UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :HF Commerce
Main Author :Noor Hakimi Tajul Arifin
Title :Kebimbangan dan pencapaian ujian mata pelajaran prinsip perakaunan pelajar-pelajar tingkatan 4 di negeri Perak
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Pengurusan dan Ekonomi
Year of Publication :2005
Corporate Name :Perpustakaan Tuanku Bainun
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun
Tujuan utama penyelidikan ini adalah untuk membandingkan pencapaian dalam ujian subjektif dengan ujian objektif tanpa penalti dan ujian objektif dengan penalti bagi mata pelajaran prinsip perakaunan mengikut lokasi sekolah, jantina, kaum dan mengikuti kelas tiusyen. Kajian ini juga mengenal pasti korelasi pencapaian dalam ujian subjektif dengan ujian objektif tanpa penalti dan ujian objektif dengan penalti. Kajian ini turut mengenal pasti serta membandingkan kebimbangan pelajar yang mengambil ketiga-tiga ujian prestasi tersebut. Kaedah yang digunakan di dalam kajian ini berbentuk tinjauan yang dijalankan selama tiga bulan dan melibatkan 230 orang pelajar tingkatan empat di sekolah menengah harian di Negeri Perak. Data dikutip menggunakan soal selidik dan ujian prestasi. Data-data kuantitatif yang diperolehi telah dianalisis menggunakan SPSS Versi 11.5 seperti kekerapan dan peratusan, ujian-t dua hala, Koeffisien Pearson dan analisis regresi (nisbah F). Dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan pencapaian dalam ujian subjektif dan ujian objektif tanpa penalti bagi mata pelajaran prinsip perakaunan berdasarkan pelajar sekolah bandar dan pelajar bukan Melayu, tetapi terdapat perbezaan pencapaian dalam ujian subjektif dan ujian objektif tanpa penalti berdasarkan pelajar sekolah luar bandar, pelajar lelaki, pelajar perempuan, pelajar Melayu, pelajar mengikuti kelas tiusyen dan pelajar tidak mengikuti kelas tiusyen. Dapatan kajian juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan pencapaian dalam ujian subjektif dan ujian objektif dengan penalti berdasarkan pelajar sekolah luar bandar, pelajar lelaki, pelajar Melayu dan pelajar tidak mengikuti kelas tiusyen, tetapi terdapat perbezaan pencapaian dalam ujian subjektif dan ujian objektif dengan penalti berdasarkan pelajar sekolah bandar, pelajar perempuan, pelajar bukan Melayu dan pelajar mengikuti kelas tiusyen. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signirikan di antara pencapaian ujian subjektif dengan pencapaian ujian objektif tanpa penalti dan ujian subjektif dengan ujian objektif dengan penalti. Secara keseluruhannya, kebimbangan pelajar terhadap ujian subjektif, ujian objektif tanpa penalti dan ujian objektif dengan penalti mata pelajaran prinsip perakaunan bukan disebabkan oleh kemahiran, persediaan dan penalti. Perbezaan format ujian juga tidak menyebabkan adanya kebimbangan di kalangan pelajar yang mengambil mata pelajaran prinsip perakaunan. Implikasi kajian mencadangkan bahawa guru-guru perakaunan perlu mengambilkira aras kesukaran yang seimbang dalam pembinaan soalan-soalan peperiksaan di sekolah.
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.