UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Perkataan tatabahasa ditafsirkan sebagai displin bahasa, takrifan dan keindahan
dalam sesebuah bahasa. Kajian ini bertajuk ‘Membantu Kefahaman Tatabahasa
Viṉaittokai bagi Pelajar Tingkatan Enam dengan Menggunakan Kaedah Pembelajaran
Asynchronous ‘Viṉaittokai Aṟivōm'. Kajian ini mempunyai dua objektif. Iaitu, mengenal
pasti masalah terhadap kefahaman Viṉaittokai dalam kalangan pelajar Tingkatan
Enam dan meningkatkan kefahaman Viṉaittokai dalam kalangan pelajar Tingkatan
Enam melalui kaedah pembelajaran asynchronous ‘Viṉaittokai Aṟivōm'. Kajian ini telah
dijalankan menggunakan pendekatan kuantitatif dan kualitatif. Seramai 40 orang
pelajar tingkatan enam dari negeri Perak telah dipilih sebagai sampel kajian. Ujian pra,
ujian pasca, soal selidik dan pemerhatian telah digunakan sebagai alat kajian. Teori
Viṉaittokai daripada teks tatabahasa Tolkāppiyam digunakan sebagai teori kajian ini.
Markah yang diperoleh dalam ujian pra dan ujian pasca bagi sampel kajian
merangkumi kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan diperhatikan dan dianalisis
secara berasingan. Pembelajaran berpusatkan guru, kaedah penghafalan,
kekurangan senarai contoh, dan kekurangan pengetahuan tatabahasa guru telah
dikenalpasti sebagai masalah utama yang dipilih oleh sampel kajian. Selain itu,
didapati markah yang diperoleh dalam ujian pasca dari kumpulan rawatan adalah
tinggi iaitu meningkat sebanyak 50.2% berbanding kumpulan kawalan dalam kajian
ini. Seterusnya, kaedah pembelajaran asynchronous 'Viṉaittokai Aṟivōm' yang
digunakan dalam kajian ini dinilai oleh pengkaji sebagai pendekatan yang sangat baik.
Kajian ini telah menemui pendekatan yang meningkatkan kefahaman tatabahasa
Viṉaittokai dengan memperkenalkan kaedah pembelajaran asynchronous 'Viṉaittokai
Aṟivōm' yang menggunakan teori Tolkāppiyam untuk membantu kefahaman pelajar
Tamil tingkatan enam di negeri Perak. |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |