UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :final_year_project
Subject :PJ Semitic
Main Author :Sharan Suklam Ahtma Lingam
Title :Membantu kefahaman tatabahasa Vinaittokai bagi pelajar tingkatan enam dengan menggunakan kaedah pembelajaran Asynchronous Vinaittokai Arivom
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Bahasa dan Komunikasi
Year of Publication :2023
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file
PDF Full Text :Login required to access this item.

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Perkataan tatabahasa ditafsirkan sebagai displin bahasa, takrifan dan keindahan dalam sesebuah bahasa. Kajian ini bertajuk ‘Membantu Kefahaman Tatabahasa Viṉaittokai bagi Pelajar Tingkatan Enam dengan Menggunakan Kaedah Pembelajaran Asynchronous ‘Viṉaittokai Aṟivōm'. Kajian ini mempunyai dua objektif. Iaitu, mengenal pasti masalah terhadap kefahaman Viṉaittokai dalam kalangan pelajar Tingkatan Enam dan meningkatkan kefahaman Viṉaittokai dalam kalangan pelajar Tingkatan Enam melalui kaedah pembelajaran asynchronous ‘Viṉaittokai Aṟivōm'. Kajian ini telah dijalankan menggunakan pendekatan kuantitatif dan kualitatif. Seramai 40 orang pelajar tingkatan enam dari negeri Perak telah dipilih sebagai sampel kajian. Ujian pra, ujian pasca, soal selidik dan pemerhatian telah digunakan sebagai alat kajian. Teori Viṉaittokai daripada teks tatabahasa Tolkāppiyam digunakan sebagai teori kajian ini. Markah yang diperoleh dalam ujian pra dan ujian pasca bagi sampel kajian merangkumi kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan diperhatikan dan dianalisis secara berasingan. Pembelajaran berpusatkan guru, kaedah penghafalan, kekurangan senarai contoh, dan kekurangan pengetahuan tatabahasa guru telah dikenalpasti sebagai masalah utama yang dipilih oleh sampel kajian. Selain itu, didapati markah yang diperoleh dalam ujian pasca dari kumpulan rawatan adalah tinggi iaitu meningkat sebanyak 50.2% berbanding kumpulan kawalan dalam kajian ini. Seterusnya, kaedah pembelajaran asynchronous 'Viṉaittokai Aṟivōm' yang digunakan dalam kajian ini dinilai oleh pengkaji sebagai pendekatan yang sangat baik. Kajian ini telah menemui pendekatan yang meningkatkan kefahaman tatabahasa Viṉaittokai dengan memperkenalkan kaedah pembelajaran asynchronous 'Viṉaittokai Aṟivōm' yang menggunakan teori Tolkāppiyam untuk membantu kefahaman pelajar Tamil tingkatan enam di negeri Perak.
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries with this repository, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or Whatsapp +60163630263 (Office hours only)