UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 247 |
1 | 2011 thesis | Penerapan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam proses pengajaran dan pembelajaran fizik (satu kajian kes) Suhaiza Mat Said Case Studies Research on the Application of Information and Communication Technology (ICT) in Teaching and Learning Process in Physics was implemented to learn more about the application of ICT in secondary school. This approach was chosen for the understanding of realities of ICT implementation and problems faced by teacher who implement it. This study was also conducted to identify how teachers implement the ICT in physics teaching and learning process, problems, problems solution and find out whether factors such as attitudes of teachers, teaching experience, number of hours of teaching, knowledge and computer skills and experience of the course ICT influence the adoption of ICT in teaching and learning physics. This study involved five teachers who serve as subjects in the district of Kuala Terengganu, Terengganu. Subjects were selected using selected sampling. Interview protocol as the main research instruments used to gather information. Process monitoring studies such as the ear..... 2267 hits |
2 | 2004 thesis | Tahap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) sebagai alat bantu mengajar di kalangan guru Matematik semasa pengajaran dan pembelajaran Matematik disekolah menengah daerah Batang Padang, Perak Johnson Savarimuthu This study is a survey to identify the usage of ICT in teaching and learning Mathematics in secondary schools in Batang Padang District, Perak. The aspects that identify are the interest of using ICT, usage of ICT equipment and the promblems of using ICT by the teachers in teaching and learning Mathematics. A total of 100 graduate and non graduate and also with experienced and less experienced teachers from ten schools in Batang Padang District were selected as samples for this study. The purpose of this study is to gauge the teachers interest on ICT, usage of ICT equipment and the problems they are facing when using ICT in teaching and learning Mathematics in school. For this purpose all samples were answered the questionares which were prepared by the reseacher. Datas obtained from the questionares were analyzed by SPSS (Statistical Package for the Sosial Sciences) and interpreted to fulfil the survey questions. The results show that more than 80 % of the teachers were given a positi..... 3638 hits |
3 | 2003 monograph | Penilaian terhadap persediaan pelajar Fakulti Teknologi Maklumat Dan Komunikasi dalam menghadapi praktikum 2003 dan pencapaian objektif praktikum keseluruhannya Hanif Abd Samad, 869 hits |
4 | 2020 bulletin | Kementerian Pengajian Tinggi-Kenyataan Media-Penawaran geran penyelidikan khas bagi menghadapi PASCA COVID-19 Bahagian Komunikasi Korporat UPSI 374 hits |
5 | 2020 bulletin | Kementerian Pengajian Tinggi-Kenyataan Media-Pesanan kepada pelajar Institut Pengajian Tinggi berikutan pengumuman perintah kawalan pergerakan fasa 3 Bahagian Komunikasi Korporat UPSI 357 hits |
6 | 2021 bulletin | Inspirasi Universiti Pendidikan Sultan Idris Keluaran 12/2021 Bil 13 Bahagian Komunikasi Korporat UPSI 315 hits |
7 | 2024 bulletin | Inspirasi Universiti Pendidikan Sultan Idris keluaran 4/2024 Bil 20 Bahagian Komunikasi Korporat 4 hits |
8 | 2023 bulletin | Inspirasi Universiti Pendidikan Sultan Idris keluaran 12/2023 Bil 19 Bahagian Komunikasi Korporat 3 hits |
9 | 2007 thesis | Komunikasi antara guru dan murid dalam pengajaran penulisan bahasa Melayu Zurida Abdul Manan Kajian ini meneliti perspektif komunikasi dalam pengajaran penulisan Bahasa
Melayu di dalam kelas tingkatan 5 Aset di sebuah sekolah menengah. Tujuan kajian ini untuk mengenal
pasti keberkesanan komunikasi antara guru dan murid dalam pengajaran penulisan. Selain itu, kajian
ini dilaksanakan semasa proses pengajaran berlangsung di dalam bilik darjah dengan menggunakan reka
bentuk kajian kes. Seramai 6 orang responden telah dipilih untuk ditemu bual. Pengkaji menggunakan
kaedah pemerhatian, temubual dan rakaman audio sebagai alat pengumpulan data. Penganalisisan data
dibuat semasa dan selepas temu bual dijalankan.
Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa komunikasi dalam pengajaran penulisan dipengaruh oleh
ketiga-tiga elemen pemboleh ubah yang disebutkan iaitu pemerhatian,
temu bual dan rakaman audio selain pengalaman mengajar.
.. 1608 hits |
10 | 2016 article | Strategi komunikasi lisan bahasa Melayu dalam kalangan pelajar Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina (SRJK(C)) Pangat Mohd Helmi, Abdul Wahid Puteri Roslina, Makalah ini membicarakan tentang jenis-jenis strategi komunikasi pelajar Cina di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina (SRJK(C)) dalam pemelajaran bahasa Melayu sebagai bahasa kedua. Kajian ini berasaskan taksonomi strategi komunikasi Tarone (1983) dan menggunakan kaedah kuantitatif dan kualitatif dalam pengumpulan data. Subjek yang dipilih merupakan 130 pelajar darjah lima di SRJK(C) di Kuala Langat. Subjek dibahagikan kepada tiga kumpulan berasaskan aras kecekapan bahasa mereka. Instrumen yang digunakan ialah ujian lisan dan transkripsi korpus lisan. Dapatan kajian menunjukkan 8 strategi komunikasi lisan telah digunakan oleh pelajar Cina dan strategi yang paling kerap digunakan ialah pengguguran mesej (57%), rayuan kerjasama (13%), penghuraian (9%), penukaran kod (8%), pengelakan tajuk (6%), generalisasi terlampau (4%), penghampiran (2%) dan pembentukan kata baharu (1%). Strategi komunikasi lisan bukan sahaja merupakan aspek yang penting dalam komunikasi tetapi juga memberikan sumbang..... 1549 hits |
[First] [Prev] | Page 1 of 25 | [ Next ] [ Last ] |