UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :final_year_project
Subject :QC Physics
Main Author :Goh, Kai Jueen
Title :Pembangunan dan kebolehgunaan permainan kad Uno berasaskan Augmented Reality bagi topik Daya dan Gerakan Fizik Tingkatan 4 dalam kalangan guru pelatih Fizik di UPSI
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Sains dan Matematik
Year of Publication :2024
Corporate Name :Perpustakaan Tuanku Bainun
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun
Kajian ini membangunkan permainan kad Uno berasaskan Augmented Reality bagi topik Daya dan Gerakan dalam subjek Fizik Tingkatan 4 dan mengenalpasti persepsi guru pelatih. Metodologi kajian ini adalah Model ADDIE digunakan oleh pengkaji untuk melaksanakan kajian. Teknik persampelan rawak digunakan dalam kajian ini untuk pemilihan 80 orang responden. Instrumen kajian ini adalah borang kesahan kad UNO berasaskan Augmented Reality, borang kesahan soal selidik dan soal selidik persepsi kebolehgunaan kad UNO berasaskan Augmented Reality. Kaedah peratus persetujuan pakar digunakan untuk menganalisis kesahan kad UNO berasaskan Augmented Reality dan soal selidik. Perisian Statistical Packages for Social Science Version 23 (SPSS) digunakan untuk menganalisis nilai pekali kebolehpercayaan Alpha Cronbach serta skor min dan sisihan piawai bagi persepsi kebolehgunaan. Hasil dapatan kajian mendapati nilai keseluruhan S-CVI dari dua orang pakar untuk kesahan muka bagi kad UNO berasaskan Augmented Reality dan instrumen adalah sebanyak 0.94 manakala kesahan kandungan untuk kad UNO berasaskan Augmented Reality adalah 0.89 dan instrumen pula adalah 0.96. Soal selidik persepsi kebolehgunaan kad UNO berasaskan Augmented Reality mempunyai nilai kebolehpercayaan Alpha Cronbach adalah 0.920. Akhir sekali, nilai purata skor min persepsi kebolehgunaan guru pelatih terhadap kad UNO berasaskan Augmented Reality ini adalah 3.66. Kesimpulannya, kad UNO berasaskan Augmented Reality topik Daya dan Gerakan Fizik tingkatan 4 yang telah dibangunkan ini mempunyai tahap kesahan dan mendapat persespi kebolehgunaan yang baik. Kad UNO berasaskan Augmented Reality ini juga dapat dijadikan salah satu bahan pengajaran yang boleh meneruskan pelaksanaan amali dalam mod pembelajaran dan pengajaran dari rumah (PdPR) serta yang mampu untuk meningkatkan kefahaman pelajar.

References

A. J., Tay & Salmiza Saleh. (2020). A comparison of Malaysian and German science teachers’ conceptions in teaching science in secondary schools. Jurnal Pendidikan Malaysia (Malaysian Journal of Education), 45(2), 37-46. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/152027 

Afiqah Basran & Denis Lajium. (2020). Aplikasi Model Rasch dalam Pengujian Instrumen Inventori Konsep Daya. International Journal of Modern Education (IJMOE), 2(6), 14-27. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/160106 

Afiqah Fakhriah Fauzi & Mohd Faizal Nizam Lee Abdullah. (2021). Pembinaan Kit Poligon sebagai Bahan Bantu Mengajar dalam topik Poligon Asas Tingkatan Satu. Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematik Malaysia, 11(1), 88-94. Diperoleh daripada https://doi.org/10.37134/jpsmm.vol11.1.8.2021 

Agnes Septiana Srintin, Danang Setyadi & Helti Lygia Mampouw. (2019). Pengembangan Media Permainan Kartu Umino Pada Pembelajaran Matematika Operasi Bilangan Bulat. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 126-135. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/338910128_Pengembangan_Media_Permainan_Kartu_Umino_Pada_Pembelajaran_Matematika_Operasi_Bilangan_Bulat/fulltext/638e3cf1484e65005be6b464/Pengembangan-Media-Permainan-Kartu-Umino-Pada-Pembelajaran-Matematika-Operasi-Bilangan-Bulat.pdf 

Ahmad Tarmimi Ismail & Shahrul Kadri Ayop. (2016). Tahap Kefahaman dan Salah Konsep Terhadap Konsep Daya dan Gerakan dalam kalangan Pelajar Tingkatan Empat. Jurnal Fizik Malaysia, 37(1), 1090-1101. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/118506 

Ainatul Fathiyah Abdul Rahim, Nursyahida Zulkifli, Rafizah Mohd Noor, Shamsinar Rahman & Muhammad Ariff Asyrul Adnan. (2018). Game-Based Learning Approach to Improve Students’ Learning Process in a Political Science Subject. Insight Journa, 2(1), 109-123. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/151484 

Armizawani Mohamed Buang & Sharul Effendy Janudin. (2021). Kesahan kandungan dan kebolehpercayaan: Modul Spreadsheet Belanjawan. Jurnal Penyelidikan Dedikasi, 19 (1), 1-22. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/162568 

Azraai Othman, Dani Asmadi Ibrahim & Othman Talib. (2015). Pengajaran dan Pembelajaran Kimia Organik berdasarkan Taksonomi Bloom. JPBU, 9, 12-21. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/90899 

Berita Harian. (2023). Malaysia merosot dalam PISA 2022, pandemik COVID-19 antara faktor penyumbang utama. Diperoleh daripada https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2023/12/1185650/malaysia-merosot-dalam-pisa-2022-pandemik-covid-19-antara-faktor  

Bhandari, B., Chopra, D., & Singh, K. (2020). Self-directed learning: assessment of students' abilities and their perspective. Advances in Physiology Education, 44, 383–386. Diperoleh daripada https://doi.org/10.1152/advan.00010.2020. 

Buckley, M. (2013). A Constructivist Approach to Business Ethics. Journal of Business Ethics, 117, 695–706. Diperoleh daripada https://doi.org/10.1007/S10551-013-1719-X. 

C. C., Lu & Effandi Zakaria. (2014). Development and Validation of the Game-Based Learning Module to Enhance Mathematics Achievement, Positive Learning Behaviours and Pro Social Behaviours. J. Sci. Math. Lett. UPSI, 2, 23 – 31. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/89548 

Dewantara, D., Wati, M., Misbah, M., Mahtari, S., & Haryandi, S. (2020). The Effectiveness of Game Based Learning on The Logic Gate Topics. Journal of Physics: Conference Series, 1491, 1-5. Diperoleh daripada https://doi.org/10.1088/1742-6596/1491/1/012045.  

F., Tayebeh & G., Farid. (2011). Implications of Vygotsky’s Zone of Proximal Development (ZPD) in Teacher Education: ZPTD and Self-scaffolding. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 29, 1549 – 1554. Diperoleh daripada https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042811028631/pdf?md5=2773edeb558d62aa60401c076e92d79d&pid=1-s2.0-S1877042811028631-main.pdf 

Faridah Salam. (2018). Bolehkah Scaffolding dalam model ADDIE meningkatkan penglibatan pelajar dalam pembelajaran TMK? Jurnal Paradigma, 17, Edisi Khas Bahasa Melayu, 214-225. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/129387 

Fenny Farhana Mohd. Sajari, Hafizhah Zulkifli & Shahlan Surat. (2023). Kesahan dan Kebolehpercayaan Instruman Kesediaan GPI Melaksanakan Model Tasmik j-QAF Secara Dalam Talian. Journal of Quran Sunnah Education and Special 

Needs, 7, 16-29. Diperoleh daripada https://jqss.usim.edu.my/index.php/jqss/article/view/183.  

Fitri Nurul’Ain Nordin , Abdul Azim Muhammad Isa, Muhamad Zaidi B Zakaria, Hazrati Yahya & Muhamad Zhafri Bin Mohammad Nazmi. (2022). AR-Learn Model: Model Pembinaan Aplikasi Pembelajaran berteraskan Augmented Reality (AR). Jurnal Sultan Alauddin Sulaiman Shah, 9(1), 31-43. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/195771  

Habibah Artini Ramlie & Norshahrul Marzuki Mohd. Nor. (2021). Pembangunan Model Khidmat Komuniti Pendidikan Atas Talian (Online Education Community Service - OECS) Berorientasikan Sulam (Service Learning Malaysia - University For Society). Journal of Tourism, Hospitality and Environment Management (JTHEM), 6(25), 77-91. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/173138 

Juppri Bacotang, Zainiah Mohamed Isa, Mazlina Che Mustafa, Mahzan Arshad & Ainon Omar. (2016). Aplikasi Model Addie dalam Pembangunan Modul Literasi Awal (Modul Lit-A) Untuk Awal Kanak-Kanak. JPBU Edisi Khas, 1-10. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/104321 

Kober, S., Wood, G., Kiili, K., Moeller, K., & Ninaus, M. (2020). Game-based learning environments affect frontal brain activity. PLoS ONE, 1, 2-22. Diperoleh daripada https://doi.org/10.1371/journal.pone.0242573. 

L. L., Yee and Y. T., Meng. (2021). Facilitator's Scaffolding Strategies in a Design-based Learning Context. ESTEEM Journal of Social Sciences and Humanities, 5(2), 15-33. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/171120 

Meihua Qian & Karen R. Clark. (2016). Game-based Learning and 21st century skills: A review of recent research. Computers in Human Behavior, 63, 50-58. Diperoleh daripada http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2016.05.023 

Miza Raimi, M.F.I Mohd-Nor & Hanita Yusof. (2021). Pembentukan Kerangka Kajian Penggunaan dan Perbandingan Penggunaan CAD dan BIM dalam proses reka bentuk seni bina. Journal Design + Built, 14(1), 131-145. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/184904  

Mohd Faizal Nizam Lee Abdullah & Leow Tze Wei. (2017). Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Penilaian Kendiri Pembelajaran Geometri Tingkatan Satu. Malaysian Journal of Learning and Instruction, 14(1), 211-265. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/179657. 

Mohd Noor Badlilshah, Mohd Mustamam Abdul Karim & Nurulhuda Abd. Rahman. (2016). Sikap Pelajar Terhadap Pembelajaran Fizik dan Hubungannya dengan Pencapaian dalam Kalangan Pelajar Sains. Jurnal Personalia Pelajar, 19(1), 23-38. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/114593 

Mohd Zaharen Md Zahir, Md Noor Saper & Mohammad Nasir Bistamam. (2019). Kesahan dan Kebolehpercayaan Modul Kelompok Bimbingan Integrasi REBT-Tazkiyah An-Nafs. Journal of Research, Policy & Practice of Teachers & Teacher Education, 9(1), 58-69. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/137863. 

Muhamad Zakwan Hamizan Ramli & T. T., Lee. 2023. Keberkesanan permainan Salt-UNO Card terhadap Pencapaian Konsep Garam dan Minat Pelajar dalam Pembelajaran Kimia. Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematik Malaysia, 13(2), 

1-10. Diperoleh daripada https://ojs.upsi.edu.my/index.php/JPSMM/article/download/8375/4661 

Muhammad Rijaluddin Mohamad Zain, Sharina Tajul Urus, Thao Trinh, Sharifah Milda Amirul and Tuan Zainun Tuan Mat. (2023). ERP Post-Implementation Phase: Deployment of the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT) Model on User Acceptance.  Asia-Pacific Management Accounting Journal, 18(1) 

Muhammad Sofiyuddin Zakaria, Nasharudin Zainal Abidin & Masitah Mohd Ali. (2021). Penggunaan Aplikasi Techuffaz dalam Sistem Pengajaran dan Pembelajaran Tahfiz di Politeknik Sultan Salahuddn Abdul Aziz Shah. Jurnal Teknikal dan Sains Sosial, 13(1), 108-117. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/177904  

N., John. (2014). Vygotsky, Scaffolding, and the Role of Theory in Writing Center Work. Writing Center Journal, 34(1), 45-63. Diperoleh daripada https://doi.org/10.7771/2832-9414.1785 

Naidoo, V. (2018). Impact of Digitization on Learning and Opportunities in the Workplace. IGI Global, 156-158. Diperoleh daripada https://doi.org/10.4018/978-1-5225-3191-3.CH009. 

Nor Aida Yanti Mohd Samsudin, Marlina Ali & Nor Hasniza Ibrahim. (2013). Tahap kefahaman konsep daya dan gerakan dalam kalangan pelajar tahun akhir program pendidikan Fizik, UTM. 2nd International Seminar on Quality and Affordable Education (ISQAE 2013), 1, 118-122. Diperoleh daripada https://humanities.utm.my/education/wp-content/uploads/sites/6/2013/11/17.pdf   

Nor Atika A Jalil & Nyet Moi Siew. (2022). Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Tingkah Laku Pemupukan Kreativiti Guru Matematik Sekolah Menengah Menggunakan Model Pengukuran Rasch. International Journal of Education, Psychology And Counselling (IJEPC), 7(45), 386-401. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/179657. 

Nor Khayati Basir, Fatin Izati Mohd Taher & Zahratun Sakinah Jamaluddin. (2021). Penggunaan Teknik Scaffolding melalui Bimbingan Berkelompok dalam Meningkatkan Kualiti Tugasan Pelajar. Jurnal Sains Sosial dan Pendidikan Teknikal Isu Khas, 2(1), 18-33. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/180399 

Norezan Ibrahim, Mohd Aiman A. Zakiang & Siti Maftuhah Damio. (2019). Attitude in Learning Physics among Form Four Students. Social and Management Research Journal, 16(2), 21-42. Diperoleh daripada https://doi.org/10.24191/smrj.v16i2.7060 

Norhazizi Lebai Long & Ramlee Mustapha (2019). Analisis taksonomi bloom dalam penilaian vokasional: pembangunan suatu taksonomi baharu menggunakan teknik Delphi. Journal of Quality Measurement and Analysis, 15(1), 65-75. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/141434. 

Nur Atiqah Mohd Redzuan & Lee Tien Tien. (2023). Pembangunan dan Persepsi Guru Pelatih terhadap Permainan Salt-UNO Card bagi Bidang Pembelajaran Garam. Journal of Science and Mathematics Letter, 11 (Special Issue), 144-157. Diperoleh daripada https://ojs.upsi.edu.my/index.php/JSML/article/download/8755/4703 

Rewathy Balasubramaniam & Siti Mistima Maat. (2022). Pembelajaran Berasaskan Permainan (GBL): Kesan Terhadap Pencapaian Pelajar Dalam Matematik. Jurnal Dunia Pendidikan, 4(4), 141-150. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/192540  

Rina Rahmawati, Muhammad Muttaqin & Milla Listiawati. (2019). Peran Permainan Kartu UNO dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Program Studi Pendidikan Biologi, 9(2), 64-75. Diperoleh daripada https://journal.uinsgd.ac.id/index.php/bioeduin/article/view/6221/3424 

Rosnia Masruki & Mustafa Mohd Hanefah. (2021). Kajian Rintis Penggunaan Maklumat Perakaunan Akruan dan Impak terhadap Matlamat Pembangunan Lestari (Sustainable Development Goals, “SDG”) berdasarkan Maqasid Syariah. IPN Journal of Research and Practice in Public Sector Accounting and Management, 11(1), 81 – 102. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/169861 

Sapie Sabilan, Harzita Ismail, Suhana Mohamed Lip, Mohamad Fuad Ishak & Siti Nga’ishah Mohni. 2018. Penilaian Terhadap Aspek Konteks Dan Input Berkaitan Keberkesanan Kaedah Warna Dalam Amalan Tilawah Al-Quran Secara Bertajwid Di Sekolah Kebangsaan Bukit Besi, Dungun, Terengganu.  

Spear’s Magazine. (2023). UK lags behind world-leader Singapore in latest OECD PISA global education rankings. Diperoleh daripada https://spearswms.com/education/singapore-tops-pisa-education-rankings-2022/  

Tao, S., Huang, Y., & Tsai, M. (2016). Applying the Flipped Classroom with Game-Based Learning in Elementary School Students' English Learning. 2016 

International Conference on Educational Innovation through Technology (EITT), 1, 59-63. Diperoleh daripada https://doi.org/10.1109/EITT.2016.19.. 

Wahyu Estiani, Arif Widiyatmoko & Sarwi. (2015). Pengembangan media permainan Kartu UNO untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Karakter Siswa Kelas Viii Tema Optik. Unnes Science Education Journal, 4(1), 711-719. Diperoleh daripada http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/usej 

Wan Nor Fadzilah Wan Husin, Ilhavenil Narinasamy & Logeswari Arumugam M Pillay. (2021). Pembinaan dan Pengesahan Instrumen Kajian Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah Tahap Satu: Satu Analisis Faktor. Jurnal Kurikulum Bahagian Pembangunan Kurikulum, 4(1), 1-12.Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/171094. 

Wardoyo, C., Satrio, Y., & Ma’ruf, D. (2020). Effectiveness of Game-Based Learning – Learning in Modern Education. KnE Social Sciences, 3(1), 81-87. Diperoleh daripada https://doi.org/10.18502/kss.v4i7.6844. 

W. S., Wong & Kamisah Osman (2018). Pembelajaran Berasaskan Permainan dalam Pendidikan STEM dan Penguasaan Kemahiran Abad Ke-21. Politeknik & Kolej Komuniti Journal of Social Sciences and Humanities, 3, 121-135. Diperoleh daripada https://myjms.mohe.gov.my/index.php/PMJSSH/article/download/4678/1493 

Yusni Mohamad Yusop, Melati Sumari, Fatanah Mohamed, Ahmad Fathy Ibrahim & Krishamoorty Muniandy. (2015). Kebolehgunaan modul bimbingan Kelompok Konsep Kendiri: Kesan terhadap peklajar. Jurnal Bitara Edisi Khas (Psikologi Kaunseling), 8, 157-170. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/89670 

 


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.