UPSI Digital Repository (UDRep)
|
![]() |
|
Total records found : 1 |
1 | 2024 Thesis | Modul Pembelajaran Berasaskan Pengetahuan Tempatan dan kesan terhadap literasi sains, kemahiran berfikir serta karakter pelajar Uslan Kajian ini bertujuan untuk membina dan menguji Modul Pembelajaran Berasaskan Pengetahuan Tempatan (PBPT) dan kesan terhadap literasi sains, kemahiran berfikir serta karakter pelajar. Modul PBPT telah dibangunkan berdasarkan model ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation). Analisis keperluan mendapati 94.67% daripada 169 orang responden yang terdiri daripada guru sains di Nusa Tenggara Timur Indonesia bersetuju dengan pembangunan modul PBPT. Fasa reka bentuk, penyelidik telah membangunkan kandungan modul menggunakan tumbuhan Faloak sebagai pengetahuan tempatan. Modul PBPT disahkan oleh 2 orang pakar dengan skor pengesahan 86.11%. Pendekatan kuantitatif pula digunakan untuk menguji modul menggunakan kaedah kuasi ekperimen dengan menggunakan analisis deskriptif, ujian-t dan ujian MANOVA. Sampel untuk kaedah kuasi ekperimen terdiri daripada 78 orang pelajar (39 orang kumpulan kawalan, 39 orang Kumpulan ekperimen) dari sekolah rendah Oeba 3 Kota Kupang dan Oeno Ro..... 38 hits |