UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 4 |
Simplified search suggestions : Norly Jamil |
1 | 2012 article | Pengenalan konsep bentuk, ruang dan pengukuran kepada kanak-kanak melalui rutin harian : satu kajian kes Jamil Norly, Razali Mahani, Kajian kes ini bertujuan untuk meneroka sejauh mana aktiviti rutin harian yang dilaksanakan di pusat asuhan dan didikan dapat dijadikan sebagai kaedah dalam pengenalan awal konsep bentuk, ruang dan pengukuran kepada kanak-kanak. Kajian ini merupakan kajian kualitatif. Persampelan bertujuan digunakan bagi memilih sampel dalam kalangan kanak-kanak. Beberapa kriteria telah ditentukan sebelum pemilihan sampel dilakukan. Oleh itu, seorang kanak-kanak berusia 4 tahun telah dipilih sebagai sampel kajian. Kaedah pemerhatian merupakan keadah utama yang dijalankan bagi mengutip data dalam kajian ini. Rakaman video juga telah dilakukan sepanjang pemerhatian dijalankan. Strategi lain yang digunakan bagi mengutip data dalam kajian ini adalah temubual bersama guru yang terlibat dalam kajian. Data telah dianalisis menggunakan tema analisis. Hasil kajian telah mendapati bahawa rutin pagi, rutin makan, rutin tidur, rutin mandi dan rutin aktiviti bebas dapat digunakan sebagai kaedah pengenalan awal kons..... 1352 hits |
2 | 2017 article | Implications of gender in children's Mathematics: a systematic review Norly Jamil This paper reports the use of a systematic review to explore the impact of gender in children’s achievement and their skills in mathematics. The review process identified 6 key papers within the lastest five years (2010-2015). An in-depth analysis of these indicated that there was some evidence that there is a significant difference in children's mathematical achievements due to gender. The analysis also found that boys have better math skills compare than girls. These findings very important becuase has led to some improvement in children confidence and competence in mathematics. However, the analysis also highlighted some future search to be studied... 362 hits |
3 | 2021 article | A systematic review of the contribution of spontaneous focusing on numerosity to enhance children\'s mathematical development Norly Jamil There is solid evidence that high score of spontaneous focusing on numerosity (SFON) have substantial contribution on children’s mathematics development. Based on the literatures, around 2005 until 2010 most of the studies conducted about SFON in Finland. However a growing literature shows that ithe six years past the studies about SFON began to spread outside Finland, such as United State, Belgium, United Kingdom, Germany, China and Australia. This article aims at reviewing about implications of SFON within 12 years past with a twofold objective: (i) to describe how SFON related to children’s mathematics skills; and (ii) to explain that SFON predict later mathematics achievement. The studies were identified through systematic search of electronic databases and analyzed accordingly. SFON as well as other early maths skills in the earliest years play a role in children’s mathematics successes. Five database has been selected to conduct the search for target articles; i(i) the Scie..... 276 hits |
4 | 2022 article | Tahap kemahiran sistem anggaran nombor kanak-kanak 4 tahun di Taska dan tabika permata kemas Norly Jamil Kajian ini dijalankan untuk melihat tahap kemahiran sistem anggaran nombor bagi kanak-kanak 4 tahun. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian kuantitatif secara tinjauan keratan rentas. Seramai 92 orang kanak-kanak 4 tahun di Taska dan Tabika Permata KEMAS telah dipilih sebagai peserta kajian. Penentuan saiz sampel menggunakan jadual saiz sampel Krejcie dan Morgan, 1970 dan Instrumen Tugasan Kemahiran Sistem Anggaran Nombor Kanak-kanak telah digunakan bagi menilai tahap kemahiran sistem anggaran nombor kanak-kanak 4 tahun. Penganalisisan data kajian pula menggunakan komputer dengan perisian SPSS 20.0 for Windows. Manakala, penganalisisan statistik menggunakan analisis statistik deskriptif bagi menjawab persoalan-persoalan kajian yang berkaitan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap penguasaan kanak-kanak 4 tahun di Taska dan Tabika Kemas Tasek Gelugor dalam kemahiran sistem anggaran nombor adalah pada tahap sederhana. Namun, menariknya didapati kanak-kanak 4 tahun lebih baik menentu..... 128 hits |