UPSI Digital Repository (UDRep)
|
![]() |
|
|
Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun |
Kajian ini membangunkan permainan Bio _ Millionaire bagi Subtopik Enzim Biologi Tingkatan Empat dan menilai tahap persepsi kebolehgunaan permainan Bio _ Millionaire daripada perspektif murid Tingkatan Empat. Reka bentuk kajian adalah kajian pembangunan berlandaskan model ADDIE. Sampel kajian ini merupakan murid tingkatan empat yang mengambil mata pelajaran Biologi di Kolej Tahfiz Sains Nurul Aman, Kota Bharu, Kelantan. Pemilihan sampel kajian ini adalah secara rawak mudah. Pengumpulan data kajian adalah melalui instrumen soal selidik menggunakan pautan Google Form. Data dianalisis dengan menggunakan perisian Microsoft Excel dan perisian Statistical Package for the Social Science (SPSS) versi 27. Nilai kesahan pakar bagi kesahan muka dan kandungan permainan ini dianalisis menggunakan Indeks Kesahan Kandungan (IKK). Analisis deskriptif pula digunakan bagi menganalisis data kajian berdasarkan min dan sisihan piawai. Dapatan kajian mendapati permainan ini mempunyai nilai IKK yang baik iaitu 1.00. Manakala tahap persepsi kebolehgunaan permainan ini pula menunjukkan nilai purata skor min dan purata sisihan piawai bagi setiap konstruk soal selidik adalah baik iaitu kegunaan (M=3.63, SP=0.396), kemudahgunaan (M=3.59, SP=0.414), dan kepuasan pengguna (M=3.71, SP=0.296). Konklusinya, permainan Bio _ Millionaire ini telah berhasil dibangunkan dengan nilai kesahan dan tahap persepsi kebolehgunaan yang baik. Impaknya, permainan Bio _ Millionaire ini boleh dijadikan sebagai Bahan Bantu Mengajar (BBM) semasa proses pengajaran dan pemudahcaraan (PdPc). |
References |
Ahmad Fkrudin Mohmamed Yusoff & Ammar Badruddin Romli. (2018). Kebolehgunaan aplikasi mudah alih (Mobile Apps) bagi kursus sains, teknologi dan kejuruteraan dalam Islam (M-ISTECH) di Politeknik Malaysia. Malaysian Online Journal of Education, 2, 18–28. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/327233730 Ali, A., Abbas, L. N., & Sabiri, A. M. (2021). Keberkesanan Pembelajaran Gamifikasi dalam Pencapaian Pelajar bagi Topik Nombor Kompleks: Effectiveness of Gamification Learning in Student’ s Achievement for Complex Number Topic. Online Journal for TVET Practitioners, 6(2), 108-122. Amran Omar, Shazlin Amir Hamzah & Chang.P.K. (2021). Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen batas etnik di sekolah kebangsaan zon utara semenanjung Malaysia . Journal of Social Sciences and Humanities. 18(3), 1823–1884. Diperoleh daripada https://journalarticle.ukm.my/17490/1/47903-155177-1-SM.pdf Amy Rose Aeriyanie A Rahman (2016). DEVELOPMENT OF PROZYME BOARD GAME FOR TEACHING AND LEARNING ENZYME TOPIC IN BIOLOGY FORM 4 AMY ROSE AERIYANIE BT A RAHMAN DISSERTATION SUBMITTED IN FULFILLMENT OF THE REQUIREMENT FOR THE DEGREE OF MASTER OF EDUCATION (MASTER BY MIXED MODE) FACULTY OF SCIENCE AND MATHEMATICS SULTAN IDRIS EDUCATION UNIVERSITY. (2016). Diperoleh daripada https://ir.upsi.edu.my/files/docs/2020/2827_2827.pdf Anggela Hajar Puspitasari & Yuliani. (2020). Analisis Miskonsepsi Materi Enzim dengan Menggunakan Tt-Mcte terhadap Siswa SMA. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BIOEDU), 9(1), 93-101. Diperoleh daripada https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/bioedu/article/view/32316 Azlina Amat Yasin, Rohaidah Masri, Mazlini Adnan & Fadzil Mohamed. (2021). Pembangunan Model Pedagogi STEM Matematik berasaskan nilai dan akhlak di sekolah rendah: Satu analisis keperluan. Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematik Malaysia,11, 40-49. Diperoleh daripada https://doi.org/10.37134/jpsmm.vol11.sp.4.2021 Azlina Mohd Mydin, Siti Nurleena Abu Mansor, Wan Anisha Wan Mohammad, Mahanim Omar, Rafizah Kechil dan Siti Mariam Saad. (2021). InCeS: PEMBELAJARAN BERASASKAN PERMAINAN. 45-53. Diperolehi daripada https://appspenang.uitm.edu.my/sigcs/2021-1/Articles/InCeS_PEMBELAJARAN%20BERASASKAN%20PERMAINAN.pdf Bazilah Arshad, Nor Asniza Ishak & Rosniza Zaharudin. (2022). Kesahan Dan Kebolehpercayaan Instrumen Untuk Menguji Kreativiti Murid Dalam Tajuk Respirasi Sel. International Journal of Education, Islamic Studies and Social Sciences Research, 7(2), 86–96. Diperoleh daripada https://myjms.mohe.gov.my/index.php/IJEISR/article/view/20314 Berliana Oka Kirana Putri & Isnawati (2018). Profil Miskonsepsi Buku Teks pada Konsep Enzim dan Metabolisme Sel Kelas XII SMA di Kabupaten Sidoarjo. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 7(3), 468-477. Diperoleh daripada https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/bioedu/article/view/28838 Dayang Julida Abang Tar & Muhd Izwan Mahmud. (2021). Minat, Tingkah Laku Distruptif Dan Gaya Pembelajaran Murid Bermasalah Pembelajaran Di Sekolah Rendah. (2021). Jurnal Dunia Pendidikan. Diperoleh daripada https://doi.org/10.55057/jdpd.2021.3.4.5 Euis Nurhidayati. (2017). PEDAGOGI KONSTRUKTIVISME DALAM PRAKSIS PENDIDIKAN INDONESIA. INDONESIAN JOURNAL OF EDUCATIONAL COUNSELING. 1(1), 1-14. Diperoleh daripada http://ijec.ejournal.id/index.php/counseling /article/view /2/2 Faridah Anum Abdul Wahid, Abdul Halim Husain & Zahiah Haris. (2021). Elemen Kreativiti Dalam Pak-21: Teori Dan Faktor Mempengaruhinya. International Journal Of Creative Industries (IJCREI), 3(8), 13-36. Diperoleh daripada http://www.ijcrei.com/PDF/IJCREI-2021-08-12-02.pdf Fatimah Ibda. (2015). Perkembangan kognitif: teori jean piaget. Intelektualita, 3(1). Diperoleh daripada https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/intel/article/view/197 Gao, M., Kortum, P., & Oswald, F. (2018, September). Psychometric evaluation of the use (usefulness, satisfaction, and ease of use) questionnaire for reliability and validity. In Proceedings of the human factors and ergonomics society annual meeting (Vol. 62, No. 1, pp. 1414-1418). Sage CA: Los Angeles, CA: SAGE Publications. Diperoleh daripada https://doi.org/10.1177/1541931218621322 Gelamdin, R. B., & Daniel, E. G. S. (2017). PENDIDIKAN BIOTEKNOLOGI DALAM MATA PELAJARAN BIOLOGI DARI KACAMATA PELAJAR SEKOLAH MENENGAH. JuKu: Jurnal Kurikulum & Pengajaran Asia Pasifik, 4(3), 47-58. Diperoleh daripada https://jml.um.edu.my/index.php/JUKU/article/view/8204 Ghazali Darulsalam & Sufean Hussin. (2016). Ghazali Darussalam & Sufean Hussin. (2016). Metodologi penyelidikan dalam pendidikan.Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya Hsiao, H. S., Lin, C. Y., & Peng, Y. F. (2017). The influence of a mathematics problem-solving training system on first-year middle school students. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(1), 77-93. Irmayanti, Hasruddin, & Kartika. (2017). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Pada Materi Pokok Hormon Di Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Matauli Pandan Tahun Pembelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 12(1). Diperoleh daripada https://doi.org/10.24114/jpms.v12i1.8998 Juric, P. (2018). Design and implementation of anonymized social network-based mobile game system for learning mathematics. International Journal of Engineering Pedagogy (Ijep), 13(12), 83-98. Kamarul Azmi Jasmi. (2012). KEBOLEHPERCAYAAN, D. K. D. KESAHAN DAN KEBOLEHPERCAYAAN DALAM KAJIAN KUALITATIF. Diperoleh daripada https://core.ac.uk/download/pdf/42908972.pdf Krejie, R. V. & Morgan, D. W. (1970). Determining Sample Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement,30 (3), 607-610 Lau Li Min, T. & Siti Mistima Maat, (2022). Penerimaan Murid terhadap Pembelajaran Berasaskan Permainan dalam Matematik: Tinjauan Literatur Bersistematik. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 7(12), e001962. Diperoleh daripada https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i12.1962 Lesy Luzyawati & Halimatul Hidayah. (2019). Profil Miskonsepsi Siswa dalam Materi Sistem Ekskresi melalui Penugasan Peta Konsep. Mangifera Edu, 3(2), 72–87. Diperoleh daripada https://doi.org/10.31943/mangiferaedu.v3i2.20 Lissya Whildan. (2021). Analisis Teori Perkembangan Kognisi Manusia Menurut Jean Piaget. Permata: Jurnal Pendidikan Agama Islam. 2(1), 11-22. Diperoleh daripada http://www.journal.bungabangsacirebon.ac.id/index.php/permata/article/view/245/248 MALEK, M. A. I. A. (2023, October 27). Hanya 15.2 peratus pelajar pilih aliran Sains. Sinar Bestari. https://sinarbestari.sinarharian.com.my/buletin/hanya-152-peratus-pelajar-pilih-aliran-sains Mohd Faizal Nizam Lee Abdullah & Wei, L. T. (2017). Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen penilaian kendiri pembelajaran geometri tingkatan satu. Malaysian Journal of Learning and Instruction, 14(1), 211-265. Diperoleh daripada https://doi.org/10.32890/mjli2017.14.1.9 Mohd Syaubari Othman & Ahmad Yunus Kassim. (2018). Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Komposisi Pengajaran Guru Pendidikan Islam Sekolah Rendah yang Mengintegrasikan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) Menerusi Pengajaran Akidah. Jurnal Sains Humanika, 10(3), 1-8. Diperoleh daripada https://sainshumanika.utm.my/index.php /sainshumanika/article/view/1297/774 Noor Azman Hanif, Mazlina Che Mustafa & Hamidah Yusof (2020). Kebolehgunaan model pengurusan bilik darjah prasekolah berasaskan empat dimensi pengurusan bilik darjah [The usability of preschool classroom management model based on four dimensions of classroom management]. Muallim Journal of Social Sciences and Humanities, 90-98. Diperoleh daripada https://mjsshonline.com/index.php/journal/article/view/177 Noor Lela Ahmad, Sho.S.L., Hariyaty Ab Wahid & Rohaila Yusof. (2019). The significance of 21st century teaching and learning practices toward student development. International Journal of Education, Psychology and Counseling, 4(28), 37–51. Noorazman Abd Samad, Wan Mohd Rashid Wan Ahmad, Hairuddin Harun, Mohd Hasril Amiruddin, Suhaizal Hashim, Faizah Ja'apar. (2018). BAHAN BANTU MENGAJAR (BBM) DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN (P&P) DI SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN (SMK) DAERAH PONTIAN. Online Journal for TVET Practitioners, Diperoleh daripada https://publisher.uthm.edu.my/ojs/index.php/oj-tp/article/view/4808 Nor Aniza Ishak, Puteri Balqis Mohd Ishli & Nor Zaity Bakri. (2021). Mnemonik in Biology (MIB): Meningkatkan Pemahaman dan Menggalakkan Pembelajaran Aktif dalam Kalangan Pelajar Pra-universiti bagi Topik Cellular Respiration. Jurnal Pendidikan Malaysia, 75-86. Diperoleh daripada https://journalarticle.ukm.my/18494/1/51865-170085-1-PB.pdf Nor Hazlinda Idris, Mohd Radhi Musa & Hazani Suzima Hassan. (2019). Pembangunan DC Wheatstone Bridge di jabatan kejuruteraan elektrik, politeknik tuanku syed sirajuddin, ptss. Journal of Technical and Vocational Education, 1, 43–50. Diperoleh daripada https://upikpolimas.edu.my/ojs/index.php/JTVE/article/view/285 Norazlin Mohd Rusdin & Siti Rahaimah Ali. (2019). Amalan dan Cabaran Perlaksanaan Pembelajaran Abad Ke-21. Proceedings of the International Conference on Islamic Civilization and Technology Management. 23-24 November.ISBN: 978-967-2231-26-4 Norhasyimah Hamzah, Siti Nur Kamariah Rubani, Arihasnida Ariffin, Normah Zakaria & Fazrulhelmi Ahmad. (2020). Koswer Pembelajaran Interaktif Bagi Topik Pengaturcaraan Komputer. Online Journal for TVET Practitioners, 5(2). Diperoleh daripada https://doi.org/10.30880/ojtp.2020.05.02.005 Noriantie Ibrahim. (2021). Penggunaan Diagram ‘Resphogas’ untuk Meningkatkan Kefahaman dan Ingatan Pelajar Dalam Pembelajaran Biologi. Journal on Technical and Vocational Education, 6(2), 109-122. Diperoleh daripada https://upikpolimas.edu.my/ojs/index.php/JTVE/article/view/434 Notifa Silfiana. (2019). Penggunaan media dakon dalam meningkatkan hasil belajar matematika siswa kelas IV mis lamgugob banda Aceh. Diperoleh daripada https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/10851/ Nur Junainah Mohd Isa, Mohd Razimi Husin, Nurulhuda Md Hassan, & Norliza Abdul Majid. (2021). UNIT 3: Teori Perkembangan Kognitif. Modul Aplikasi Psikologi Pendidikan (ms. 26). Tanjung Malim, Malaysia: Universiti Pendidikan Sultan Idris. Nurul Syadiyah Khairuddin & Ramlah Mailok. (2020). Pembelajaran Berasaskan Permainan Dalam Mata Pelajaran Sejarah Menggunakan Teknik Mnemonik Game Based Learning in History Subjects Using Mnemonic Techniques. Diperoleh daripada https://ojs.upsi.edu.my/index.php/JICTIE/article/view/3583 Nurulhuda Hanzah, Sa'adiah Mohamad & Nor Azuana Taib. (2019). Pembangunan dan penggunaan ohmic wheel sebagai alat bahan bantu mengajar. Journal of Technical and Vocational Education, 1, 31–42. Diperoleh daripada https://upikpolimas.edu.my/ojs/index.php/JTVE/article/view/283 Raja Abdullah Raja Ismail & Daud Ismail. (2018). Aplikasi ‘Konsep 4C’pembelajaran abad ke-21 dalam kalangan guru pelatih pengajian agama Institut Pendidikan guru kampus Dato’Razali Ismail. Asian People Journal (APJ), 1(1), 45-65. Diperoleh daripada https://journal.unisza.edu.my/apj/index.php/apj/article/view/8 Risca Dwi Kusuma, Fetchur Rohman, & Istamar Syamsuri. (2017). Permasalahan Dalam Pembelajaran Biologi pada Jurusan Pertanian SMK Negeri 1 Kademangan Blitar. Biolohi, Pembelajaran Dan Lingkungan Hidup Perspektif Interdisipliner, 133–136. Diperoleh daripada http://research-report.umm.ac.id/index.php/ Rohani Arbaa, Hazri Jamil & Mohammad Zohir Ahmad. (2017). Model bersepadu penerapan kemahiran abad ke-21 dalam pengajaran dan pembelajaran. Jurnal Pendidikan Malaysia, 42(1), 1-11. Diperoleh daripada https://core.ac.uk/reader/132305150 Rosfuzah Roslan, Norhidayah Abd Halim Abd Hamid, Wardah Syahirah Ahmad Nizam & Nurallisya Mohd Ali. (2021). Membaca bersama Iman: Pembangunan aplikasi mudah alih bagi pembelajaran dan permainan membaca Bahasa Malaysia Pra Sekolah. Multidisciplinary Applied Research and Innovation, 2(2), 347–352. Rula Al-Azawi, Fatma Al-Faliti & Mazin Al-Blushi. (2016). Educational Gamification Vs Game Based Learning: Comparative Study. International Journal of Innovation, Management and Technology, 7(4), 132-134. Diperoleh daripada http://www.ijimt.org/vol7/659-CM932.pdf Sa’adiah Mohamad, Muhamad Akasah Hamzah & Farkhruzi Osman. (2020). Persepsi Pelajar Terhadap Manfaat dan Keinginan Menggunakan Snake & Ladder Digital Game Board dalam Pembelajaran Berasaskan Permainan. Jurnal Dunia Pendidikan. 2(3), 126-134. Diperoleh daripada https://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd/article/view/10834/5092 Selvan Subramaniam, T., Arihasnida Ariffin, Norhasyimah Hamzah & Siti Nur Kamariah. (2018). Pembangunan aplikasi pembelajaran M-SPWTC untuk kursus pemasagan dan penyelenggaraan elektrik satu fasa. Journal for TVET Practitioners, 3(1). Diperoleh daripada https://publisher.uthm.edu.my/ojs/index.php/oj-tp/article/view/4834 Siti Sarah Muhammad Raflee & Lilia Halim. (2021). The Effectiveness of Critical Thinking in Improving Skills in KBAT Problem Solving.Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematik Malaysia,11(1), 60-76. Diperoleh daripada https://doi.org/10.37134/jpsmm.vol11.1.6.2021 Sumpena Rohaendi & Nur Indah Laelasari. (2020). Penerapan Teori Piaget dan Vygotsky Ruang Lingkup Bilangan dan Aljabar pada Siswa Mts Plus Karangwangi. PRISMA. 9(1), 65-76. Diperoleh daripada https://jurnal.unsur.ac.id/prisma/article/view/886/783 Syarifatul Mubarak, Endang Susilaningsih & Edy Cahyono. (2016). Pengembangan tes diagnostik three tier multiple choice untuk mengidentifikasi miskonsepsi peserta didik kelas XI. Info Artikel. Diperoleh daripada http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jise Ummu Nasibah Nasohah, Muhammad Izuan Abd Ganii & Nazipah Mat Shaid @ Md Shaid. (2015). Model ADDIE dalam proses reka bentuk modul pengajaran: Bahasa Arab tujuan khas di Universiti Sains Islam Malaysia. Proceedings of the International Seminar on Language Teaching ISeLT. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/280734367 Wan Norina Wan Hamat, Ahmad Fkrudin Mohamed Yusoff & Nur Affifah Saharudin. (2018). DEVELOPMENT AND ASSESSMENT OF Ie-WAHYU LEARNING MODULE USING EXPLORATIONAL LEARNING APPROACH FOR SCIENCE, TECHNOLOGY AND ENGINEERING IN ISLAM COURSE IN MALAYSIA POLYTECHNIC. Wardyawaty Rajikal & Mohd Isa Hamzah. (2020). Kajian Sistematik Pengajaran Abad Ke-21 (PAK21) dalam Kalangan Guru Pendidikan Islam (GPI): Systematic Review of 21st Century Teaching Among Islamic Education Teachers. Attarbawiy: Malaysian Online Journal of Education, 4(2), 103-113. Diperoleh daripada https://attarbawiy.kuis.edu.my/index.php/jurnal/article/view/46 Wong, W. S. (2018). Pembelajaran Berasaskan Permainan dalam Pendidikan STEM dan Penguasaan Kemahiran Abad Ke-21. Politeknik & Kolej Komuniti Journal of Social Sciences and Humanities, 3. 121-130. Diperoleh daripada https://myjms.mohe.gov.my/ index.php/PMJSSH/ article/view/4678 Wong, W. S., & Kamisah Osman. (2018). Pembelajaran Berasaskan Permainan dalam Pendidikan Stem dan Penguasaan Kemahiran Abad Ke-21. In Politeknik & Kolej Komuniti Journal of Social Sciences and Humanities (Vol. 3). Diperoleh daripada https://myjms.mohe.gov.my/index.php/PMJSSH/article/view/4678 Yusof Mohamd Yusof, Afida Ayob & Mohamad Hanif Md Saad. (2021). Penggunaan Teknologi Kejuruteraan dalam Pendidikan STEM Bersepadu. Jurnal Kejuruteraan, 33(1), 1-11. Diperoleh daripada https://journalarticle.ukm.my/16469/1/01.pdf
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |