UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :final_year_project
Subject :LB Theory and practice of education
Main Author :Nor Yasmin Ahmad Ghazali
Title :Kesediaan guru pelatih Pendidikan Islam Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) terhadap sikap profesionalisme dalam latihan mengajar di sekolah
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Sains Kemanusiaan
Year of Publication :2023
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kesediaan guru pelatih Pendidikan Islam terhadap sikap profesionalisme adalah penting. Hal ini kerana dengan mengamalkan sikap profesionalisme dapat menjadi guru pelatih tersebut menjadi seorang guru yang berkualiti pada masa akan datang. Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti kesediaan guru pelatih Pendidikan Islam di Universiti Pendidikan Sultan Idris terhadap sikap profesionalisme dalam latihan mengajar. Kajian dilakukan secara kuantitatif dengan menggunakan instrument borang soal selidik. Kajian ini melibatkan 31 orang pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Islam UPSI daripada semester 6 dan semester 7 yang telah menjalani Latihan Mengajar 1 (LM1) pada Ogos 2022 sehingga Oktober 2022. Hasil dapatan kajian yang diperolehi telah dianalisis menggunakan perisian SPSS dengan kaedah desktiptif untuk mendapatkan kekerapan, peratusan, min dan sisihan piawaian. Hasil dapatan kajian mendapati persepsi guru pelatih Pendidikan Islam terhadap profesionalisme adalah tinggi (min=4.28,sp=0.884). Hasil dapatan kajian terhadap kesediaan guru pelatih pendidikan Islam terhadap profesionalisme juga tinggi (min=4.42,sp=0.734).Tamabahan lagi,hasil dapatan kajian terhadap kesan profesionalisme terhadap guru pelatih Pendidkan Islam yang tinggi (min=4.54,sp=0.780). Berdasarkan daripada dapatan kajian ini,diharapkan sikap profeisonalisme ini dapat ditingkatkan untuk memberi kesan yang positif terhadap guru pelatih dan juga kerjaya mereka dalam bidang perguruan.

References

Abdul Ghafar, M. N., & Ariffin, M. N. (2008). Kesan Latihan Perguruan Ke Atas Faktor Pemilihan Perguruan. Sains Humanika, 48(1). Diperoleh daripada https://doi.org/10.11113/sh.v48n1.308 

Abd. Rahim. (2007). Profesionalisme Keguruan Prospek dan Cabaran. Selangor: Dewan Bahasa dan Pustaka 

Abdul Rasid Jamian, Nurul Nadiah & Shamsudin Othman. (2015). Keupayaan Guru Pelatih Terhadap Pelaksanaan Aktiviti Semasa Latihan Mengajar dalam Pembentukan Guru Novis. Jurnal Pendidikan Malaysia, 40 (1). 75-81. Diperoleh darripada https://www.researchgate.net/publication/291029809_Keupayaan_Guru_Pelatih_Terhadap_Pelaksanaan_Aktiviti_Semasa_Latihan_Mengajar_dalam_Pembentukan_Guru_Novis 

Ahmad Sunawari Long (2009). Pengenalan Metodologi Penyelidikan Pengajian Islam. Fakulti Pengajian Islam Universiti Kebangsaan Malaysia. 

Andi Fitriani. (2014). Tehnik Pelaksanaan Penelitian Kuantitatif. Jurnal ISTIQRA’, 2 (1). Diperoleh daripada https://jurnal.umpar.ac.id/index.php/istiqra/article/view/224 

Azhar Muhammad,Abdul Hafiz, Azmi Shah, Kamarul Azmi & Mohd Ismail. (2007). Tahap Profesionalisme Guru-Guru Pelatih Pendidikan Islam Dalam Latihan Praktikum. Diperoleh daripada http://eprints.utm.my/id/eprint/4276/1/75215.pdf 

Azwar, S. (2019). Reliabilitas dan Validitas Edisi 4. Yogyakarta: Pustaka Pelajar 

Foo Say Fooi. (2005). Etika Perguruan Jaminan Peningkatan Profesionalisme. Selangoru: Universiti Putra Malaysia 

Ghazali Darusalam, & Sufean Hussin. (2016). Metodologi Penyelidikan dalam Pendidikan. Kuala Lumpur: Universiti Malaya. 

Graham Parr (2004),  Professional Learning, Professional Knowledge And Professional Identity:A Bleak View, but on the Possibilities, dalam English Teaching: Practice and Critique, (3)2. 21-47 Diperoleh daripada http://education. waikato.ac.nz/research/files/etpc/2004v3n2art2.pdf 

Habibah@Artini Ramlie. (2017). Pembangunan Model Profesionalisme Guru Pendidikan Islam Berasaskan ‘Riadhah Ruhiyyah’. Tesis Ijazah Doktor Falsafah. Fakulti Pendidikan. Universiti Malaya: Kuala Lumpur. Dimuat turun dari: http://studentsrepo.um.edu.my/7387/9/habibah.pdf 

Ilminza Zakaria, Jefri Mat, Mohamed Yusoff & Bity Salwana. (2021). Hubungan Dan Pengaruh Profesioanlisme Guru Terhadap Kemenjadian Murid di Sekolah Menengah Negeri Sembilan. Research Journal On Islam And Civilization, 4 (2). Diperoleh daripada https://spaj.ukm.my/acerj/index.php/acer-j/article/view/80 

Ismail, Z., Wan Ahmad, W. I., Hamjah, S. H., Mohamad Rasit, R., Abd. Khafidz, H., & Ashaari, M. F. (2019). Senario Pendidikan Islam Dan Hala Tujunya Dalam Sistem Pendidikan Malaysia. Al-Hikmah, 11(2), 37-53. Diperoleh daripada https://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah/article/view/382 

Jamil Ahmad (1993).Tinjauan Mengenai Kekangan-Kekangan Dalam Pelaksanaan Sains KBSM Di Sekolah-Sekolah Menengah Di Negeri Kedah Darul Aman. Tesis Sarjana Pendidikan. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia. 

Jasmi, K. A. & Nawawi, N. F. (2012). Ciri Guru Pendidikan Islam Berkesan in Seminar Antarabangsa Perguruan dan Pendidikan Islam [SEAPPI2012] (International Seminar on Teacher and Islamic Education [SEAPPI2012]) at Le Grandeur Palm Resort, Senai, Johor Bahru on 8-9 March 2012, pp. 203-208. ISBN 99917-44-89-4. Diperoleh daripada https://core.ac.uk/download/pdf/20080786.pdf 

Mohd Aizat & Kamarudin Musa. (2020). Tahap Profesionalisme Guru Sekolah Kebangsaan di Semenanjung Malaysia. Management Research Journal, 9 (2). 37-45. Diperoleh daripada file:///C:/Users/Acer/Downloads/admin,+Mohd+Aizat+Abu+Hassan%20(3).pdf 

Mohd Ashraf. (2019). Kajian Persepsi Pelajar Terhadap Tahap Profesionalisme Guru Pendidikan Islam Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) di Malaysia. GRADUATE RESEARCH IN EDUCATION SEMINAR (GREduc) 2019 Humanising Education and Human Resource Development through Value Driven Research and Practice. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/profile/Mohd-Hazwan-Mohd-Puad/publication/339089113_Persepsi_Sikap_Kemahiran_dan_Kesediaan_Bakal_Guru_Terhadap_Teknologi_Maklumat_dan_Komunikasi_ICT_dalam_Pengajaran_dan_Pembelajaran_Pendidikan_Sains_Pertanian/links/5e3cea00a6fdccd9658e18e0/Persepsi-Sikap-Kemahiran-dan-Kesediaan-Bakal-Guru-Terhadap-Teknologi-Maklumat-dan-Komunikasi-ICT-dalam-Pengajaran-dan-Pembelajaran-Pendidikan-Sains-Pertanian.pdf#page=81 

Mohd Fuad, Naems & Mohd. Hilmi. (2016). Praktikum di Sekolah Relaliti Menuju Profesionalisme. Selangor: Sasbadi Sdn. Bhd. 

Mohd Roslan & Wan Mohd Tarmizi. (2011). Sejarah dan Perkembangan Pendidikan Islam di Malaysia. Jurnal At-Ta’dib, 6 (1). Diperoleh daripada https://eprints.um.edu.my/2534/1/ROSLANjurnalTadib.pdf 

Muhamad, N., Izhar, N. H. ., & Mohd Nawi, M. Z. . (2022). Tahap profesionalisme guru sekolah rendah agama jabatan agama islam wilayah persekutuan terhadap amalan perancangan pengajaran: Malaysian Online Journal of Education, 6(1), 24–36. Diperoleh daripada https://attarbawiy.kuis.edu.my/index.php/jurnal/article/view/6 

Noornajihan Jaafar. (2016). Pembangunan Profesionalisem Guru Pendidikan Islam.Selangor: Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor: Kolej Universiti Islam Selangor 

Nur Hidayah, Norfaizah & Abdul Rasid. (2021). Persepsi Bakal Guru Terhadap Kerjaya, Peranan dan Beban Tugas Profesion Perguruan Masa Kini. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 11 (2). Diperoleh daripada https://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/article/view/261 

Razila Kasmin, Mohd Faiz,Noraizan Mohsin, Norliza Kila & Mashita Abu Hassan. (2019). Amalan Kualiti Guru Dalam Kalangan Guru Pendidikan Islam di Sekolah Kebangsaan. Journal of Management and Operation Research, 1 (4). 1-23. Diperoleh daripada https://ecdcpublishing.com/wp-content/uploads/2018/10/JoMOR-2019-VOL-1-NO-4.pdf 

Sharifah Hayaati, Asmak & Mohd Izani. (2009). Pengukuhan Nilai dan Profesionalisme di Kalangan Penjawat Awam Ke Arah Efektif Governan di Malaysia. Jurnal Syariah, 17 (3). 559-592. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/320944847_PENGUKUHAN_NILAI_DAN_PROFESIONALISME_DI_KALANGAN_PENJAWAT_AWAM_KE_ARAH_EFEKTIF_GOVERNAN_DI_MALAYSIA_Mohd_Izani_bin_Mohd_Zain 

Shah Rulbani Zakaria, Mohd Isa Hamzah & Khadijah Abdul Razak. (2017). Penggunaan ICT Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Pensyarah Pendidikan Islam Di Politeknik Zon Selatan. Tinta Artikulasi Membina Ummah, 3(1), 29-41. Diperoleh daripada http://www.journaltamu.com/wp-content/uploads/2017/07/TAMU-Vol-31-June-2017-3.pdf 

Suhana Mohamed, Sapie Sabilan, Mohamad Fuad, Suziana Hanini, Mohd Faeez & Tengku Elmi. (2016). Kesan Latihan Mengajar Terhada Perubahan Sikap dari Perspektif Guru Pelatih Diploma Perguruan. International Conference on Islamic Education and Research (ICER 2016) Langkawi. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/311935068_Kesan_Latihan_Mengajar_terhadap_Perubahan_Sikap_dari_Perspektif_Guru_Pelatih_Diploma_Perguruan 

Syed Najmuddin, Ab. Halim & Isahak. (2009). Kajian Persepsi Pelajar Terhadap Tahap Profesionalisme Guru Pendidikan Islam MRSM. Journal of Islamic and Arabic Education, 1(2). 31-50. Diperoleh daripada http://journalarticle.ukm.my/768/1/8_3.pdf 

Zaidah Muhaini, Lee Saat & Roha Tamit. (2022). Praktikum Ketika Pandemik Covid-19: Cabaran SiswaGuru Pendidikan Awal Kanak-Kanak Dalam Pengajaran Secara Dalam Talian. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak Kebangsaan (Special Issue), 

11 (1). 124-138. Diperoleh daripada https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JPAK/article/download/7159/3682 

Zainah Asmawi & Wan Muna. (2021). Amalan Profesioanlisme Guru Bahas Melayu Sekolah Kebangsaan Dalam Aspek Nilai. International Journal Of Modern Education (IJMOE), 3 (8). 192-210. Diperoleh daripada http://www.ijmoe.com/PDF/IJMOE-2021-08-03-1 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.