UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan untuk membangunkan kit Genetik topik pembahagian sel
Tingkatan 4 serta mengenal pasti persepsi pelajar terhadap kit yang dibangunkan
daripada aspek reka bentuk, kandungan, kebergunaan dan kepuasan. Kit Genetik ini
dibangunkan dengan menggunakan reka bentuk pembangunan berpandukan lima
fasa dalam Model ADDIE. Instrumen kajian terdiri daripada borang kesahan muka,
kandungan, konstruk soal selidik dan borang soal selidik. Kajian ini melibatkan 40
orang responden yang terdiri daripada pelajar Tingkatan 4 yang ditentukan
menggunakan teknik persampelan bertujuan. Data bagi borang penilaian kesahan
pakar dianalisis menggunakan nilai peratus persetujuan pakar manakala borang soal
selidik kebolehgunaan dianalisis menggunakan analisis deskriptif iaitu min dan
sisihan piawai. Dapatan kajian menunjukkan purata persetujuan pakar bagi kesahan
muka dan kandungan daripada dua orang pakar adalah tinggi iaitu 100% dan 91.5%.
Ini menunjukkan bahawa kajian dapat diteruskan dengan kajian rintis bagi
mendapatkan kebolehpercayaan. Nilai Alfa Cronbach adalah 0.823 menunjukkan
instrumen mempunyai kebolehpercayaan yang sangat baik, efektif dan konsisten dan
boleh digunakan dalam kajian sebenar. Soal selidik kebolehgunaan kit Genetik
memperoleh purata skor min 3.47 (SP 0.553). Kesimpulannya, kit Genetik
mempunyai kesahan pakar yang tinggi, kebolehpercayaan yang sangat baik dan
efektif dengan tahap konsistensi yang sederhana serta kebolehgunaannya yang sangat
tinggi. Implikasi kajian adalah kit Genetik berpotensi digunakan sebagai bahan bantu
mengajar bagi standard kandungan Pembahagian Sel sesuai dengan proses
pembelajaran dan pengajaran ketika ini yang mementingkan persekitaran
pembelajaran yang menyeronokkan dan bersifat kendiri. |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |