UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :research_report
Subject :PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania
Main Author :Julita Norjietta Taisin
Additional Authors :Nordiana Hamzah
Rosliah Kiting
Ani Omar
Title :Kesan pembelajaran koperatif terhadap mata pelajaran Bahasa Kadazandusun berbantukan elemen multimedia di peringkat menengah rendah
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Bahasa dan Komunikasi
Year of Publication :2018
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Multimedia yang merupakan salah satu cabang dalam teknologi komputer, dikatakan mempunyai potensi yang tinggi dan berkesan dalam proses PdP. Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti kesan pembelajaran koperatif berbantukan elemen multimedia dalam PdP Bahasa Kadazandusun dan menganalisis pencapaian antara pembelajaran koperatif dan pembelajaran secara individu berdasarkan penggunaan multimedia. Metodologi yang digunakan ialah pendekatan kuantitatif dengan menggunakan ujian pra dan ujian pasca iaitu kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan. Analisis data dengan menggunakan analisis data, skor ujian pra ujian pasca dengan cara peratus melalui kertas ujian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa proses PdP yang disampaikan melalui bahan multimedia dengan kombinasi teks, grafik, audio, video dan animasi melalui pembelajaran koperatif mampu meningkatkan kefahaman dalam kalangan pelajar yang berbeza tahap pembelajaran iaitu meningkat dari 75% kepada 97%. Kesimpulanya, dapat dikatakan bahawa pembelajaran koperatif berbantukan elemen multimedia menyumbang kepada peningkatan tahap pencapaian pelajar berbanding dengan pembelajaran secara individu. Penggunaan audio visual sangat membantu pelajar memahami dan menguasai tajuk pelajaran. Implikasi kajian menunjukkan, bahawa pembelajaran koperatif berbantukan elemen multimedia, pelajar dapat bertukar-tukar idea mengenai topik yang dipelajari. Perkara ini tidak berlaku dalam ujian individu kerana maklumat yang disampaikan bergantung sepenuhnya kepada tingkat penaakulan pelajar itu. Amalan kepimpinan dengan kemahiran sosial, penerapan nilai hormat dan bertanggungjawab dapat ditonjolkan terutama pelajar yang berkemahiran tinggi untuk memimpin dan memberi tunjuk ajar kepada rakan sekumpulan.

References

(Abdul Jashear Abdullah. (2011). Kesan Pembelajaran Koperatif Terhadap Prestasi Dalam Mata

Pelajaran Matematik Berbantukan Koswer Multimedia Kementerian Pendidikan Malaysia

Pelajar Tingkatan Dua. Konvensyen Teknologi Pendidikan Ke 17. Universiti Sains Malaysia :

Pulau Pinang.

 

Bates, A.W. (2006). Managing Technological Change. Jossey-Bass : San Francisco.

 

Israel, Glenn D. 2013. Determining Sample Size, Program Evaluation and Organizational Development,

IFAS Ektension, University of Florida. PEOD-6. June.

 

Jamalludin Harun & Zaidatun Tasir .2003. Multimedia Dalam Pendidikan. Pahang : PTS Publication &

Distributors.

 

Julita Norjietta Taisin. 2016. Keberkesanan Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Kadazandusun

Dalam Kalangan Guru Bahasa Kadazandusun Sekolah Rendah di Daerah Ranau Sabah : Satu

Tinjauan Awal. Geran Penyelidikan Universiti: Universiti Pendidikan Sultan Idris

 

Kagan , S. 2006. Cooperative learning and sociological Factor in schooling. In Carlos Cortes (Ed.) Beyond

Language : Social and Cultural Factors in Schooling Language Minority Students. Los Angeles,

Ca : California State University Evaluation, Dissemination and Assessment Center.

 

Krejcie, R.V & Morgan, D.W. 1970. Determining Sample Size for Research Activities. Educational and

Psychological Measurement. 30 : 607 -610.

 

Matthew, K. (2007). A Comparison of the influence of interactive Cd-Rom story books and traditional print

stroybooks on reading comprenhension. Journal of Research on Computing in Education, 29 (3),

pp. 263-273

 

Mohd. Najib Abdul Ghafar. 1999. Penyelidikan Sosial. Skudai : Universiti Teknologi Malaysia

 

Mohd. Najib Abdul Ghafar. 2003. Reka Bentuk Tinjauan Soal Selidik Pendidikan. Skudai : Universiti

Teknologi Malaysia.

 

Unit Bahasa Etnik, 2010. Data Bahasa Iban Sekolah Rendah dan Sekoah Menengah Mengikut Daerah di

Sarawak. Putrajaya : Bahagian Pembangunan Kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia

 

Kementerian Pendidikan Malaysia. 2016. Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah Menengah. Kuala

Lumpur : Pusat Perkembangan Kurikulum.


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.