UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :research_report
Subject :LB Theory and practice of education
Main Author :Azizah Zain
Additional Authors :Mazlina Che Mustafa
Zaharah Osman
Title :Pembinaan garis panduan guru untuk melaksanakan projek penyiasatan dalam kalangan pelajar ISMP Pendidikan Awal Kanak-Kanak
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Pembangunan Manusia
Year of Publication :2018
Notes :PAKK
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini adalah bertujuan untuk menghasilkan satu Garis Panduan Guru (GPU) untuk melaksanakan Modul Projek Penyiasatan dalam kalangan pelajar ISMP Pendidikan Awal Kanak-kanak Universiti Pendidikan Sultan Idris yang menjalani latihan mengajar di TADIKA. Kajian yang berbentuk kualitatif ini mempunyai tiga fasa iaitu fasa analisis elemen keperluan GPG, fasa membina GPG dan fasa pelaksanaan dan penilaian GPG. GPG yang dihasilkan mengandungi tiga aktiviti pelaksanaan berdasarkan Modul Projek Penyiasatan, iaitu fasa permulaaan projek, fasa pembangunan projek dan fasa dokumentasi atau kemuncak. Persampalen yang digunakan ialah persempalan bertujuan iaitu 10 orang pelajar ISMP yang menjalani latihan mengajar. Teknik pengumpulan data adalah dengan menggunakan teknik temu bual, pemerhatian dan analisis dokumen Instrumen yang digunakan ialah senarai semak pemerhatian, senarai semak analisis dokumen dan protokol temubual. Fasa pertama bertujuan untuk mengenalpasti keperluan dalam GPG dalam melaksanakan Projek Penyiasatan. Dapatan daripada fasa ini membantu dalam menyenaraikan item keperluan yang perlu ada dalam GPG. Fasa kedua ialah menghasilkan GPG dan mendapat kesahan dan kebolehpercayaan daripada empat orang pakar dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak. Dapatan daripada fasa ketiga iaitu fasa pelaksanaan dan penilaian menggunakan GPG telah membantu pelajar-pelajar ISMP dalam kajian ini melaksanakan Projek Penyiasatan dengan lebih berkesan dan membantu meningkatKAN pengetahuan dan kemahiran mereka dalam melaksanakan pendekatan ini semasa menjalani latihan mengajar.

References

Azizah Abdul Rahman, Sopia Md Yassin, Noor Ashikin Mohd Yusop & Zainiah Mohamed

Isa (2019). Kemahiran Proses Sains Dalam kalangan Kanak-Kanak Prasekolah Menerusi

Pendekatan Projek. Sains Humanika, 11(1).

 

Azizah Zain dan Abdul Aziz Abdul Syukor (2012). Tahap pengetahuan guru-guru prasekolah

dalam melaksanakan pendekatan projek di prasekolah. Dalam Prosiding Seminar

Kebangsaan Pendidikan Awal Kanak-kanak (m.s. 78-80). Kota Baharu: Institut

Pendidikan Guru Kampus Kota Bharu.

 

Beneke, S.J.,& Ostrsky, M.(2009).Teachers’ Views Of The Efficacy Of Incorporating The Project

approach Into classroom Practice With Diverse Learners. Early Childhood Research and

Practice. Diperolehi Disember 15, 2012 daripada http://ecrp.uiuc.edu/v11n1/ostrosky.html

 

Clark, A.M (2006). Changing classroom practice to include the project approach . Early

Childhood

 

Elliot, M.J. (2000). Project Approach: Celebrating Human Dimension Of Learning. Diperolehi

Mac 25, 2012 daripada http://www.eric.ed.gov/ERICWebPortal

 

Helm, J. H., & Katz, L. G. (2011). Young investigators: The project approach in the early years.

New York, NY: Teachers College Press.

 

Katz, L. G. (2010, May). STEM in the Early Years. In STEM in Early Education and

Development Conference, Cedar Falls, Iowa, May. Diperolehi daripada http://ecrp. uiuc.

edu/beyond/seed/katz. html.

 

Katz, L. G., & Chard, S. C. (1994). The Project Approach. ERIC Clearinghouse on Elementary

and Early Childhood Education Urbana IL, 1-6. Diperolehi daripada ERIC database.

(ED368509)

 

Katz, L., & Chard, S. C., & Kogan, Y. (2014). Engaging children's minds: The project approach

(3rd ed.). ABC-CLIO, LLC: Santa Barbara, California.

 

Katz, L.G., & Chard, S.C. (2000). Engaging children’s mind: The Project Approach.(2nd

ed.).Stamford, CT: Ablex Publishing Corporation.

 

Kementerian Pelajaran Malaysia. (2016). Dokumen Standard Kebangsaan Prasekolah.

Putrajaya: Bahagian Pembangunan Kurikulum

 

Saemah Rahman, Ruhizan Yasin & Siti Fatimah Yasin. (2010). The Implementation Of

Project_based Approach At Preschool Education Program. Procedia Social and Behaviriol

Sciences Diperolehi 10 Januari 2012 daripada www.sciencedirect.com

 

Noor Miza Abdul Rahman, Anna Christina Abdullah & Aznan Che Ahmad.(2012). Aplikasi

teknik bercerita dalam kalangan guru prasekolah. Dalam Prosiding International

Conference IPCore USM-UPI (m.s. 35-40).P.Pinang: Universiti Sains Malaysia


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.