UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan untuk menentukan kesan penggunaan simulasi PhET (Physics
Education Technology) bagi topik Hukum Gas terhadap pencapaian pelajar fizik
tingkatan empat. Reka bentuk kajian ini adalah kuasi eksperimen yang melibatkan
sampel kajian iaitu seramai 30 orang sampel pelajar Fizik Tingkatan empat. Pemilihan
sampel kajian adalah secara rawak mudah iaitu dua buah kelas daripada tiga buah
kelas dipilih bagi kajian ini. Kemudian, sampel kajian dibahagikan kepada dua
kumpulan iaitu kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Kumpulan rawatan
menggunakan lembaran kerja dengan simulasi PhET manakala kumpulan kawalan
hanya menggunakan lembaran kerja. Pencapaian kedua-dua kumpulan ini
diperhatikan dengan menggunakan ujian pra dan ujian pasca. Data kajian dianalisis
dengan menggunakan ujian-t sampel tidak bersandar dan ujian-t sampel berpasangan.
Berdasarkan analisis data ujian-t tidak bersandar, terdapat perbezaan antara markah
pencapaian bagi kumpulan kawalan (M = 2.47, SP = 3.16) dan kumpulan rawatan (M
= 5.47, SP = 4.47) iaitu [t(28) = 0.04, p < 0.05]. Kesimpulannya, terdapat perbezaan
yang signifikan terhadap penggunaan kaedah simulasi PhET bagi topik Hukum Gas
terhadap pencapaian pelajar fizik berbanding kaedah konvensional. Implikasinya,
kajian ini secara keseluruhannya dapat membuktikan bahawa simulasi PhET sesuai
digunakan dalam memahami sesuatu konsep Fizik. |
References |
Aziz Nordin, & Aimi Alwani Muhamad Noor. (2017). Kefahaman Konsep Suhu dan Haba di Kalangan Pelajar Tingkatan Dua di Sebuah Sekolah di Daerah Lenggong, Perak. Diperolehi daripada http://eprints.utm.my/id/eprint/11304/.
Ashai, E. (2016). Factors Influencing Poor Performance of Senior High School Students in Physics. A Case Study in (Komenda, Edina & Eguafo-Abrem) KEEA District, Central Region – Ghana. Performance in SHS Physics.
Aziz, A. R. A., Nasir, M. A. M., Sawai, R. P., Shafie, A. A., & Che Amat, M. A. (2021). Pengaruh Konsep Kendiri Terhadap Pencapaian Akademik Pelajar Universiti. International Journal of Education, Psychology and Counseling, 6 (44), 111-123.
Akhtar, I. (2016). Research design. SSRN Electronic Journal. 68-84. doi:10.2139/ssrn.2862445 Experimental study design: Research, Types of Design, Methods, and Advantages. Diperolehi daripada https://pubrica.com/academy/experimental-design/experimental-study-design- research-types-of-design-methods-and-advantages/.
Ben Ouahi, M., Ait Hou, M., Hassouni, T., & Al Ibrahimi, E. M. (2020). Opinions of Moroccan Teachers Towards The Use of PhET Simulations in Teaching and Learning Physics-Chemistry. Colloquium in Information Science and Technology, CIST, 274– 278. Diperolehi daripada https://doi.org/10.1109/CiSt49399.2021.9357174.
Bandoy, Joseph Vermont & Pulido, Maria Teresa & Sauquillo, Dante. (2015). The Effectiveness of using PHET Simulations for Physics Classes: A Survey.
Chasteen, S. & Carpenter, Y. (2016). How do I use Phet Simulations in Physics Class. Physport. Diperolehi daripada https://www.physport.org/recommendations/Entry.cfm?ID=93341.
Creswell, J. (2009). Research design: qualitative, quantitative and mixed methods approaches (3rd ed.). California: SAGE Publications, Inc.
Eksail, F. A. A., and Afari, E. (2020). Factors affecting trainee teachers' intention to use technology: a structural equation modeling approach. Educ. Inform. Tech. 25, 2681– 2697. doi: 10.1007/s10639-019-10086-2.
Eko Sumargo & Leny Yuanita. (2014). Penerapan Media Labotarium Virtual (Phet) Pada Materi Laju Reaksi Dengan Model Pengajaran Langsung, Unesa Journal of Chemical Education Vol.3, 119-133.
Nur Maizatul Azra Mukhtar, Faizal Hashim, Marina Mokhtar, Nor Aimi Abdul Wahab, Noorezal Atfyinna Mohd Napiah & Suhaiza Hasan. (2017). Faktor Yang Mempengaruhi Pencapaian Pelajar Dalam Mata Pelajaran Fizik: Satu Sudut Pandangan. International Academic Research Journal of Social Science, 3(1), 195-201. Diperolehi daripada http://www.iarjournal.com/wp- content/uploads/IARJSS2017_1_195-201.pdf.
Fenditasari, K., Jumadi, Istiyono, E., & Hendra. (2020). Identification of Misconceptions on Heat and Temperature Among Physics Education Students Using Four-tier Diagnostic Test. Journal of Physics: Conference Series, 1470(1), 12-55. doi:10.1088/1742- 6596/1470/1/012055.
Halimaton Hamdan. (2017). Ke arah Memartabatkan Sains dan Teknologi Negara (Kongres Kebangsaan STEM. Diperolehi daripada http://www.stemmalaysia.com/uploads/1/0/5/7/105798971/stem_statistics_datuk_hali mahton.pdf.
Ismail Samsuddin. (2021). Mengapa interaksi Dua hala penting dalam kelas? Diperolehi daripada https://www.jazro.com.my/post/mengapa-interaksi-dua- hala-penting-dalam- kelas.
Isti Khoiriyah, Undang Rosidin & Wayan Suana. (2015). Perbandingan Hasil Belajar Menggunakan PhET Simulation dan Kit Optika Melalui Inkuiri Terbimbing | Khoiriyah | Jurnal Pembelajaran Fisika. Diperolehi daripada https://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JPF/article/view/10234.
Irwan Shah Mohd Ghanny. (2013). Kajian Tentang Pola Interaksi Pelajar Serta Aktiviti Pembelajaran Berkesan Dalam Persekitaran Pembelajaran Atas Talian Bagi Mata Pelajaran Fizik. Diperolehirdaripadarhttp://eprints.utm.my /id/eprint/41658/5/IrwanShahMohdGhannyMFP2013.pdf.
Jia Chzin, D., & Surat, S. (2021). Sorotan Literatur Bersistematik : Faktor-Faktor Mempengaruhi Pencapaian Akademik Pelajar. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6(12), 137 - 157. Diperolehi daripada https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i12.1210.
Krejcie, R.V. and Morgan, D.W. (1970). Determining Sample Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.
Lamina, O. (2019). Investigating the effects of PhET Interactive simulation-based activities on students’ learning involvement and performance on two- dimensional motion topic in Physics Grade 9. Scholar’s Press Publishing. Diperolehi daripada https://doi. org/10.13140/RG, 2(29649.28006).
Mok Soon Sang. (2012). Pedagogi. Puchong, Selangor. Penerbitan Multimedia Sdn.Bhd.
Madhavan, S., Basri, R., Ayub, A. F. M., & Asimiran, S. (2020). Kualiti bimbingan pengajaran oleh “Pegawai Pembimbing Pakar Pembangunan Sekolah”(School Improvement Specialist Coaches-SICS+) sebagai faktor peramal terhadap kualiti guru di sekolah kebangsaan. Muallim Journal of Social Sciences and Humanities, 68-78.
Mhamed Ben Ouahi, Mohamed Ait Hou, Abdesselam Bliya, Taoufik Hassouni, El Mehdi Al Ibrahmi. (2021). "The Effect of Using Computer Simulation on Students’ Performance in Teaching and Learning Physics: Are There Any Gender and Area Gaps?", Education Research International. Article ID 6646017. https://doi.org/10.1155/2021/6646017.
Mohammad Aziz Shah Mohamed Arip, Fauziah Mohd Sa’ad, Norhidayah Jaapar, Khairiyah Mohd Ali, Najwa Hananie Athdzar, & Wan Norhasniah Wan Abd Rashid. (2016). Faktor, Kesan Dan Strategi Menangani Permasalahan Kurang Tumpuan Pelajar Sekolah Menengah di Dalam Kelas: Suatu Kajian Kualitatif. Diperolehi daripadafhtrjfghttp://rmc.kuis.edu.my/irmic/wp- content/uploads/2018/09/IRMIC18-pendidikan-alaf-21-multimedia-Dr- Zaharah.pdf.
Md. Salleh, Shaharuddin, Tasir, Zaidatun & Aris, Baharuddin (2007) Simulasi Menerusi Web : Persepsi Pelajar Terhadap Pembelajaran WWWS. Smart Teaching & Learning: Re-engineering ID, Utilization and Innovation of Technology, 1 . pp. 336-346. ISSN 983-42733-2-3.
Mohd Majid Konting. (1990). Kaedah penyelidikan pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Okimustava, Ishafit, Nanang Suwondo, Rachmad Resmiyanto & Apik Rusdiana Indra Praja. (2014). Pengembangan Kuliah Eksperimen Fisika dengan Teknologi Multimedia. Program Studi Pendidikan Fisika, Universitas Ahmad Dahlan. JRKPF UAD Vol.1 No.1.
Piaget, J. (1964). Origins of intelligence in the child. London: Routledge & Kegan.
Paul. Rizaldi, D. R., Jufri, A. W., & Jamaluddin, J. (2020). PhET: Simulasi Interaktif Dalam Proses Pembelajaran Fizik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(1), 10– 14. https://doi.org/10.29303/jipp.v5i1.103.
Pallant, J. 2001. SPSS survival manual - A Step by Step Guide to Data Analysis Using SPSS for Windows (Version 10). Buckingham Open University Press.
Rangkuti, A. N. (2014). Konstruktivisme dan Pembelajaran Matematika. Darul Ilmi, 2(2).
Rebecca Octary Rossy Nababan. (2015). Kajian Kes Penggunaan Konsep Permainan Dalam Pengajaran Seni Muzik Kepada Pelajar Kelas Sepuluh di Sekolah Menengah Atas Deli Murni Sibolangit Indonesia: Gabungan dan Adaptasi Teori Permainan Kooperatif Parten dan Teori Kontraktivisme Vygotsky. Diperolehi daripada http://eprints.usm.my/30413/1/Rebecca_Octary.pdf.
Sintayehu, M. (2014). Problems Challenging the Academic Performance of Physics Students in Higher Governmental Institutions in the Case of Arbaminch, Wolayita Sodo, Hawassa and Dilla Universities. Natural Science Journal, 6: 362-375.
Semira Ayeni. (2021). Traditional and modern mode of teaching. Diperolehi daripada https://www.schooltry.com/traditional-and-modern-mode-of-teaching/.
Sekaran, U. 1992. Research methods for bussiness: A Skill-building Approach. New York: John Wiley & Sons, Inc.
Science Education Resource Center. (2021). What is PhET? Pedagogy in Action. CarletonrCollege.rDiperolehirdaripadarhttps://serc.carleton.edu/sp/library/phet/what.html.
Shuhairy Norhisham. (2019). Apakah Penyelidikan Kuantitatif? Diperolehi daripada https://www.pascasiswazah.com/apakah-penyelidikan-kuantitatif/.
Siti Ita Masita, Pujianti Bejahida Donuata, Agustinus A. Ete, Muhammad Epi Rusdin. (2020). Penggunaan Phet Simulation Dalam Meningkatan Pemahaman Konsep Fisika Peserta Didik. Jurnal Penelitian Fisika, 5(2), 136-141. Diperolehi daripada http://ojs.uho.ac.id/index.php/JIPFI.
Sidek Mohd Noah & Jamaludin Ahmad. (2005). Pembinaan Modul Bagaimana Membina Modul Latihan dan Modul Akademik. Serdang: Penerbit Universiti Putra, Malaysia.
Shaida Azzahra Darmawan. (2021). Pentingnya Metode Eksperimen Dalam Pembelajaran Sains. Diperolehi daripada https://kumparan.com/shaazhr25/pentingnya-metode-eksperimen-dalam- pembelajaran-sains-1vyQzxUytfq/full.
T. Maniarrasan Thanikasalam. (2019). Kesan simulasi PhET terhadap pencapaian pelajar fizik tingkatan empat bagi topik Hukum Newton. Diperolehi daripada https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=4813.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological process. Cambridge: Harvard University Press.
Voon, S. H. & Amran, M. S. (2021). Pengaplikasian Teori Pembelajaran Konstruktivisme Dalam Pembelajaran Matematik. Aplication of Constructivisme Learning Theory in Mathematical Learning. Sains Insani, 6(2). Diperolehi daripada https://doi.org/10.33102/sainsinsani.vol6no2.285.
Wieman, C. E., Adams, W. K., Loeblein, P. & Perkins, K. K. (2013). Teaching Physics Using PhET Simulations. Published by the American Association of Physics Teachers. doi: 10.1119/1.3361987.
Zainal Abidin Zainuddin & Afrinaleni Suardi. (2010). Keberkesanan Kaedah Konstruktivisme Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Matematik - Universiti Teknologi Malaysia institutional repository. Diperolehi daripada https://eprints.utm.my/id/eprint/10448/.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |