UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini dijalankan bagi meneliti masalah gengsterisme dalam kalangan belia India di
Butterworth, Pulau Pinang. Tujuan kajian ini ialah mengenalpasti bentuk-bentuk
gengsterisme, menganalisis faktor–faktor penglibatan belia India dalam gengsterisme dan
mencadangkan pendekatan yang sesuai bagi membendung gengsterisme dalam kalangan
belia India. Kaedah kualitatif iaitu temu bual berstruktur telah dilaksanakan untuk
mendapatkan maklumat bagi menjawab kesemua persoalan kajian. Selain itu, kaedah
snowball telah digunakan dalam usaha mendapatkan informan-informan yang sesuai
untuk kajian ini. Seramai lapan orang informan telah ditemu bual yang terdiri daripada
tiga orang ahli gengster, seorang peguam, seorang anggota polis, seorang kaunselor
sekolah, seorang wakil badan NGO dan seorang waris kepada banduan. Hasil temu bual
yang diperolehi telah ditranskripsikan kata demi kata. Data ini kemudiannya telah
diaplikasikan dengan Teknik Delphi untuk mendapatkan kesepakatan dalam pendapat
pakar. Bagi menyempurnakan analisis kajian, analisis tematik dilaksanakan dengan
menggunakan pendekatan teori tingkah laku devian dan teori Maslow. Didapati bahawa
terdapat sembilan bentuk perlakuan gengsterisme, tujuh faktor penglibatan belia India
dalam gengsterisme dan empat pendekatan yang sesuai untuk membanteras gengsterisme.
Pergaduhan merupakan bentuk gengsterisme yang utama diikuti kegiatan mengutip wang
perlindungan, kes pembunuhan, menjual dan mengedar dadah, melepak dan berfoyafoya,
kegiatan perjudian, kes rompakan dan kecurian, upacara khas menjadi ahli geng dan
perjumpaan tahunan. Faktor kegagalan ibu bapa dalam mengawal anak mereka menjadi
faktor sebenar yang menyebabkan belia India melibatkan diri dalam gengsterisme diikuti
oleh sikap individu, pengaruh rakan dan individu lain, persekitaran tempat tinggal,
tekanan masalah kewangan, kurang memahami dan mematuhi ajaran agama dan desakan
dan kesukaran hidup. Ternyata bahawa peranan ibu bapa diikuti peranan institusi agama,
peranan penguatkuasa undang-undang dan peranan kerajaan adalah signifikan bagi
membanteras gengsterisme dalam kalangan belia India di Butterworth, Pulau Pinang.
Kajian ini menjadi satu garis panduan kepada ibu bapa serta pihak berkuasa untuk
mengambil tindakan segera dalam usaha menangani gengsterisme. |
References |
Arsaythamby Veloo & Ng Chooi Kim (2014). Jenis amaran dan faktor ponteng sekolah dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Sabah School of Education and Modern Languages, Universiti Utara Malaysia. Asia Pacific Journal of Educators and Education, Vol. 29, hlm. 125–139, Pulau Pinang: Penerbit Universiti Sains Malaysia.
Azyyati Mohd Nazim, Fariza Md. Sham & Salasiah Hanin Hamjah. (2013). Ciri-ciri Remaja Berisiko: Kajian Literatur Islamiyyat 35(1), hlm. 111 – 119. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.
Azharudin, M.D. (2012). Sejarah Masyarakat India di Malaysia. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.
Anbalakan Kaniappan. (2008). Identiti India di Malaysia. Pulau Pinang: Penerbit Universiti Sains Malaysia.
Arasaratnam. (1941). Indian in Malaysia and Singapore.UTD Publication. Azizi bin Yahaya dan Rosnah, B. (2008). Punca berlakunya masalah gejala gengsterisme di kalangan remaja di beberapa buah sekolah menengah di empat buah negeri. Johor: Penerbit Universiti Teknologi Malaysia.
Azizan Bahari (2010). Permasalahan sosial remaja belia: usaha menanganinya melalui pendekatan kerja komuniti. Perlis: Penerbit Universiti Perlis Malaysia.
Azizi Yahaya dan Badrulzaman Baharom. (2008). Persekitaran keluarga dan kesannya terhadap tingkah laku devian remaja. Johor: Penerbit Universiti Tekonologi Malaysia.
Adha et al. (2017, 21 Februari). Datuk Seri antara 22 didakwa. Berita Harian, hlm. 2
Ainomadiah. (2017). Peranan kaunselor dalam menangani masalah ponteng. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.
B. E. A. Oghojafor, S. A. Aduloju dan F. F. Olowokudejo. (2011). Social entrepreneurship as an instrument for curbing youth gangsterism: a study of the Nigerian Urban Communities. Nigeria: Department of Business Administration and Department of Actuarial Science and Insurance. Akoka-Yaba: University of Lagos.
Bowers Du Toit, N.F., (2014). Gangsterism on the Cape Flats: a challenge to engage the power. HTS Teologiese Studies/Theological Studies 70(3), Art. #2727, hlm. 7.
Berita Harian (2019, Disember 2). Dewan Negara lulus pindaan akta turunkan had umur belia kepada 30 tahun. Diperolehi daripada https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2019/07/588802/dewan-negaralulus- pindaan-akta-turunkan-had-umur-belia-kepada-30
Buerah Tunggak, Shanah Ngadi & Hamimah Abu Naim. (2015). Delinkuen pelajar dan cadangan penyelesaiannya menerusi Model Pembangunan Sahsiah Remaja/Pelajar Muslim. Johor: Penerbit Universiti Teknologi Malaysia
Buerah Tunggak, Shanah Ngadi & Hamimah Abu Naim. (2015). Students Delinquency and proposed solutions through teen Model of Conduct/ Integrated Muslim Students. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.
Cambridge University Press. The Malaysian Indians: History, Problems and Future Dhanabalan, Sandra Segaran (2016). Tingkah laku devian Pelajar Etnik India di sekolah menengah dalam Daerah Kinta, Perak. Pulau Pinang: Penerbit Universiti Sains Malaysia.
Daniel Anthonysamy. (1992). Indian Christians in Peninsular Malaysia, Tamil Annual Conference (TAC). Kuala Lumpur: Methodist Church Malaysia.
Elangko, M. (2015). Perkembangan Sosioekonomi Masyarakat India Sebelum dan selepas Dasar Ekonomi Baru (1957-2000). Tesis PhD. Pulau Pinang: Penerbit Universiti Sains Malaysia.
Etuk, G. R., Ihejiamaizu, G. C., & Obaji, N. O. (2016). Residents" perception of youth gangsterism and socioeconomic life in Calabar South Local Government Area of Cross River State, Nigeria Dalam Journal of Social Science for Policy Implications, Jilid 4(1), hlm. 19-36.
Faezah Kassim. (2017). Perkembangan Persatuan Tiga Kaum Utama Di Tanah Melayu Sebelum Perang Dunia Kedua. Jurnal Sultan Alauddin Sulaiman Shah Vol 4 Bil 1 (2017)
Fariza Md Sham & Azyyati Mohd Nazim. (2013). Pendekatan Psikologi Dakwah Dalam Menangani Remaja Berisiko: Fokus Pendekatan Bimbingan Jiwa Institut Islam Hadhari. Universiti Sultan Zainal Abidin (Unisza). Jurnal Hadhari 7 (2) (2015) hlm. 63-73
Fatimah Abdullah, Khaidzir Haji Ismail & Mustaffa Omar. (2015). Model Intervensi Perkongsian Pintar Sekolah-Keluarga Dalam Pendidikan Kanak-Kanak. Journal of Social Administration, 9(1): 65-86
Fathilah Akmal Bt. Ismail, Mohd Mahzan Awang & Abdul Razaq Ahmad (2016). Buli dan gangsterisme di sekolah. Dalam International Conference on Education and Regional Development 2016 (ICERD 2016) Bandung, Indonesia:Cross-Cultural Education for Sustainable Regional Development. University Of Indonesia.
Florence. (2012). Analisis masalah ponteng dalam kalangan pelajar India di sekolah menengah menerusi kaedah hermeneutik. Perak: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Hauck P, Sven P. (2010). Organized crime and gang violence in National and International Law. International Review of the Red Cross, 92(878), hlm. 407- 436.
Haslina Hassan. (2000). Gejala gengsterisme di kalangan pelajar: fenomena yang semakin meresahkan. Dewan Masyarakat (Jun). hlm. 14-27.
Harian Metro. (28 Jun 2019). Gengster Dah Kacau. Diambil daripada https://www.hmetro.com.my/utama/2019/06/469883/gengster-dah-kacau
Irdayanti Mat Nashir, Ramlee Mustapha & Abdullah Yusoff (2015). Membangunkan Instrumen Kepimpinan Dalam Sistem Pendidikan Teknik Dan Vokasional: Penggunaan Teknik Delphi Terubah Suai 41-47. Jurnal Pengukuran Kualiti dan Analisis11(1).
James C.H. (2010). Gang Prevention: An Overview of Research and Programs, Office of Juvenile Justice and Delinquency Prevention. Diambil daripada https://www.ncjrs.gov/pdffiles1/ojjdp/231116.pdf
Jabatan Perangkaan Malaysia. (2019). Diperolehi daripada https://www.permohonan.my/jumlah-penduduk-malaysia-terkini/Jabatan Perangkaan Malaysia (2016). Rancangan Malaysia Ke-11. Kuala Lumpur: Jabatan Perangkaan Malaysia. hlm. 111.
Jabatan Perangkaan Malaysia. (1980) Rancangan Malaysia Ke-4. Kuala Lumpur: Jabatan Perangkaan Malaysia. hlm. 110
Jabatan Statistik Malaysia. (2015). Taburan penduduk dan demografi 2015. Diakses pada 27 Mei 2016 diperoleh daripada https://www.dosm.gov.my/v1/uploads/files/4_Portal%20Content/1_About%20 us/7_AnnualReport/Laporan_Tahunan_2015_DOSM.pdf
Jabatan Perangkaan Malaysia. (2010). Taburan penduduk dan ciri-ciri asas demografi 2010. Diakses pada 27 Mei 2016 dan diperoleh daripada www.statistics.gov.my/portal/download_Population/files/census2010/Taburan _Penduduk_dan_Ciri-ciri_Asas_Demografi.pdf.
Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara. Definisi Masyarakat India.(2016). Diakses pada 11 Februari 2017 dan diperoleh daripada file:///C:/Users/Windows%208/Downloads/Masyarakat-India-_-JKKN.html
Johari. (2014). Refleksi diri pelajar berdasarkan ilmu pedagogi. Johor: Penerbit Universiti Teknologi Mara.
Kamarul Azmi Jasmi. (2012). Tesis pra lapangan kajian dalam penyelidikan kualitatif dalam kursus penyelidikan kualitatif. Edisi 1. Johor Bahru: Institut Pendidikan Guru Malaysia Kampus Temenggong Ibrahim.
Kementerian Kesihatan Malaysia. (2019). Apakah itu Gengsterisme?. Diambil daripada Portal Rasmi KKM, http://www.myhealth.gov.my/gengsterisme/
Kementerian Pendidikan Malaysia. (2013). Sektor pembangunan kemanusiaan: Unit Hal Ehwal Murid. Diakses pada 27 Mei 2016 dan diperoleh daripada http;//www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0718&pub=Utusan_ Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_08.htm
Kerajaan Malaysia. (2010). Rancangan Malaysia Kesepuluh 2011-2015. Unit Perancang Ekonomi, Putrajaya.
Kumarashwaran Vadevelu et. al. (2015). Pengetahuan Berkaitan Hiv/Aids Dan Sistem Sokongan Sosial Yang Diterima Oleh Golongan Belia Transgender di Pulau Pinang. Pulau Pinang: Penerbit Universiti Sains Malaysia.
Klenke, K. (2008). Qualitative Research in the Study of Leadership (1st ed.). Emerald Group Publishing Ltd.
Lizawati (2015). Konflik Dan Campur tangan Asing: Raja Abdullah Dan Ngah Ibrahim 1860-1875. Pulau Pinang: Penerbit Universiti Sains Malaysia.
MacMaster, Llewellyn L. M. (2010). In search of a family : the challenge of gangsterism to faith communities on The Cape Flats. South Africa: University of Stellenbosch.
Magidi, M. et al. (2016). High school learners experiences of gangsterism in Hanover Park. The Social Work Practitioner-Researcher, 28(1): 69 – 84.
Mahaganapathy Dass et. al (2014). Urban Poverty among Indians in Malaysia: A naturalistic Inquiry. Department of Social and Developmental Sciences, Faculty of Human Ecology. Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia.
Manimala Karuppusamy. (2014). Perlakuan Tingkah Laku Delinkuen Dalam Kalangan Pelajar India. Fakulti Sains Kemanusiaan. Tanjong Malim, Perak: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2015). Qualitative research: A guide to design and implementation. John Wiley & Sons.
Mncedisi C. Maphalala1 et al. (2014). Gangsterism: internal and external factors associated with school violence in selected western cape high schools. J Sociology Soc Anth, 5(1): 61-70.
Mohamad Khairi Haji Othman, Mohd Zailani Mohd Yusoff, Fauziah Abdul Rahim, Alis Puteh, Muhamad Dzahir Kasa, NurFasihah Roslan (2016). Perspektif Ibu Bapa terhadap Permasalahan dan Cabaran dalam Pembentukan Nilai Murni Pelajar. Pusat Pengajian Pendidikan dan Bahasa Moden, Universiti Utara Malaysia. Jurnal Sains Humanika 8: 4-2 (2016) hlm. 9–16
Muhamad Fadhil Nurdin et al. (2010). Sociology and policy practices in contemporary issues. Indonesia: Penerbit Samudera Biru (Member of IKAPI).
Mohd Afif Bin Yahya (2011). Keterlibatan Remaja Dalam Lumba Haram Di Daerah Larut Dan Matang, Perak: Kajian Daripada Perspektif Pembangunan Insan Jabatan Dakwah Dan Pembangunan Insan Akademi Pengajian Islam.Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.
Mohammad Abu Bakar Bin Shis (2010). Kajian Gejala Sosial di Kalangan Pelajar Institusi Pengajian Tinggi yang Menetap di Kolej Sembilan (K9), Kolej Sepuluh (K10), dan Kolej Perdana (Kp) Universiti Teknologi Malaysia, Fakulti Pendidikan. Skudai: Penerbit Universiti Teknologi Malaysia.
Mohd. Nuri Mustafa. (2016). Fenomena delinkuen dalam kalangan remaja yang berisiko di sebuah Sekolah Menengah Kebangsaan Agama di Luar Bandar Malaysia. Jabatan Pemajuan Profesional dan Pendidikan Lanjutan. Fakulti Pengajian Pendidikan. Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia.
Mustapha Kamal Saud. (2018). Ace Ahead Pengajian Am Penggal 1 Edisi Keempat. Oxford Fajar.
Miorazham. (2018). Mengatasi Kegiatan Jenayah di Kalangan Remaja, Portal Bahagian Keselamatan UPM. Diambil daripada https://bku.upm.edu.my/artikel/mengatasi_kegiatan_jenayah_di_kalangan_remaj a-43897
Mobeig. (2019). Types of Gangs. Diambil daripada https://www.mobieg.co.za/familycommunity/ gangsterism/
Naidoo, L. D, Naidoo, B. (2016). The legacy of gangsterism in present day Springtown. South Africa: Institute of Technology, Mangosuthu University of Technology.
Norramazonizni, Y & Hanina, H.H (2016). Kajian Permasalahan Tingkah Laku Seksual dalam Kalangan Belia Malaysia. Department of Social Science and Development, Faculty of Human Ecology. Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia.
Norhasilah Mat Nor, Aspaniza Hamzah, Nurul Farhana Junus. (2012). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Gejala Ponteng Di Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Selesa Jaya 2, Skudai. Journal of Educational Psychology & Counseling, Volume 5 ,March 2012, Pages 12-29/ ISSN: 2231735X, Faculty of Education. Johor: Penerbit Universiti Teknologi Malaysia.
Neelakandha Aiyer. K. A. 1938. Indian Problems in Malaya. UTD Publication.
Netto. G (1961). Indians in Malaya: Historical Facts and Figures Indians in Malaya: Immigration and Settlement, 1876- 1957. UTD Publication.
Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia. (2012). Gejala Gengsterisme dalam kalangan Pemuda : Salah Laku Secara “Berpersatuan”. Diambil daripada http://www.pkpim.org.my/2012/05/15/gejala-gangsterisme-dalam-kalanganpemuda- salah-laku-secara-berpersatuan
Rajakrishnan. (1984). Sejarah Orang India di Malaya. UTD Publication.
Rob W. (2016). Youth Gangs, Violence and Social Respect: Exploring the Nature of Provocations and Punch-ups. Palgrave MacMillan. Di ambil daripada https://www.researchgate.net/publication/311245118_Rob_White_2016_Youth_ Gangs_Violence_and_Social_Respect_Exploring_the_Nature_of_Provocations_a nd_Punch-ups_Palgrave_MacMillan
Rohana Yusof. (2010). Asas sains sosial dari perspektif sosiologi. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Rohayu Jalaludin dan Kamarulzaman Kamarudin (2010). Faktor-faktor berlakunya perlakuan gengsterisme dalam kalangan pelajar sekolah menengah. : Tanjong Malim, Perak: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Rohana Yusof. (2010, 22 September). Punca Gengsterisme kaum India. Utusan Online Diakses pada 25 Mei 2017 dan diperoleh daripada http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0922&pub=Utusan_ Malaysia&sec=Rencana&pg=re_01.htm#ixzz46S0DwN2t
Rice, F.P. & Dolgin, K.G. (2008). The adolescent development: relationship and culture. Boston: Pearson Education.
Rosinah Edinin. (2012). Penyelidikan tindakan: Kaedah dan Penulisan (Kedua). Kuala Lumpur: Freemind Horizons Sdn. Bhd.
Siti Sarawati Johar et. al, (2017). Tingkah Laku Devian Danperlakuan Jenayah: Cabaran Kecenderungan Negatif Di Sebalik Kehidupan Masa Lalu Dan Kini. Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. Diperolehi daripada http://conference.kuis.edu.my/pasak2017/images/prosiding/sosiologi/15---Siti- Sarawati.pdf
Siti Jamiaah Binti Abdul Jalil (2017). Pengaruh program keagamaan dan sokongan sosial terhadap konsep kendiri, kebimbangan dan kemurungan: kajian dalam kalangan banduan wanita di malaysia. Akademi Pengajian Islam. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.
Shahrudin, B. , Azman & Mazlan, C.S. (2014). Belia 1 Malaysia: Antara Cabaran dan Harapan. Dalam Malaysian Journal of Youth Studies, hlm. 52-75.
Sharif Mustaffa & Suria Abd Jamil (2012). Mengenal Pasti Punca-Punca Masalah Ponteng Di Kalangan Pelajar Sekolah Rendah: Satu Kajian Kes Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Journal of Educational Psychology & Counselling, Volume 6, hlm. 50-73
Sapora Sipon. (1998). Gejala sosial di kalangan belia. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Steinberg, L. (2011). Adoscelene. New York : McGraw Hill.
Tan, Rohana & Norhasni Zainal Abiddin. (2016). Tinjauan Permasalahan Akhlak Belia di Institusi Pengajian Tinggi dalam Mimbar Pendidikan: Jurnal Indonesia untuk Kajian Pendidikan, Vol.1(2) September 2016 . Bandung: Indonesia University of Education Press, hlm. 161-177.
Tairin & Noraishah (2016). Pengaruh faktor persekitaran terhadap sikap ponteng sekolah dalam kalangan murid Penampang. Sabah: Penerbit Universiti Malaysia Sabah.
The Star. (2013, 6 September). The gang leader. Diakses pada 25 Mei 2016 dan diperoleh daripada http://news.asiaone.com/news/crime/cops-reveal-names30-gang-leaders.
Trasher, F.M. (1963). The gangs: a study of 1,313 gangs in Chicago (Rev.ed.). Chicago: University of Chicago Press.
Thiruselvam, R. (2016). Yaar thamizhar. Shah Alam: Creative Crux Publication. Undang-undang Malaysia. (2016). Akta Kanun Tatacara Jenayah Pindaan 2016. (Akta A1521). Percetakan Nasional Berhad Malaysia. Diakses pada 18 September 2017 dan diperoleh daripada http://www.federalgazette.agc.gov.my/outputaktap/20161223_A1521_BM_W JW007335%20BM.pdf
Undang-undang Malaysia. (1 Oktober 2012). Akta 344. Akta Polis 1967. Terjamahan Bahasa Melayu. Diakses pada 27 Julai 2017 http://www.federalgazette.agc.gov.my/outputaktap/20140401_1459_BM_AK TA%20A1459-POCA(BM).pdf
Undang-undang Malaysia. Akta 355. Akta Pertubuhan 1966. Diakses pada 27 Julai 2017 dan diperoleh daripada http://rr.mpc.gov.my/data/license-legal-52694a69a207c.pdf
Wan Norhayati. (2011). Gangsterisme dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Pasir Puteh, Kelantan. Tanjong Malim, Perak: Fakulti Sains Kemanusiaan. Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Wan Ainal Yaqin. (2008). Pengetahuan belia tentang konsep dan aktiviti yang dikaitkan dengan modal insan. Universiti Putra Malaysia. Diperoleh daripada http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/5671/1/FEM_2008_12.pdf
Wiersma, W. (1991). Research methods in education. 5th ed. Boston: Allyn & Bacon
Wasitah Yusof et. al. (2015). Indeks Belia Malaysia 2015. Institut Penyelidikan Pembangunan Belia Malaysia (IYRES). Diakses pada 27 Mei 2017 dan diperoleh daripada http://www.iyres.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=9 73&lang=ms
Yin, K. R. (2015). Qualitatitive research from start to finish (second). New York: The Guilford Press.
Zainudin Sharif & Norazmah Mohamad Roslan (2011). Faktor-faktor yang mempengaruhi remaja terlibat dalam masalah sosial di Sekolah Tunas Bakti, Sungai Lereh, Melaka, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan Universiti Teknologi Mara (Melaka), Faculty of Education, Universiti Teknologi. Journal of Education Psychology & Counseling, volume 1, hlm. 115-140
Zulkifli Haji Mohd Yusoff. (2004). Gejala sosial dalam komuniti: satu sorotan penyelesaian dari perspektif wahyu. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.
Zaidi Nashir. (2014). Gengsterisme dalam kalangan pelajar di empat buah sekolah menengah Daerah Kepala Batas. Tanjong Malim, Perak: Fakulti Sains Kemanusiaan, Universiti Pendidikan Sultan Idris.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |