UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 2 |
Simplified search suggestions : Azlina Amat Yasin |
1 | 2017 thesis | Amalan inovasi pengajaran penguasaan sifir dan kemahiran penyelesaian masalah matematik murid tahun 5 Azlina Amat Yasin Kajian tindakan ini bertujuan untuk menentukan keberkesanan inovasi pengajaran dalam penguasaan sifir dan kemahiran penyelesaian masalah matematik murid Tahun Lima. Rekabentuk kajian menggunakan dua gelung dalam pengajaran dan pembelajaran diadaptasi daripada Model Kajian Tindakan Kemmis & Mctaggart 1988. Pemilihan sasaran kajian dijalankan secara pensampelan bertujuan melibatkan 21 murid Tahun Lima di salah sebuah sekolah rendah dalam sebuah felda di Daerah Hulu Selangor selama sembilan minggu. Modul Intervensi MAGIC MATHS digunakan bagi meningkatkan pencapaian dan minat murid dalam subjek matematik. Pengkaji membangunkan MAGIC MATHS menggunakan perisian Microsoft Power Point dan Microsoft Visual Basic. Instrumen kajian yang digunakan adalah ujian pra dan ujian pasca, soal selidik, catatan refleksi, analisis dokumen, protokol temubual, pemerhatian, gambar dan rakaman video. Data dianalisis secara deskriptif dan kualitatif. Dapatan ujian pasca selepas lima sesi intervensi dalam gelung ..... 3092 hits |
2 | 2020 article | Pembangunan model pedagogi STEM Matematik berasaskan nilai dan akhlak di sekolah rendah: satu analisis keperluan Azlina Amat Yasin Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM) merupakan agenda penting dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025. Guru matematik memainkan peranan penting dalam pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Kajian ini merupakan kajian analisis keperluan dalam fasa pertama Design and Development Research (DDR). Tujuan kajian analisis keperluan ini dilaksanakan adalah bagi mengenal pasti keperluan pembangunan model pedagogi STEM Matematik berasaskan nilai dan akhlak di sekolah rendah. Kajian dilakukan secara kualitatif menggunakan kaedah temu bual. Seramai enam orang informan iaitu pakar matematik, pakar STEM, pakar pembangunan model dan guru sumber matematik sekolah rendah telah ditemu bual.
Semua pakar ini telah dipilih secara pensampelan bertujuan dan memenuhi kriteria yang ditetapkan. Data temu bual dianalisis menggunakan teknik tematik, iaitu transkripsi, pengekodan dan tema secara verbatim. Dapatan kajian ini menunjukkan terdapat keperluan bagi peny..... 826 hits |