UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :final_year_project
Subject :QC Physics
Main Author :Regina Peter
Title :Pembangunan dan kebolehgunaan permainan \'Hit It, Bingo\' bagi subtopik keseimbangan terma dan muatan haba tentu dalam kalangan tingkatan 4
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Sains dan Matematik
Year of Publication :2024
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini adalah untuk rnernbangunkan dan rnenguji tahap kebolehgunaan permainan 'Hit It, BINGO!' bagi subtopik Keseirnbangan Terrna dan Muatan Haba Tentu dalarn kalangan pelajar Fizik Tingkatan 4. Reka bentuk kajian ini adalah kajian pernbangunan dan rnenggunakan model ADDIE rnelalui pendekatan kuantitatif. Terdapat dua instrurnen yang digunakan di dalarn kajian iaitu borang kesahan pakar dan soal selidik kebolehgunaan. Sarnpel kajian terdiri daripada 30 orang pelajar yang rnengarnbil subjek Fizik dipilih rnenggunakan persarnpelan rawak rnudah. Kesahan pakar pula telah dinilai rnenggunakan peratus persetujuan. Dapatan kajian rnenunjukkan perrnainan 'Hit It, BINGO!' yang dibangunkan rnernperolehi kesahan yang baik iaitu 99.34% bagi soal selidik kebolehgunaan. Nilai kebolehpercayaan daripada kajian rintis berada pada tahap yang baik iaitu 0.731. Data kebolehgunaan dianalisis secara deskriptif dengan rnenggunakan Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 27.0 untuk rnernperolehi skor rnin dan sisihan piawai (s.p.). Hasil data kebolehgunaan rnenunjukkan bahawa perrnainan 'Hit It, BINGO!' berada pada tahap yang baik dengan nilai rnin 3.54 (s.p.= 0.501). Ernpat konstruk yang rnewakili kebolehgunaan iaitu kebergunaan, kernudahan penggunaan, kernudahan pernbelajaran dan kepuasan juga berada pada tahap yang baik dengan nilai min masing-masing 3.57 (s.p. = 0.512), 3.57 (s.p. = 0.482), 3.56 (s.p. = 0.503) dan 3.45 (s.p. = 0.505). Kesirnpulannya, permainan 'Hit It, BINGO!' yang dibangunkan telah berjaya mencapai objektif kajian. Implikasinya, permainan yang dibangunkan ini dapat meningkatkan minat pelajar dalam mempelajari serta mernbantu mereka menguasai subtopik Keseirnbangan Terma dan Muatan Haba Tentu. Permainan ini juga memudahkan guru untuk menilai tahap pemahaman pelajar dan mampu menjadikan pengajaran guru lebih menarik.

References

Ainul Afzan Ramli & Ishak Haji Abd Rahman. (2021). Isu Dan Cabaran Dalam Pelaksanaan Pendidikan Peringkat Rendah Dan Menengah: Pendekatan Malaysia Semasa Pandemik Covid-19. Malaysian Juornal Of Social Sciences Humanities (MJSSH), 6(9), 1-13. Doi: https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i9.1043.

Azita, A., Lutfiah, N. A., Azrina, M. Sa. (2021). Keberkesanan Pembelajaran Gamifikasi dalam Pencapaian Pelajar bagi Topik Nombor Kompleks. Online Journal for TVET Practitioners,6(2),108-122.Diperoleh daripada https://penerbit.uthm.edu.myIojs/index.php/oj-tp/article/view/6068.

Badariah Hashim. (2019). Pembangunan manual pengajaran bagi pembelajaran berasaskan pemikiran dan keberkesanan penggunaannya terhadap motivasi dan strategi berfikir mengkonsepsikan dalam tajuk haba. (Disertasi Kedoktoran tidak diterbitkan). Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjong Malim.

Bond, T. G., & Fox, C. M. (2007). Apllying the Rasch Model: Fundamental measurement in the human sciences. Lawrence Erlbaum Associates Inc, New Jersey.

Chan.C.M.T & Zolkepeli Haron. (2019). Teknik Permainan Tanda Papan untuk membantu murid Tahun 3 meningkatkan kemahiran membina Ayat Majmuk Tahun 3. Conference: International Conference on Humanities, Education and Society (!CHES 2019), (305- 319). Diperoleh daripada https://rb.gy/sff20.

Faudzi, Nurul Ruda M., & Ahmad, A. (2022). Kesediaan Guru Sejarah Melaksanakan Pentaksiran Bilik Darjah dalam Pengajaran dan Pembelajaran. International

Conference on Business Studies and Education (JCBE), 3-14. Diperoleh daripada https://www.icbe.my/wp-content/uploads/2022/04/Manuscript- ICBE-Nurul Huda-1- 2.pdf.

Farah Najwa Ismail. (2021). Pembangunan dan kebolehgunaan permainan 'Gravigame' bagi subtopik hukum Kepler dalam kalangan guru pelatih Fizik. (Tesis Sarjana Muda tidak diterbitkan). Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjong Malim.

Guido, R. M. (2013). Attitude and Motivation towards Leaming Physics. International Journal of Engineering Research & Technology (JJERT). 2(11), 2080-2093. Diperoleh daripada https://doi.org/l0.48550/arXiv.1805.02293.

Halimah Jamil & Rozita Radhiah Said. (2019). Pelaksanaan Penskoran Pentaksiran Lisan Bahasa Melayu Dalam Pentaksiran Bilik Darjah. Jurnal Pendidikan Bahasa  Melayu JPBM, 9(2), 25-26. Diperoleh daripada https://spaj.ukm.my/jpbm/index. php/jpbm/article/view/205.

Kumba Digdowiseiso. (2019). Teori Pembangunan. Jakarta: Lembaga Penerbitan Universitas Nasional (LPU-UNAS). Diperoleh daripada http://repository. unas.ac.id/652/1/Buku%20Teori%20Pembangunan.pdf.

Lund, A. M. (2000). Measuring usability with the USE questionnaire. Usability Interface, 8(2), 3-6.

Mohd Noor Badlilshah Abdul Kadir, Mohd Mustamam Abdul Karim & Nurulhuda Abd. Rahman. (2016). Sikap Pelajar Terhadap Pembelajaran Fizik dan Hubungannya dengan Pencapaian dalam Kalangan Pelajar Sains. Jurnal Personalia Pe/ajar, 19(1), 23-38. Diperoleh daripada https://www.ukm.my/personalia/wp-content/uploads/2017/07/Artikel- 3_Mohd-Noor-Badlilshah_KPGKMS.pdf

Mistirine Radin & M. Al-Muz-zammil Yasin. (2018). Perlaksanaan Pendidikan Abad Ke-21 di Malaysia: Satu Tinjauan Awal. Sains Humanika, 10(3-2). https://doi.org/10.11113/sh.v10n3-2.1481.

Mazliana Md S., Zolkepeli H. & Shahlan S.. (2019). Kesahan Dan Kebolehpercayaan Instrumen Literasi Pentaksiran Bilik Darjah Melalui Model Pengukuran Rasch. Seminar Antarabangsa Isu-Isu Pendidikan. Diperoleh daripada http://conference.kuis.edu.my/ispen/wp-content/uploads/2018/08/4.mazliana. pdf.

Mohammad Khairul Abdullah & Siti Nursaila Alias. (2021). Pembangunan unit pengajaran Haba berasaskan Perisian Genially untuk perancangan pengajaran guru pelatih. Journal of Science and Mathematics Letters, 9(2), 117-125. Doi: https://doi.org/10.37134/jsml.vol9.2.l l.2021.

Noor Eszreen Juferi. (2017). Program "Putra Bakti: Outreach Physics" Hapus Persepsi Fizik Susah. (n.d.). CORE Reader. Diperoleh daripada https://core.ac.uk/reader/153827630.

Noorazman Abd Samad, Wan Mohd Rashid Wan Ahmad, Hairuddin Harun,Mohd Hasril Amiruddin, Suhaizal Hashim, & Faizah binti Ja'apar. (2018) Bahan Bantu Mengajar (Bbm) Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran (P&P) Di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Daerah Pontian. Online Journal for TVET Practitioners. Diperoleh daripada https://publisher.uthm.edu.my/ ojs/index.php/oj- tp/article/view/4808.

Norshafinaz Abdul Sani, and Faridah Yunus, (2018) Amalan perancangan, pelaksanaan dan pentaksiran dalam proses pengajaran dan pembelajaran pranumerasi di tadika swasta. Jurnal Pendidikan Malaysia, 43 (2). pp. 101-110. Diperoleh daripda http://joumalarticle.ukm.my/l 3647/.

Nurfatimah Sugrah. (2019). Implementasi Teori Belajar Konstruktivisme Dalam Pembelajaran Sains. Humanika: Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 19(2). 121- 138. Diperoleh daripada http://dx.doi.org/10.21831/hum.v19i2.29274.

Nurul Izzati Zamir. (2020). Pembangunan Dan Kesahan Kit Permainan "Hill Climb Racing" Bagi Pentaksiran Guru Dalam Topik Gerakan Linear Dalam Tingkatan 4. Universiti Pendidikan Sultan Idris,Tanjong Malim.

Nur Aqilah Aisyah Sajri. (2021). Development And Usability Of JUQUANJI Game In Quantum Theory Of Light Among Pre-Service Physics Teacher. Journal of Physics: Conference Series, 23(9), 1-5. doi:10.1088/1742- 6596/2309/1/012083.

Purnama, S. (2010). Elemen warna dalam pengembangan multimedia pembelajaran agama Islam. Al-Bidayah: jurnal pendidikan dasar Islam, 2(1), 113-129. Diperoleh daripada http://jurnal.albidayah.id/home/article/view/102.

Perrotta, C., Featherstone, G., Aston, H., & Houghton, E. (2013). Game-based learning: Latest Evidence and Future Directions (NFER Research Programme: Innovation in Education). Slough: NFER. 1-49. Diperoleh daripada https://ocw.metu.edu.tr/pluginfile.php/10919/mod_resource/content/1/GAM E0l.pdf.

Rahimah Wahid. (2020). Keberkesanan pembelajaran berasaskan permainan dalam kalangan pelajar institusi pengajian tinggi. Journal of Education and Social Sciences, 16(1), 9-13. Diperoleh daripada https://www.jesoc.com/wpcontent/uploads/2020/12/JESOC16-007.pdf.

Rafiq Badjeber & Indah Suciati. (2021). Penggunaan Metode Permainan "Bingo Matematika" Pada Materi Bangun Datar. Aksioma, 10(1), 1-11. Diperoleh daripada https://doi.org/10.22487/aksioma.v10i1.830

Sa'adiah Mohamad, Muhamad Akasah Hamzah & Farkhruzi Osman (2020). Persepsi pelajar terhadap manfaat dan keinginan menggunakan snake & ladder digital game board dalam pembelajaran berasaskan permainan. Jurnal Dunia Pendidikan, 2(3), 126-134. Diperoleh daripada https://myjms.mohe.gov.my/ index.php/jdpd/article/view/10834.

Sidek Mohd Noah & Jamaludin Ahmad. (2005). Pembinaan modul: Bagaimana membina modul latihan dan modul akademik. Serdang: UPM.

Sekaran, U. & Bougie, R. (2009). Research Methods for Business: A Skill Building Approach. United Kingdom: John Wiley & Sons Ltd.

Science Syllabus. (2013). Science Curriculum Framework: Implementation starting with 2014 Primary Three Cohort. Diperoleh daripada https://www.moe.gov.sg/-/media/files/primary/science-primary 2014.ashx.

Saniah Sembak. (2017). Pengetahuan Dan Pelaksanna Kemahiran Proses Sains Bersepadu Dalam Kalangan Guru Sains Menengah Rendah. (Disertasi Kedoktoran tidak diterbitkan). Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjong Malim.

Sylviana Mantihal & Siti Mistima Maat. (2020). Pengaruh Pembelajaran Abad Ke-21 (PAK- 21) Terhadap Minat Murid Dalam Pengajaran Dam Pembelajaran Matematik: Satu Tinjauan Sistematik. Jurnal Pendidikan Dunia, 2(1), 82-91. Diperoleh daripada https://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd/article/ view/8329.

Sri Haryati Rohayu, Ice Puspitasari & Lilia Ellany Mohtar. (2021). Ciri Kefahaman Pelajar Sekolah Menengah Atas Negeri Menggunakan Teknik Kartun Konsep Dalam Topik Haba. Journal of Science and Mathematics Letters, 9(2), 33-42. https://doi.org/10.37 l 34/jsml.vol9.2.4.2021.

Siti fatihah Osman. (2023). Faktor Bahan Bantu Mengajar yang Menyokong Pengamalan Pemikiran Kritis Guru Pendidikan Islam dalam Meningkatkan Kemahiran Pembelajaran Abad Ke-2. Sains Insani, 8(1), 51-57. Diperoleh daripada https://sainsinsani.usim.edu.my/index.php/sainsinsani/article/view/ 428/283.

Tavakol, M. & Dennick, R. (2011). Making sense of Cronbach's alpha. International Journal of Medical Education, 2, 53-55. Diperoleh daripada https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/artic1es/PMC42055l l/

Zaini Abdullah. (2020). Madu! Perkembangan Pendidikan Di Malaysia Falsafah Dan

Dasar.Malaysia: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Zahara Russin. (2014). Komunikasi dalam penyelesaian masalah matematik dalam kalangan murid tingkatan empat (Doctoral dissertation, Universiti Sains Malaysia).

 

 


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.