UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 10 |
Simplified search suggestions : Juppri Bacotang |
1 | 2016 article | Pembangunan modul literasi awal (Modul Lit-A) untuk kanak-kanak TASKA Bacotang Juppri, Mohamed Isa Zainiah, 7223 hits |
2 | 2016 article | Aplikasi Model ADDIE dalam pembangunan Modul Literasi Awal (Modul Lit-A) untuk awal kanak-kanak Bacotang Juppri, Mohamed Isa Zainiah, Che Mustafa Mazlina, Arshad Mahzan, Omar Ainon, Atikel ini menjelaskan aplikasi model ADDIE dalam pembangunan Modul Literasi Awal (Modul Lit-A) untuk awal kanak-kanak. Modul Lit-A dibangunkan untuk memberi pendedahan awal kepada kanak-kanak tentang kemahiran literasi awal seperti bahasa dan komunikasi; konsep cetakan dan cetakan persekitaran; fonemik dan fonetik; bacaan dan kefahaman naratif; dan tulisan awal. Kajian ini berbentuk penyelidikan campuran (kualitatif dan kuantitatif) yang diaplikasikan dalam reka bentuk pengajaran model ADDIE, iaitu (i) Analisis (Analysis); (ii) Reka Bentuk (Design); (iii) Pembangunan (Development); (iv) Pelaksanaan (Implementation); dan (v) Penilaian (Evaluation). Sampel kajian terdiri daripada 4 orang penilai luar, 3 orang pendidik, dan 30 orang kanak-kanak berumur 2+, 3+, dan 4+ tahun. Dapatan menunjukkan Modul Lit-A mempunyai kesahan kandungan yang tinggi, sesuai dilaksanakan untuk kanak-kanak, dan berkesan meningkatkan tahap kemahiran literasi awal kanak-kanak. Justeru, Modul Lit-A dapat digunakan..... 5165 hits |
3 | 2017 article | Kesan modul literasi awal (Modul LIT-A) terhadap pencapaian kemahiran literasi awal mengikut jantina kanak-kanak Bacotang Juppri, Mohamed Isa Zainiah, Che Mustafa Mazlina, 4015 hits |
4 | 2017 article | Kesahan kandungan modul literasi awal (Modul Lit-A) pada peringkat kanak-kanak berumur 2+, 3+ dan 4+ tahun Mohamed Isa Zainiah, Bacotang Juppri, Che Mustafa Mazlina, 3320 hits |
5 | 2017 article | Early Literacy Curriculum (ELiC) framework for nurseries in Malaysia Bacotang Juppri, Mohamed Isa Zainiah, Che Mustafa Mazlina, Md. Yasin Siti Farhana, 1817 hits |
6 | 2017 article | English is natural, yet challenging: teachers' perspectives and practices on English acquisition among Asian learners Che Mustaf Mazlina, Alias Azila, Bacotang Juppri, Rohaizad Nor Aizal Akmal, 1207 hits |
7 | 2019 thesis | Pembangunan dan kebolehgunaan indikator kemahiran literasi awal kanak-kanak Juppri Bacotang
Kajian ini bertujuan membangunkan dan menentukan kebolehgunaan Indikator
Kemahiran Literasi Awal Kanak-kanak (IKLAK) dalam menilai kemahiran literasi awal yang merangkumi
bahasa dan komunikasi, konsep cetakan dan cetakan persekitaran, fonemik dan fonetik, bacaan dan
kefahaman naratif, dan tulisan awal terhadap kanak-kanak berumur 3+ hingga 4+ tahun. Kajian ini
menggunakan kaedah penyelidikan campuran iaitu pendekatan kualitatif bagi pembangunan IKLAK, dan
pendekatan kuantitatif bagi pembangunan dan kebolehgunaan IKLAK. Reka bentuk pembangunan IKLAK
adalah berdasarkan Model ADDIE-IKLAK, manakala reka bentuk kebolehgunaan IKLAK adalah melalui
kajian tinjauan. Kajian ini melibatkan tiga orang ahli pakar, 43 orang pendidik dan 40 orang
kanak-kanak berumur 3+ hingga 4+ tahun bagi reka bentuk pembangunan IKLAK. Manakala, 21 orang
pendidik dan 222 orang kanak-kanak berumur 3+ hingga 4+ tahun dilibatkan bagi reka bentuk
kebolehgunaan IKLAK. Data ku..... 4141 hits |
8 | 2019 article | Kesan kaedah mengajar terhadap pencapaian awal matematik dalam kalangan kanak-kanak prasekolah Juppri Bacotang Kajian ini bertujuan mengenal pasti kesan kaedah mengajar seperti permainan, buku nombor dan lembaran kerja terhadap pencapaian awal matematik yang merangkumi aras pengetahuan, kefahaman dan aplikasi dalam kalangan kanak-kanak prasekolah.Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif yang berbentuk kaedah kuasi experimen. Kajian ini melibatkan 1107 orang kanak-kanak prasekolah sebagai sampel, dan menggunakan instrumenTest of Early Mathematics Abilityuntuk mengumpul data. Data dianalisis melalui statistik deskriptif dan statistik inferensi menggunakan ujian MANCOVA. Dapatan kajian menunjukkan tiga kaedah mengajar, iaitu permainan, buku nombor dan lembaran kerja dapat meningkatkan pencapaian awal matematik kanak-kanak prasekolah. Namun begitu, pengkaji mendapati kaedah mengajar hanya memberi kesan secara signifikan terhadap kefahaman dan analisis awal matematik kanak-kanak prasekolah. Selain itu, kaedah ..... 1009 hits |
9 | 2021 article | The effects of early literacy module on early literacy skill achievements for nursery children Juppri Bacotang The aim of this research was to identify the effects of Early Literacy Module (Modul Lit-A) on the achievement of early literacy skills for Nursery children aged 2+ and 3+. This quantitative approach adopted quasi experimental method which was a pre-post test design for non-balanced groups. The sample of the study involved 95 children aged 2+ and 3+. The children were divided into two groups, namely, treatment group which consisted of 45 children who were taught using Modul Lit-A, and control group which consisted of 50 children who were taught using the conventional method. While the findings showed Modul Lit-A can significantly increase general early literacy skills for the children aged 2+, this may not be the case for children aged 3+. Nevertheless, the findings in terms of the components showed different significant effects of Modul Lit-A according to the children's age. The use of Modul Lit-A showed significant increase for the components of language and communication, print conc..... 553 hits |
10 | 2012 thesis | Kesan pelaksanaan aktiviti Modul Literasi Awal (MULA) terhadap kemahiran literasi awal kanak-kanak taska Juppri Bacotang Kajian tentang kemahiran literasi awal dalam kalangan kanak-kanak taska di Malaysia masih terhad dan belum berkembang dengan lebih meluas lagi. Justeru, kajian ini dijalankan terhadap kanak-kanak taska untuk mengenal pasti kesan pelaksanaan aktiviti Modul Literasi Awal (MULA) terhadap kemahiran literasi awal mereka. Kajian ini berbentuk kuantitatif (kuasi-eksperimen) sepenuhnya yang melibatkan seramai 20 orang kanak-kanak berumur empat tahun yang terdiri daripada 10 orang kanak-kanak lelaki dan 10 orang kanak-kanak perempuan. Kanak-kanak tersebut dibahagikan kepada dua kumpulan secara sama rata iaitu kumpulan kawalan yang mendapat mendapat pelaksanaan aktiviti MULA dan kumpulan rawatan yang mendapat pembelajaran biasa. Kajian ini menjalankan ujian pra dan ujian pasca untuk mengenal pasti tahap kemahiran literasi awal kanak-kanak taska. Dapatan kajian menunjukkan; (a) tahap kemahiran literasi awal semua kanak-kanak taska yang sedia ada berada pada tahap Sederhana (skor antara 8 hingga 1..... 42 hits |