UPSI Digital Repository (UDRep)
|
![]() |
|
Total records found : 60 |
Simplified search suggestions : alat bantu mengajar |
1 | 2004 Thesis | Tahap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) sebagai alat bantu mengajar di kalangan guru Matematik semasa pengajaran dan pembelajaran Matematik disekolah menengah daerah Batang Padang, Perak Johnson Savarimuthu This study is a survey to identify the usage of ICT in teaching and learning Mathematics in secondary schools in Batang Padang District, Perak. The aspects that identify are the interest of using ICT, usage of ICT equipment and the promblems of using ICT by the teachers in teaching and learning Mathematics. A total of 100 graduate and non graduate and also with experienced and less experienced teachers from ten schools in Batang Padang District were selected as samples for this study. The purpose of this study is to gauge the teachers interest on ICT, usage of ICT equipment and the problems they are facing when using ICT in teaching and learning Mathematics in school. For this purpose all samples were answered the questionares which were prepared by the reseacher. Datas obtained from the questionares were analyzed by SPSS (Statistical Package for the Sosial Sciences) and interpreted to fulfil the survey questions. The results show that more than 80 % of the teachers were given a positi..... 3968 hits |
2 | 2017 Thesis | Keberkesanan penggunaan alat bantu mengajar interaktif bagi meningkatkan kefahaman konsep pengaturcaraan dalam kalangan pelajar Siti Sakinah Mohd Yusof Kajian ini bertujuan untuk menguji keberkesanan penggunaan alat bantu mengajar interaktif bagi meningkatkan kefahaman mengenai konsep pengaturcaraan dalam kalangan pelajar. Satu kajian berbentuk kuasi-eksperimen telah dijalankan di sebuah kolej di Perak. Sampel kajian terdiri daripada 91 orang pelajar telah dipilih berdasarkan markah ujian-pra mereka. Pelajar-pelajar telah dibahagikan kepada dua kumpulan dengan menggunakan persampelan bertujuan, 53 pelajar dalam kumpulan eksperimen dan 38 orang pelajar dalam kumpulan kawalan. Semasa proses pengajaran dan pembelajaran, pelajar dalam kumpulan eksperimen telah dirawat dengan menggunakan alat bantu mengajar interaktif kontemporari manakala pelajar dalam kumpulan kawalan telah dirawat menggunakan alat bantu mengajar interaktif konvensional. Data telah dikumpulkan melalui ujian-pra dan ujian-pasca, dan ia dianalisis menggunakan ujian-t berpasangan, analisis kovarians (ANCOVA) dan analisis tematik. Peningkatan yang signifikan dalam prestasi s..... 2447 hits |
3 | 2019 Article | Penggunaan alat bantu mengajar dalam pengajaran Bahasa Melayu menggunakan pendekatan pembelajaran berpusatkan pelajar Alizah Lambri Kajian ini bertujuan melihat alat dan bahan bantu mengajar (ABM/BBM) yang digunakan oleh pensyarah dalam melaksanakan pembelajaran berpusatkan pelajar di institusi pengajian tinggi. Dalam kajian ini, pelaksanaan pendekatan berpusatkan pelajar hanya dilihat dalam satu kursus Bahasa Melayu sahaja. Kajian ini melibatkan seorang pensyarah Bahasa Melayu sebagai peserta kajian utama, manakala pelajar yang terlibat semasa proses pengajaran dan pembelajaran sepanjang tempoh kajian dibuat turut dijadikan sebagai informan. Dapatan kajian mendapati, terdapat pelbagai ABM/BBM yang digunakan oleh pensyarah bagi tujuan menggalakkan penglibatan aktif pelajar mengikuti sesi pembelajaran. Walau bagaimanapun, bagi memastikan proses pembelajaran berlangsung dengan lebih lancar bersesuaian dengan perkembangan pedagogi abad ke-21 serta bagi menyahut cabaran Education 4.0, para pensyarah disarankan agar lebih peka terhadap perkembangan teknologi terkini agar pelbagai ABM/BBM dapat digunakan di dalam kelas b..... 1846 hits |
4 | 2021 Final Year Project | Pembinaan transformation Geoboard sebagai alat bantu mengajar untuk tajuk transformasi isometri tingkatan dua Aishah Syawallina Ahmad Zazali Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk membina sebuah alat bantu mengajar iaitu
Transformation Geoboard yang mempunyai kesahan dan kebolehgunaan yang tinggi.
Pembinaan Transformation Geoboard ini adalah untuk pengajaran dan pembelajaran
tajuk Transformasi Isometri Tingkatan Dua. Kajian ini menggunakan pendekatan
Reka Bentuk dan Pembangunan kerana kajian ini melibatkan pembinaan produk.
Terdapat dua jenis instrumen bagi kajian ini, iaitu Soal Selidik Kesahan Muka dan
Kandungan Transformation Geoboard dan Soal Selidik Kebolehgunaan
Transformation Geoboard. Data yang diperolehi daripada instrumen yang melibatkan
kesahan Transformation Geoboard dianalisis untuk mendapatkan nilai peratusan
kesahan kandungan Transformation Geoboard yang dibina. Manakala, data daripada
instrumen yang melibatkan kebolehgunaan Transformation Geoboard dianalisis untuk
mendapatkan nilai skor min. Kesahan kandungan Transformation Geoboard dalam
kajian ini diperolehi daripada tiga orang pakar iaitu d..... 2022 hits |
5 | 2023 Final Year Project | Kebolehgunaan alat bantu mengajar (ABM) Interactive Mechanical terhadap guru pelatih bagi mata pelajaran RBT tingkatan 2 topik Reka Bentuk Mekanikal Muhammad Farisdzul Hilham Aminzaki Kajian ini dijalankan untuk melihat kebolehgunaan alat bantu mengajar (ABM) Interactive Mechanical di kalangan guru-guru pelatih RBT mata pelajaran RBT Tingkatan 2 topik Reka Bentuk Mekanikal. Kajian ini dijalankan berdasarkan kajian di Institut Pendidikan Guru mengenai amalan pedagogi guru pelatih pengkhususan dalam mata pelajaran RBT mendedahkan bahawa guru pelatih lebih cenderung menggunakan pendekatan PdPc tradisional yang berpusatkan guru, kurang integrasi teknologi, dan tidak memenuhi pembaharuan matlamat kurikulum. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji sejauh mana kebolehgunaan ABM Interactive Mechanical sebagai pemudahcara khusus guru pelatih RBT untuk mengajar dalam topik Reka Bentuk Mekanikal mata pelajaran RBT Tingkatan 2. Objektif kajian dijalankan untuk membangunkan sebuah ABM Interactive Mechanical bagi topik Reka Bentuk Mekanikal sebagai bahan rujukan kepada guru pelatih terhadap penguasaan pelajar RBT Tingkatan 2 dan menilai kesahan kebolehgunaan ABM Interactive Mechanica..... 2485 hits |
6 | 2023 Final Year Project | Tahap keberkesanan penggunaan alat bantu mengajar dalam subjek sains sukan Diana Rinie Sawan Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap keberkesanan penggunaan Alat Bantu Mengajar
dalam subjek Sains Sukan. Kajian ini adalah sebuah kajian tinjauan dengan menggunakan
kaedah kuantitatif dengan menggunakan soal selidik sebagai instrumen. Pemilihan sampel
kajian subjek kajian dijalankan secara persempelan rawak berkelompok bertujuan melibatkan
30 orang pelajar Tingkatan 6. Kajian rintis telah menunjukkan bahawa soal selidik ini
mempunyai nilai kesahan yang tinggi iaitu 0.776. Data dianalisis dengan menggunakan analisis
deskriptif yang menjelaskan frekuensi, peratusan, min dan Korelasi Pearson pelajar terhadap
tahap kemahiran, tahap pelaksanaan dan tahap keberkesanan guru dengan penggunaan ABM.
Hasil kajian ini mendapati bahawa tahap kemahiran guru menggunakan ABM secara
keseluruhannya mempunyai nilai min di tahap yang tinggi iaitu 4.4333. Hal yang sama berlaku
kepada tahap pelaksanaan guru menggunakan ABM juga menunjukkan nilai min yang tinggi
iaitu 4.5778. Ujian ko..... 1449 hits |
7 | 2022 Thesis | Kesan pengaplikasian alat bantu mengajar pengaturcaraan kawalan logik (PLC) ke atas pencapaian akademik pelajar kursus motor elektrik Sekolah Vokasional di kawasan Aceh, Indonesia Hendri Pratama Alat bantu mengajar amat penting dalam proses pengajaran. Pengaplikasian alat
bantu mengajar dalam proses PdP adalah perlu bagi guru agar penyampaian
maklumat disampaikan dengan lebih jelas dan sistematik agar lebih mudah difahami.
Penyelidikan ini bertujuan membangun dan mengaplikasikan alat bantu mengajar
Pengatucaraan Kawalan Logik (PLC) sebagai sarana bagi membantu guru dalam
meningkatkan pemahaman dan pencapaian akademik pelajar pada kursus motor
elektrik di sekolah vokasional. Alat bantu ini telah dibangunkan oleh penyelidik
berdasarkan model reka bentuk ADDIE dan telah disahkan oleh tiga orang pakar.
