UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

Today's popular searches:
PENDIDIKAN pembangunan matematik ismail man addie
Goh swee Choo Ahmad Hashim M K Ahmad model Abdul Halim Ali

Browse by: Year_icon Subject Year_icon Publisher Year_icon Year
Latest addition to the database :
12023
article
Reconnecting learning empowering redamiation for at-risk dyscalculic pupils
Sai,Hoe Fu
Dyscalculia is a specific mathematics learning disability which can lead to a diverse range of difficulties with mathematics. After we identify the pupils with dyscalculia, it is essential to help them to master the basic numeracy skills, so they can further their study of mathematics in higher education. Reconnecting Learning is an instructional-based intervention that aims to help at-risk dyscalculic pupils to learn basic numeracy. It was developed based on two theories from mathematics education and special needs education, Tall's (2013) theory and Feuerstein's (2015) structural cognitive modifiability theory. Keywords: Dyscalculia, Child..

0 hits

22023
article
Pengaruh faktor dalaman dan luaran terhadap pencapaian mata pelajaran ekonomi bagi murid-murid sekolah menengah luar bandar negeri Perak, Malaysia
Malini Deepa Kaliappan
Kajian ini bertujuan mengkaji faktor-faktor yang mempengaruhi pencapaian subjek Ekonomi bagi murid-murid tingkatan empat. Kajian ini menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen kajian dan diedarkan kepada 201 orang murid tingkatan empat di tujuh buah sekolah menengah sekitar Daerah Kinta Utara, Ipoh. Pengukuran input dibuat dalam format skala Likert 5 poin. Data soal selidik yang diperolehi, dianalisis menggunakan perisian IBM SPSS Statistics versi 23 melalui ujian deskriptif dan inferensi. Dapatan bagi analisis deskriptif menunjukkan faktor Gaya Pembelajaran memperolehi nilai min skor yang Sederhana tinggi iaitu 3.187 diikuti oleh Sikap Murid (Min = 3.0167), manakala faktor Guru, Persekitaran Sekolah, Keluarga dan Minat Murid mencapai tahap pengaruh Sederhana Rendah, dengan nilai skor Min 2.969, 2.964, 2.992 dan 2.872, mengikut turutan. Sebagai kesimpulan, kesemua item-item bagi faktor Dalaman dan Luaran mempunyai pengaruh terhadap pencapaian murid. Walaubagaimanapun sekiranya f.....

0 hits

32023
article
Pendidikan multibudaya dalam kalangan guru sekolah rendah di Negeri Sembilan
Suzana Muhamad Pilus
Objektif kajian ini adalah untuk melihat tahap pelaksanaan pendidikan multibudaya dalam kalangan guru sekolah rendah di Negeri Sembilan. Reka bentuk kajian ini berdasarkan pendekatan penyelidikan kuantitatif dengan menggunakan kaedah survei. Kajian survei ini menggunakan soal selidik yang telah diadaptasi iaitu Borang Soal Selidik Kajian Pendidikan Multibudaya sebagai instrumen utama bagi mengumpul data berkaitan kajian ini. Kaedah persampelan rawak berstrata telah digunakan di mana 927 orang guru sekolah kebangsaan daripada 103 buah sekolah di seluruh daerah di Negeri Sembilan telah dipilih sebagai responden. Indek kebolehpercayaan Alpha Cronbach bagi soal selidik bagi mengukur semua aspek dalam kajian ini adalah antara 0.742 hingga 0.934. Pengumpulan data kajian ini dilakukan dengan menggunakan aplikasi google form. Data kajian ini dianalisis menggunakan perisian SPSS versi 26.0. Dua jenis statistik digunakan iaitu statistik deskriptif dan statistik inferensi. Statistik deskriptif ia.....

3 hits

42023
article
Pedagogical approavhes using neoro linguistis programming (NLP) strategies from perspective of NLP ttained teachers
Nik Muhammad Hanis Nek Rakami
The purpose of this study is to explore how Neuro Linguistic Programming (NLP) strategies applied by NLP-trained teachers as their pedagogical approaches in teaching and learning. A qualitative research was conducted among secondary school teachers in Malaysia. A total of 7 interviewees were selected. Content analysis and critical discourse analysis on analysing three sources of data collection have been carefully applied. The teachers are NLP practitioners who have been certified by the National Federation of Neuro-Linguistic Programming (NFNLP) and NLP Malaysia. This study identifies strategies of NLP that have been applied in the teaching and learning process. The strategies include ‘building rapport’, ‘representational system’, ‘logical level’, ‘Milton Models’, ‘metaphors’ and ‘anchoring’. The findings indicate that NLP is a viable means of teaching and learning practices in the classroom, but it needs flexibility due to the obstacles faced in its practices......

5 hits

52023
article
Kesejahteraan emosi murid berkeperluan pendidikan khas pasca covid-19
Mohd Ridhuan Mohd Jamil
Konsep kesejahteraan merangkumi pelbagai dimensi, termasuk aspek mental/psikologi, fizikal, dan sosial. Salah satu dimensi kesejahteraan iaitu kesejahteraan emosi yang menerangkan konsep psikologi berkaitan dengan kepuasan hidup, tujuan, dan emosi positif. Dimensi kesejahteraan emosi ini amat kritikal terutamanya bagi murid berkeperluan pendidikan khas pasca Covid-19. Kajian ini merupakan kajian kualitatif menggunakan kaedah tinjauan literatur dengan merujuk bahan daripada sumber ilmiah. Objektif kajian berfokus kepada; (i) mengenal pasti perkaitan antara kesejahteraan emosi dan murid berkeperluan pendidikan khas, (ii) mengenal pasti isu kesejahteraan emosi bagi murid berkeperluan pendidikan khas pasca Covid-19. Hasil analisis mencadangkan keperluan terhadap panduan dalam menguruskan kesejahteraan emosi bagi murid berkeperluan pendidikan khas pasca Covid-19 bagi membantu guru dan murid menangani isu ini. Kata kunci: kesejahteraan emosi, murid berkeperluan pendidikan khas, pasca Covid-.....

9 hits

62023
article
Kesahan modul kecerdasan emosi bagi latihan psikopendidikan pegawai Tentera Malaysia
Vijayasree Raghavan Pillai
Kajian ini bertujuan untuk menentukan kesahan kandungan Modul Kecerdasan Emosi yang digunakan sebagai latihan psikopendidikan pegawai tentera. Asas kerangka modul ini adalah berlandaskan prinsip-prinsip Teori Pemusatan Insan (TPI) oleh Carl Rogers (1959) bagi meningkatkan tahap kecerdasan emosi dalam diri individu dan seterusnya memberi kesan positif terhadap kepuasan kerja dan komitmen terhadap organisasi. Kajian deskriptif ini berasaskan kepada pembinaan modul oleh Sidek dan Jamaluddin (2005) yang mempunyai dua fasa kajian. Fasa pertama dijalankan bagi mengubahsuai modul kecerdasan emosi berdasarkan aktiviti yang diutarakan oleh Lynn (2002) berdasarkan kajian perpustakaan dan pandangan pakar. Aktiviti yang digariskan oleh Lynn bertujuan untuk meningkatkan tahap kecerdasan emosi dalam kalangan pekerja. Melalui perbincangan bersama pakar, modul ini diubahsuai dengan mengambil kira faktor silang budaya untuk memenuhi keperluan kumpulan sasaran. Fasa kedua pula dijalankan untuk memperole.....

6 hits

72023
article
Kesahan kandungan instrumen pengukuran pengurusan pengetahuan organisasi pembelajaran menggunakan kaedah nisbah kesahan kandungan (CVR)
Shahrulazman Abd Raub
Artikel ini menyediakan ulasan berkaitan proses kesahan kandungan untuk konstruk dan item yang dimaksudkan dalam pengurusan pengetahuan organisasi pembelajaran di Malaysia. Ini bertujuan mengisi jurang akademik berkaitan konsep pengurusan pengetahuan organisasi,terutamanya dalam bidang pendidikan. Kajian ini dilaksanakan untuk menguji aspek kesahan kandungan instrumen pengukuran pengurusan pengetahuan organisasi menggunakan kaedah Nisbah Kesahan Kandungan (CVR). Ini bagi memastikan instrumen pengukuran adalah sesuai untuk digunakan dalam konteks pendidikan dan budaya tempatan. Kajian adalah berbentuk tinjauan soal selidik secara bertulis dan dalam talian. Lapan orang pakar dalam bidang kepimpinan pendidikan dipilih yang terdiri daripada lima orang pakar profesional dan tiga orang pakar lapangan yang masih aktif berkhidmat di Universiti Awam Malaysia dan Kementerian Pendidikan Malaysia. Proses kesahan instrumen melibatkan 32 item daripada empat konstruk. Daripada 32 item berkenaan, 16 i.....

18 hits

82024
bulletin
CeBEC-Rafflesia
Centre of Biodiversity and Conservation UPSI
14 hits

92024
bulletin
CeBEC-Hornbill
Centre of Biodiversity and Conservation UPSI
12 hits

102024
bulletin
Buletin CPRI-CPRI dan Antarabangsa 2024
Pusat Pedagogi Penyelidikan dan Inovasi UPSI
12 hits

[First] [Prev] Page 1 of 948 [ Next ] [ Last ]
Filter
Loading results...



Specific Period
Loading results...



Top 5 related keywords (beta)

Loading results...



Recently Access Item




Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.