UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon


Browse by: Year_icon Subject Year_icon Publisher Year_icon Year
Total records found : 10
Simplified search suggestions : Juppri Bacotang
12016
article
Pembangunan modul literasi awal (Modul Lit-A) untuk kanak-kanak TASKA
Bacotang Juppri, Mohamed Isa Zainiah,
7223 hits

22016
article
Aplikasi Model ADDIE dalam pembangunan Modul Literasi Awal (Modul Lit-A) untuk awal kanak-kanak
Bacotang Juppri, Mohamed Isa Zainiah, Che Mustafa Mazlina, Arshad Mahzan, Omar Ainon,
Atikel ini menjelaskan aplikasi model ADDIE dalam pembangunan Modul Literasi Awal (Modul Lit-A) untuk awal kanak-kanak. Modul Lit-A dibangunkan untuk memberi pendedahan awal kepada kanak-kanak tentang kemahiran literasi awal seperti bahasa dan komunikasi; konsep cetakan dan cetakan persekitaran; fonemik dan fonetik; bacaan dan kefahaman naratif; dan tulisan awal. Kajian ini berbentuk penyelidikan campuran (kualitatif dan kuantitatif) yang diaplikasikan dalam reka bentuk pengajaran model ADDIE, iaitu (i) Analisis (Analysis); (ii) Reka Bentuk (Design); (iii) Pembangunan (Development); (iv) Pelaksanaan (Implementation); dan (v) Penilaian (Evaluation). Sampel kajian terdiri daripada 4 orang penilai luar, 3 orang pendidik, dan 30 orang kanak-kanak berumur 2+, 3+, dan 4+ tahun. Dapatan menunjukkan Modul Lit-A mempunyai kesahan kandungan yang tinggi, sesuai dilaksanakan untuk kanak-kanak, dan berkesan meningkatkan tahap kemahiran literasi awal kanak-kanak. Justeru, Modul Lit-A dapat digunakan.....

5165 hits

32017
article
Kesan modul literasi awal (Modul LIT-A) terhadap pencapaian kemahiran literasi awal mengikut jantina kanak-kanak
Bacotang Juppri, Mohamed Isa Zainiah, Che Mustafa Mazlina,
4015 hits

42017
article
Kesahan kandungan modul literasi awal (Modul Lit-A) pada peringkat kanak-kanak berumur 2+, 3+ dan 4+ tahun
Mohamed Isa Zainiah, Bacotang Juppri, Che Mustafa Mazlina,
3320 hits

52017
article
Early Literacy Curriculum (ELiC) framework for nurseries in Malaysia
Bacotang Juppri, Mohamed Isa Zainiah, Che Mustafa Mazlina, Md. Yasin Siti Farhana,
1817 hits

62017
article
English is natural, yet challenging: teachers' perspectives and practices on English acquisition among Asian learners
Che Mustaf Mazlina, Alias Azila, Bacotang Juppri, Rohaizad Nor Aizal Akmal,
1207 hits

72019
thesis
Pembangunan dan kebolehgunaan indikator kemahiran literasi awal kanak-kanak
Juppri Bacotang
  Kajian  ini  bertujuan  membangunkan  dan  menentukan  kebolehgunaan  Indikator Kemahiran Literasi Awal Kanak-kanak (IKLAK) dalam menilai kemahiran literasi awal yang merangkumi  bahasa dan komunikasi, konsep cetakan dan cetakan persekitaran, fonemik dan fonetik, bacaan dan  kefahaman naratif, dan tulisan awal terhadap kanak-kanak berumur 3+ hingga 4+ tahun. Kajian ini  menggunakan kaedah penyelidikan campuran iaitu pendekatan kualitatif bagi pembangunan IKLAK, dan  pendekatan kuantitatif bagi pembangunan dan kebolehgunaan IKLAK. Reka bentuk pembangunan IKLAK  adalah berdasarkan Model ADDIE-IKLAK, manakala reka bentuk kebolehgunaan IKLAK adalah melalui  kajian tinjauan. Kajian ini melibatkan tiga orang ahli pakar, 43 orang pendidik dan 40 orang  kanak-kanak berumur 3+ hingga 4+ tahun bagi reka bentuk pembangunan IKLAK. Manakala, 21 orang  pendidik dan 222 orang kanak-kanak berumur 3+ hingga 4+ tahun dilibatkan bagi reka bentuk  kebolehgunaan IKLAK. Data ku.....

