UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon


Browse by: Year_icon Subject Year_icon Publisher Year_icon Year
Total records found : 2
Simplified search suggestions : Juppri Bacotang
12019
thesis
Pembangunan dan kebolehgunaan indikator kemahiran literasi awal kanak-kanak
Juppri Bacotang
  Kajian  ini  bertujuan  membangunkan  dan  menentukan  kebolehgunaan  Indikator Kemahiran Literasi Awal Kanak-kanak (IKLAK) dalam menilai kemahiran literasi awal yang merangkumi  bahasa dan komunikasi, konsep cetakan dan cetakan persekitaran, fonemik dan fonetik, bacaan dan  kefahaman naratif, dan tulisan awal terhadap kanak-kanak berumur 3+ hingga 4+ tahun. Kajian ini  menggunakan kaedah penyelidikan campuran iaitu pendekatan kualitatif bagi pembangunan IKLAK, dan  pendekatan kuantitatif bagi pembangunan dan kebolehgunaan IKLAK. Reka bentuk pembangunan IKLAK  adalah berdasarkan Model ADDIE-IKLAK, manakala reka bentuk kebolehgunaan IKLAK adalah melalui  kajian tinjauan. Kajian ini melibatkan tiga orang ahli pakar, 43 orang pendidik dan 40 orang  kanak-kanak berumur 3+ hingga 4+ tahun bagi reka bentuk pembangunan IKLAK. Manakala, 21 orang  pendidik dan 222 orang kanak-kanak berumur 3+ hingga 4+ tahun dilibatkan bagi reka bentuk  kebolehgunaan IKLAK. Data ku.....

4141 hits

22012
thesis
Kesan pelaksanaan aktiviti Modul Literasi Awal (MULA) terhadap kemahiran literasi awal kanak-kanak taska
Juppri Bacotang
Kajian tentang kemahiran literasi awal dalam kalangan kanak-kanak taska di Malaysia masih terhad dan belum berkembang dengan lebih meluas lagi. Justeru, kajian ini dijalankan terhadap kanak-kanak taska untuk mengenal pasti kesan pelaksanaan aktiviti Modul Literasi Awal (MULA) terhadap kemahiran literasi awal mereka. Kajian ini berbentuk kuantitatif (kuasi-eksperimen) sepenuhnya yang melibatkan seramai 20 orang kanak-kanak berumur empat tahun yang terdiri daripada 10 orang kanak-kanak lelaki dan 10 orang kanak-kanak perempuan. Kanak-kanak tersebut dibahagikan kepada dua kumpulan secara sama rata iaitu kumpulan kawalan yang mendapat mendapat pelaksanaan aktiviti MULA dan kumpulan rawatan yang mendapat pembelajaran biasa. Kajian ini menjalankan ujian pra dan ujian pasca untuk mengenal pasti tahap kemahiran literasi awal kanak-kanak taska. Dapatan kajian menunjukkan; (a) tahap kemahiran literasi awal semua kanak-kanak taska yang sedia ada berada pada tahap Sederhana (skor antara 8 hingga 1.....

42 hits

Filter
Loading results...



Specific Period
Loading results...



Top 5 related keywords (beta)

Loading results...



Recently Access Item




Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.