Pembinaan modul I-Think ungkapan Algebra tingkatan dua

Foo, Jing Yao (2017) Pembinaan modul I-Think ungkapan Algebra tingkatan dua. Masters thesis, Universiti Pendidikan Sultan Idris.

[img]
Preview
Text
Pembinaan modul latihan i_think ungkapan algebra tingkatan dua.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Kajian ini bertujuan membina sebuah modul latihan i-THINK Ungkapan Algebra Tingkatan Dua (Mi-T2) untuk meningkatkan pencapaian murid dalam Ungkapan Algebra II. Modul latihan Mi-T2 dibina berdasarkan Model Pembinaan Modul Sidek. Teori pembelajaran konstruktivisme, teori pembelajaran kognitif, peta pemikiran dan kemahiran berfikir aras tinggi merupakan tunjang pembinaan modul. Tahap kesahan, kebolehpercayaan dan keberkesanan modul latihan Mi-T2 turut diuji. Reka bentuk yang digunakan dalam kajian ini adalah kajian reka bentuk dan pembangunan dan kajian kuasi eksperimen. Modul ini dinilai oleh lima panel pakar untuk menentukan kesahan kandungan. Bagi menentukan kebolehpercayaan dan keberkesanan modul latihan Mi-T2, satu kajian telah dijalankan di sebuah sekolah menengah dalam daerah Kinta Utara, Perak. Dua kelas tingkatan dua dipilih melalui pensampelan rawak berkelompok. Kajian dijalankan sepanjang satu bulan dan topik yang dikaji ialah Ungkapan Algebra II. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah soal selidik keperluan modul Mi-T2, borang penilaian kesahan kandungan modul, soal selidik kebolehpercayaan modul, ujian pra dan ujian pasca. Dapatan kajian menunjukkan modul latihan Mi-T2 mempunyai skala persetujuan Cohen’s Kappa 0.89 dan nilai Cronbach Alpha 0.91. Perbandingan min markah bagi kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan menunjukkan terdapat peningkatan yang signifikan dalam ujian pasca, tetapi peningkatan min markah bagi kumpulan rawatan adalah lebih tinggi. Oleh itu, modul latihan Mi-T2 dapat membantu murid-murid menguasai topik Ungkapan Algebra II dengan lebih berkesan. Kesimpulannya, modul latihan Mi-T2 mempunyai kesahan kandungan dan kebolehpercayaan yang sangat tinggi dan modul ini dapat memberi kesan yang positif. Penggunaan modul latihan Mi-T2 memberikan implikasi kepada peningkatan kemahiran berfikir aras tinggi murid.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Q Science > QA Mathematics
Faculties: Faculty of Science and Mathematics
Depositing User: Siti Norliza Shamsudin
Date Deposited: 21 Mar 2019 08:09
Last Modified: 21 Mar 2019 08:09
URI: http://ir.upsi.edu.my/id/eprint/3810

Actions (login required)

View Item View Item