullah, Mohd Faizal Nizam Lee and Hamzah, Mohd Sahandri Gani and Che Ahmad, Che Nidzam and Adnan, Mazlini and Mohamed Noh, Noraini and Suhaimi, Shafini (2014) Pembinaan instrumen amalan pentaksiran guru matematik sekolah menengah. JURNAL PENDIDIKAN SAINS & MATEMATIK MALAYSIA, 4 (1). pp. 1-14. ISSN 2232-0393

[img]
Preview
Text
Pembinaan instrumen amalan pentaksiran guru matematik sekolah menengah.pdf

Download (535kB) | Preview

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk membina satu instrumen penilaian bagi menilai amalan pentaksiran guru Matematik sekolah menengah. Instrumen ini adalah berbentuk rubrik dua lapis. Berdasarkan tinjauan literatur, instrumen kajian dibina merangkumi dua komponen utama: (1) ciri-ciri sedia ada yang dimiliki guru; serta (2) amalan yang dilakukan. Komponen pertama terdiri daripada empat konstruk iaitu kepercayaan dan nilai guru, pengetahuan, kemahiran dan sikap. Komponen kedua, amalan yang dilakukan guru terdiri daripada lima konstruk iaitu blueprint mata pelajaran, hasil pembelajaran, hasil sasaran yang dijangka, folio A dan folio B. Adalah diharapkan artikel ini dapat memberi gambaran mengenai instrumen penilaian amalan pentaksiran guru Matematik sekolah menengah yang dibina.

Item Type: Article
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
Q Science > QA Mathematics
Faculties: Faculty of Science and Mathematics
Depositing User: Elly Yuswanti Mohd Yusof
Date Deposited: 02 Feb 2018 07:30
Last Modified: 02 Feb 2018 07:30
URI: http://ir.upsi.edu.my/id/eprint/2501

Actions (login required)

View Item View Item