UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Perpustakaan Tuanku Bainun |
Tujuan utama penyelidikan ini adalah untuk membandingkan pencapaian dalam ujian
subjektif dengan ujian objektif tanpa penalti dan ujian objektif dengan penalti bagi mata
pelajaran prinsip perakaunan mengikut lokasi sekolah, jantina, kaum dan mengikuti
kelas tiusyen. Kajian ini juga mengenal pasti korelasi pencapaian dalam ujian subjektif
dengan ujian objektif tanpa penalti dan ujian objektif dengan penalti. Kajian ini turut
mengenal pasti serta membandingkan kebimbangan pelajar yang mengambil ketiga-tiga
ujian prestasi tersebut. Kaedah yang digunakan di dalam kajian ini berbentuk tinjauan
yang dijalankan selama tiga bulan dan melibatkan 230 orang pelajar tingkatan empat di
sekolah menengah harian di Negeri Perak. Data dikutip menggunakan soal selidik dan
ujian prestasi. Data-data kuantitatif yang diperolehi telah dianalisis menggunakan SPSS
Versi 11.5 seperti kekerapan dan peratusan, ujian-t dua hala, Koeffisien Pearson dan
analisis regresi (nisbah F). Dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan
pencapaian dalam ujian subjektif dan ujian objektif tanpa penalti bagi mata pelajaran
prinsip perakaunan berdasarkan pelajar sekolah bandar dan pelajar bukan Melayu, tetapi
terdapat perbezaan pencapaian dalam ujian subjektif dan ujian objektif tanpa penalti
berdasarkan pelajar sekolah luar bandar, pelajar lelaki, pelajar perempuan, pelajar
Melayu, pelajar mengikuti kelas tiusyen dan pelajar tidak mengikuti kelas tiusyen.
Dapatan kajian juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan pencapaian dalam ujian
subjektif dan ujian objektif dengan penalti berdasarkan pelajar sekolah luar bandar,
pelajar lelaki, pelajar Melayu dan pelajar tidak mengikuti kelas tiusyen, tetapi terdapat
perbezaan pencapaian dalam ujian subjektif dan ujian objektif dengan penalti
berdasarkan pelajar sekolah bandar, pelajar perempuan, pelajar bukan Melayu dan
pelajar mengikuti kelas tiusyen. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa terdapat
hubungan yang signirikan di antara pencapaian ujian subjektif dengan pencapaian ujian
objektif tanpa penalti dan ujian subjektif dengan ujian objektif dengan penalti. Secara
keseluruhannya, kebimbangan pelajar terhadap ujian subjektif, ujian objektif tanpa
penalti dan ujian objektif dengan penalti mata pelajaran prinsip perakaunan bukan
disebabkan oleh kemahiran, persediaan dan penalti. Perbezaan format ujian juga tidak
menyebabkan adanya kebimbangan di kalangan pelajar yang mengambil mata pelajaran
prinsip perakaunan. Implikasi kajian mencadangkan bahawa guru-guru perakaunan
perlu mengambilkira aras kesukaran yang seimbang dalam pembinaan soalan-soalan
peperiksaan di sekolah. |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |