UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Multimedia yang merupakan salah satu cabang dalam teknologi komputer, dikatakan mempunyai potensi
yang tinggi dan berkesan dalam proses PdP. Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti kesan
pembelajaran koperatif berbantukan elemen multimedia dalam PdP Bahasa Kadazandusun dan
menganalisis pencapaian antara pembelajaran koperatif dan pembelajaran secara individu berdasarkan
penggunaan multimedia. Metodologi yang digunakan ialah pendekatan kuantitatif dengan menggunakan
ujian pra dan ujian pasca iaitu kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan. Analisis data dengan
menggunakan analisis data, skor ujian pra ujian pasca dengan cara peratus melalui kertas ujian. Dapatan
kajian menunjukkan bahawa proses PdP yang disampaikan melalui bahan multimedia dengan kombinasi
teks, grafik, audio, video dan animasi melalui pembelajaran koperatif mampu meningkatkan kefahaman
dalam kalangan pelajar yang berbeza tahap pembelajaran iaitu meningkat dari 75% kepada 97%.
Kesimpulanya, dapat dikatakan bahawa pembelajaran koperatif berbantukan elemen multimedia
menyumbang kepada peningkatan tahap pencapaian pelajar berbanding dengan pembelajaran secara
individu. Penggunaan audio visual sangat membantu pelajar memahami dan menguasai tajuk pelajaran.
Implikasi kajian menunjukkan, bahawa pembelajaran koperatif berbantukan elemen multimedia, pelajar
dapat bertukar-tukar idea mengenai topik yang dipelajari. Perkara ini tidak berlaku dalam ujian individu
kerana maklumat yang disampaikan bergantung sepenuhnya kepada tingkat penaakulan pelajar itu. Amalan
kepimpinan dengan kemahiran sosial, penerapan nilai hormat dan bertanggungjawab dapat ditonjolkan
terutama pelajar yang berkemahiran tinggi untuk memimpin dan memberi tunjuk ajar kepada rakan
sekumpulan. |
References |
(Abdul Jashear Abdullah. (2011). Kesan Pembelajaran Koperatif Terhadap Prestasi Dalam Mata Pelajaran Matematik Berbantukan Koswer Multimedia Kementerian Pendidikan Malaysia Pelajar Tingkatan Dua. Konvensyen Teknologi Pendidikan Ke 17. Universiti Sains Malaysia : Pulau Pinang.
Bates, A.W. (2006). Managing Technological Change. Jossey-Bass : San Francisco.
Israel, Glenn D. 2013. Determining Sample Size, Program Evaluation and Organizational Development, IFAS Ektension, University of Florida. PEOD-6. June.
Jamalludin Harun & Zaidatun Tasir .2003. Multimedia Dalam Pendidikan. Pahang : PTS Publication & Distributors.
Julita Norjietta Taisin. 2016. Keberkesanan Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Kadazandusun Dalam Kalangan Guru Bahasa Kadazandusun Sekolah Rendah di Daerah Ranau Sabah : Satu Tinjauan Awal. Geran Penyelidikan Universiti: Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kagan , S. 2006. Cooperative learning and sociological Factor in schooling. In Carlos Cortes (Ed.) Beyond Language : Social and Cultural Factors in Schooling Language Minority Students. Los Angeles, Ca : California State University Evaluation, Dissemination and Assessment Center.
Krejcie, R.V & Morgan, D.W. 1970. Determining Sample Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement. 30 : 607 -610.
Matthew, K. (2007). A Comparison of the influence of interactive Cd-Rom story books and traditional print stroybooks on reading comprenhension. Journal of Research on Computing in Education, 29 (3), pp. 263-273
Mohd. Najib Abdul Ghafar. 1999. Penyelidikan Sosial. Skudai : Universiti Teknologi Malaysia
Mohd. Najib Abdul Ghafar. 2003. Reka Bentuk Tinjauan Soal Selidik Pendidikan. Skudai : Universiti Teknologi Malaysia.
Unit Bahasa Etnik, 2010. Data Bahasa Iban Sekolah Rendah dan Sekoah Menengah Mengikut Daerah di Sarawak. Putrajaya : Bahagian Pembangunan Kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia
Kementerian Pendidikan Malaysia. 2016. Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah Menengah. Kuala Lumpur : Pusat Perkembangan Kurikulum. |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |