UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :LB Theory and practice of education
Main Author :Noor Fadilah Ambo
Title :Pembinaan dan validasi Instrumen Strategi Menghafaz Al-Quran (ISMEQ)
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Pembangunan Manusia
Year of Publication :2023
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file
PDF Full Text :Login required to access this item.

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini bertujuan untuk membina dan menentusahkan Instrumen Strategi Menghafaz al-Quran (ISMEQ) yang mengukur tahap strategi menghafaz al-Quran dalam kalangan pelajar Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA). Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif berbentuk tinjauan dengan skala likert empat mata. Responden terdiri daripada 549 orang pelajar Tingkatan 4 di bawah kelolaan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) dan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Draf awal instrumen yang dibangunkan mempunyai 59 item yang dibina berdasarkan model Crocker, L., dan Algina, J. daripada empat konstruk iaitu strategi matlamat, strategi perancangan, strategi aktiviti pengukuhan dan strategi persediaan dalaman. ISMEQ menggunakan model pengukuran Rasch melalui kesepadanan item seperti MNSQ, unidimensionaliti, analisis kebebasan setempat dan polariti item (PTMEA). Hanya 52 item dikekalkan dalam draf akhir ISMEQ berdasarkan nilai analisis komponen principal (PCA) dan kesepadanan item. Keputusan PCA menunjukkan sebanyak 44.5% dengan varians dapatkan dijelaskan oleh item-item dalam ISMEQ dan 5.7% varians tidak dapat dijelaskan oleh kontras pertama. Polariti item pula diukur dalam satu arah yang sama sahaja dengan setiap item menyumbang kepada pengukuran tersebut iaitu diantara 0.00 hingga 0.58. Kebolehpercayaan individu bagi instrumen ini ialah 0.88 dengan pengasingan 2.65 manakala kebolehpercayaan item ialah 0.99 dengan nilai pengasingan 12.99 yang menunjukkan kecukupan sampel dan item. Instrumen juga didapati tersebar ke arah tahap kemampuan kepelbagaian responden dengan empat item yang mempunyai kebezaan kefungsian item (DIF) berdasarkan jantina. Kesimpulannya, ISMEQ menunjukkan bukti-bukti kesahan dan kebolehpercayaan yang baik melalui analisis Rasch. Implikasinya, ISMEQ dapat membantu pelajar-pelajar untuk membuat penilaian kendiri dan institusi pula dapat menyediakan prasarana yang bersesuaian dengan pelajar serta mempunyai potensi digunakan oleh para guru memperbaiki pedagogi. Pembinaan ISMEQ ini menambah koleksi instrumen perkembangan akademik pelajar sedia ada di Malaysia di samping membantu pengkaji lain yang ingin membina instrumen pengukuran yang benar-benar adil dan boleh digunakan untuk membuat keputusan.
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries with this repository, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or Whatsapp +60163630263 (Office hours only)