Kajian ini menggunakan kaedah kuasi eksperimen dan melibatkan dua kumpulan
pelajar yang mempelajari kursus motor elektrik. Populasi (N=333) dalam kajian ini
adalah pelajar sekolah vokasional tingkatan 3 di kawasan Aceh, Indonesia. Bilangan
sampel adalah seramai 98 orang, terdiri dari kumpulan rawatan (n=50) dan kumpulan
kawalan (n=48) yang dipilih dengan teknik rawak klu..... 638 hits |
8 | 2023 Final Year Project | Pembangunan Alat Bantu Mengajar: Laci Interaktif Prinsip Inventif bagi subjek Reka Bentuk dan Teknologi Tingkatan 2 Siti Suhaila Yusop Kajian ini bertujuan untuk membangunan Alat Bantu Mengajar: Laci Interaktif Prinsip
Inventif Bagi Subjek Reka Bentuk Dan Teknologi Tingkatan 2. Secara khususnya,
objektif kajian ini adalah untuk mengenalpasti tahap keperluan Alat Bantu Mengajar:
Laci Interaktif Prinsip Inventif Bagi Subjek Reka Bentuk Dan Teknologi Tingkatan 2,
membangunkan Alat Bantu Mengajar: Laci Interaktif Prinsip Inventif Bagi Subjek
Reka Bentuk Dan Teknologi Tingkatan 2, serta mengenalpasti tahap kebolehgunaan
Alat Bantu Mengajar: Laci Interaktif Prinsip Inventif Bagi Subjek Reka Bentuk Dan
Teknologi Tingkatan 2, berdasarkan daripada perspektif pakar. Kajian ini berasaskan
Teori Pembelajaran, Teori kognitif dan Teori Konstruktisma yang mana reka bentuk
kajian adalah dibangunkan berdasarkan model ADDIE. Kebolehgunaan yang
dihasilkan dinilai oleh 3 orang pakar yang terdiri daripada 1 orang pensyarah
Universiti Pendidikan Sultan Idris dalam bidang Penyelesaian Masalah Secara
Inventif dan 2 orang guru mat..... 319 hits |
9 | 2023 Final Year Project | Pembangunan alat bantu mengajar \Explore 3D Box\ dalam meningkatkan kemahiran visualisasi lukisan 3D bagi pelajar Pendidikan Teknikal dan Vokasional Muhammad Faiz Zakwan Suhaimi Kemahiran visualisasi secara meluasnya telah dikaji oleh kebanyakan universiti,
institusi latihan dan politeknik khususnya dalam bidang kejuruteraan diperingkat
pendidikan pengajian tinggi. Isu yang sering timbul berkaitan kemahiran ini ialah,
lemahnya pelajar teknikal dan vokasional dalam kemahiran visualisasi dan kesukaran
untuk pelajar menguasai kemahiran ini. Kajian ini bertujuan untuk membangunkan alat
bantu mengajar dalam rangka meningkatkan kemahiran visualisasi lukisan 3D pelajar
Pendidikan Teknikal dan vokasional. Pembangunan ABM “Explore 3D Box telah
dibangunkan untuk tujuan sebagai ABM bagi mata pelajaran yang berkaitan dengan
topik lukisan 3D. Sasaran utama dalam pembangunan ABM ini adalah kepada guru dan
pelajar. Guru menggunakan produk ini sebagai alat bantu mengajar dan pelajar boleh
gunakan produk ini sebagai pembelajaran interaktif. Bagi menilai produk ini, kaedah
temu bual telah digunakan yang mana melibatkan 5 orang tenaga pakar dari bidang yang
berkait..... 314 hits |
10 | 2023 Final Year Project | Pembangunan Alat Bantu Mengajar (ABM) Piecemeal 3D Kit Jahitan Kekal bagi pembelajaran subtopik teknik cantuman (jahitan tangan) Nelson Jambul Holies Gra Kajian ini dijalankan untuk mencapai tiga objektif, iaitu mengenalpasti Alat Bantu
Mengajar (ABM) yang sesuai bagi Subtopik teknik cantuman (Jahitan Tangan);
membangunkan, dan menilai kebolehgunaan ‘Piecemeal 3D Kit Jahitan Kekal’ sebagai
ABM bagi subtopik teknik cantuman (jahitan tangan). Reka bentuk kajian ini adalah
menggunakan model ADDIE. Pendekatan kualitatif telah digunakan dalam kajian ini,
di mana instrumen temu bual separuh berstruktur dilaksanakan terhadap lima (5) orang
pakar. Lima (5) pakar dipilih berdasarkan kepakaran dan pengalaman mengajar dalam
bidang fesyen/jahitan, terutamanya berkaitan dengan subtopik teknik cantuman (jahitan
tangan). Dapatan kajian diperolehi daripada inventori protokol temu bual dianalisis
melalui analisis kandungan. Hasil dapatan kajian menunjukkan maklum balas yang
positif daripada kelima-lima pakar dan membuktikan bahawa pembangunan ABM ini
berjaya mencapai objektif kajian. Walau bagaimanapun, beberapa komen, cadangan
penambahb..... 425 hits |
[First] [Prev] | Page 1 of 6 | [ Next ] [ Last ] |