UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :final_year_project
Subject :BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
Main Author :Nur Syamihah Mohd Zawawi
Title :Penguasaan dan kefahaman pelajar dalam mata pelajaran al-syariah tingkatan satu di Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) Daerah Bachok
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Sains Kemanusiaan
Year of Publication :2023
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap penguasaan dan kefahaman pelajar dalam mata pelajaran al-Syariah tingkatan satu di Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) Daerah Bachok. Selain itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti gaya pembelajaran yang digunakan dalam mata pelajaran al-Syariah. Reka bentuk kajian ini menggunakan kaedah tinjauan. Sampel kajian terdiri daripada 65 orang responden yang telah dipilih secara rawak dan diproses menggunakan perisian komputer SPSS. Instrumen kajian terdiri daripada satu set soal selidik yang telah disahkan oleh tiga orang pakar bidang. Kebolehpercayaan instrumen soal selidik adalah sangat tinggi berdasarkan pekali Alpha Cronbach = 0.961. Data dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif iaitu kekerapan, peratusan, min dan sisihan piawai. Statistik deskriptif digunakan untuk mengukur persepsi responden mengenai penguasaan, kefahaman dan gaya pembelajaran pelajar. Dapatan kajian secara keseluruhan menunjukkan bahawa penguasaan pelajar terhadap isi kandungan mata pelajaran al- Syariah berada pada tahap interprestasi sederhana iaitu (min = 3.47, sp = 0.39). Manakala tahap kefahaman pelajar terhadap mata pelajaran al-Syariah juga berada pada tahap interprestasi sederhana iaitu (min = 3.62, sp = 0.41). Dalam masa yang sama, gaya pembelajaran pelajar dalam mata pelajaran al-Syariah menunjukkan gaya pembelajaran auditori yang mendapat min paling tinggi iaitu (min = 3.64, sp = 0.45). Kesimpulan daripada kajian ini menunjukkan bahawa penguasaan dan kefahaman pelajar dalam mata pelajaran al-Syariah tingkatan satu di SABK Daerah Bachok berada dalam tahap sederhana yang perlu diberikan penambahbaikan lagi supaya dapat menghasilkan impak yang positif dalam penguasaan dan kefahaman pelajar terhadap mata pelajaran al-Syariah. Diharapkan kajian ini dapat membantu pihak pentadbiran Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) Daerah Bachok dalam meningkatkan penguasaan dan kefahaman pelajar dalam mata pelajaran al-Syariah.

References

Abdul Jalal Abdul Manaf, Shamsul Bahari Dahalan & Mohamad Marzuqi Abdul  Rahim. (2015). Keberkesanan Kaedah Kefahaman Makna Ayat al-Quran  Berbantukan Al-Quran Terjemahan dalam Pengajaran dan Pembelajaran Hifz  Al-Quran. Laporan Penyelidikan, Darul Quran: Jabatan Kemajuan Islam  Malaysia. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/3597  82708_Keberkesanan_Kaedah_Kefahaman_Makna_Ayat_AlQuran_Berbantk an_Al-Quran_Terjemahan_Dalam_Pengajaran_Dan_Pembelajaran_Hifz_Al- Quran 

 

Awatif Abdul Rahman. (2022). Tahap Kompetensi Guru Bahasa Arab di SABK di  Malaysia: Satu Dimensi (Stage Of Competence Of Arabic Teachers In Sabk In  Malaysia: One Dimension). Journal of Social Sciences Humanities, 16 (2), 1- 13. 

 

Azizi Yahya & Syazwani Abdul Razak. (2010). Teori Berkaitan Gaya Pembelajaran  dan Kaedah Pengajaran. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/pu  blication/46480625_Teori_Berkaitan_Gaya_Pembelajaran_Dan_Kaedah_Peng ajaran 

 

Azman Che Mat, Goh Ying Soon. (2010). Situasi Pembelajaran Bahasa Asing di Institut  Pengajian Tinggi: Perbandingan Antara Bahasa Arab, Bahasa Mandarin dan  Bahasa Perancis. AJTLHE, 2(2), 9-20. 

 

Bahagian Pembangunan Kurikulum. (2016). Kurikulum Standard Sekolah Menengah  (KSSM) Al-Syariah: Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran. 

 

Bab 2 Kajian Teori. (t.t). 2.1 Belajar Dan Pembelajaran. Diperoleh daripada  https://reposiory.uir.ac.id/4785/5/bab2.pdf  

 

Dini K. A. S. B. Gaya Pengajaran Guru, Pencapaian Kurikulum Al-Syariah Bersepadu  Dini dan Hubungannya dengan Akhlak Pelajar. 

