UPSI Digital Repository (UDRep)
|
![]() |
|
Total records found : 197 |
Simplified search suggestions : pembangunan dan kebolehgunaan |
1 | 2015 article | Pembangunan dan ujian kebolehgunaan animasi bersegmen Kawalan Pengguna Linear (KPL) untuk program pengajian Diploma Sistem Rangkaian di Politeknik Malaysia Hassan Anuar, Mohamad Ali Ahmad Zamzuri, The aim of this study is to investigate the acceptance of usability of segmented animation of program linear controlled (KPL).The acceptance of usabiltity was tested in aspect of teaching and learning, motivation, design and technical. This instrument was adapted from Jamalludin, Baharudin and Zaidatun (2001) and it contained 15 items that need to be answered by respondents. The respondents consisted of 35 students in the final semester of the Diploma in Electrical Engineering program from a Polytechnic in the Klang Valley. The data obtained were analyzed using the descriptive mean method (SPSS version 19.0). Findings showed that the segmented animation of program linear controlled (KPL) had adhered to the development standards and is suitable to be used as teaching medium for the topic of OSI Model... 1657 hits |
2 | 2019 thesis | Pembangunan dan kebolehgunaan indikator kemahiran literasi awal kanak-kanak Juppri Bacotang
Kajian ini bertujuan membangunkan dan menentukan kebolehgunaan Indikator
Kemahiran Literasi Awal Kanak-kanak (IKLAK) dalam menilai kemahiran literasi awal yang merangkumi
bahasa dan komunikasi, konsep cetakan dan cetakan persekitaran, fonemik dan fonetik, bacaan dan
kefahaman naratif, dan tulisan awal terhadap kanak-kanak berumur 3+ hingga 4+ tahun. Kajian ini
menggunakan kaedah penyelidikan campuran iaitu pendekatan kualitatif bagi pembangunan IKLAK, dan
pendekatan kuantitatif bagi pembangunan dan kebolehgunaan IKLAK. Reka bentuk pembangunan IKLAK
adalah berdasarkan Model ADDIE-IKLAK, manakala reka bentuk kebolehgunaan IKLAK adalah melalui
kajian tinjauan. Kajian ini melibatkan tiga orang ahli pakar, 43 orang pendidik dan 40 orang
kanak-kanak berumur 3+ hingga 4+ tahun bagi reka bentuk pembangunan IKLAK. Manakala, 21 orang
pendidik dan 222 orang kanak-kanak berumur 3+ hingga 4+ tahun dilibatkan bagi reka bentuk
kebolehgunaan IKLAK. Data ku..... 4309 hits |
3 | 2019 thesis | Pembangunan dan kebolehgunaan modul pengajaran STEM bagi bidang pembelajaran statistik dan kebarangkalian dalam KSSM Matematik tingkatan dua Siti Nabila Khalid Kajian ini bertujuan untuk membangunkan modul pengajaran STEM bagi bidang
pembelajaran Statistik dan Kebarangkalian dalam KSSM Matematik Tingkatan Dua.
Kajian pembangunan modul ini melibatkan proses kesahan, kebolehpercayaan dan
kebolehgunaan modul. Modul ini dibangunkan berasaskan semua fasa dalam model
ADDIE iaitu (A) analisis, (D) reka bentuk, (D) pembangunan, (I) pelaksanaan dan (E)
penilaian. Modul ini juga diterapkan dengan konsep STEM serta teori pembelajaran
berasaskan inkuiri. Proses kesahan modul dilakukan oleh empat orang pakar. Dapatan
menunjukkan bahawa modul yang dibangunkan mempunyai kesahan yang baik
dengan peratus persetujuannya adalah 92%. Seterusnya, modul ini diuji
kebolehpercayaan dan kebolehgunaanya melalui kaedah tinjauan terhadap 42 orang
guru Matematik sekolah menengah di daerah Kota Bharu, Kelantan. Dapatan
menunjukkan kebolehpercayaan instrumen adalah baik dengan nilai Cronbach’s
Alpha, 0.97. Manakala bagi dapatan kebolehgunaan modul pula menunj..... 6016 hits |
4 | 2021 final_year_project | Pembangunan dan kebolehgunaan permainan Gravigame bagi subtopik hukum Kepler dalam kalangan guru pelatih Fizik Farah Najwa Ismail Kajian ini bertujuan untuk membangunkan permainan 'Gravigame' dalam topik hukum
Kepler dan menilai kebolehgunaannya dalam kalangan guru pelatih fizik di Universiti
Pendidikan Sultan Idris. Kajian ini menggunakan reka bentuk penyelidikan
pembangunan dengan mengaplikasikan model ADDIE yang mempunyai lima fasa:
analisis, reka bentuk, pengembangan, pelaksanaan dan penilaian. Sampel kajian terdiri
daripada 30 orang guru fizik pelatih dari semester tujuh dan lapan yang dipilih
menggunakan teknik persampelan rawak mudah. Terdapat dua instrumen kajian yang
digunakan iaitu borang kesahan pakar dan soal selidik kebolehgunaan. Data daripada
soal selidik kebolehgunaan dianalisis secara deskriptif dengan menggunakan Statistical
Package for Social Science (SPSS) versi 26.0 bagi mendapatkan min dan sisihan piawai
(s.p). Data daripada dua pakar menunjukkan bahawa permainan yang dibangunkan
mempunyai kesahan yang baik dengan persetujuan sebanyak 94%. Hasil data
kebolehgunaan menunjukkan bah..... 4355 hits |
5 | 2021 final_year_project | Pembangunan dan kebolehgunaan permainan Juquanji bagi subtopik teori kuantum cahaya dalam kalangan guru pelatih Fizik Nur Aqilah Aisyah Sajri Kajian ini dilaksanakan bertujuan untuk membangunkan bahan bantu mengajar iaitu
permainan JUQUANJI bagi subtopik Teori Kuantum Cahaya tingkatan lima dan
menilai tahap kebolehgunaannya dalam kalangan guru pelatih fizik di Universiti
Pendidikan Sultan Idris. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian berdasarkan
Model ADDIE. Permainan JUQUANJI ini merupakan satu permainan yang telah
diadaptasi dari permainan papan JUMANJI. Kaedah pensampelan yang digunakan
untuk menguji tahap kebolehgunaan permainan JUQUANJI adalah berdasarkan
teknik pensampelan secara rawak mudah yang terdiri daripada 32 orang guru pelatih
fizik dari semester 7 dan 8. Terdapat dua instrumen kajian yang digunakan iaitu
borang kesahan pakar dan soal selidik kebolehgunaan. Data bagi soal selidik
kebolehgunaan telah dianalisis secara deskriptif dengan menggunakan perisian
Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 26.0 bagi mendapatkan nilai min
dan sisihan piawai (s.p). Hasil dapatan kajian, setiap kesa..... 5190 hits |
6 | 2021 final_year_project | Pembangunan dan persepsi kebolehgunaan "Mystery MCycle Kit" dalam subtopik pembahagian sel bagi mata pelajaran sains tingkatan empat Mohamad Kamaasraf Besar@Kamal Kajian ini bertujuan membina dan membangunkan “Mystery M’cycle Kit” dalam subtopik pembahagian sel dalam sukatan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) Sains Tingkatan Empat. Kajian ini juga bertujuan untuk menentukan persepsi dan kebolehgunaannya dalam kalangan guru pelatih. Reka bentuk dan pembangunan “Mystery M’cycle Kit” menggunakan model ADDIE. Sampel untuk kesahan terdiri daripada tiga orang pensyarah biologi yang berpengalaman. Bagi kebolehpercayaan pula, sampel terdiri daripada 30 orang bakal guru pelatih yang mengambil program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Sains) yang bukan dari sampel sebenar. Manakala, persepsi kebolehgunaan terdiri daripada 97 orang bakal guru pelatih yang mengambil program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Sains) bagi ambilan A172 dan A181. Dua jenis instrumen digunakan dalam kajian ini iaitu Borang Kesahan Kandungan Kit dan Soal Selidik Kebolehgunaan Kit. Data kesahan, kebolehpercayaan dan kebolehgunaan ini dianalisis dengan menggunakan pe..... 3988 hits |
7 | 2021 final_year_project | Pembangunan dan kebolehgunaan permainan Germs Striker bagi subtopik pertahanan badan dalam mata pelajaran Sains tingkatan dua Nur Amalina Abdullah Penggunaan teknik dan bahan bantu mengajar yang kreatif oleh pendidik dalam sesi pengajaran dapat membantu pelajar untuk mencapai objektif pembelajaran. Oleh itu, kajian ini dijalankan adalah untuk membangunkan serta menentukan kebolehgunaan permainan ‘Germs Striker’ bagi subtopik pertahanan badan dalam Sains Tingkatan dua daripada persepsi guru pelatih. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian pembangunan dan berpandukan model ADDIE. Seramai 140 orang guru pelatih Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Sains dan Biologi semester enam dan tujuh dari Universiti Pendidikan Sultan Idris terlibat di dalam kajian ini. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah borang kesahan pakar dan borang soal selidik kebolehgunaan. Data kajian dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 26. Dapatan kajian menunjukkan, permainan Germs Striker yang dibina mempunyai kesahan yang baik dengan nilai peratus persetujuan pakar sebanyak 84%. Dapatan kajian juga menunjuk..... 2394 hits |
8 | 2019 thesis | Pembangunan kebolehgunaan Modul Manipulatif Jubin Algebra bagi murid tingkatan empat Rozita Mohamed Radzuan Tujuan kajian ini ialah membangunkan Modul Manipulatif Jubin Algebra bagi murid
Tingkatan Empat berpencapaian sederhana dan rendah bagi topik Ungkapan dan
Persamaan Kuadratik dan seterusnya diuji kesahan dan kebolehgunaannya. Reka
bentuk kajian ialah Penyelidikan Reka Bentuk dan Pembangunan. Dua instrumen
digunakan dalam kajian ini iaitu; Soal Selidik Persetujuan Pakar (SSPP) untuk
menilai kesahan modul dan Soal Selidik Kebolehgunaan Modul (SSKM) digunakan
untuk menguji kebolehgunaan modul. Modul disemak oleh lima orang pakar untuk
kesahan modul dan peratus persetujuan pakar yang didapati ialah 83.2%. Modul juga
digunakan dalam pembelajaran untuk 47 orang murid lain dan min yang didapati
ialah 3.237 (SP = .680). Hasil kajian menunjukkan Modul Manipulatif Jubin Algebra
mempunyai peratus kesahan pakar yang tinggi yang memberi indikasi modul ini
mempunyai isi kandungan yang menepati kurikulum, aktivitinya bersesuian dengan
tahap pelajar dan jubin algebra membantu meningkatkan ..... 1826 hits |
9 | 2021 thesis | Pembangunan dan kebolehgunaan modul pengajaran berasaskan game board dalam pembelajaran operasi nombor kanak-kanak prasekolah Siti Shahida Md Rasdi Kajian ini bertujuan membina dan menilai kebolehgunaan modul pengajaran berasaskan game
board (GB) dalam pembelajaran operasi nombor kanak-kanak prasekolah. Pembinaan modul
ini menggunakan pendekatan model ASSURE dan telah melalui proses pengesahan. Kajian ini
juga menilai kesan modul terhadap pencapaian kanak-kanak. Pendekatan kualitatif dengan
kaedah ujian pra dan ujian pos. Pemilihan subjek kajian melibatkan empat orang kanak-kanak
berumur 6 tahun di sebuah tadika di Ipoh, Perak. Dua jenis instrumen kajian iaitu modul GB
melibatkan permainan game goose, snake and ladders, dan saidina kids dan ujian pencapaian
pra pos. Data dianalisis menggunakan senarai semak, pemerhatian, temubual dan analisis
dokumen. Kaedah pengiraan kesahan kandungan modul berdasarkan Statistical Package for
the Social Sciences (SPSS) version 26. Dapatan kajian menunjukkan modul ini telah membantu
guru mengajar dalam pengajaran operasi nombor kanak-kanak prasekolah. Kesimpulan
daripada kajian menunjuk..... 2299 hits |
10 | 2021 thesis | Pembangunan dan kebolehgunaan Bio-Pal Handbook: Coordination dalam kalangan fasilitator Peer Assisted Learning Biologi matrikulasi Norshahfizah Abdul Shukor Kajian ini bertujuan untuk membangun dan menguji kebolehgunaan manual fasilitator
iaitu Bio-PAL Handbook: Coordination sebagai alternatif untuk meningkatkan
kompetensi fasilitator dalam mengendalikan sesi Peer Assisted Learning (PAL).
Manual ini dibangunkan untuk fasilitator kursus Biologi bagi topik Koordinasi bagi
Program Matrikulasi. Kajian ini menggunakan reka bentuk Kajian Pembangunan
berpandukan Model ADDIE. Nilai kesahan ditentukan melalui indeks kesahan
kandungan (CVI) dan kaedah peratusan. Nilai kebolehpercayaan manual pula
diperolehi melalui kajian rintis yang dijalankan ke atas 30 orang responden. Seramai
52 orang fasilitator PAL Biologi terlibat dalam kajian sebenar bagi menguji
kebolehgunaan manual yang dibangunkan. Kajian mendapati nilai CVI bagi item I-CVI
dan S-CVI kedua-duanya adalah menghampiri 1.00 dengan nilai peratusan iaitu 94.5%.
Nilai ini menunjukkan kesahan yang sangat baik bagi Bio-PAL Handbook:
Coordination. Kebolehpercayaan Bio-PAL Handbook: Coor..... 958 hits |
[First] [Prev] | Page 1 of 20 | [ Next ] [ Last ] |