UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 17 |
Simplified search suggestions : Azizah Mat Ail |
1 | 2015 thesis | Analisis penguasaan kemahiran penaakulan saintifik, kemahiran proses sains dan kemahiran abad ke-21 dalam kalangan pelajar sekolah menengah di jajahan Bachok, Kelantan Azizah Mat Ail Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap penguasaan kemahiran penaakulan saintifik,kemahiran proses sains dan kemahiran abad ke-21 dalam kalangan pelajar sekolah menengah Jajahan Bachok, Kelantan. Responden terdiri daripada 293 orang pelajar tingkatan dua dan tingkatan empat telah dipilih menggunakan pensampelan rawak berstrata. Kajian jenis kuantitatif ini menggunakan kaedah tinjauan yang melibatkan tiga instrumen iaitu soal selidik kemahiran abad ke-21, Ujian Bilik Darjah Lawson dan Ujian Kemahiran Proses Sains. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap penguasaan pelajar adalah tinggi bagi setiap subskala kemahiran abad ke-21 dan sederhana bagi kemahiran proses sains dan rendah bagi kemahiran penaakulan saintifik. Terdapat perbezaan yang signifikan dalam penguasaan kemahiran pemikiran inventif, komunikasi berkesan dan produktiviti tinggi berdasarkan tingkatan. Selain itu, terdapat perbezaan signifikan dalam penguasaan kemahiran pemikiran inventif dan produktiviti tinggi berdasarkan j..... 1142 hits |
2 | 2007 monograph | Reading skills of Malaysian students focus on the knowledge of linguistic cues Ibrahim Abdul Halim, Mohamed Nor Mariam, Abu Abdul Ghani, Atan@Abdullah Azizah, This study seeks to among others: create a bench-mark for ESL Malay students reading comprehension proficiency at the primary and secondary school level; identify the main factors that influence how much a student gains in reading achievement during a year of school; investigate the reasons as to why some students achieve high levels in reading while others do not and fail to read efficiently; find out what teachers do to increase their students' linguistic cues automatic recognition and reading achievement of what they read, whenever they read; document what teachers have done to increase ESL students' reading achievement and to suggest what teachers can do to increase students' reading achievement. The reading tests were conducted using Miller's (1995) Reading Assessment Techniques. There were six tests including: vocabulary tests, reading tests (word and parsing identification miscues), and reading comprehension tests. Participants were 1989 students and 360 teachers from both rural..... 2326 hits |
3 | 2015 thesis | Pelaksanaan modul projek penyiasatan dalam meningkatkan komunikasi dan kemahiran sosial kanak-kanak prasekolah Azizah Zain Kajian ini bertujuan mengkaji pelaksanaan Modul Projek Penyiasatan dalam meningkatkan komunikasi, kemahiran sosial dan penglibatan kanak-kanak prasekolah melalui aktiviti 'hands-on '. Kaedah kajian yang digunakan adalah etnografi berdasarkan Teori Konstruktivisme dan Teori Interaksionalis. Subjek kajian terdiri daripada sepuluh orang kanak-kanak prasekolah di sebuah sekolah di daerah Kota Setaro Data primer terdiri daripada data pemerhatian, data temu bual dan data analisis dokumen. Kesemua data dianalisis menggunakan perisian Atlas Ti.O.7. Dapatan kajian menunjukkan pelaksanaan aktiviti yang terdapat dalam Modul Projek Penyiasatan meningkatkan komunikasi kanak-kanak dengan guru, rakan dan persekitaran mereka. Kesan terhadap peningkatan komunikasi, keyakinan kanak-kanak berkomunikasi bersama individu lain bertambah baik. Dapatan juga menunjukkan komunikasi yang berlaku semasa aktiviti projek meningkatkan kefahaman dan pengetahuan kanak-kanak terhadap topik yang diminati. Di samping itu..... 1548 hits |
4 | 2019 thesis | Leadership behaviour, entrepreneurial orientation and organisational performance in Malaysian small and medium enterprises Azizah Hashim The purpose of this study was to identify the leadership behaviour, entrepreneurial
orientation and organisational performance of Small and Medium Enterprises (SMEs) in Malaysia.
