UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 8 |
Simplified search suggestions : Azizah Zain |
1 | 2015 thesis | Pelaksanaan modul projek penyiasatan dalam meningkatkan komunikasi dan kemahiran sosial kanak-kanak prasekolah Azizah Zain Kajian ini bertujuan mengkaji pelaksanaan Modul Projek Penyiasatan dalam meningkatkan komunikasi, kemahiran sosial dan penglibatan kanak-kanak prasekolah melalui aktiviti 'hands-on '. Kaedah kajian yang digunakan adalah etnografi berdasarkan Teori Konstruktivisme dan Teori Interaksionalis. Subjek kajian terdiri daripada sepuluh orang kanak-kanak prasekolah di sebuah sekolah di daerah Kota Setaro Data primer terdiri daripada data pemerhatian, data temu bual dan data analisis dokumen. Kesemua data dianalisis menggunakan perisian Atlas Ti.O.7. Dapatan kajian menunjukkan pelaksanaan aktiviti yang terdapat dalam Modul Projek Penyiasatan meningkatkan komunikasi kanak-kanak dengan guru, rakan dan persekitaran mereka. Kesan terhadap peningkatan komunikasi, keyakinan kanak-kanak berkomunikasi bersama individu lain bertambah baik. Dapatan juga menunjukkan komunikasi yang berlaku semasa aktiviti projek meningkatkan kefahaman dan pengetahuan kanak-kanak terhadap topik yang diminati. Di samping itu..... 1641 hits |
2 | 2019 article | The readiness of preschool teachers in terms of the implementation of the peers day@ preschool program Azizah Zain This study aims to examine the readiness of preschool teachers in the Tanah Merah district, Kelantan from the aspect of the implementation of the Reproductive Health and Social Health Education Program (PEERS) A Day @ Preschool. The readiness of teachers is assessed based on the readiness of teachers in terms of attitude, mental readiness and physical readiness for the implementation of the PEERS program. The study was a survey method using a questionnaire comprising Likert scale with questions analyzed with percentage. The sample of the study consisted of 45 pre-school teachers from Tanah Merah, Kelantan. A total of 37 participants (82.2%) agreed and strongly agreed that preschool teachers had a willingness in terms of attitude towards teaching sexuality education to children. A total of 37 participants (75.5%) agreed and strongly agreed that they had a mental readiness in the teaching of sexual education to children. While 42 participants (86.6%) agree and strongly agree that they ha..... 727 hits |
3 | 2019 article | Interaksi guru dengan kanak-kanak Azizah Zain  Interaksi guru dengan kanak-kanak merupakan faktor penting dalam kejayaan
proses pengajaran dan pembelajaran di prasekolah. Melalui interaksi semasa proses
pengajaran dan pembelajaran di prasekolah, kanak-kanak boleh melibatkan diri dalam aktiviti
yang dijalankan dan membantu kanak-kanak berfikir. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk
mengkaji amalan interaksi guru dengan kanak-kanak yang berlaku semasa aktiviti bercerita
menggunakan kemahiran berfikir aras tinggi. Kajian yang berbentuk kualitatif ini
menggunakan instrumen pemerhatian, temu bual dan dokumen. Sesi rakaman video telah
dijalankan sebanyak empat sesi yang berdurasi 30 minit setiap sesi di kelas prasekolah
sewaktu aktiviti bercerita. Kemudian video tersebut dianalisis untuk mengenalpasti amalan
interaksi antara guru dengan kanak-kanak menggunakan kemahiran berfikir aras tinggi. Sesi
temu bual juga turut dijalankan bersama seorang guru sebagai sokongan kepada dapatan
kajian. Hasil kajian menunjukkan bahawa guru m..... 581 hits |
4 | 2018 research_report | Pembangunan modul kesediaan global prasekolah berasaskan kemahiran berfikir aras tinggi Azizah Zain Kajian ini adalah bertujuan untuk membangunkan Modul Kesediaan Global Kanak-kanak
Prasekolah berasaskan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT). Proses pembangunan modul
melibatkan tiga fasa iaitu fasa analisis elemen keperluan modul, fasa pembangunan modul dan
fasa pelaksanaan dan penilaian modul. Modul Kesediaan Global yang dibangunkan ini
merangkumi aspek (a) kemahiran komunikasi dan kebolehan berbahasa pelbagai (b) kemahiran
ICT (c) kepelbagaian dan multikulturalisme (d) kemahiran berfikir aras tinggi (e) kemahiran
pemeliharaan alam sekitar (f) kemahiran literasi kewangan dan (g) kemahiran asas keselamatan
serta pertahanan diri. Kajian secara kualitatif menggunakan teknik temu bual, pemerhatian dan
analisis dokumen melibatkan 10 orang guru prasekolah di sekitar negeri Kedah, Pulau Pinang
dan Perak. Dapatan kajian dalam fasa pertama telah mengenalpasti elemen keperluan modul
berasaskan tujuk aspek yang telah dinyatakan. Dalam fasa kedua iaitu fasa pembangunan modul,
penamba..... 459 hits |
5 | 2018 research_report | Pembinaan garis panduan guru untuk melaksanakan projek penyiasatan dalam kalangan pelajar ISMP Pendidikan Awal Kanak-Kanak Azizah Zain Kajian ini adalah bertujuan untuk menghasilkan satu Garis Panduan Guru (GPU) untuk
melaksanakan Modul Projek Penyiasatan dalam kalangan pelajar ISMP Pendidikan Awal
Kanak-kanak Universiti Pendidikan Sultan Idris yang menjalani latihan mengajar di TADIKA.
Kajian yang berbentuk kualitatif ini mempunyai tiga fasa iaitu fasa analisis elemen keperluan
GPG, fasa membina GPG dan fasa pelaksanaan dan penilaian GPG. GPG yang dihasilkan
mengandungi tiga aktiviti pelaksanaan berdasarkan Modul Projek Penyiasatan, iaitu fasa
permulaaan projek, fasa pembangunan projek dan fasa dokumentasi atau kemuncak.
Persampalen yang digunakan ialah persempalan bertujuan iaitu 10 orang pelajar ISMP yang
menjalani latihan mengajar. Teknik pengumpulan data adalah dengan menggunakan teknik temu
bual, pemerhatian dan analisis dokumen Instrumen yang digunakan ialah senarai semak
pemerhatian, senarai semak analisis dokumen dan protokol temubual. Fasa pertama bertujuan
untuk mengenalpasti keperluan dalam GPG ..... 441 hits |
6 | 2021 article | Challenges faced by preschool teachers in implementing physical activity during home-based teaching and learning Azizah Zain Home-based teaching and learning were implemented following the outbreak of COVID-19 in the country as part of an initiative to ensure students are able to learn despite the school closure. Children’s physical activity becomes limited when the Movement Control Order was initiated restricts their attendance at school. This study aims to identify the challenges faced by preschool teachers in performing physical activities during home-based teaching and learning. This study uses a quantitative approach with a survey method. A total of 147 preschool teachers from a district in Kedah were randomly selected to answer the questionnaire provided. Data were analyzed descriptively by looking at means and percentages. The findings showed 95% of teachers stated that they use songs to teach physical activities to children. Barriers and challenges faced by teachers due to children not having good internet access for online learning (54.4%). Findings for parental support showed they helped children..... 699 hits |
7 | 2023 article | Kemahiran dan cabaran guru prasekolah dalam pelaksanaan tarian tradisional Melayu di prasekolah Azizah Zain Keunikan warisan budaya negara Malaysia perlu dihayati dan didedahkan pada peringkat awal, antaranya adalah tarian tradisional yang penuh dengan pergerakan anggota badan yang dilakukan dengan lemah lembut dan diiringi dengan muzik. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti cabaran yang dihadapi oleh guru prasekolah dalam mengajar tarian tradisional kepada kanak-kanak. Rekabentuk kajian ini menggunakan kaedah campuran iaitu kualitatif dan kuantitatif. Instrumen yang digunakan untuk kuantitatif adalah soal selidik dan kualitatif menggunakan protokol temu bual. Sampel kajian ini terdiri daripada dua guru prasekolah yang telah ditemu bual secara semi struktur serta 125 guru prasekolah yang terlibat untuk menjawab instrumen soal selidik. Data kajian ini telah dianalisis menggunakan analisis tematik bagi temu bual dan analisis deskriptif bagi tinjauan soal selidik. Dapatan kajian daripada temu bual menunjukkan guru perlu diberi kursus untuk kemahiran dalam mengajar kanak-kanak prasekolah kera..... 44 hits |
8 | 2023 article | Kemahiran dan Cabaran Guru Prasekolah dalam Pelaksanaan Tarian Tradisional Melayu di Prasekolah Azizah Zain Keunikan warisan budaya negara Malaysia perlu dihayati dan didedahkan pada peringkat awal, antaranya adalah tarian tradisional yang penuh dengan pergerakan anggota badan yang dilakukan dengan lemah lembut dan diiringi dengan muzik. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti cabaran yang dihadapi oleh guru prasekolah dalam mengajar tarian tradisional kepada kanak-kanak. Rekabentuk kajian ini menggunakan kaedah campuran iaitu kualitatif dan kuantitatif. Instrumen yang digunakan untuk kuantitatif adalah soal selidik dan kualitatif menggunakan protokol temu bual. Sampel kajian ini terdiri daripada dua guru prasekolah yang telah ditemu bual secara semi struktur serta 125 guru prasekolah yang terlibat untuk menjawab instrumen soal selidik. Data kajian ini telah dianalisis menggunakan analisis tematik bagi temu bual dan analisis deskriptif bagi tinjauan soal selidik. Dapatan kajian daripada temu bual menunjukkan guru perlu diberi kursus untuk kemahiran dalam mengajar kanak-kanak prasekolah kera..... 1 hits |