4141 hits

82019
article
Kesan kaedah mengajar terhadap pencapaian awal matematik dalam kalangan kanak-kanak prasekolah
Juppri Bacotang
Kajian ini bertujuan mengenal pasti kesan kaedah mengajar seperti permainan, buku nombor dan lembaran kerja terhadap  pencapaian  awal matematik  yang  merangkumi  aras  pengetahuan,  kefahaman  dan  aplikasi  dalam kalangan kanak-kanak prasekolah.Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif yang berbentuk kaedah kuasi experimen.  Kajian  ini  melibatkan  1107  orang  kanak-kanak  prasekolah  sebagai  sampel,  dan  menggunakan instrumenTest of Early  Mathematics Abilityuntuk mengumpul data. Data dianalisis melalui statistik deskriptif dan statistik inferensi menggunakan ujian MANCOVA. Dapatan kajian menunjukkan tiga kaedah mengajar, iaitu permainan,  buku  nombor  dan  lembaran  kerja  dapat  meningkatkan  pencapaian  awal  matematik  kanak-kanak prasekolah. Namun begitu, pengkaji mendapati kaedah mengajar hanya memberi kesan secara signifikan terhadap kefahaman  dan  analisis  awal  matematik  kanak-kanak  prasekolah.  Selain  itu,  kaedah  .....

1009 hits

92021
article
The effects of early literacy module on early literacy skill achievements for nursery children
Juppri Bacotang
The aim of this research was to identify the effects of Early Literacy Module (Modul Lit-A) on the achievement of early literacy skills for Nursery children aged 2+ and 3+. This quantitative approach adopted quasi experimental method which was a pre-post test design for non-balanced groups. The sample of the study involved 95 children aged 2+ and 3+. The children were divided into two groups, namely, treatment group which consisted of 45 children who were taught using Modul Lit-A, and control group which consisted of 50 children who were taught using the conventional method. While the findings showed Modul Lit-A can significantly increase general early literacy skills for the children aged 2+, this may not be the case for children aged 3+. Nevertheless, the findings in terms of the components showed different significant effects of Modul Lit-A according to the children's age. The use of Modul Lit-A showed significant increase for the components of language and communication, print conc.....

553 hits

102012
thesis
Kesan pelaksanaan aktiviti Modul Literasi Awal (MULA) terhadap kemahiran literasi awal kanak-kanak taska
Juppri Bacotang
Kajian tentang kemahiran literasi awal dalam kalangan kanak-kanak taska di Malaysia masih terhad dan belum berkembang dengan lebih meluas lagi. Justeru, kajian ini dijalankan terhadap kanak-kanak taska untuk mengenal pasti kesan pelaksanaan aktiviti Modul Literasi Awal (MULA) terhadap kemahiran literasi awal mereka. Kajian ini berbentuk kuantitatif (kuasi-eksperimen) sepenuhnya yang melibatkan seramai 20 orang kanak-kanak berumur empat tahun yang terdiri daripada 10 orang kanak-kanak lelaki dan 10 orang kanak-kanak perempuan. Kanak-kanak tersebut dibahagikan kepada dua kumpulan secara sama rata iaitu kumpulan kawalan yang mendapat mendapat pelaksanaan aktiviti MULA dan kumpulan rawatan yang mendapat pembelajaran biasa. Kajian ini menjalankan ujian pra dan ujian pasca untuk mengenal pasti tahap kemahiran literasi awal kanak-kanak taska. Dapatan kajian menunjukkan; (a) tahap kemahiran literasi awal semua kanak-kanak taska yang sedia ada berada pada tahap Sederhana (skor antara 8 hingga 1.....

42 hits

Filter
Loading results...



Specific Period
Loading results...



Top 5 related keywords (beta)

Loading results...



Recently Access Item




Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.