Three main constructs were selected namely leadership behaviour, entrepreneurial orientation and
organisational performance based on Resource Based Theory (RBT) by Galbreath (2005) and
Transformational Leadership Theory by Bass (1985). The research design used in this study was a
survey method and data were collected using quantitative approaches. The respondents were 401 owner
or manager of SMEs operating in manufacturing and service industries in Kuala Lumpur and Selangor.
The respondents were selected using the Stratified Sampling Technique. The study instrument applied
was questionnaires. The finding showed that transformational leadership has higher impact towards
organisational performance (β=0.257, S.E=0.055) than transactional leadership (β=0.220, S.E=0.054).
Entrepreneuri..... 1552 hits |
5 | 2018 thesis | Pembinaan dan penilaian modul pengajaran program pemulihan dalam komuniti bagi aktiviti asas menggambar untuk pelatih Autisme Azizah Suleiman Kajian ini bertujuan untuk membangunkan Modul Pengajaran Program Pemulihan dalam Komuniti (PDK)
Asas Menggambar untuk Pelatih Autisme bagi kegunaan petugas PDK. Kajian ini juga menilai tahap
keupayaan pelatih autisme terhadap aktiviti asas menggambar yang menjurus kepada lima jenis
aktiviti iaitu lukisan, catan, resis, capan, dan cetakan. Kerangka konseptual kajian gabungan
kualitatif dan kuantitatif ini diadaptasi dari model ADDIE, MODEL Bandura, dan ASSURE.
Kajian reka bentuk dan pembangunan melibatkan tiga fasa utama iaitu Fasa Analisis
Keperluan, Fasa Reka Bentuk dan Pembangunan dan Fasa Implementasi dan Penilaian. Teknik
Fuzzy Delphi digunakan untuk menentukan reka bentuk kandungan Modul Pengajaran PDK Asas
Menggambar untuk Pelatih Autisme telah disahkan oleh kesepakatan pakar. Teknik pengumpulan data
melalui soal selidik, pemerhatian, analisis dokumen,..... 2302 hits |
6 | 2019 article | The readiness of preschool teachers in terms of the implementation of the peers day@ preschool program Azizah Zain This study aims to examine the readiness of preschool teachers in the Tanah Merah district, Kelantan from the aspect of the implementation of the Reproductive Health and Social Health Education Program (PEERS) A Day @ Preschool. The readiness of teachers is assessed based on the readiness of teachers in terms of attitude, mental readiness and physical readiness for the implementation of the PEERS program. The study was a survey method using a questionnaire comprising Likert scale with questions analyzed with percentage. The sample of the study consisted of 45 pre-school teachers from Tanah Merah, Kelantan. A total of 37 participants (82.2%) agreed and strongly agreed that preschool teachers had a willingness in terms of attitude towards teaching sexuality education to children. A total of 37 participants (75.5%) agreed and strongly agreed that they had a mental readiness in the teaching of sexual education to children. While 42 participants (86.6%) agree and strongly agree that they ha..... 700 hits |
7 | 2019 article | Interaksi guru dengan kanak-kanak Azizah Zain Interaksi guru dengan kanak-kanak merupakan faktor penting dalam kejayaan
proses pengajaran dan pembelajaran di prasekolah. Melalui interaksi semasa proses
pengajaran dan pembelajaran di prasekolah, kanak-kanak boleh melibatkan diri dalam aktiviti
yang dijalankan dan membantu kanak-kanak berfikir. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk
mengkaji amalan interaksi guru dengan kanak-kanak yang berlaku semasa aktiviti bercerita
menggunakan kemahiran berfikir aras tinggi. Kajian yang berbentuk kualitatif ini
menggunakan instrumen pemerhatian, temu bual dan dokumen. Sesi rakaman video telah
dijalankan sebanyak empat sesi yang berdurasi 30 minit setiap sesi di kelas prasekolah
sewaktu aktiviti bercerita. Kemudian video tersebut dianalisis untuk mengenalpasti amalan
interaksi antara guru dengan kanak-kanak menggunakan kemahiran berfikir aras tinggi. Sesi
temu bual juga turut dijalankan bersama seorang guru sebagai sokongan kepada dapatan
kajian. Hasil kajian menunjukkan bahawa guru m..... 558 hits |
8 | 2018 research_report | Pembangunan modul kesediaan global prasekolah berasaskan kemahiran berfikir aras tinggi Azizah Zain Kajian ini adalah bertujuan untuk membangunkan Modul Kesediaan Global Kanak-kanak
Prasekolah berasaskan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT). Proses pembangunan modul
melibatkan tiga fasa iaitu fasa analisis elemen keperluan modul, fasa pembangunan modul dan
fasa pelaksanaan dan penilaian modul. Modul Kesediaan Global yang dibangunkan ini
merangkumi aspek (a) kemahiran komunikasi dan kebolehan berbahasa pelbagai (b) kemahiran
ICT (c) kepelbagaian dan multikulturalisme (d) kemahiran berfikir aras tinggi (e) kemahiran
pemeliharaan alam sekitar (f) kemahiran literasi kewangan dan (g) kemahiran asas keselamatan
serta pertahanan diri. Kajian secara kualitatif menggunakan teknik temu bual, pemerhatian dan
analisis dokumen melibatkan 10 orang guru prasekolah di sekitar negeri Kedah, Pulau Pinang
dan Perak. Dapatan kajian dalam fasa pertama telah mengenalpasti elemen keperluan modul
berasaskan tujuk aspek yang telah dinyatakan. Dalam fasa kedua iaitu fasa pembangunan modul,
penamba..... 415 hits |
9 | 2018 research_report | Pembinaan garis panduan guru untuk melaksanakan projek penyiasatan dalam kalangan pelajar ISMP Pendidikan Awal Kanak-Kanak Azizah Zain Kajian ini adalah bertujuan untuk menghasilkan satu Garis Panduan Guru (GPU) untuk
melaksanakan Modul Projek Penyiasatan dalam kalangan pelajar ISMP Pendidikan Awal
Kanak-kanak Universiti Pendidikan Sultan Idris yang menjalani latihan mengajar di TADIKA.
Kajian yang berbentuk kualitatif ini mempunyai tiga fasa iaitu fasa analisis elemen keperluan
GPG, fasa membina GPG dan fasa pelaksanaan dan penilaian GPG. GPG yang dihasilkan
mengandungi tiga aktiviti pelaksanaan berdasarkan Modul Projek Penyiasatan, iaitu fasa
permulaaan projek, fasa pembangunan projek dan fasa dokumentasi atau kemuncak.
Persampalen yang digunakan ialah persempalan bertujuan iaitu 10 orang pelajar ISMP yang
menjalani latihan mengajar. Teknik pengumpulan data adalah dengan menggunakan teknik temu
bual, pemerhatian dan analisis dokumen Instrumen yang digunakan ialah senarai semak
pemerhatian, senarai semak analisis dokumen dan protokol temubual. Fasa pertama bertujuan
untuk mengenalpasti keperluan dalam GPG ..... 407 hits |
10 | 2021 article | Needs analysis for development of learning module in shaping children’s social-emotional intelligence Nor Azizah Mohammad Malaysia which aims to enhance children’s social-emotional intelligence in terms of children's ability to experience, control and express emotions, as well as to form close and safe interpersonal relationships with people around them. Social-emotional intelligence among students will affect other types of learning as well as the readiness of preschool students before entering the real school environment. Learning that can improve students’ social-emotional intelligence will make children more active and attract students to participate in classroom activities. This study is conducted to identify whether preschool teachers understand about social-emotional learning as well as the need to provide learning modules in assisting teachers to carry out learning activities that can foster children’s social-emotional intelligence. Needs analysis was conducted to develop related learning modules through quantitative methods using questionnaire instruments distributed to 30 preschool teacher..... 1117 hits |
[First] [Prev] | Page 1 of 2 | [ Next ] [ Last ] |