UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun |
Kajian ini membangunkan permainan kad Uno berasaskan Augmented Reality bagi
topik Daya dan Gerakan dalam subjek Fizik Tingkatan 4 dan mengenalpasti persepsi
guru pelatih. Metodologi kajian ini adalah Model ADDIE digunakan oleh pengkaji
untuk melaksanakan kajian. Teknik persampelan rawak digunakan dalam kajian ini
untuk pemilihan 80 orang responden. Instrumen kajian ini adalah borang kesahan kad
UNO berasaskan Augmented Reality, borang kesahan soal selidik dan soal selidik
persepsi kebolehgunaan kad UNO berasaskan Augmented Reality. Kaedah peratus
persetujuan pakar digunakan untuk menganalisis kesahan kad UNO berasaskan
Augmented Reality dan soal selidik. Perisian Statistical Packages for Social Science
Version 23 (SPSS) digunakan untuk menganalisis nilai pekali kebolehpercayaan Alpha
Cronbach serta skor min dan sisihan piawai bagi persepsi kebolehgunaan. Hasil dapatan
kajian mendapati nilai keseluruhan S-CVI dari dua orang pakar untuk kesahan muka
bagi kad UNO berasaskan Augmented Reality dan instrumen adalah sebanyak 0.94
manakala kesahan kandungan untuk kad UNO berasaskan Augmented Reality adalah
0.89 dan instrumen pula adalah 0.96. Soal selidik persepsi kebolehgunaan kad UNO
berasaskan Augmented Reality mempunyai nilai kebolehpercayaan Alpha Cronbach
adalah 0.920. Akhir sekali, nilai purata skor min persepsi kebolehgunaan guru pelatih
terhadap kad UNO berasaskan Augmented Reality ini adalah 3.66. Kesimpulannya, kad
UNO berasaskan Augmented Reality topik Daya dan Gerakan Fizik tingkatan 4 yang
telah dibangunkan ini mempunyai tahap kesahan dan mendapat persespi
kebolehgunaan yang baik. Kad UNO berasaskan Augmented Reality ini juga dapat
dijadikan salah satu bahan pengajaran yang boleh meneruskan pelaksanaan amali dalam
mod pembelajaran dan pengajaran dari rumah (PdPR) serta yang mampu untuk
meningkatkan kefahaman pelajar. |
References |
A. J., Tay & Salmiza Saleh. (2020). A comparison of Malaysian and German science teachers’ conceptions in teaching science in secondary schools. Jurnal Pendidikan Malaysia (Malaysian Journal of Education), 45(2), 37-46. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/152027 Afiqah Basran & Denis Lajium. (2020). Aplikasi Model Rasch dalam Pengujian Instrumen Inventori Konsep Daya. International Journal of Modern Education (IJMOE), 2(6), 14-27. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/160106 Afiqah Fakhriah Fauzi & Mohd Faizal Nizam Lee Abdullah. (2021). Pembinaan Kit Poligon sebagai Bahan Bantu Mengajar dalam topik Poligon Asas Tingkatan Satu. Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematik Malaysia, 11(1), 88-94. Diperoleh daripada https://doi.org/10.37134/jpsmm.vol11.1.8.2021 Agnes Septiana Srintin, Danang Setyadi & Helti Lygia Mampouw. (2019). Pengembangan Media Permainan Kartu Umino Pada Pembelajaran Matematika Operasi Bilangan Bulat. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 126-135. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/338910128_Pengembangan_Media_Permainan_Kartu_Umino_Pada_Pembelajaran_Matematika_Operasi_Bilangan_Bulat/fulltext/638e3cf1484e65005be6b464/Pengembangan-Media-Permainan-Kartu-Umino-Pada-Pembelajaran-Matematika-Operasi-Bilangan-Bulat.pdf Ahmad Tarmimi Ismail & Shahrul Kadri Ayop. (2016). Tahap Kefahaman dan Salah Konsep Terhadap Konsep Daya dan Gerakan dalam kalangan Pelajar Tingkatan Empat. Jurnal Fizik Malaysia, 37(1), 1090-1101. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/118506 Ainatul Fathiyah Abdul Rahim, Nursyahida Zulkifli, Rafizah Mohd Noor, Shamsinar Rahman & Muhammad Ariff Asyrul Adnan. (2018). Game-Based Learning Approach to Improve Students’ Learning Process in a Political Science Subject. Insight Journa, 2(1), 109-123. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/151484 Armizawani Mohamed Buang & Sharul Effendy Janudin. (2021). Kesahan kandungan dan kebolehpercayaan: Modul Spreadsheet Belanjawan. Jurnal Penyelidikan Dedikasi, 19 (1), 1-22. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/162568 Azraai Othman, Dani Asmadi Ibrahim & Othman Talib. (2015). Pengajaran dan Pembelajaran Kimia Organik berdasarkan Taksonomi Bloom. JPBU, 9, 12-21. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/90899 Berita Harian. (2023). Malaysia merosot dalam PISA 2022, pandemik COVID-19 antara faktor penyumbang utama. Diperoleh daripada https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2023/12/1185650/malaysia-merosot-dalam-pisa-2022-pandemik-covid-19-antara-faktor Bhandari, B., Chopra, D., & Singh, K. (2020). Self-directed learning: assessment of students' abilities and their perspective. Advances in Physiology Education, 44, 383–386. Diperoleh daripada https://doi.org/10.1152/advan.00010.2020. Buckley, M. (2013). A Constructivist Approach to Business Ethics. Journal of Business Ethics, 117, 695–706. Diperoleh daripada https://doi.org/10.1007/S10551-013-1719-X. C. C., Lu & Effandi Zakaria. (2014). Development and Validation of the Game-Based Learning Module to Enhance Mathematics Achievement, Positive Learning Behaviours and Pro Social Behaviours. J. Sci. Math. Lett. UPSI, 2, 23 – 31. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/89548 Dewantara, D., Wati, M., Misbah, M., Mahtari, S., & Haryandi, S. (2020). The Effectiveness of Game Based Learning on The Logic Gate Topics. Journal of Physics: Conference Series, 1491, 1-5. Diperoleh daripada https://doi.org/10.1088/1742-6596/1491/1/012045. F., Tayebeh & G., Farid. (2011). Implications of Vygotsky’s Zone of Proximal Development (ZPD) in Teacher Education: ZPTD and Self-scaffolding. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 29, 1549 – 1554. Diperoleh daripada https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042811028631/pdf?md5=2773edeb558d62aa60401c076e92d79d&pid=1-s2.0-S1877042811028631-main.pdf Faridah Salam. (2018). Bolehkah Scaffolding dalam model ADDIE meningkatkan penglibatan pelajar dalam pembelajaran TMK? Jurnal Paradigma, 17, Edisi Khas Bahasa Melayu, 214-225. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/129387 Fenny Farhana Mohd. Sajari, Hafizhah Zulkifli & Shahlan Surat. (2023). Kesahan dan Kebolehpercayaan Instruman Kesediaan GPI Melaksanakan Model Tasmik j-QAF Secara Dalam Talian. Journal of Quran Sunnah Education and Special Needs, 7, 16-29. Diperoleh daripada https://jqss.usim.edu.my/index.php/jqss/article/view/183. Fitri Nurul’Ain Nordin , Abdul Azim Muhammad Isa, Muhamad Zaidi B Zakaria, Hazrati Yahya & Muhamad Zhafri Bin Mohammad Nazmi. (2022). AR-Learn Model: Model Pembinaan Aplikasi Pembelajaran berteraskan Augmented Reality (AR). Jurnal Sultan Alauddin Sulaiman Shah, 9(1), 31-43. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/195771 Habibah Artini Ramlie & Norshahrul Marzuki Mohd. Nor. (2021). Pembangunan Model Khidmat Komuniti Pendidikan Atas Talian (Online Education Community Service - OECS) Berorientasikan Sulam (Service Learning Malaysia - University For Society). Journal of Tourism, Hospitality and Environment Management (JTHEM), 6(25), 77-91. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/173138 Juppri Bacotang, Zainiah Mohamed Isa, Mazlina Che Mustafa, Mahzan Arshad & Ainon Omar. (2016). Aplikasi Model Addie dalam Pembangunan Modul Literasi Awal (Modul Lit-A) Untuk Awal Kanak-Kanak. JPBU Edisi Khas, 1-10. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/104321 Kober, S., Wood, G., Kiili, K., Moeller, K., & Ninaus, M. (2020). Game-based learning environments affect frontal brain activity. PLoS ONE, 1, 2-22. Diperoleh daripada https://doi.org/10.1371/journal.pone.0242573. L. L., Yee and Y. T., Meng. (2021). Facilitator's Scaffolding Strategies in a Design-based Learning Context. ESTEEM Journal of Social Sciences and Humanities, 5(2), 15-33. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/171120 Meihua Qian & Karen R. Clark. (2016). Game-based Learning and 21st century skills: A review of recent research. Computers in Human Behavior, 63, 50-58. Diperoleh daripada http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2016.05.023 Miza Raimi, M.F.I Mohd-Nor & Hanita Yusof. (2021). Pembentukan Kerangka Kajian Penggunaan dan Perbandingan Penggunaan CAD dan BIM dalam proses reka bentuk seni bina. Journal Design + Built, 14(1), 131-145. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/184904 Mohd Faizal Nizam Lee Abdullah & Leow Tze Wei. (2017). Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Penilaian Kendiri Pembelajaran Geometri Tingkatan Satu. Malaysian Journal of Learning and Instruction, 14(1), 211-265. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/179657. Mohd Noor Badlilshah, Mohd Mustamam Abdul Karim & Nurulhuda Abd. Rahman. (2016). Sikap Pelajar Terhadap Pembelajaran Fizik dan Hubungannya dengan Pencapaian dalam Kalangan Pelajar Sains. Jurnal Personalia Pelajar, 19(1), 23-38. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/114593 Mohd Zaharen Md Zahir, Md Noor Saper & Mohammad Nasir Bistamam. (2019). Kesahan dan Kebolehpercayaan Modul Kelompok Bimbingan Integrasi REBT-Tazkiyah An-Nafs. Journal of Research, Policy & Practice of Teachers & Teacher Education, 9(1), 58-69. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/137863. Muhamad Zakwan Hamizan Ramli & T. T., Lee. 2023. Keberkesanan permainan Salt-UNO Card terhadap Pencapaian Konsep Garam dan Minat Pelajar dalam Pembelajaran Kimia. Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematik Malaysia, 13(2), 1-10. Diperoleh daripada https://ojs.upsi.edu.my/index.php/JPSMM/article/download/8375/4661 Muhammad Rijaluddin Mohamad Zain, Sharina Tajul Urus, Thao Trinh, Sharifah Milda Amirul and Tuan Zainun Tuan Mat. (2023). ERP Post-Implementation Phase: Deployment of the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT) Model on User Acceptance. Asia-Pacific Management Accounting Journal, 18(1) Muhammad Sofiyuddin Zakaria, Nasharudin Zainal Abidin & Masitah Mohd Ali. (2021). Penggunaan Aplikasi Techuffaz dalam Sistem Pengajaran dan Pembelajaran Tahfiz di Politeknik Sultan Salahuddn Abdul Aziz Shah. Jurnal Teknikal dan Sains Sosial, 13(1), 108-117. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/177904 N., John. (2014). Vygotsky, Scaffolding, and the Role of Theory in Writing Center Work. Writing Center Journal, 34(1), 45-63. Diperoleh daripada https://doi.org/10.7771/2832-9414.1785 Naidoo, V. (2018). Impact of Digitization on Learning and Opportunities in the Workplace. IGI Global, 156-158. Diperoleh daripada https://doi.org/10.4018/978-1-5225-3191-3.CH009. Nor Aida Yanti Mohd Samsudin, Marlina Ali & Nor Hasniza Ibrahim. (2013). Tahap kefahaman konsep daya dan gerakan dalam kalangan pelajar tahun akhir program pendidikan Fizik, UTM. 2nd International Seminar on Quality and Affordable Education (ISQAE 2013), 1, 118-122. Diperoleh daripada https://humanities.utm.my/education/wp-content/uploads/sites/6/2013/11/17.pdf Nor Atika A Jalil & Nyet Moi Siew. (2022). Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Tingkah Laku Pemupukan Kreativiti Guru Matematik Sekolah Menengah Menggunakan Model Pengukuran Rasch. International Journal of Education, Psychology And Counselling (IJEPC), 7(45), 386-401. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/179657. Nor Khayati Basir, Fatin Izati Mohd Taher & Zahratun Sakinah Jamaluddin. (2021). Penggunaan Teknik Scaffolding melalui Bimbingan Berkelompok dalam Meningkatkan Kualiti Tugasan Pelajar. Jurnal Sains Sosial dan Pendidikan Teknikal Isu Khas, 2(1), 18-33. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/180399 Norezan Ibrahim, Mohd Aiman A. Zakiang & Siti Maftuhah Damio. (2019). Attitude in Learning Physics among Form Four Students. Social and Management Research Journal, 16(2), 21-42. Diperoleh daripada https://doi.org/10.24191/smrj.v16i2.7060 Norhazizi Lebai Long & Ramlee Mustapha (2019). Analisis taksonomi bloom dalam penilaian vokasional: pembangunan suatu taksonomi baharu menggunakan teknik Delphi. Journal of Quality Measurement and Analysis, 15(1), 65-75. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/141434. Nur Atiqah Mohd Redzuan & Lee Tien Tien. (2023). Pembangunan dan Persepsi Guru Pelatih terhadap Permainan Salt-UNO Card bagi Bidang Pembelajaran Garam. Journal of Science and Mathematics Letter, 11 (Special Issue), 144-157. Diperoleh daripada https://ojs.upsi.edu.my/index.php/JSML/article/download/8755/4703 Rewathy Balasubramaniam & Siti Mistima Maat. (2022). Pembelajaran Berasaskan Permainan (GBL): Kesan Terhadap Pencapaian Pelajar Dalam Matematik. Jurnal Dunia Pendidikan, 4(4), 141-150. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/192540 Rina Rahmawati, Muhammad Muttaqin & Milla Listiawati. (2019). Peran Permainan Kartu UNO dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Program Studi Pendidikan Biologi, 9(2), 64-75. Diperoleh daripada https://journal.uinsgd.ac.id/index.php/bioeduin/article/view/6221/3424 Rosnia Masruki & Mustafa Mohd Hanefah. (2021). Kajian Rintis Penggunaan Maklumat Perakaunan Akruan dan Impak terhadap Matlamat Pembangunan Lestari (Sustainable Development Goals, “SDG”) berdasarkan Maqasid Syariah. IPN Journal of Research and Practice in Public Sector Accounting and Management, 11(1), 81 – 102. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/169861 Sapie Sabilan, Harzita Ismail, Suhana Mohamed Lip, Mohamad Fuad Ishak & Siti Nga’ishah Mohni. 2018. Penilaian Terhadap Aspek Konteks Dan Input Berkaitan Keberkesanan Kaedah Warna Dalam Amalan Tilawah Al-Quran Secara Bertajwid Di Sekolah Kebangsaan Bukit Besi, Dungun, Terengganu. Spear’s Magazine. (2023). UK lags behind world-leader Singapore in latest OECD PISA global education rankings. Diperoleh daripada https://spearswms.com/education/singapore-tops-pisa-education-rankings-2022/ Tao, S., Huang, Y., & Tsai, M. (2016). Applying the Flipped Classroom with Game-Based Learning in Elementary School Students' English Learning. 2016 International Conference on Educational Innovation through Technology (EITT), 1, 59-63. Diperoleh daripada https://doi.org/10.1109/EITT.2016.19.. Wahyu Estiani, Arif Widiyatmoko & Sarwi. (2015). Pengembangan media permainan Kartu UNO untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Karakter Siswa Kelas Viii Tema Optik. Unnes Science Education Journal, 4(1), 711-719. Diperoleh daripada http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/usej Wan Nor Fadzilah Wan Husin, Ilhavenil Narinasamy & Logeswari Arumugam M Pillay. (2021). Pembinaan dan Pengesahan Instrumen Kajian Pelaksanaan Pentaksiran Bilik Darjah Tahap Satu: Satu Analisis Faktor. Jurnal Kurikulum Bahagian Pembangunan Kurikulum, 4(1), 1-12.Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/171094. Wardoyo, C., Satrio, Y., & Ma’ruf, D. (2020). Effectiveness of Game-Based Learning – Learning in Modern Education. KnE Social Sciences, 3(1), 81-87. Diperoleh daripada https://doi.org/10.18502/kss.v4i7.6844. W. S., Wong & Kamisah Osman (2018). Pembelajaran Berasaskan Permainan dalam Pendidikan STEM dan Penguasaan Kemahiran Abad Ke-21. Politeknik & Kolej Komuniti Journal of Social Sciences and Humanities, 3, 121-135. Diperoleh daripada https://myjms.mohe.gov.my/index.php/PMJSSH/article/download/4678/1493 Yusni Mohamad Yusop, Melati Sumari, Fatanah Mohamed, Ahmad Fathy Ibrahim & Krishamoorty Muniandy. (2015). Kebolehgunaan modul bimbingan Kelompok Konsep Kendiri: Kesan terhadap peklajar. Jurnal Bitara Edisi Khas (Psikologi Kaunseling), 8, 157-170. Diperoleh daripada https://mycite.mohe.gov.my/en/files/article/89670
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |