UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Tujuan kajian ini adalah untuk menmjau pencapaian pelajar setelah menerima pembelajaran melalui multimedia interaktif. Kajian ini juga melihat kesan pembelajaran dengan menggunakan multimedia ke atas motivasi dan minat belajar di kalangan pelajar tingkatan empat dalam mata pelajaran pendidikan seni. Kajian dibuat terhadap pelajar-pelajar tingkatan empat di tiga buah sekolah menengah bantuan penuh kerajaan, iaitu Sekolah Menengah Khir Johari Tanjong Malim, Perak, Sekolah Menengah Buyung Adil Tapah Perak, dan Sekolah Menengah Felda Besaout, Perak Darul Ridwan. Seramai 50 orang daripada 91 orang pelajar lelaki dan perempuan tingkatan 4 di sekolah tersebut dipilih secara rawak untuk sampel kajian. Reka bentuk kajian bercorak eksperimen dijalankan bagi mengkaji keberkesanan penggunaan multimedia dan menggunakan kaedah pengajaran tradisi sebagai perbandingan, menggunakan reka bentuk satu kumpulan pra ujian dan pasca ujian dan analisis ujian- t. Dalam hal ini satu koswer yang bertajuk 'Lawatan ke Balai Seni Lukis Negara' telah dibangunkan khusus untuk kajian ini. Kajian mendapati bahawa pengajaran dan pembelajaran yang menggunakan multimedia interaktif dengan reka bentuk yang teratur telah menunjukkan pencapaian min yang meningkat dan terdapat perbezaan yang signifikan antara pra ujian dan pasca ujian. Pengajaran menggunakan multimedia interaktif dapat meningkatkan pencapaian pelajar. Kajian juga menunjukkan sikap positif terhadap penggunakan multimedia dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan seni dan tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara pencapaian pelajar lelaki dan perempuan. Di samping itu terdapat perubahan sikap di kalangan pelajar setelah menggunakan komputer multimedia, sungguhpun tidak terdapat perbezaan signifikan. |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |