UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :LB Theory and practice of education
Main Author :Asmidar Abu Hasan
Title :Pelaksanaan kemahiran proses sains dalam pengajaran dan pembelajaran Sains Awal di TADIKA
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Pembangunan Manusia
Year of Publication :2021
Notes :PAKK
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti pelaksanaan kemahiran proses sains oleh guru dalam Tunjang Sains dan Teknologi bagi Sains Awal dalam kalangan kanak-kanak di TADIKA. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif melalui kaedah pemerhatian, temu bual dan analisis dokumen. Seramai 3 orang guru dan 54 orang kanak-kanak dari 3 TADIKA di daerah Setiawangsa, Kuala Lumpur di pilih sebagai responden melalui pensampelan bertujuan. Instrumen yang digunakan adalah borang senarai semak pemerhatian bagi mewakili 6 kategori kemahiran proses sains iaitu memerhati, mengelas, mengukur, menginferens, meramal dan komunikasi. Data di analisis secara naratif. Data kajian diperoleh menerusi hasil tringulasi daripada pemerhatian, temu bual tidak berstuktur dan analisis dokumen. Senarai semak digunakan semasa membuat pemerhatian kaedah pengajaran guru, temu bual untuk mendapatkan maklumat berkaitan pengetahuan guru dalam kemahiran proses sains manakala analisis dokumen yang melibatkan rancangan pengajaran harian (RPH), jadual waktu dan hasil kerja kanak-kanak semasa aktiviti Sains Awal. Pemerhatian dilaksanakan selama 45 minit hingga 1 jam bagi setiap aktiviti untuk setiap TADIKA selama 3 minggu. Dapatan kajian menunjukkan pelaksanaan guru dalam kemahiran proses sains adalah rendah. Guru hanya menggunakan kemahiran memerhati, meramal dan komunikasi manakala kemahiran yang kurang digunakan adalah mengelas, mengukur dan menginferens. Dapatan menunjukkan penggunaan kemahiran proses sains dalam memerhati, meramal dan komunikasi oleh guru telah meningkatkan penguasaan kanak-kanak dalam kemahiran tersebut. Hasil dapatan temu bual mendedahkan hakikatnya guru kurang menguasai kemahiran proses sains yang disampaikan semasa pengajaran dan pembelajaran Sains Awal. Kesimpulannya, pelaksanaan kemahiran proses sains adalah lemah disebabkan kurangnya pendedahan dalam Tunjang Sains dan Teknologi dalam kalangan guru TADIKA dan Prasekolah. Implikasi kajian ini menunjukkan kemahiran proses sains perlu dilaksanakan di dalam Tunjang Sains dan Teknologi untuk meningkatkan kemahiran kanak-kanak dalam Sains Awal. Oleh itu, lebih banyak kursus dan latihan perlu diberikan kepada guru-guru TADIKA untuk meningkatkan kefahaman guru dalam Tunjang Sains dan Teknologi terutamanya Sains Awal supaya kanak-kanak dapat mengaplikasikan kemahiran proses sains dalam kehidupan seharian

References

Abdul Halim Masnan, Nor Mashitah Mohd Radzi. Pengetahuan Persediaan Pengajaran

Guru

Prasekolah Baru. Universiti Pendidikan Sultan Idris.

 

Abdul Jamir, Md Saad, Ab Halim, Tamuri, dan A'dawiyah, Ismail. (2012). Pembelajaran

Aktif

dalam Pengajaran dan Pembelajaran Berkesan Pendidikan Islam. Jurnal IPG

Kampus

Pendidikan Islam, 1-22.

 

Aimi Najlaa Muhammad Noor ( 2016). Kualiti Aktiviti di Prasekolah KPM dari

Perspektif

Guru. Doctoral Dissertation. Universiti Kebangsaan Malaysia.

 

Anderson, Salinas (2007). Innovations in early childhood teacher education : Reflection

on

Practice theorists in a teacher education classroom. Journal of Early Childhood

Teacher Education, 26, 91-95

 

Azizah Zain ( 2015). Pelaksanaan modul projek penyiasatan dalam meningkatkan

komunikasi

dan kemahiran sosial kanak-kanak prasekolah . Doctoral Dissertation, Universiti

Pendidikan Sultan Idris .

 

Azizah Lebai Nordin, Zainun Ishak (1999). Pendidikan Prasekolah untuk Guru. Utusan

Publications & Distributors Sdn Bhd.

 

Carol Oppenheim (1993). Science is Fun! For Families and Classroom Groups. Cracom

Corporation St. Louis, Missouri.

 

Charlesworth, R. & Lind, K. K. (2010). Math and science for young children. Wadsworth

Cengage Learning:USA.

 

Eggen Paul dan Kauchak Don. (2012). Strategi dan Model Pembelajaran. Jakarta: PT

Indeks

 

Fischetti, J. C. (2013). Issues in education: Last stand for teacher education. Childhood

Education, 89(1), 40-41.

 

Harlan (1997). Science experiences for the Early Childhood years. An Integrated

Approach

Englewood Cliffs.

 

Hyung-sook Cho, Chung-Ang, Juhu Kim & Dong Hwa Choi. (2003). Early 

Teacher"s Attitudes toward Science Teaching : A Scale Validation Study.

Educational

Research Quarterly, (Vol. 27.2)

 

Imran Ariff Ariffin, Faizul Ab Kadir, Khadijah Ibrahim, Rizawati Abd Halim, Wan

Zurianti

Wan Abdullah. (2010).Kajian-Kajian Lepas Berkaitan Pendidikan Awal Kanak-

Kanak

Di Peringkat Tadika Atau Pra Sekolah. Universiti Pendidikan Sultan Idris:

Jabatan Kemahiran Hidup, Fakulti Pendidikan Teknikal Dan Vokasional.

 

Jain Chee, Mariani Md Nor, Abdul Jalil Othman, Mohd Nazri Abdul Rahman ( 2018). Isu

Pengetahuan Kandungan, Pedagogi dan Teknologi dalam Kalangan Guru

Prasekolah

( Jurnal Kurikulum & Pengajaran Asia Pasifik (2018). Universiti Malaya.

 

Jirout, J. & Zimmerman, C. 2015. Development of Science process skills in the early

childhood years. In Research in Early Childhood Science Education, edited by K.

C.

Trundle and M. Sackes, 143-165. Springer

 

Kamisah Buang ( 2013). Perkembangan Literasi : Tinjauan Prestasi Kanak-kanak dan

Perspektif Kajian. Pustaka Fitri.

 

Kementerian Pelajaran Malaysia (2007). Pendidikan di Malaysia : Memartabatkan

Kecemerlangan Pendidikan Negara. Percetakan Watan Sdn Bhd.

 

Kementerian Pelajaran Malaysia ( 2016). Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan :

Pendidikan Prasekolah Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran.

Bahagian

Pembangunan Kurikulum, Kementerian Pendidikan Malaysia.

 

Khusnidar Muhammad Daud ( 2019). Cabaran Guru Prasekolah dalam menerapkan

Pendidikan Stem. ( Jurnal Pendidikan Sains & Matematik Malaysia (2019).

Sekolah Menengah Atas Fajar Hidayah Aceh, Indonesia.

 

King, H & Clackin, M (2010). Supporting Science Learning in Out-of-School Contexts,

in

Osborne, J. & Dillon, J. (Ed.) Good Practice in Science Teaching : What Research

has

to say. Maidenhead: Open University Press

 

Lilia Halim ( 2013). Pendidikan Sains dan Pembangunan Masyarakat Berliterasi Sains

Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.

 

Li Sha, Christian Schunn, Meghan Bathgate & Adar Ben-Eliyahu ( 2015). Families

Support

Their Children"s Success in Science Learning by Influencing Interest and Self-

Efficacy.

Journal of Research in Science Teaching. 53(3): 450-472

 

Lindstrom, L.& Garbacz, S.A (2016). Parent Involvement in Special Education.

Remedial and

and Special Education

 

Lumpe, A.T. Staver, J.R (1995). Peer Collaboration and Concept development. Journal of

Reseacrh in Science Teaching. 32(1): 71-98

 

Macliffon Tembak Sinau, Faridah Yunus (2020). Penglibatan Ibu Bapa/ Keluarga dalam

Pembelajaran Sains Awal- Bagaimanakah Meningkatkan Sumbangan Mereka?

(Jurnal Dunia Pendidikan (2020), Universiti Kebangsaan Malaysia

 

Margaret Forster and Geoff Masters (1996). Project : assessment kit . The Australian

Council

For Education Research Ltd.

 

Martin (2015). Behaviour Modification : What it is and How to do it. Harlow : Pearson

 

Maulana, Helms-Lorenz & Van De Grift (2015). Development and evaluation of

questionnaire

Measuring pre-service teachers teaching behavior : A Rasch modeling approach.

(Journal School Effectiveness and School mprovement (2015), Routledge.

 

Mayer, R. E. 2002. Cognitive Theory and the Design of Multimedia Instruction: An

Example

of the Two-Way Street Between Cognition and Instruction. Dlm. New Directions

for

Teaching and Learning 2002, 89 [Spring] 55-71). Wiley Periodical Inc. A Wiley

Company

 

Mohd Najib Ghafar & Abdul Rauf Ibrahim, M.N. 2011. Penilaian hubungan tahap

penguasaan

konsepsi sains dengan tahap kemahiran proses sains guru peringkat menengah

rendah.

Journal of Science and Mathematics Educational 3: 1-19

 

Mok Soon Sang (2009). Falsafah Pendidikan di Malaysia. Penerbitan Multimedia Sdn

Bhd.

 

Mok Soon Sang ( 2009). Literatur dan Kaedah Penyelidikan. Penerbitan Multimedia Sdn

Bhd

 

Nani Menon & Rohani Abdullah (2003). Panduan Kognitif Kanak-kanak Prasekolah.

Bentong, Pahang, PTS Publication & Distributor Sdn Bhd.

 

Norazizah Abdul Rahman, Sopia Md Yassin, Noor Ashikin Mohd Yusop ( 2016).

Pembelajaran Secara Inisiatif Kanak-kanak menerusi Pendekatan Projek : Dari

Tumbuh-tumbuhan ke Sekaki Payung. ( Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak

Jilid 5 (2016), Universiti Pendidikan Sultan Idris.

 

Norazizah Abdul Rahman, Noor Ashikin Mohd Yusop, Sopia Md Yassin, Zainiah @

Zaniah

Mohamed Isa ( 2018). Kemahiran Proses Sains Dalam Kalangan Kanak-kanak

Prasekolah Menerusi Pendekatan Projek. Pusat Penyelidikan Perkembangan

Kanak-

Kanak Negara (NCDRC).

 

Nor Fauzian Kassim & Fauziah Hanim. (2015). Kurikulum pendidikan awal kanak-kanak

dan

modul pendidikan akhlak: Isu dan cabaran masa kini. National Research Seminar

2015

“Strengthening Scholarships Through Research”, Universiti Pendidikan Sultan

Idris, 9 Mei (ms.733-746).

 

Nugraha, A.(2005). Pengembangan Pembelajaran Sains pada Anak Usia Dini. Jakarta:

Depdiknas, Dirjen Dikti. Derektorat Pembinaan Pendidikan dan Tenaga

Ketenagan

Perguruan Tinggi.

 

Ong, E. T., & Bibi Hazliana Mohd Hassan. (2013). Penguasaan Kemahiran Proses Sains

Asas

dalam Kalangan Murid Sekolah Rendah di Selangor Berdasarkan Jantina, Lokasi

Sekolah dan Aras Tahun. Jurnal Pendidikan Sains & Matematik Malaysia, 3(2),

77-90.

 

Peggy Ashbrook ( 2010). Mudahnya Sains : Permainan dan Aktiviti. Al-Ameen Serve

Holdings Sdn Bhd

 

Rohani Abdullah, Nani Menon, Mohd Sharani Ahmad (2007). Panduan Kurikulum

Prsekolah.

PTS Professional Publishing Sdn Bhd.

 

Rose Amnah Abdul Rauf, Abd Rashid Johar, Lilia Halim dan Siti Rahayah Ariffin

( 2004).

Pemupukan Kemahiran Proses Sains di kalangan Pelajar Tingkatan Dua di

Sekolah Bestari. ( Jurnal Teknologi, 40 (E) Jun, 2004 : 19-32 Universiti Teknologi

Malaysia.

 

Rosmah Abd Ghani ( 2010). Pelaksanaan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan

oleh

Guru Prasekolah. Jabatan Pendidikan Prasekolah IPG Kampus Sultan Mizan.

 

Sahimi, N.N. & Said, I. (2012). Young children selections of the physical elements in the

Preschool environment. Procedia-Social and Behavioral Science, 38( December

2010),

176-183

 

Settlage, J., & Southerland, S. A. (2007). Teaching Science To Every Child: Using

Culture As

A Starting Point. New York: Routledge

 

Sharifah Nor Puteh & Aliza Ali. (2013b). Belajar melalui bermain: Prinsip utama

kurikulum

pendidikan awal kanak-kanak. Kuala Lumpur: Utusan Publications and

Distributors Sdn Bhd.

 

Shelly Counsell, Lawrence Escalada, Rosemary Geiken, Melissa Sandar, Jill Uhlenberg,

Beth

Van Meeteren, Sonia Yoshizawa, and Betty Zan ( 2014). STEM Learning with

Young

Children : inquiry Teaching with Ramps and Pathways. ( Regents" Center for

Early

Developmental Education at the University of Northern lowa.

 

Syafrimen (2010). Pembinaan Modul Eq untuk Latihan Kecerdasan Emosi Guru-guru di

Malaysia.

 

Tan Ming Tang, Chin Teoi Peng. Satu Tinjaun Awal Konsepsi Kemahiran Proses Sains

di

Kalangan Guru Sains PKPG 14 Minggu di Maktab Perguruan Batu Lintang. Unit

Sains , Jabatan Kajian Sains Maktab Perguruan Batu Lintang.

 

Titik Rahayu, Syafrimen Syafril, Kamisah Osman, Lilia Halim, Sharifah Zarina, Cik

Tuan

Mastura Tuan Soh, Nova Erlina Yaumas (2017). Kualiti Guru, Isu dan Cabaran

Dalam Pembelajaran Stem. Universiti Kebangsaan Malaysia

 

Van (2003). Perceived problems of beginning teachers. Review of Educational Research.

 

Vincent Pang and Denis Lajium ( 2017). Pentaksiran dalam Bilik Darjah ( Ahli Majlis

Penerbitan Ilmiah Malaysia (MAPIM).

 

Yeam Koon Peng (2007). Tahap Pencapaian dan Pelaksanaan Kemahiran Proses Sains

dalam

Kalangan Guru Pelatih. Universiti Sains Malaysia.

 

Zaleha (2011). Pengaruh Gaya Kognitif dan Kreativiti terhadap penyelesaian masalah

Geometri di kalangan Pelajar Tingkatan 4 Aliran Sains. Journal of Science and

Mathematics Educational, 3, 46–66.

 

Zarah Binti Ahmad. (2016). Penggunaan Kaedah Permainan Program Realiti Televisyen

dalam Meningkatkan Minat, Sikap dan Penvcapaian Pelajar Sains Tingkatan 1

dalam Topik Haba. Bangi : Penerbit Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan

Malaysia.

 

Zurida Ismail, Sharifah Norhaidah Syed Idros, Maznah Ali (2003). Pendidikan Sains

Prasekolah. ( PTS Publications & Distributor Sdn Bhd.

 


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.