UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun |
Kajian ini bertujuan untuk melihat "Kesan Kaedah Koperatif STAD Terhadap Pengajaran Tatabahasa Di
Kalangan Pelajar Tingkatan Dua". Kajian ini berbentuk kuasi eksperimen. Seramai 112
orang pelajar terlibat dalam kajian ini. Empat buah kelas telah diambil untuk kajian. Kaedah
koperatif dijalankan dalam dua kelas dan dua kelas lagi kaedah tradisional. Pelajar keempat-empat
kelas ini mempunyai pencapaian yang hampir sama. Kumpulan kaedah koperatif terdiri daripada 56
orang pelajar, dan kumpulan kaedah tradisional terdiri daripada 56 orang pelajar. Praujian, pasca
ujian clan kuiz mingguan dijalankan untuk melihat keberkesanan pengajaran dan pembelajaran secara
koperatif dalam kaedah STAD (Student Team Achievement Division). Pengajaran melalui kaedah
ini berjalan selama enam minggu. Ujian-t digunakan untuk menguji dua belas hipotesis bagi
menentukan sama ada terdapat perbezaan yang signifikan antara pencapaian tatabahasa pelajar
kaedah koperatif dengan kaedah tradisional. Kajian berbentuk kuasi-eksperimen ini juga akan
cuba meninjau kesan penggunaan dua kaedah pengajaran tatabahasa terhadap markat pencapaian
pelajar. Kajian ini juga dapat menjawab pertanyaan sama ada kaedah koperatif berkesan atau tidak
bagi mengajar tatabahasa di sekolah.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |