UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti pelaksanaan kemahiran proses sains oleh guru
dalam Tunjang Sains dan Teknologi bagi Sains Awal dalam kalangan kanak-kanak di
TADIKA. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif melalui kaedah pemerhatian,
temu bual dan analisis dokumen. Seramai 3 orang guru dan 54 orang kanak-kanak dari 3
TADIKA di daerah Setiawangsa, Kuala Lumpur di pilih sebagai responden melalui
pensampelan bertujuan. Instrumen yang digunakan adalah borang senarai semak
pemerhatian bagi mewakili 6 kategori kemahiran proses sains iaitu memerhati, mengelas,
mengukur, menginferens, meramal dan komunikasi. Data di analisis secara naratif. Data
kajian diperoleh menerusi hasil tringulasi daripada pemerhatian, temu bual tidak
berstuktur dan analisis dokumen. Senarai semak digunakan semasa membuat pemerhatian
kaedah pengajaran guru, temu bual untuk mendapatkan maklumat berkaitan pengetahuan
guru dalam kemahiran proses sains manakala analisis dokumen yang melibatkan
rancangan pengajaran harian (RPH), jadual waktu dan hasil kerja kanak-kanak semasa
aktiviti Sains Awal. Pemerhatian dilaksanakan selama 45 minit hingga 1 jam bagi setiap
aktiviti untuk setiap TADIKA selama 3 minggu. Dapatan kajian menunjukkan
pelaksanaan guru dalam kemahiran proses sains adalah rendah. Guru hanya
menggunakan kemahiran memerhati, meramal dan komunikasi manakala kemahiran yang
kurang digunakan adalah mengelas, mengukur dan menginferens. Dapatan menunjukkan
penggunaan kemahiran proses sains dalam memerhati, meramal dan komunikasi oleh
guru telah meningkatkan penguasaan kanak-kanak dalam kemahiran tersebut. Hasil
dapatan temu bual mendedahkan hakikatnya guru kurang menguasai kemahiran proses
sains yang disampaikan semasa pengajaran dan pembelajaran Sains Awal.
Kesimpulannya, pelaksanaan kemahiran proses sains adalah lemah disebabkan kurangnya
pendedahan dalam Tunjang Sains dan Teknologi dalam kalangan guru TADIKA dan
Prasekolah. Implikasi kajian ini menunjukkan kemahiran proses sains perlu dilaksanakan
di dalam Tunjang Sains dan Teknologi untuk meningkatkan kemahiran kanak-kanak
dalam Sains Awal. Oleh itu, lebih banyak kursus dan latihan perlu diberikan kepada
guru-guru TADIKA untuk meningkatkan kefahaman guru dalam Tunjang Sains dan
Teknologi terutamanya Sains Awal supaya kanak-kanak dapat mengaplikasikan
kemahiran proses sains dalam kehidupan seharian |
References |
Abdul Halim Masnan, Nor Mashitah Mohd Radzi. Pengetahuan Persediaan Pengajaran Guru Prasekolah Baru. Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Abdul Jamir, Md Saad, Ab Halim, Tamuri, dan A'dawiyah, Ismail. (2012). Pembelajaran Aktif dalam Pengajaran dan Pembelajaran Berkesan Pendidikan Islam. Jurnal IPG Kampus Pendidikan Islam, 1-22.
Aimi Najlaa Muhammad Noor ( 2016). Kualiti Aktiviti di Prasekolah KPM dari Perspektif Guru. Doctoral Dissertation. Universiti Kebangsaan Malaysia.
Anderson, Salinas (2007). Innovations in early childhood teacher education : Reflection on Practice theorists in a teacher education classroom. Journal of Early Childhood Teacher Education, 26, 91-95
Azizah Zain ( 2015). Pelaksanaan modul projek penyiasatan dalam meningkatkan komunikasi dan kemahiran sosial kanak-kanak prasekolah . Doctoral Dissertation, Universiti Pendidikan Sultan Idris .
Azizah Lebai Nordin, Zainun Ishak (1999). Pendidikan Prasekolah untuk Guru. Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd.
Carol Oppenheim (1993). Science is Fun! For Families and Classroom Groups. Cracom Corporation St. Louis, Missouri.
Charlesworth, R. & Lind, K. K. (2010). Math and science for young children. Wadsworth Cengage Learning:USA.
Eggen Paul dan Kauchak Don. (2012). Strategi dan Model Pembelajaran. Jakarta: PT Indeks
Fischetti, J. C. (2013). Issues in education: Last stand for teacher education. Childhood Education, 89(1), 40-41.
Harlan (1997). Science experiences for the Early Childhood years. An Integrated Approach Englewood Cliffs.
Hyung-sook Cho, Chung-Ang, Juhu Kim & Dong Hwa Choi. (2003). Early Teacher"s Attitudes toward Science Teaching : A Scale Validation Study. Educational Research Quarterly, (Vol. 27.2)
Imran Ariff Ariffin, Faizul Ab Kadir, Khadijah Ibrahim, Rizawati Abd Halim, Wan Zurianti Wan Abdullah. (2010).Kajian-Kajian Lepas Berkaitan Pendidikan Awal Kanak- Kanak Di Peringkat Tadika Atau Pra Sekolah. Universiti Pendidikan Sultan Idris: Jabatan Kemahiran Hidup, Fakulti Pendidikan Teknikal Dan Vokasional.
Jain Chee, Mariani Md Nor, Abdul Jalil Othman, Mohd Nazri Abdul Rahman ( 2018). Isu Pengetahuan Kandungan, Pedagogi dan Teknologi dalam Kalangan Guru Prasekolah ( Jurnal Kurikulum & Pengajaran Asia Pasifik (2018). Universiti Malaya.
Jirout, J. & Zimmerman, C. 2015. Development of Science process skills in the early childhood years. In Research in Early Childhood Science Education, edited by K. C. Trundle and M. Sackes, 143-165. Springer
Kamisah Buang ( 2013). Perkembangan Literasi : Tinjauan Prestasi Kanak-kanak dan Perspektif Kajian. Pustaka Fitri.
Kementerian Pelajaran Malaysia (2007). Pendidikan di Malaysia : Memartabatkan Kecemerlangan Pendidikan Negara. Percetakan Watan Sdn Bhd.
Kementerian Pelajaran Malaysia ( 2016). Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan : Pendidikan Prasekolah Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran. Bahagian Pembangunan Kurikulum, Kementerian Pendidikan Malaysia.
Khusnidar Muhammad Daud ( 2019). Cabaran Guru Prasekolah dalam menerapkan Pendidikan Stem. ( Jurnal Pendidikan Sains & Matematik Malaysia (2019). Sekolah Menengah Atas Fajar Hidayah Aceh, Indonesia.
King, H & Clackin, M (2010). Supporting Science Learning in Out-of-School Contexts, in Osborne, J. & Dillon, J. (Ed.) Good Practice in Science Teaching : What Research has to say. Maidenhead: Open University Press
Lilia Halim ( 2013). Pendidikan Sains dan Pembangunan Masyarakat Berliterasi Sains Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.
Li Sha, Christian Schunn, Meghan Bathgate & Adar Ben-Eliyahu ( 2015). Families Support Their Children"s Success in Science Learning by Influencing Interest and Self- Efficacy. Journal of Research in Science Teaching. 53(3): 450-472
Lindstrom, L.& Garbacz, S.A (2016). Parent Involvement in Special Education. Remedial and and Special Education
Lumpe, A.T. Staver, J.R (1995). Peer Collaboration and Concept development. Journal of Reseacrh in Science Teaching. 32(1): 71-98
Macliffon Tembak Sinau, Faridah Yunus (2020). Penglibatan Ibu Bapa/ Keluarga dalam Pembelajaran Sains Awal- Bagaimanakah Meningkatkan Sumbangan Mereka? (Jurnal Dunia Pendidikan (2020), Universiti Kebangsaan Malaysia
Margaret Forster and Geoff Masters (1996). Project : assessment kit . The Australian Council For Education Research Ltd.
Martin (2015). Behaviour Modification : What it is and How to do it. Harlow : Pearson
Maulana, Helms-Lorenz & Van De Grift (2015). Development and evaluation of questionnaire Measuring pre-service teachers teaching behavior : A Rasch modeling approach. (Journal School Effectiveness and School mprovement (2015), Routledge.
Mayer, R. E. 2002. Cognitive Theory and the Design of Multimedia Instruction: An Example of the Two-Way Street Between Cognition and Instruction. Dlm. New Directions for Teaching and Learning 2002, 89 [Spring] 55-71). Wiley Periodical Inc. A Wiley Company
Mohd Najib Ghafar & Abdul Rauf Ibrahim, M.N. 2011. Penilaian hubungan tahap penguasaan konsepsi sains dengan tahap kemahiran proses sains guru peringkat menengah rendah. Journal of Science and Mathematics Educational 3: 1-19
Mok Soon Sang (2009). Falsafah Pendidikan di Malaysia. Penerbitan Multimedia Sdn Bhd.
Mok Soon Sang ( 2009). Literatur dan Kaedah Penyelidikan. Penerbitan Multimedia Sdn Bhd
Nani Menon & Rohani Abdullah (2003). Panduan Kognitif Kanak-kanak Prasekolah. Bentong, Pahang, PTS Publication & Distributor Sdn Bhd.
Norazizah Abdul Rahman, Sopia Md Yassin, Noor Ashikin Mohd Yusop ( 2016). Pembelajaran Secara Inisiatif Kanak-kanak menerusi Pendekatan Projek : Dari Tumbuh-tumbuhan ke Sekaki Payung. ( Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Jilid 5 (2016), Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Norazizah Abdul Rahman, Noor Ashikin Mohd Yusop, Sopia Md Yassin, Zainiah @ Zaniah Mohamed Isa ( 2018). Kemahiran Proses Sains Dalam Kalangan Kanak-kanak Prasekolah Menerusi Pendekatan Projek. Pusat Penyelidikan Perkembangan Kanak- Kanak Negara (NCDRC).
Nor Fauzian Kassim & Fauziah Hanim. (2015). Kurikulum pendidikan awal kanak-kanak dan modul pendidikan akhlak: Isu dan cabaran masa kini. National Research Seminar 2015 “Strengthening Scholarships Through Research”, Universiti Pendidikan Sultan Idris, 9 Mei (ms.733-746).
Nugraha, A.(2005). Pengembangan Pembelajaran Sains pada Anak Usia Dini. Jakarta: Depdiknas, Dirjen Dikti. Derektorat Pembinaan Pendidikan dan Tenaga Ketenagan Perguruan Tinggi.
Ong, E. T., & Bibi Hazliana Mohd Hassan. (2013). Penguasaan Kemahiran Proses Sains Asas dalam Kalangan Murid Sekolah Rendah di Selangor Berdasarkan Jantina, Lokasi Sekolah dan Aras Tahun. Jurnal Pendidikan Sains & Matematik Malaysia, 3(2), 77-90.
Peggy Ashbrook ( 2010). Mudahnya Sains : Permainan dan Aktiviti. Al-Ameen Serve Holdings Sdn Bhd
Rohani Abdullah, Nani Menon, Mohd Sharani Ahmad (2007). Panduan Kurikulum Prsekolah. PTS Professional Publishing Sdn Bhd.
Rose Amnah Abdul Rauf, Abd Rashid Johar, Lilia Halim dan Siti Rahayah Ariffin ( 2004). Pemupukan Kemahiran Proses Sains di kalangan Pelajar Tingkatan Dua di Sekolah Bestari. ( Jurnal Teknologi, 40 (E) Jun, 2004 : 19-32 Universiti Teknologi Malaysia.
Rosmah Abd Ghani ( 2010). Pelaksanaan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan oleh Guru Prasekolah. Jabatan Pendidikan Prasekolah IPG Kampus Sultan Mizan.
Sahimi, N.N. & Said, I. (2012). Young children selections of the physical elements in the Preschool environment. Procedia-Social and Behavioral Science, 38( December 2010), 176-183
Settlage, J., & Southerland, S. A. (2007). Teaching Science To Every Child: Using Culture As A Starting Point. New York: Routledge
Sharifah Nor Puteh & Aliza Ali. (2013b). Belajar melalui bermain: Prinsip utama kurikulum pendidikan awal kanak-kanak. Kuala Lumpur: Utusan Publications and Distributors Sdn Bhd.
Shelly Counsell, Lawrence Escalada, Rosemary Geiken, Melissa Sandar, Jill Uhlenberg, Beth Van Meeteren, Sonia Yoshizawa, and Betty Zan ( 2014). STEM Learning with Young Children : inquiry Teaching with Ramps and Pathways. ( Regents" Center for Early Developmental Education at the University of Northern lowa.
Syafrimen (2010). Pembinaan Modul Eq untuk Latihan Kecerdasan Emosi Guru-guru di Malaysia.
Tan Ming Tang, Chin Teoi Peng. Satu Tinjaun Awal Konsepsi Kemahiran Proses Sains di Kalangan Guru Sains PKPG 14 Minggu di Maktab Perguruan Batu Lintang. Unit Sains , Jabatan Kajian Sains Maktab Perguruan Batu Lintang.
Titik Rahayu, Syafrimen Syafril, Kamisah Osman, Lilia Halim, Sharifah Zarina, Cik Tuan Mastura Tuan Soh, Nova Erlina Yaumas (2017). Kualiti Guru, Isu dan Cabaran Dalam Pembelajaran Stem. Universiti Kebangsaan Malaysia
Van (2003). Perceived problems of beginning teachers. Review of Educational Research.
Vincent Pang and Denis Lajium ( 2017). Pentaksiran dalam Bilik Darjah ( Ahli Majlis Penerbitan Ilmiah Malaysia (MAPIM).
Yeam Koon Peng (2007). Tahap Pencapaian dan Pelaksanaan Kemahiran Proses Sains dalam Kalangan Guru Pelatih. Universiti Sains Malaysia.
Zaleha (2011). Pengaruh Gaya Kognitif dan Kreativiti terhadap penyelesaian masalah Geometri di kalangan Pelajar Tingkatan 4 Aliran Sains. Journal of Science and Mathematics Educational, 3, 46–66.
Zarah Binti Ahmad. (2016). Penggunaan Kaedah Permainan Program Realiti Televisyen dalam Meningkatkan Minat, Sikap dan Penvcapaian Pelajar Sains Tingkatan 1 dalam Topik Haba. Bangi : Penerbit Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.
Zurida Ismail, Sharifah Norhaidah Syed Idros, Maznah Ali (2003). Pendidikan Sains Prasekolah. ( PTS Publications & Distributor Sdn Bhd.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |