UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap penguasaan dan kefahaman pelajar
dalam mata pelajaran al-Syariah tingkatan satu di Sekolah Agama Bantuan Kerajaan
(SABK) Daerah Bachok. Selain itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti gaya
pembelajaran yang digunakan dalam mata pelajaran al-Syariah. Reka bentuk kajian ini
menggunakan kaedah tinjauan. Sampel kajian terdiri daripada 65 orang responden yang
telah dipilih secara rawak dan diproses menggunakan perisian komputer SPSS.
Instrumen kajian terdiri daripada satu set soal selidik yang telah disahkan oleh tiga
orang pakar bidang. Kebolehpercayaan instrumen soal selidik adalah sangat tinggi
berdasarkan pekali Alpha Cronbach = 0.961. Data dianalisis dengan menggunakan
statistik deskriptif iaitu kekerapan, peratusan, min dan sisihan piawai. Statistik
deskriptif digunakan untuk mengukur persepsi responden mengenai penguasaan,
kefahaman dan gaya pembelajaran pelajar. Dapatan kajian secara keseluruhan
menunjukkan bahawa penguasaan pelajar terhadap isi kandungan mata pelajaran al-
Syariah berada pada tahap interprestasi sederhana iaitu (min = 3.47, sp = 0.39).
Manakala tahap kefahaman pelajar terhadap mata pelajaran al-Syariah juga berada pada
tahap interprestasi sederhana iaitu (min = 3.62, sp = 0.41). Dalam masa yang sama,
gaya pembelajaran pelajar dalam mata pelajaran al-Syariah menunjukkan gaya
pembelajaran auditori yang mendapat min paling tinggi iaitu (min = 3.64, sp = 0.45).
Kesimpulan daripada kajian ini menunjukkan bahawa penguasaan dan kefahaman
pelajar dalam mata pelajaran al-Syariah tingkatan satu di SABK Daerah Bachok berada
dalam tahap sederhana yang perlu diberikan penambahbaikan lagi supaya dapat
menghasilkan impak yang positif dalam penguasaan dan kefahaman pelajar terhadap
mata pelajaran al-Syariah. Diharapkan kajian ini dapat membantu pihak pentadbiran
Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) Daerah Bachok dalam meningkatkan
penguasaan dan kefahaman pelajar dalam mata pelajaran al-Syariah. |
References |
Abdul Jalal Abdul Manaf, Shamsul Bahari Dahalan & Mohamad Marzuqi Abdul Rahim. (2015). Keberkesanan Kaedah Kefahaman Makna Ayat al-Quran Berbantukan Al-Quran Terjemahan dalam Pengajaran dan Pembelajaran Hifz Al-Quran. Laporan Penyelidikan, Darul Quran: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/3597 82708_Keberkesanan_Kaedah_Kefahaman_Makna_Ayat_AlQuran_Berbantk an_Al-Quran_Terjemahan_Dalam_Pengajaran_Dan_Pembelajaran_Hifz_Al- Quran
Awatif Abdul Rahman. (2022). Tahap Kompetensi Guru Bahasa Arab di SABK di Malaysia: Satu Dimensi (Stage Of Competence Of Arabic Teachers In Sabk In Malaysia: One Dimension). Journal of Social Sciences Humanities, 16 (2), 1- 13.
Azizi Yahya & Syazwani Abdul Razak. (2010). Teori Berkaitan Gaya Pembelajaran dan Kaedah Pengajaran. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/pu blication/46480625_Teori_Berkaitan_Gaya_Pembelajaran_Dan_Kaedah_Peng ajaran
Azman Che Mat, Goh Ying Soon. (2010). Situasi Pembelajaran Bahasa Asing di Institut Pengajian Tinggi: Perbandingan Antara Bahasa Arab, Bahasa Mandarin dan Bahasa Perancis. AJTLHE, 2(2), 9-20.
Bahagian Pembangunan Kurikulum. (2016). Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) Al-Syariah: Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran.
Bab 2 Kajian Teori. (t.t). 2.1 Belajar Dan Pembelajaran. Diperoleh daripada https://reposiory.uir.ac.id/4785/5/bab2.pdf
Dini K. A. S. B. Gaya Pengajaran Guru, Pencapaian Kurikulum Al-Syariah Bersepadu Dini dan Hubungannya dengan Akhlak Pelajar.
F. D. Oluremi. (2015). Learning Styles Among Colleges Students. International Journal for Cross-Disciplinary Subjects in Education, 5 (4), 2631-2640.
Ghazali Yusri, Nik Mohd Rahimi, Parilah M. Shah, Wan Haslina Wah& Ahmed Thalal Hassan. (2012). Penggunaan Strategi Belajar Bersama Rakan dalam Kalangan Pelajar Kursus Bahasa Arab di Universiti Teknologi Mara (UiTM). Asia Pacific Journal of Educators and Education, 27, 37-50.
Ishak, M. F., Sabilan, S., Lip, S. M., & Rashed, Z. N. (2018). Penilaian Pelaksanaan Bidang Usuluddin Dalam Kurikulum Bersepadu Dini (KBD) Seklah Menengah Agama Bantuan Kerajaan (SABK). In International Research Management & Innovation Conference, November.
Jabatan Pengajian Tinggi & Kementerian Pengajian Tinggi. (2010). Hala Tuju Pengajian Islam di Malaysia. Penerbit UKM Press: Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, Selangor.
Jamil Sobri Mohd Zain & Kamarulzaman Abdul Ghani. (2021). Penggunaan Strategi Pembelajaran Kemahiran Bahasa Membaca Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Agama Bantuan kerajaan (SABK). Seminar Inovasi Pendidikan Islam dan Bahasa Arab, 14 September 2021. Diperoleh daripada http://irep.iium.edu.my/9 3415/4/SIPIBA%202021%20eProsiding.pdf
Kamalularifin Subari, Mariani Che Yahya & Ibnatul Jalilah Yusof. (2019). Kajian Awal Tahap Penguasaan Pelajar Institut Kemahiran Malaysia dalam Konsep Asas Elektrik. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/335292 091_KAJIAN_AWAL_TAHAP_PENGUASAAN_PELAJAR_INSTITUT_K EMAHIRAN_MALAYSIA_DALAM_KONSEP_ASAS_ELEKTRIK
Kamarul Shukri Mat Teh, Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff, Mohamed Amin Embi & Zamri Mahamod (2008). Penggunaan strategi pembelajaran bahasa berdasarkan tahap pencapaian Bahasa Arab Komunikasi. Proceedings of 3rd International Language Learning Conference.
Kamarulzaman Abdul Ghani, Ahmed Thalal Hj Hassan, Ahmad Abdul Rahman, Mohd Aderi Che Noh, Muhd Zahiri Awang Mat, Zawawi Ismail, Azmil Hashim, Saifuddin Hussin, Rohaidi Habil & Siti Apipah Munirah Salleh. (2018). Pembelajaran Kurikulum Bersepadu Dini dalam Kalangan Pelajar di Sekolah Agama Bantuan Kerajaan. Diperoleh daripada https://d1wqtxts1xzle7.cloud front.net/57554743/Proceedings_ICRIALE2018.pdf?1539396296=&response- contentdisposition=inline%3B+filename%3DProceedings_ICRIALE2018_pdf .pdf&Expires=1673198337&Signature=GEClMxg1SeRXSAA9CqGZQBSWq o6kYcL0uOVxbvLhJFuhBSe50PKRGWZLLLmHP0yIdHfjqbrzCQO79sjAq2 goGD9tJ~Z9L0HEGl8XKFD3vhEyy6739B6s~z6TpLi8YASofWuYrVt4YSA 6gmeBOpuemY3a~URchQKutXSiJPbsV8vkwdX5YBkpQIRBX98cbmcCk6 WXWBOzuOc5RP308NvacMlTkXM6j3YXnCXwi7dT1GvUgIU7halYKUis UQKFBlmHG43vK9dcnGqWqrHqwU~OjYaiKtPXZg6yI1PhAs7PaiQ3o99Jo h821lHWLUA5VioZcVqWBciO9Zg__&KeyPairId=APKAJLOHF5GGSLRB V4ZA#page=532
Kamarulzaman Abdul Ghani. (2020). Pengajaran Mata Pelajaran Agama Berasaskan Bahasa Arab dalam Kurikulum Bersepadu Dini. Seminar Kebangsaan Penyelidikan Pendidikan Dini dan Tahfiz SEDITA. Diperoleh daripada http://myscholar.umk.edu.my/bitstream/123456789/937/1/Full%20Paper%202 020.pdf
Kamarulzaman, A.B., Ahmed Thalal Hassan, Ahmad Abdul Rahman, Mohd Aderi Che Noh, Muhd Zahiri Awang Mat, Zawawi Ismail, Azmil Hashim, Saifuddin Hussin, Rohaidi Habil & Siti Apipah Munirah Salleh. (2018). Persekitaran Bahasa Arab dalam Pelaksanaan Kurikulum Bersepadu Dini di SABK. Jurnal Sultan Sulaiman Shah Special Issue. Diperoleh daripada https://www.research gate.net/publication/336279065_Persekitaran_Bahasa_Arab_dalam_Pelaksana an_Kurikulum_Bersepadu_Dini_di_SABK
Kamus Dewan Edisi Keempat. (2005).
Kementerian Pendidikan Malaysia. (2013). Minit Mesyuarat Jawatankuasa Kerja Kurikulum Kebangsaan (JKKK) Bil 4/2013.
Kementerian Pendidikan Malaysia. (2013). Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia. 2013-2025. Pendidikan Pra Sekolah hingga Lepas Menengah. Putrajaya.
Khatib, K. M., & Zainal, H. (2018). Penguasaan kata nama dan kata kerja arab dalam pelaksanaan kurikulum bersepadu dini. BITARA International Journal of Civilizational Studies and Human Sciences (e-ISSN: 2650-9080), 1(1), 69-79.
Khatijah Md Khatib & Hakim Zainal. (2018). Penguasaan Kata Nama dan Kata Kerja Arab dalam Pelaksanaan Kurikulum Bersepadu Dini. International Journal of Civilizational Studies and Human Sciences, 1(1).
M. Masela & A. S. Subekti. (2021). Auditory and Kinaesthetic Learning Styles and L2 Achievement: A Correlational Study. Englisia. Journal of Language, Education and Humanities, 8 (2), 42-53.
Maimun Aqsha Lubis, Zaffi Alias & Hanis Najwa Shaharuddin. (2014). Pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Arab dalam Kurikulum Al-Azhar di Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK). Jurnal Pendidikan Malaysia, 39(1), 51-61.
Misnan Jemali dan Ahmad Sadadi Hafidz. (2003). Hubungan antara Kaedah Menghafaz al-Quran dengan Pencapaian Kursus.
Mohamad Fuad Ishak, Suhana Mohamed Lip, Sapie Sabilan & Zetty Nurzuliana Rashid. (2018). Penilaian Pelaksanaan Bidang Usuluddin dalam Kurikulum Bersepadu Dini (KBD) Sekolah Menengah Agama Bantuan Kerajaan (SABK). 5th International Research Management & Innovation Conference (5th IRMIC 2018).
Mokhtar, M. M., & Sahat, M. N. (2022). Sorotan Literatur Sistematik Amalan Komuniti Pembelajaran Profesional Bidang Al-Syariah dalam Kurikulum Bersepadu Dini Sekolah Menengah: [Systematic Literature Highlights Professional Learning Community Practices The Field Of Al-Syariah In The Integrated Early Secondary School Curriculum]. QALAM International Journal of Islamic and Humanities Research, 2(1), 54-67.
Mualimin Mochammad Sahid, Baidar Mohammed Mohammed Hasan & Mohammad Najib Jaffar. (2020). Kepentingan Pengajaran Subjek Al-Syariah dan Pengajian Islam Menggunakan Bahasa Arab: Kajian Persepsi Pelajar Syariah dan Undang-undang, USIM. The 3rd International Conference of the Postgraduate Students and Academic in Syariah and Law.
Muhammad Hafizan Abd Hamid, Siti Salma Mohamad Shokri & Syafawati Salihan. (2020). Isu-isu Kontemporari dalam Pengajian Tahfiz Al-Quran & Al-Qiraat.
Muhammad Haron Husaini, Abdul Manan Yusoh, Adnan Mat Ali, Mohd Izzuddin Mohd Pisol, Ahmad Shafiq Mat Razali, Diyak Ulrahman Mat Saad, Mohd Bakri Aziz dan Jamaliah Rani. (2018). Kurikulum Bersepadu Dini: Pelaksanaan dan Cabaran. 4th International Conference on Islamiyyat Studies 2018 Organized by Faculty of Islamic Civilisation Studies. International Islamic University College Selangor, Malaysia. Diperoleh daripada http://conference.kuis.edu.my/irsyad /images/eproceeding/2018/1035-irsyad-2018.pdf
N. D. S. Chetty, L. Handayani, N. A. Sahabudin, Z. Ali, N. Hamzah, N. S. A. Rahman & S. Kasim. (2019). Learning Styles and Teaching Styles Determine Students’ Academic Performances. International Journal of Evaluation and Research in Education, 8 (4), 610-615.
Naquiah Nahar & Jimaain Safar. (2017). Penguasaan Pengetahuan Kandungan (Content Knowledge): Pemangkin Keterampilan Pedagogi Jawi Berkesan Abad ke-21. Jurnal Teknikal & Sains Sosial, 8 (1), 45-59. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/324279995_PENGUASAAN_PENG ETAHUAN_KANDUNGAN_CONTENT_KNOWLEDGE_PEMANGKIN_K ETERAMPILAN_PEDAGOGI_JAWI_BERKESAN_ABAD_KE-21
Nawi, Z. M. (2020). [The Role of Islamic Education Teachers in Bringing Transformation to Social Mobility in Society] Peranan Guru Pendidikan Islam dalam Membawa Transformasi Terhadap Mobility Sosial dalam Masyarakat. Jurnal Islam dan Masyarakat Kontemporari, 21(3), 178-188.
Neuman W.L (2012). Understanding Research Canada. Prentice Hall Publisher. Diperoleh daripada https://www.scribd.com/embeds/486888066/content?start _page=1&view_mode=scroll&access_key=key-fFexxf7r1bzEfWu3HKwf
Nisa Nurmauliddiana Abdullah & Kharisma Nasionalita. (2018). Pengaruh Sosialisasi Terhadap Pengetahuan Pelajar Mengenai Hoax (Studi Pada Program Diseminasi Informasi Melalui Media Jukrak Di SMKN 1 Pangandaran). Channel, 6(1), 106-119. Diperoleh daripada http://download.garuda.kemdikbu d.go.id/article.php?article=580951&val=7244&title=PENGARUH%20SOSIA LISASI%20TERHADAP%20PENGETAHUAN%20PELAJAR%20MENGN AI%20HOAX%20Studi%20Pada%20Program%20Diseminasi%20Informasi2 0Melalui%20Media%20Jukrak%20Di%20SMKN%201%20Pangandaran
Norfaezah Mohd Hamidin, Mohd Zaki Ahmad dan Qazzainab Ismail. (2018). Amalan Ciri-ciri Metodologi CLIL (Content and Language Integrated Learning) dalam Pengajaran & Pembelajaran Sirah, Kurikulum Bersepadu Dini. 5th International Research Management & Innovation Conference (5th IRMIC 2018).
Nursafra Mohd Zhaffar, Wan Ali Akbar Wan Abdullah, Norasmahani Nor, Nor Anisa Musa & Mohd Syaubari Othman. (2020). Kekangan Penerapan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi dalam Pengajaran Kurikulum Bersepadu Dini dan Kurikulum Bersepadu Tahfiz. Persidangan Antarabangsa Sains Sosial dan Kemanusiaan.
Nurul Osman Samurah & Siti Nabilah Che Soh. (2022). Gaya Pengajaran Guru, Pencapaian Kurikulum Al-Syariah Bersepadu Dini dan Hubungannya dengan Akhlak Pelajar. International Conference of Business Studies and Education.
Rahimah Embong, Hanif Md Lateh & Normila Noruddin. (2018). Amalan Kurikulum Bersepadu bagi Sekolah Islam di Malaysia. Jurnal Islam dan Masyarakat Kontemporari.
Tengku Fatimah Muliana Tengku Muda, Syh Noorul Madihah Syed Husin & Sumayyah Abdul Aziz. (2014). The Online Journal of Islamic Education, 2 (1), 38-50.
V. Sengodan & H. I. Zanaton. Students’ Learning Styles and Intrinsic Motivation in Learning Mathematics. Asian Social Science, 8 (16).
Wan Sakiah Wan Ngah, Kamarulzaman Abdul Ghani dan Maimun Aqsha Lubis. (2014). Persekitaran Pembelajaran Kefahaman Bacaan Bahasa Arab dalam Kalangan Pelajar j-QAF. The Online Journal of Islamic Education.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |