UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About


Browse by: Year_icon Subject Year_icon Publisher Year_icon Year
Total records found : 64
Simplified search suggestions : PENDIDIKAN AWAL KANAK KANAK
12016
article
Perbandingan proses penggubalan dan kandungan kurikulum Pendidikan Awal Kanak-kanak di antara negara Indonesia dan Malaysia
- Yetty Rahelly, Ayob Aminah,
1450 hits

22017
article
Persepsi guru pelatih diploma pendidikan awal kanak-kanak terhadap penyeliaan praktikum oleh guru pembimbing dan pensyarah penyelia
Mohamad Zamal Nor Syazwanie, Ismail Mazeni, Sheriff Jameyah,
583 hits

32017
thesis
Tahap dan hubungan atribut pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Pendidikan Awal Kanak-Kanak) ke arah kemahiran abad ke-21
Yip, Chan Ling
Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap dan hubungan atribut pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) (Pendidikan Awal Kanak-Kanak) (PAKK) di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) ke arah kemahiran yang terdapat dalam Kerangka Kerja Pembelajaran abad ke-21. Ini merupakan satu kajian penerokaan yang melibatkan pengumpulan data kualitatif dan kuantitatif. Instrumen kajian terdiri daripada dokumen program PAKK dan soal selidik. Sampel kajian dipilih berdasarkan kaedah persampelan “target population” yang melibatkan 230 orang graduan ISMP (PAKK) Sesi 2013 dan 2014 dan pelajar semester 8 (Sesi 1 2011/2012). Statistik deskriptif (peratusan) dan inferensi (korelasi Pearson) digunakan untuk menganalisis data yang diperoleh. Dapatan kajian menunjukkan tahap atribut pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam program PAKK ke arah kemahiran abad ke-21 adalah rendah. Analisis korelasi Pearson menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan di antara a.....

1899 hits

42018
article
Bahasa Arab untuk pendidikan awal kanak-kanak: satu kajian analisis keperluan
Mohammad Taufiq Abdul Ghani
Pembelajaran bahasa penting untuk pendidikan awal kanak-kanak di negara yang pelbagai budaya seperti Malaysia. Justeru, guru prasekolah memainkan peranan penting dalam melaksanakan pendidikan pembelajaran bahasa di dalam kelas. Pembelajaran bahasa, khususnya bahasa Arab telah mendapat perhatian dalam kalangan pendidik pada masa kini. Oleh itu, penyelidikan ini menerangkan keperluan dan kepentingan bahasa Arab dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak. Soal selidik telah digunakan sebagai instrumen untuk mengumpul data. Borang Soal selidik tertutup telah diedarkan kepada 80 orang pelajar yang mengikuti kursus diploma dalam pendidikan awal kanak-kanak di Kolej Poly-Tech MARA (KPTM), Kota Bharu, Kelantan manakala boring soal selidik terbuka telah diedarkan kepada tujuh (7) orang guru prasekolah di Kota Bharu untuk meneroka kepentingan bahasa Arab dalam kalangan pendidik kanak-kanak. Analisis kuantitatif deskriptif digunakan untuk menganalisis data melalui penggunaan perisian statistik IBM .....

702 hits

52019
thesis
Kompetensi guru pendidikan awal kanak-kanak Taska dan Tadika
Nur Hafizaliyana Hassan
Kajian  ini  bertujuan  meneroka  ciri-ciri  guru  pendidikan  awal  kanak-kanak  (PAKK) yang kompeten berdasarkan perspektif pakar PAKK, pegawai kerajaan dan pengusaha TASKA dan TADIKA.  Kajian ini melibatkan 26 orang informan yang terdiri daripada tujuh  orang  pakar  PAKK,  tujuh   orang  pegawai  kerajaan  dan  12  orang  pengusaha TASKA  dan  TADIKA.  Temu  bual  separa   berstruktur  dijalankan  bagi  memperoleh data berkaitan ciri-ciri guru PAKK yang kompeten.  Analisis tematik yang dijalankan menghasilkan  empat  tema  utama   yang  menyokong  tinjauan   literatur   iaitu  ilmu pengetahuan,  kemahiran,  pengalaman  dan  sahsiah.  Dapatan  kajian   menunjukkan bahawa terdapat dua sumber ilmu pengetahuan guru PAKK, iaitu kelayakan akademik dan  program pembangunan profesional. Dari segi kemahiran, antara kemahiran yang perlu dimiliki oleh  guru PAKK yang kompeten ialah kemahiran pedagogi, kemahiran komunikasi,  kema.....

3089 hits

62021
thesis
Penilaian aktiviti pengajaran dan pembelajaran Diploma Pendidikan Awal Kanak-Kanak di IPTS Pahang
Mohammad Azrul Haron
Tujuan  kajian  ini  adalah  untuk  menilai  aktiviti  pengajaran  dan  pembelajaran  program   Diploma Pendidikan  Awal  Kanak-Kanak  di  sebuah  IPTS  di  Kuantan  Pahang.  Kajian  ini   menggunakan pendekatan kuantitatif dan kualitatif. Kaedah tinjauan menggunakan borang soal selidik  5 skala untuk mengumpul  data  daripada  176  orang  responden  iaitu  pelajar  Diploma  Pendidikan   Awal  Kanak- Kanak. Lima orang tenaga pengajar berpengalaman ditemubual untuk mendapatkan data  bagi tujuan meningkatkan kredibiliti dapatan. Pembinaan instrumen kajian berdasarkan model  penilaian Context, Input, Process, Product. Item di dalam penilaian konteks adalah matlamat dan  kemudahan institusi, item penilaian input adalah pengetahuan, kemahiran, dan strategi pensyarah.  Item penilaian proses adalah  penyertaan  pelajar  dan  penjadualan  kelas.  Item  di  dalam   penilaian  produk  adalah  hasil pembelajaran pelajar. Data kuantita.....

969 hits

72021
thesis
Perspektif pelajar pendidikan awal kanak-kanak (PAKK) terhadap amalan pengajaran pensyarah
Norrulkamari Daud
Dalam kajian ini, pengkaji mengenalpasti perspektif pelajar pendidikan awal kanakkanak terhadap amalan pengajaran pensyarah. Responden kajian adalah seramai 297 orang iaitu pelajar Diploma Pendidikan Awal Kanak-kanak semester 4 dan semester 5. Reka bentuk kajian ialah kuantitatif yang menggunakan kaedah tinjauan. Instrumen kajian ini menggunakan borang soal selidik lima skala likert yang berfokus kepada tiga konstruk utama iaitu kualiti pengajaran, kesesuaian aras pengajaran dan masa. Análisis deskriptif, ujian-t dan korelasi digunakan melalui perisian SPSS versi 20.0. Nilai alpha Cronbach bagi keseluruhan ítem yang dibina ialah 0.942. Hasil kajian mendapati kualiti pengajaran mencatatkan min tertinggi iaitu 4.58 bagi ítem bahan pembelajaran dimuatnaik dalam MyGuru, manakala min terendah iaitu 4.12 bagi item pensyarah menggunakan kepelbagaian ABM dalam pelaksanaan PdP. Selain itu, hasil ujian-t pula menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan antara perspektif pelajar se.....

823 hits

82018
research_report
Pembinaan garis panduan guru untuk melaksanakan projek penyiasatan dalam kalangan pelajar ISMP Pendidikan Awal Kanak-Kanak
Azizah Zain
Kajian ini adalah bertujuan untuk menghasilkan satu Garis Panduan Guru (GPU) untuk melaksanakan Modul Projek Penyiasatan dalam kalangan pelajar ISMP Pendidikan Awal Kanak-kanak Universiti Pendidikan Sultan Idris yang menjalani latihan mengajar di TADIKA. Kajian yang berbentuk kualitatif ini mempunyai tiga fasa iaitu fasa analisis elemen keperluan GPG, fasa membina GPG dan fasa pelaksanaan dan penilaian GPG. GPG yang dihasilkan mengandungi tiga aktiviti pelaksanaan berdasarkan Modul Projek Penyiasatan, iaitu fasa permulaaan projek, fasa pembangunan projek dan fasa dokumentasi atau kemuncak. Persampalen yang digunakan ialah persempalan bertujuan iaitu 10 orang pelajar ISMP yang menjalani latihan mengajar. Teknik pengumpulan data adalah dengan menggunakan teknik temu bual, pemerhatian dan analisis dokumen Instrumen yang digunakan ialah senarai semak pemerhatian, senarai semak analisis dokumen dan protokol temubual. Fasa pertama bertujuan untuk mengenalpasti keperluan dalam GPG .....

412 hits

92020
thesis
Pembangunan dan penilaian modul Peningkatan Efikasi Mengajar Bahasa Inggeris (PEMBI) dalam kalangan Guru pendidikan awal kanak-kanak
Nur Nazuha Beevi Abdul Aziz
Kajian ini bertujuan membangun dan menilai Modul Peningkatan Efikasi Mengajar Bahasa Inggeris (PEMBI) dalam kalangan guru pendidikan awal kanak-kanak. Kajian ini menggunakan kaedah penyelidikan reka bentuk dan pembangunan (DDR) dengan tiga fasa kajian. Fasa 1 iaitu fasa analisis keperluan di mana seramai 90 orang guru Tabika KEMAS telah diberi soal selidik dan ditemu bual. Fasa II iaitu fasa reka bentuk dan pembangunan modul di mana kesahan kandungan modul dinilai oleh sembilan orang panel pakar. Fasa III iaitu fasa pelaksanaan dan penilaian dijalankan terhadap 66 orang guru Tabika KEMAS yang dibahagikan kepada kumpulan rawatan (n=33) dan kumpulan kawalan (n=33) secara rawak. Pembangunan isi kandungan modul menggunakan Teori Efikasi Kendiri, model ARCS Keller dan Teori Pembelajaran Androgogi. Instrumen yang digunakan ialah Soal Selidik Tahap Efikasi Mengajar Bahasa Inggeris dan Soal Selidik Tahap Kebimbangan Mengajar Bahasa Inggeris. Dapatan kajian Fasa I menunjukkan guru percaya bahaw.....

1430 hits

102021
article
Tahap kepuasan pelajar terhadap kualiti pembelajaran dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak di Kolej Universiti Islam Melaka
Syarinah Mad Sehat
Kepuasan pelanggan berkait rapat dengan kualiti perkhidmatan yang diterima daripada sektor-sektor tertentu. Bagi sektor pendidikan, pelajar adalah penerima perkhidmatan berbentuk pembelajaran terutamanya yang disediakan oleh sesebuah institusi. Proses pembelajaran yang berkualiti tentunya berkait rapat dengan kualiti pensyarah. Walaubagaimanapun, kepuasan pelajar terhadap kualiti pembelajaran dalam bidang Pendidikan Awal Kanak-kanak di Kolej Universiti Islam Melaka (KUIM) masih belum dilihat. Kajian ini penting untuk dilaksanakan kerana kejayaan seseorang pelajar adalah bergantung kepada kualiti seseorang pensyarah yang secara tidak langsung dapat menaikkan imej sesebuah institusi pendidikan. Penyelidikan ini dilakukan untuk; (i) mengenal pasti tahap kepuasan pelajar terhadap kualiti pembelajaran dalam bidang Pendidikan Awal Kanak-kanak di KUIM; (ii) mengenal pasti hubungan antara kualiti pembelajaran dengan kepuasan pelajar terhadap program Pendidikan Awal Kanak-kanak; dan (iii) menge.....

378 hits

[First] [Prev] Page 1 of 7 [ Next ] [ Last ]
Filter
thesis ... (24)
article ... (89)
monograph ... (23)
bulletin ... (14)
research_report ... (2)



Specific Period







Top 5 related keywords

+pendidikan +awal +kanak +kanak

+keusahawanan +pendidikan +awal +kanak +kanak

+keibubapaan +dalam +pendidikan +awal +kanak +kanak

+peranan +ibu +bapa +dalam +pendidikan +awal +kanak +kanak

+hubungan +sesama +manusia +dengan +perkembangan +afektif +kanak +kanak +dalam +pendidikan +awal +kanak +kanak




Recently Access Item

No recently access item.


Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.