UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 3 |
Simplified search suggestions : Rohaizat Ibrahim |
1 | 2020 article | Indikator sokongan pembelajaran dalam reka bentuk Flipped Classroom bagi murid bermasalah pembelajaran berdasarkan kesepakatan pakar Rohaizat Ibrahim Kini, pendekatan pengajaran dan pembelajaran secara dalam talian semakin diperkukuhkan. Namun, tahap aksesibiliti Murid Bermasalah Pembelajaran (MBP) untuk mendapatkan maklumat pembelajaran melalui Flipped Classroom masih lagi terhad. Maka, kajian ini bertujuan untuk mengetahui tentang indikator sokongan pembelajaran serta item utama yang diperlukan dalam reka bentuk Flipped Classroom bagi MBP berdasarkan kesepakatan pakar. Secara khusus, kajian yang dijalankan ini menggunakan kaedah kuantitatif dengan teknik Fuzzy Delphi. Seramai 11 orang pakar dalam bidang pendidikan khas serta reka bentuk dan teknologi terlibat dalam kajian ini. Dapatan menunjukkan sebanyak 11 item dalam indikator sokongan pembelajaran telah dipersetujui oleh pakar dan peratus kesepakatan adalah melebihi 75%. Dari segi keutamaan, item “Audio yang jelas.
"Memperoleh kedudukan tertinggi dengan nilai 0.897, manakala “Penggunaan ayat secara berstruktur.” memperoleh nilai terendah iaitu 0.767. Ini menunjukkan peng..... 448 hits |
2 | 2021 article | Teacher readiness towards the use of mobile learning for dyslexia student: a survey in Malaysia Rohaizat Ibrahim The education system in Malaysia has undergone a process of transformation. Recently, mobile learning (m-learning) has become a trend in education in this country. Face-to-face teaching and learning have shifted to online. However, research on the use of Mobile Learning (M-Learning) is still limited. Therefore, this study aims to identify the readiness of teachers towards the use of M-Learning for dyslexia students in terms of (i) Possibilities, (ii) Benefits, (iii) Preferences and (iv) External Influencers. Furthermore, this study also aims to identify the differences between teachers' readiness and gender towards M-Learning for dyslexia students. A total of 172 teachers throughout Malaysia have participated in this quantitative study. This online survey uses the Mobile Learning Readiness Survey (MLRS) instrument. The analysis methods in the research are mean, standard deviation and t-test. The data obtained were analyzed using Statistical Package for Social Science (SPSS) version 23...... 665 hits |
3 | 2023 article | Isu dan cadangan penggunaan telefon pintar bagi kesejahteraan emosi kakak-kanak masalah pembelajaran suatu pandangan Ibu Bapa Rohaizat Ibrahim Sejajar dengan perkembangan dalam bidang Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK), telefon pintar merupakan satu peralatan elektronik yang amat penting dalam kehidupan seharian. Namun begitu, pandangan ibu bapa terhadap penggunaan telefon pintar bagi kesejahteraan emosi kanak-kanak terutamanya kanak-kanak Masalah Pembelajaran (LD) masih kurang dikaji. Sehubungan dengan itu, kertas konsep ini bertujuan untuk memperincikan tentang isu penggunaan telefon pintar bagi kesejahteraan emosi kanak-kanak LD terutama semasa mereka melayari internet dari sudut pandangan ibu bapa. Cadangan penyelesaian terhadap masalah yang dikenalpasti dalam penggunaan telefon pintar juga turut dibincangkan secara teliti dalam kertas konsep ini berdasarkan kepada kajian-kajian lepas.
Kata kunci: ibu bapa, kesejahteraan emosi, murid masalah pembelajaran, telefon pintar... 13 hits |