 

F. D. Oluremi. (2015). Learning Styles Among Colleges Students. International  Journal for Cross-Disciplinary Subjects in Education, 5 (4), 2631-2640.  

 

Ghazali Yusri, Nik Mohd Rahimi, Parilah M. Shah, Wan Haslina Wah& Ahmed Thalal  Hassan. (2012). Penggunaan Strategi Belajar Bersama Rakan dalam Kalangan  Pelajar Kursus Bahasa Arab di Universiti Teknologi Mara (UiTM). Asia Pacific  Journal of Educators and Education, 27, 37-50. 

 

Ishak, M. F., Sabilan, S., Lip, S. M., & Rashed, Z. N. (2018). Penilaian Pelaksanaan  Bidang Usuluddin Dalam Kurikulum Bersepadu Dini (KBD) Seklah Menengah  Agama Bantuan Kerajaan (SABK). In International Research Management &  Innovation Conference, November. 

 

Jabatan Pengajian Tinggi & Kementerian Pengajian Tinggi. (2010). Hala Tuju  Pengajian Islam di Malaysia. Penerbit UKM Press: Universiti Kebangsaan  Malaysia, Bangi, Selangor. 

 

Jamil Sobri Mohd Zain & Kamarulzaman Abdul Ghani. (2021). Penggunaan Strategi  Pembelajaran Kemahiran Bahasa Membaca Dalam Kalangan Pelajar Sekolah  Agama Bantuan kerajaan (SABK). Seminar Inovasi Pendidikan Islam dan  Bahasa Arab, 14 September 2021. Diperoleh daripada http://irep.iium.edu.my/9  3415/4/SIPIBA%202021%20eProsiding.pdf 

 

Kamalularifin Subari, Mariani Che Yahya & Ibnatul Jalilah Yusof. (2019). Kajian Awal  Tahap Penguasaan Pelajar Institut Kemahiran Malaysia dalam Konsep Asas  Elektrik. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/335292  091_KAJIAN_AWAL_TAHAP_PENGUASAAN_PELAJAR_INSTITUT_K EMAHIRAN_MALAYSIA_DALAM_KONSEP_ASAS_ELEKTRIK 

 

Kamarul Shukri Mat Teh, Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff, Mohamed Amin Embi &  Zamri Mahamod (2008). Penggunaan strategi pembelajaran bahasa berdasarkan  tahap pencapaian Bahasa Arab Komunikasi. Proceedings of 3rd International  Language Learning Conference. 

 

Kamarulzaman Abdul Ghani, Ahmed Thalal Hj Hassan, Ahmad Abdul Rahman, Mohd  Aderi Che Noh, Muhd Zahiri Awang Mat, Zawawi Ismail, Azmil Hashim,  Saifuddin Hussin, Rohaidi Habil & Siti Apipah Munirah Salleh. (2018).  Pembelajaran Kurikulum Bersepadu Dini dalam Kalangan Pelajar di Sekolah  Agama Bantuan Kerajaan. Diperoleh daripada https://d1wqtxts1xzle7.cloud  front.net/57554743/Proceedings_ICRIALE2018.pdf?1539396296=&response- contentdisposition=inline%3B+filename%3DProceedings_ICRIALE2018_pdf .pdf&Expires=1673198337&Signature=GEClMxg1SeRXSAA9CqGZQBSWq o6kYcL0uOVxbvLhJFuhBSe50PKRGWZLLLmHP0yIdHfjqbrzCQO79sjAq2 goGD9tJ~Z9L0HEGl8XKFD3vhEyy6739B6s~z6TpLi8YASofWuYrVt4YSA 6gmeBOpuemY3a~URchQKutXSiJPbsV8vkwdX5YBkpQIRBX98cbmcCk6 WXWBOzuOc5RP308NvacMlTkXM6j3YXnCXwi7dT1GvUgIU7halYKUis UQKFBlmHG43vK9dcnGqWqrHqwU~OjYaiKtPXZg6yI1PhAs7PaiQ3o99Jo h821lHWLUA5VioZcVqWBciO9Zg__&KeyPairId=APKAJLOHF5GGSLRB V4ZA#page=532 

 

Kamarulzaman Abdul Ghani. (2020). Pengajaran Mata Pelajaran Agama Berasaskan  Bahasa Arab dalam Kurikulum Bersepadu Dini. Seminar Kebangsaan  Penyelidikan Pendidikan Dini dan Tahfiz SEDITA. Diperoleh daripada  http://myscholar.umk.edu.my/bitstream/123456789/937/1/Full%20Paper%202 020.pdf 

 

Kamarulzaman, A.B., Ahmed Thalal Hassan, Ahmad Abdul Rahman, Mohd Aderi Che  Noh,  Muhd Zahiri Awang Mat, Zawawi Ismail, Azmil Hashim, Saifuddin  Hussin, Rohaidi Habil & Siti Apipah Munirah Salleh. (2018). Persekitaran  Bahasa Arab dalam Pelaksanaan Kurikulum Bersepadu Dini di SABK. Jurnal  Sultan Sulaiman Shah Special Issue. Diperoleh daripada https://www.research 

 gate.net/publication/336279065_Persekitaran_Bahasa_Arab_dalam_Pelaksana an_Kurikulum_Bersepadu_Dini_di_SABK 

 

Kamus Dewan Edisi Keempat. (2005).  

 

Kementerian Pendidikan Malaysia. (2013). Minit Mesyuarat Jawatankuasa Kerja  Kurikulum Kebangsaan (JKKK) Bil 4/2013. 

 

Kementerian Pendidikan Malaysia. (2013). Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia.  2013-2025. Pendidikan Pra Sekolah hingga Lepas Menengah. Putrajaya. 

 

Khatib, K. M., & Zainal, H. (2018). Penguasaan kata nama dan kata kerja arab dalam  pelaksanaan kurikulum bersepadu dini. BITARA International Journal of  Civilizational  Studies and Human Sciences (e-ISSN: 2650-9080), 1(1), 69-79. 

 

Khatijah Md Khatib & Hakim Zainal. (2018). Penguasaan Kata Nama dan Kata Kerja  Arab dalam Pelaksanaan Kurikulum Bersepadu Dini. International Journal of  Civilizational  Studies and Human Sciences, 1(1). 

 

M. Masela & A. S. Subekti. (2021). Auditory and Kinaesthetic Learning Styles and L2  Achievement: A Correlational Study. Englisia. Journal of Language, Education  and Humanities, 8 (2), 42-53. 

  

Maimun Aqsha Lubis, Zaffi Alias & Hanis Najwa Shaharuddin. (2014). Pelaksanaan  Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Arab dalam Kurikulum Al-Azhar di  Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK). Jurnal Pendidikan Malaysia,  39(1), 51-61. 

 

Misnan Jemali dan Ahmad Sadadi Hafidz. (2003). Hubungan antara Kaedah  Menghafaz al-Quran dengan Pencapaian Kursus. 

 

Mohamad Fuad Ishak, Suhana Mohamed Lip, Sapie Sabilan & Zetty Nurzuliana  Rashid. (2018). Penilaian Pelaksanaan Bidang Usuluddin dalam Kurikulum  Bersepadu Dini (KBD) Sekolah Menengah Agama Bantuan Kerajaan (SABK).  5th International Research Management & Innovation Conference (5th IRMIC  2018). 

 

Mokhtar, M. M., & Sahat, M. N. (2022). Sorotan Literatur Sistematik Amalan Komuniti  Pembelajaran Profesional Bidang Al-Syariah dalam Kurikulum Bersepadu Dini  Sekolah Menengah: [Systematic Literature Highlights Professional Learning  Community Practices The Field Of Al-Syariah In The Integrated Early  Secondary School Curriculum]. QALAM International Journal of Islamic and  Humanities Research, 2(1), 54-67. 

 

Mualimin Mochammad Sahid, Baidar Mohammed Mohammed Hasan & Mohammad  Najib Jaffar. (2020). Kepentingan Pengajaran Subjek Al-Syariah dan  Pengajian Islam Menggunakan Bahasa Arab: Kajian Persepsi Pelajar Syariah  dan Undang-undang, USIM. The 3rd International Conference of the  Postgraduate Students and Academic in Syariah and Law.  

 

Muhammad Hafizan Abd Hamid, Siti Salma Mohamad Shokri & Syafawati Salihan.  (2020). Isu-isu Kontemporari dalam Pengajian Tahfiz Al-Quran & Al-Qiraat.  

 

Muhammad Haron Husaini, Abdul Manan Yusoh, Adnan Mat Ali, Mohd Izzuddin  Mohd Pisol, Ahmad Shafiq Mat Razali, Diyak Ulrahman Mat Saad, Mohd Bakri  Aziz dan Jamaliah Rani. (2018). Kurikulum Bersepadu Dini: Pelaksanaan dan  Cabaran. 4th International Conference on Islamiyyat Studies 2018 Organized by  Faculty of Islamic Civilisation Studies. International Islamic University College  Selangor, Malaysia. Diperoleh daripada http://conference.kuis.edu.my/irsyad  /images/eproceeding/2018/1035-irsyad-2018.pdf 

 

N. D. S. Chetty, L. Handayani, N. A. Sahabudin, Z. Ali, N. Hamzah, N. S. A. Rahman  & S. Kasim. (2019). Learning Styles and Teaching Styles Determine Students’  Academic Performances. International Journal of Evaluation and Research in  Education, 8 (4), 610-615.  

 

Naquiah Nahar & Jimaain Safar. (2017). Penguasaan Pengetahuan Kandungan  (Content Knowledge): Pemangkin Keterampilan Pedagogi Jawi Berkesan Abad  ke-21. Jurnal Teknikal & Sains Sosial, 8 (1), 45-59. Diperoleh daripada  https://www.researchgate.net/publication/324279995_PENGUASAAN_PENG ETAHUAN_KANDUNGAN_CONTENT_KNOWLEDGE_PEMANGKIN_K ETERAMPILAN_PEDAGOGI_JAWI_BERKESAN_ABAD_KE-21 

 

Nawi, Z. M. (2020). [The Role of Islamic Education Teachers in Bringing  Transformation to Social Mobility in Society] Peranan Guru Pendidikan Islam  dalam Membawa Transformasi Terhadap Mobility Sosial dalam Masyarakat.  Jurnal Islam dan Masyarakat Kontemporari, 21(3), 178-188. 

 

Neuman W.L (2012). Understanding Research Canada. Prentice Hall Publisher.  Diperoleh daripada https://www.scribd.com/embeds/486888066/content?start  _page=1&view_mode=scroll&access_key=key-fFexxf7r1bzEfWu3HKwf 

 

Nisa Nurmauliddiana Abdullah & Kharisma Nasionalita. (2018). Pengaruh Sosialisasi  Terhadap Pengetahuan Pelajar Mengenai Hoax (Studi Pada Program  Diseminasi Informasi Melalui Media Jukrak Di SMKN 1 Pangandaran).  Channel, 6(1), 106-119. Diperoleh daripada http://download.garuda.kemdikbu  d.go.id/article.php?article=580951&val=7244&title=PENGARUH%20SOSIA LISASI%20TERHADAP%20PENGETAHUAN%20PELAJAR%20MENGN AI%20HOAX%20Studi%20Pada%20Program%20Diseminasi%20Informasi2 0Melalui%20Media%20Jukrak%20Di%20SMKN%201%20Pangandaran 

 

Norfaezah Mohd Hamidin, Mohd Zaki Ahmad dan Qazzainab Ismail. (2018). Amalan  Ciri-ciri Metodologi CLIL (Content and Language Integrated Learning) dalam  Pengajaran & Pembelajaran Sirah, Kurikulum Bersepadu Dini. 5th  International Research Management & Innovation Conference (5th IRMIC  2018). 

 

Nursafra Mohd Zhaffar, Wan Ali Akbar Wan Abdullah, Norasmahani Nor, Nor Anisa  Musa & Mohd Syaubari Othman. (2020). Kekangan Penerapan Kemahiran  Berfikir Aras Tinggi dalam Pengajaran Kurikulum Bersepadu Dini dan  Kurikulum Bersepadu Tahfiz. Persidangan Antarabangsa Sains Sosial dan  Kemanusiaan.  

 

Nurul Osman Samurah & Siti Nabilah Che Soh. (2022). Gaya Pengajaran Guru,  Pencapaian  Kurikulum Al-Syariah Bersepadu Dini dan Hubungannya  dengan Akhlak Pelajar. International Conference of Business Studies and  Education. 

 

Rahimah Embong, Hanif Md Lateh & Normila Noruddin. (2018). Amalan Kurikulum  Bersepadu bagi Sekolah Islam di Malaysia. Jurnal Islam dan Masyarakat  Kontemporari.  

 

Tengku Fatimah Muliana Tengku Muda, Syh Noorul Madihah Syed Husin &  Sumayyah Abdul Aziz. (2014). The Online Journal of Islamic Education, 2 (1),  38-50. 

 

V. Sengodan & H. I. Zanaton. Students’ Learning Styles and Intrinsic Motivation in  Learning Mathematics. Asian Social Science, 8 (16). 

 

Wan Sakiah Wan Ngah, Kamarulzaman Abdul Ghani dan Maimun Aqsha Lubis.  (2014). Persekitaran Pembelajaran Kefahaman Bacaan Bahasa Arab dalam  Kalangan Pelajar j-QAF. The Online Journal of Islamic Education. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.