UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kesediaan guru pelatih Pendidikan Islam terhadap sikap profesionalisme adalah penting.
Hal ini kerana dengan mengamalkan sikap profesionalisme dapat menjadi guru pelatih
tersebut menjadi seorang guru yang berkualiti pada masa akan datang. Kajian ini
dijalankan untuk mengenalpasti kesediaan guru pelatih Pendidikan Islam di Universiti
Pendidikan Sultan Idris terhadap sikap profesionalisme dalam latihan mengajar. Kajian
dilakukan secara kuantitatif dengan menggunakan instrument borang soal selidik. Kajian
ini melibatkan 31 orang pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Islam UPSI daripada
semester 6 dan semester 7 yang telah menjalani Latihan Mengajar 1 (LM1) pada Ogos
2022 sehingga Oktober 2022. Hasil dapatan kajian yang diperolehi telah dianalisis
menggunakan perisian SPSS dengan kaedah desktiptif untuk mendapatkan kekerapan,
peratusan, min dan sisihan piawaian. Hasil dapatan kajian mendapati persepsi guru
pelatih Pendidikan Islam terhadap profesionalisme adalah tinggi (min=4.28,sp=0.884).
Hasil dapatan kajian terhadap kesediaan guru pelatih pendidikan Islam terhadap
profesionalisme juga tinggi (min=4.42,sp=0.734).Tamabahan lagi,hasil dapatan kajian
terhadap kesan profesionalisme terhadap guru pelatih Pendidkan Islam yang tinggi
(min=4.54,sp=0.780). Berdasarkan daripada dapatan kajian ini,diharapkan sikap
profeisonalisme ini dapat ditingkatkan untuk memberi kesan yang positif terhadap guru
pelatih dan juga kerjaya mereka dalam bidang perguruan. |
References |
Abdul Ghafar, M. N., & Ariffin, M. N. (2008). Kesan Latihan Perguruan Ke Atas Faktor Pemilihan Perguruan. Sains Humanika, 48(1). Diperoleh daripada https://doi.org/10.11113/sh.v48n1.308 Abd. Rahim. (2007). Profesionalisme Keguruan Prospek dan Cabaran. Selangor: Dewan Bahasa dan Pustaka Abdul Rasid Jamian, Nurul Nadiah & Shamsudin Othman. (2015). Keupayaan Guru Pelatih Terhadap Pelaksanaan Aktiviti Semasa Latihan Mengajar dalam Pembentukan Guru Novis. Jurnal Pendidikan Malaysia, 40 (1). 75-81. Diperoleh darripada https://www.researchgate.net/publication/291029809_Keupayaan_Guru_Pelatih_Terhadap_Pelaksanaan_Aktiviti_Semasa_Latihan_Mengajar_dalam_Pembentukan_Guru_Novis Ahmad Sunawari Long (2009). Pengenalan Metodologi Penyelidikan Pengajian Islam. Fakulti Pengajian Islam Universiti Kebangsaan Malaysia. Andi Fitriani. (2014). Tehnik Pelaksanaan Penelitian Kuantitatif. Jurnal ISTIQRA’, 2 (1). Diperoleh daripada https://jurnal.umpar.ac.id/index.php/istiqra/article/view/224 Azhar Muhammad,Abdul Hafiz, Azmi Shah, Kamarul Azmi & Mohd Ismail. (2007). Tahap Profesionalisme Guru-Guru Pelatih Pendidikan Islam Dalam Latihan Praktikum. Diperoleh daripada http://eprints.utm.my/id/eprint/4276/1/75215.pdf Azwar, S. (2019). Reliabilitas dan Validitas Edisi 4. Yogyakarta: Pustaka Pelajar Foo Say Fooi. (2005). Etika Perguruan Jaminan Peningkatan Profesionalisme. Selangoru: Universiti Putra Malaysia Ghazali Darusalam, & Sufean Hussin. (2016). Metodologi Penyelidikan dalam Pendidikan. Kuala Lumpur: Universiti Malaya. Graham Parr (2004), Professional Learning, Professional Knowledge And Professional Identity:A Bleak View, but on the Possibilities, dalam English Teaching: Practice and Critique, (3)2. 21-47 Diperoleh daripada http://education. waikato.ac.nz/research/files/etpc/2004v3n2art2.pdf Habibah@Artini Ramlie. (2017). Pembangunan Model Profesionalisme Guru Pendidikan Islam Berasaskan ‘Riadhah Ruhiyyah’. Tesis Ijazah Doktor Falsafah. Fakulti Pendidikan. Universiti Malaya: Kuala Lumpur. Dimuat turun dari: http://studentsrepo.um.edu.my/7387/9/habibah.pdf Ilminza Zakaria, Jefri Mat, Mohamed Yusoff & Bity Salwana. (2021). Hubungan Dan Pengaruh Profesioanlisme Guru Terhadap Kemenjadian Murid di Sekolah Menengah Negeri Sembilan. Research Journal On Islam And Civilization, 4 (2). Diperoleh daripada https://spaj.ukm.my/acerj/index.php/acer-j/article/view/80 Ismail, Z., Wan Ahmad, W. I., Hamjah, S. H., Mohamad Rasit, R., Abd. Khafidz, H., & Ashaari, M. F. (2019). Senario Pendidikan Islam Dan Hala Tujunya Dalam Sistem Pendidikan Malaysia. Al-Hikmah, 11(2), 37-53. Diperoleh daripada https://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah/article/view/382 Jamil Ahmad (1993).Tinjauan Mengenai Kekangan-Kekangan Dalam Pelaksanaan Sains KBSM Di Sekolah-Sekolah Menengah Di Negeri Kedah Darul Aman. Tesis Sarjana Pendidikan. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia. Jasmi, K. A. & Nawawi, N. F. (2012). Ciri Guru Pendidikan Islam Berkesan in Seminar Antarabangsa Perguruan dan Pendidikan Islam [SEAPPI2012] (International Seminar on Teacher and Islamic Education [SEAPPI2012]) at Le Grandeur Palm Resort, Senai, Johor Bahru on 8-9 March 2012, pp. 203-208. ISBN 99917-44-89-4. Diperoleh daripada https://core.ac.uk/download/pdf/20080786.pdf Mohd Aizat & Kamarudin Musa. (2020). Tahap Profesionalisme Guru Sekolah Kebangsaan di Semenanjung Malaysia. Management Research Journal, 9 (2). 37-45. Diperoleh daripada file:///C:/Users/Acer/Downloads/admin,+Mohd+Aizat+Abu+Hassan%20(3).pdf Mohd Ashraf. (2019). Kajian Persepsi Pelajar Terhadap Tahap Profesionalisme Guru Pendidikan Islam Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) di Malaysia. GRADUATE RESEARCH IN EDUCATION SEMINAR (GREduc) 2019 Humanising Education and Human Resource Development through Value Driven Research and Practice. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/profile/Mohd-Hazwan-Mohd-Puad/publication/339089113_Persepsi_Sikap_Kemahiran_dan_Kesediaan_Bakal_Guru_Terhadap_Teknologi_Maklumat_dan_Komunikasi_ICT_dalam_Pengajaran_dan_Pembelajaran_Pendidikan_Sains_Pertanian/links/5e3cea00a6fdccd9658e18e0/Persepsi-Sikap-Kemahiran-dan-Kesediaan-Bakal-Guru-Terhadap-Teknologi-Maklumat-dan-Komunikasi-ICT-dalam-Pengajaran-dan-Pembelajaran-Pendidikan-Sains-Pertanian.pdf#page=81 Mohd Fuad, Naems & Mohd. Hilmi. (2016). Praktikum di Sekolah Relaliti Menuju Profesionalisme. Selangor: Sasbadi Sdn. Bhd. Mohd Roslan & Wan Mohd Tarmizi. (2011). Sejarah dan Perkembangan Pendidikan Islam di Malaysia. Jurnal At-Ta’dib, 6 (1). Diperoleh daripada https://eprints.um.edu.my/2534/1/ROSLANjurnalTadib.pdf Muhamad, N., Izhar, N. H. ., & Mohd Nawi, M. Z. . (2022). Tahap profesionalisme guru sekolah rendah agama jabatan agama islam wilayah persekutuan terhadap amalan perancangan pengajaran: Malaysian Online Journal of Education, 6(1), 24–36. Diperoleh daripada https://attarbawiy.kuis.edu.my/index.php/jurnal/article/view/6 Noornajihan Jaafar. (2016). Pembangunan Profesionalisem Guru Pendidikan Islam.Selangor: Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor: Kolej Universiti Islam Selangor Nur Hidayah, Norfaizah & Abdul Rasid. (2021). Persepsi Bakal Guru Terhadap Kerjaya, Peranan dan Beban Tugas Profesion Perguruan Masa Kini. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 11 (2). Diperoleh daripada https://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/article/view/261 Razila Kasmin, Mohd Faiz,Noraizan Mohsin, Norliza Kila & Mashita Abu Hassan. (2019). Amalan Kualiti Guru Dalam Kalangan Guru Pendidikan Islam di Sekolah Kebangsaan. Journal of Management and Operation Research, 1 (4). 1-23. Diperoleh daripada https://ecdcpublishing.com/wp-content/uploads/2018/10/JoMOR-2019-VOL-1-NO-4.pdf Sharifah Hayaati, Asmak & Mohd Izani. (2009). Pengukuhan Nilai dan Profesionalisme di Kalangan Penjawat Awam Ke Arah Efektif Governan di Malaysia. Jurnal Syariah, 17 (3). 559-592. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/320944847_PENGUKUHAN_NILAI_DAN_PROFESIONALISME_DI_KALANGAN_PENJAWAT_AWAM_KE_ARAH_EFEKTIF_GOVERNAN_DI_MALAYSIA_Mohd_Izani_bin_Mohd_Zain Shah Rulbani Zakaria, Mohd Isa Hamzah & Khadijah Abdul Razak. (2017). Penggunaan ICT Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Pensyarah Pendidikan Islam Di Politeknik Zon Selatan. Tinta Artikulasi Membina Ummah, 3(1), 29-41. Diperoleh daripada http://www.journaltamu.com/wp-content/uploads/2017/07/TAMU-Vol-31-June-2017-3.pdf Suhana Mohamed, Sapie Sabilan, Mohamad Fuad, Suziana Hanini, Mohd Faeez & Tengku Elmi. (2016). Kesan Latihan Mengajar Terhada Perubahan Sikap dari Perspektif Guru Pelatih Diploma Perguruan. International Conference on Islamic Education and Research (ICER 2016) Langkawi. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/311935068_Kesan_Latihan_Mengajar_terhadap_Perubahan_Sikap_dari_Perspektif_Guru_Pelatih_Diploma_Perguruan Syed Najmuddin, Ab. Halim & Isahak. (2009). Kajian Persepsi Pelajar Terhadap Tahap Profesionalisme Guru Pendidikan Islam MRSM. Journal of Islamic and Arabic Education, 1(2). 31-50. Diperoleh daripada http://journalarticle.ukm.my/768/1/8_3.pdf Zaidah Muhaini, Lee Saat & Roha Tamit. (2022). Praktikum Ketika Pandemik Covid-19: Cabaran SiswaGuru Pendidikan Awal Kanak-Kanak Dalam Pengajaran Secara Dalam Talian. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak Kebangsaan (Special Issue), 11 (1). 124-138. Diperoleh daripada https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JPAK/article/download/7159/3682 Zainah Asmawi & Wan Muna. (2021). Amalan Profesioanlisme Guru Bahas Melayu Sekolah Kebangsaan Dalam Aspek Nilai. International Journal Of Modern Education (IJMOE), 3 (8). 192-210. Diperoleh daripada http://www.ijmoe.com/PDF/IJMOE-2021-08-03-1
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |