UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 64 |
Simplified search suggestions : PENDIDIKAN AWAL KANAK KANAK |
1 | 2016 article | Perbandingan proses penggubalan dan kandungan kurikulum Pendidikan Awal Kanak-kanak di antara negara Indonesia dan Malaysia - Yetty Rahelly, Ayob Aminah, 1450 hits |
2 | 2017 article | Persepsi guru pelatih diploma pendidikan awal kanak-kanak terhadap penyeliaan praktikum oleh guru pembimbing dan pensyarah penyelia Mohamad Zamal Nor Syazwanie, Ismail Mazeni, Sheriff Jameyah, 583 hits |
3 | 2017 thesis | Tahap dan hubungan atribut pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Pendidikan Awal Kanak-Kanak) ke arah kemahiran abad ke-21 Yip, Chan Ling Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap dan hubungan atribut pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) (Pendidikan Awal Kanak-Kanak) (PAKK) di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) ke arah kemahiran yang terdapat dalam Kerangka Kerja Pembelajaran abad ke-21. Ini merupakan satu kajian penerokaan yang melibatkan pengumpulan data kualitatif dan kuantitatif. Instrumen kajian terdiri daripada dokumen program PAKK dan soal selidik. Sampel kajian dipilih berdasarkan kaedah persampelan “target population” yang melibatkan 230 orang graduan ISMP (PAKK) Sesi 2013 dan 2014 dan pelajar semester 8 (Sesi 1 2011/2012). Statistik deskriptif (peratusan) dan inferensi (korelasi Pearson) digunakan untuk menganalisis data yang diperoleh. Dapatan kajian menunjukkan tahap atribut pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam program PAKK ke arah kemahiran abad ke-21 adalah rendah. Analisis korelasi Pearson menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan di antara a..... 1899 hits |
4 | 2018 article | Bahasa Arab untuk pendidikan awal kanak-kanak: satu kajian analisis keperluan Mohammad Taufiq Abdul Ghani Pembelajaran bahasa penting untuk pendidikan awal kanak-kanak di negara yang pelbagai budaya seperti Malaysia. Justeru, guru prasekolah memainkan peranan penting dalam melaksanakan pendidikan pembelajaran bahasa di dalam kelas. Pembelajaran bahasa, khususnya bahasa Arab telah mendapat perhatian dalam kalangan pendidik pada masa kini. Oleh itu, penyelidikan ini menerangkan keperluan dan kepentingan bahasa Arab dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak. Soal selidik telah digunakan sebagai instrumen untuk mengumpul data. Borang Soal selidik tertutup telah diedarkan kepada 80 orang pelajar yang mengikuti kursus diploma dalam pendidikan awal kanak-kanak di Kolej Poly-Tech MARA (KPTM), Kota Bharu, Kelantan manakala boring soal selidik terbuka telah diedarkan kepada tujuh (7) orang guru prasekolah di Kota Bharu untuk meneroka kepentingan bahasa Arab dalam kalangan pendidik kanak-kanak. Analisis kuantitatif deskriptif digunakan untuk menganalisis data melalui penggunaan perisian statistik IBM ..... 702 hits |
5 | 2019 thesis | Kompetensi guru pendidikan awal kanak-kanak Taska dan Tadika Nur Hafizaliyana Hassan Kajian ini bertujuan meneroka ciri-ciri guru pendidikan awal kanak-kanak (PAKK)
yang kompeten berdasarkan perspektif pakar PAKK, pegawai kerajaan dan pengusaha TASKA dan TADIKA.
Kajian ini melibatkan 26 orang informan yang terdiri daripada tujuh orang pakar PAKK, tujuh
orang pegawai kerajaan dan 12 orang pengusaha TASKA dan TADIKA. Temu bual separa
berstruktur dijalankan bagi memperoleh data berkaitan ciri-ciri guru PAKK yang kompeten.
Analisis tematik yang dijalankan menghasilkan empat tema utama yang menyokong tinjauan
literatur iaitu ilmu pengetahuan, kemahiran, pengalaman dan sahsiah. Dapatan kajian
menunjukkan bahawa terdapat dua sumber ilmu pengetahuan guru PAKK, iaitu kelayakan akademik dan
program pembangunan profesional. Dari segi kemahiran, antara kemahiran yang perlu dimiliki oleh
guru PAKK yang kompeten ialah kemahiran pedagogi, kemahiran komunikasi, kema..... 3089 hits |
6 | 2021 thesis | Penilaian aktiviti pengajaran dan pembelajaran Diploma Pendidikan Awal Kanak-Kanak di IPTS Pahang Mohammad Azrul Haron Tujuan kajian ini adalah untuk menilai aktiviti pengajaran dan pembelajaran program
Diploma Pendidikan Awal Kanak-Kanak di sebuah IPTS di Kuantan Pahang. Kajian ini
menggunakan pendekatan kuantitatif dan kualitatif. Kaedah tinjauan menggunakan borang soal selidik
5 skala untuk mengumpul data daripada 176 orang responden iaitu pelajar Diploma Pendidikan
Awal Kanak- Kanak. Lima orang tenaga pengajar berpengalaman ditemubual untuk mendapatkan data
bagi tujuan meningkatkan kredibiliti dapatan. Pembinaan instrumen kajian berdasarkan model
penilaian Context, Input, Process, Product. Item di dalam penilaian konteks adalah matlamat dan
kemudahan institusi, item penilaian input adalah pengetahuan, kemahiran, dan strategi pensyarah.
Item penilaian proses adalah penyertaan pelajar dan penjadualan kelas. Item di dalam
penilaian produk adalah hasil pembelajaran pelajar. Data kuantita..... 969 hits |
7 | 2021 thesis | Perspektif pelajar pendidikan awal kanak-kanak (PAKK) terhadap amalan pengajaran pensyarah Norrulkamari Daud Dalam kajian ini, pengkaji mengenalpasti perspektif pelajar pendidikan awal kanakkanak
terhadap amalan pengajaran pensyarah. Responden kajian adalah seramai 297
orang iaitu pelajar Diploma Pendidikan Awal Kanak-kanak semester 4 dan semester
5. Reka bentuk kajian ialah kuantitatif yang menggunakan kaedah tinjauan. Instrumen
kajian ini menggunakan borang soal selidik lima skala likert yang berfokus kepada
tiga konstruk utama iaitu kualiti pengajaran, kesesuaian aras pengajaran dan masa.
Análisis deskriptif, ujian-t dan korelasi digunakan melalui perisian SPSS versi 20.0.
Nilai alpha Cronbach bagi keseluruhan ítem yang dibina ialah 0.942. Hasil kajian
mendapati kualiti pengajaran mencatatkan min tertinggi iaitu 4.58 bagi ítem bahan
pembelajaran dimuatnaik dalam MyGuru, manakala min terendah iaitu 4.12 bagi item
pensyarah menggunakan kepelbagaian ABM dalam pelaksanaan PdP. Selain itu, hasil
ujian-t pula menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan antara perspektif pelajar
se..... 823 hits |
8 | 2018 research_report | Pembinaan garis panduan guru untuk melaksanakan projek penyiasatan dalam kalangan pelajar ISMP Pendidikan Awal Kanak-Kanak Azizah Zain Kajian ini adalah bertujuan untuk menghasilkan satu Garis Panduan Guru (GPU) untuk
melaksanakan Modul Projek Penyiasatan dalam kalangan pelajar ISMP Pendidikan Awal
Kanak-kanak Universiti Pendidikan Sultan Idris yang menjalani latihan mengajar di TADIKA.
Kajian yang berbentuk kualitatif ini mempunyai tiga fasa iaitu fasa analisis elemen keperluan
GPG, fasa membina GPG dan fasa pelaksanaan dan penilaian GPG. GPG yang dihasilkan
mengandungi tiga aktiviti pelaksanaan berdasarkan Modul Projek Penyiasatan, iaitu fasa
permulaaan projek, fasa pembangunan projek dan fasa dokumentasi atau kemuncak.
Persampalen yang digunakan ialah persempalan bertujuan iaitu 10 orang pelajar ISMP yang
menjalani latihan mengajar. Teknik pengumpulan data adalah dengan menggunakan teknik temu
bual, pemerhatian dan analisis dokumen Instrumen yang digunakan ialah senarai semak
pemerhatian, senarai semak analisis dokumen dan protokol temubual. Fasa pertama bertujuan
untuk mengenalpasti keperluan dalam GPG ..... 412 hits |
9 | 2020 thesis | Pembangunan dan penilaian modul Peningkatan Efikasi Mengajar Bahasa Inggeris (PEMBI) dalam kalangan Guru pendidikan awal kanak-kanak Nur Nazuha Beevi Abdul Aziz Kajian ini bertujuan membangun dan menilai Modul Peningkatan Efikasi Mengajar Bahasa Inggeris (PEMBI) dalam kalangan guru pendidikan awal kanak-kanak. Kajian ini menggunakan kaedah penyelidikan reka bentuk dan pembangunan (DDR) dengan tiga fasa kajian. Fasa 1 iaitu fasa analisis keperluan di mana seramai 90 orang guru Tabika KEMAS telah diberi soal selidik dan ditemu bual. Fasa II iaitu fasa reka bentuk dan pembangunan modul di mana kesahan kandungan modul dinilai oleh sembilan orang panel pakar. Fasa III iaitu fasa pelaksanaan dan penilaian dijalankan terhadap 66 orang guru Tabika KEMAS yang dibahagikan kepada kumpulan rawatan (n=33) dan kumpulan kawalan (n=33) secara rawak. Pembangunan isi kandungan modul menggunakan Teori Efikasi Kendiri, model ARCS Keller dan Teori Pembelajaran Androgogi. Instrumen yang digunakan ialah Soal Selidik Tahap Efikasi Mengajar Bahasa Inggeris dan Soal Selidik Tahap Kebimbangan Mengajar Bahasa Inggeris. Dapatan kajian Fasa I menunjukkan guru percaya bahaw..... 1430 hits |
10 | 2021 article | Tahap kepuasan pelajar terhadap kualiti pembelajaran dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak di Kolej Universiti Islam Melaka Syarinah Mad Sehat Kepuasan pelanggan berkait rapat dengan kualiti perkhidmatan yang diterima daripada sektor-sektor tertentu. Bagi sektor pendidikan, pelajar adalah penerima perkhidmatan berbentuk pembelajaran terutamanya yang disediakan oleh sesebuah institusi. Proses pembelajaran yang berkualiti tentunya berkait rapat dengan kualiti pensyarah. Walaubagaimanapun, kepuasan pelajar terhadap kualiti pembelajaran dalam bidang Pendidikan Awal Kanak-kanak di Kolej Universiti Islam Melaka (KUIM) masih belum dilihat. Kajian ini penting untuk dilaksanakan kerana kejayaan seseorang pelajar adalah bergantung kepada kualiti seseorang pensyarah yang secara tidak langsung dapat menaikkan imej sesebuah institusi pendidikan. Penyelidikan ini dilakukan untuk; (i) mengenal pasti tahap kepuasan pelajar terhadap kualiti pembelajaran dalam bidang Pendidikan Awal Kanak-kanak di KUIM; (ii) mengenal pasti hubungan antara kualiti pembelajaran dengan kepuasan pelajar terhadap program Pendidikan Awal Kanak-kanak; dan (iii) menge..... 378 hits |
[First] [Prev] | Page 1 of 7 | [ Next ] [ Last ] |