UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini dijalankan bagi menentukan kesan program Pendidikan Luar terhadap sikap alam sekitar dalam kalangan murid-murid sekolah menengah daerah Sabak Bernam. Kajian ini merupakan kajian berbentuk kuantitatif yang menggunakan rekabentuk kuasi-eksperimental pra dan pasca ujian. Populasi kajian adalah terdiri daripada pelajar-pelajar daripada 17 buah sekolah menengah daerah Sabak Bernam. Seramai 160 pelajar dipilih secara rawak sistematik dan dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan rawatan seramai 80 pelajar mengikuti program Perkhemahan Pendidikan Luar Model UPSI (PPLU) dan kumpulan kawalan seramai 80 pelajar mengikuti program Perkhemahan Perdana Unit Beruniform (PPUB). Instrumen utama kajian ini adalah soal selidik Enviromental Attitudes Knowledge & Scale (EAKS) yang mempunyai 36 item soalan sikap terhadap alam sekitar. Dapatan kajian yang diperoleh dianalisis dengan menggunakan beberapa analisis kajian iaitu peratusan, ujian t tidak bersandar dan ujian t berpasangan. Analisis regrasi berbilang juga digunakan untuk mencari faktor yang mempengaruhi perkaitan perubahan sikap individu. Dapatan kajian menyatakan pelajar yang tinggal di bandar dilihat mempunyai perubahan sikap yang signifikan terhadap alam sekitar selepas tamat program perkhemahan PPLU. |
References |
Finn, K. E., Yan, Z., & McInnis, K. J. (2018). Promoting physical activity and science learning in an outdoor education program. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 89(1), 35-39. Harris, S. (Ed.). (2022). The Nature, Causes, Effects and Mitigation of Climate Change on the Environment. BoD–Books on Demand. Hanna, G. (1995). Wilderness related environmental outcomes of adventure and ecology education programming. Journal of Environmental Education, 27(1), 21-32. Md Amin, M.T. (2010). Effects of residential outdoor education camp on environmental knowledge and attitudes of first year undergraduate students from selected Malaysian universities.Universiti Putra Malaysia, Malaysia. Omar F. M. S. (2016). Kesan Program Perkhemahan Pendidikan Luar Terhadap Sikap Alam Sekitar. Disertasi Tesis Master, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim Malaysia Tecer, S. (2007). Çevre için eğitim: Balıkesir ili ilköğretim öğrencilerinin çevresel tutum, bilgi, duyarlılık ve aktif katılım düzeylerinin belirlenmesi üzerine bir çalışma. Fen Bilimleri Enstitüsü, Zonguldak. Thiengkamol, N. (2011). Enviroment and Development Book 1(4thed.). Chulalongkorn University Press, Bangkok, Thailand. Tussyadiah, I. P., Wang, D., Jung, T. H., & Tom Dieck, M. C. (2018). Virtual reality, presence, and attitude change: Empirical evidence from tourism. Tourism Management, 66, 140-154. Zandalinas, S. I., Fritschi, F. B., & Mittler, R. (2021). Global warming, climate change, and environmental pollution: recipe for a multifactorial stress combination disaster. Trends in Plant Science, 26(6), 588-599.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |