UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :research_report
Subject :PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania
Main Author :Nordiana Hamzah
Additional Authors :Ros Silawati Ahmad@Abdullah
Farra Humaira Mohammad
Hasrina Baharum
Ibrahim Bakar
Title :Penggunaan instrumen pantun berestetika dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Bahasa dan Komunikasi
Year of Publication :2018
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Instrumen Penyelidikan ialah alat kajian untuk mengukur yang direka untuk mendapatkan data mengenai topik yang menjadi minat subjek penyelidikan. Instrumen yang direka dalam kajian ini ialah instrumen Pantun Berestetika (PB) yang akan digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu di sekolah kebangsaan dan juga dapat diaplikasikan di sekolah jenis kebangsaan. Pembinaan instrumen PB merupakan satu inovasi dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu di sekolah kebangsaan dan juga di sekolah jenis kebangsaan. Definisi inovasi menurut Kementerian Pendidikan Malaysia

References

Abdul Rahman bin Che Ngah, Amir Hazlin bin Lin, Siti Sarah binti Abdul Malik &

NurFarah Lo binti Abdullah. (2016). Bahasa Melayu Tahun 1. Kuala

Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka.

 

Aida Qamariah Ishak, Salinah Ja’afar, & Ahmad Ramizu Abdullah. (2018). Pantun kanak-kanak dari perspektif semiotik riffaterre. Jurnal Melayu, 88–109.

 

Hudiya Adzhar, Aidah Abdul Karim, & Muhammad Uzair Sahrin. (2018). Pembangunan Instrumen Penerimaan E-Pembelajaran Pelajar Pascasiswazah Menggunakan Analisis Rasch. Jurnal Pendidikan Malaysia, 42(2), 147–155. https://doi.org/DOI: http: //dx.doi.org/10.17576/JPEN-2017-42.02-08

 

Kartini Abd Wahab. (2016). Profil tumbuh-tumbuhan dalam pantun Melayu Plants profile in the Malay pantun. GEOGRAFIA Online Malaysian Journal of Society and Space, 11(11), 29–43.

 

Kementerian Pendidikan Malaysia. (2016). Kurikulum standart sekolah bahasa Melayu

sekolah kebangsaan. Putrajaya: Bahagian Pembangunan Kurikulum.

 

Marina Ibrahim Mukhtar, & Jamil Ahmad. (2013). KESAHAN DAN KEBOLEHPERCAYAAN INSTRUMEN PENILAIAN PELAKSANAAN PENTAKSIRAN KOMPETENSI PERSIJILAN MODULAR ( PKPM ). In ICSSR (pp. 320–326). Penang.

 

Mohd Norma Sampoerna, Sumarlam, & Suyitno. (2016). Kajian antropologi sastra dan nilai pendidikan karakter religius dalam pantun adat Jambi serta relevensi dengan pembelajaran sastra di SMP. Jurnal S2 Pendidikan Bahasa Indonesia, 1(2012), 1–9.

 

Mohd Rashid Md Idris. (2012). Nilai Kebijaksanaan Melayu Dalam Pantun. ULUM ISLAMIYYAH JOURNAL, 9, 3–18.

 

Muhamad Fadzilah Hj. Zaini. (2016). Analisis Semantik Kognitif Pantun Melayu, (December). https://doi.org/10.13140/RG.2.2.33371.36640

 

Muharroni. (2016). Nilai Estetik Pantun dalam Tradisi Nikah Kahwin Masyarakat Melayu Tanjung Pinang Riau Indonesia. Retrieved from http://riset.umrah.ac.id/wp-content/uploads/2016/08/tmp_8411-Jurnal-Estetik-Pantun-1464266203.pdf

 

Nirwana Sudirman, & Zulkifley Hamid. (2016). Pantun melayu sebagai cerminan kebitaraan perenggu minda melayu, 15(2).

 

Nordiana Hamzah .(2014). Pengabaian estetika pantun. Dalam Monograf Sinar

Bahasa.82-96. Jitra: Institut Pendidikan Guru Kampus Darulaman.

 

Nordiana Hamzah, Hasrina Baharum & Farra Humairah Mohd (2017). Analisis Modul

Seni Bahasa dalam Buku Teks Bahasa Melayu Semakan 2016 dalam Prosiding Persidangan Antarabangsa Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa(p. 469- 4

 

Nor Mashitah binti Mohd Radzi. (2017). Pembinaan dan Pengesahan Instrumen Pentaksiran Prestasi Standard Awal Pembelajaran dan Perkembangan Awal Kanak-Kanak. UNIVERSITI MALAYA KUALA LUMPUR.

 

Norazimah Zakaria, Azlina Abdullah, Sharifah Zarina Syed Zakaria, Mimi Hanida Abdul Mutalib, Siti Salwa Jamaldin, Mashitah Sulaiman, & Rosmah Derak. (2017). Akal Budi Dan Cerminan Jati Diri Melayu Dalam Pantun Akal Budi and Reflection of Malay Identity in Pantun. Jurnal Sultan Alauddin Sulaiman Shah (Special Issue), 4, 89–97.

 

Patton,M.Q.(2002). Qualitative,research&evaluationmethods. Thousand Oaks,

California: SagepublicationsInc.

 

Siti Hajar Che Man .(2013). Kelestarian pantun: Rencah dan leluhur bangsa dulu, kini

dan selamanya. International Journal of the Malay World and Civilisation

1(1), 75 – 81.

 

Tran Thuy Anh. (2013). The Association between “pembayang” and “pemaksud” of

Malay Pantun. International Journal of the Malay World and Civilisation 1(3), 69- 75.

 

Zainiah Mohamed Isa, Juppri Bacotang, Nur Fatin Zainuddin, & Mazlina Che Mustafa. (2018). Tahap Perkembangan Bahasa dan Komunikasi Kanak-Kanak berusia 2 +

Tahun. In Persidangan Antarabangsa Pedagogi Islam dalam Pendidikan 2017 (pp. 1–10). Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultn Idris Tanjung Malim.


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.