UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini membincangkan mengenai kaedah Imam Ghazali dalam menangani tingkah
laku devian di sekolah menengah. Permasalahan kajian menjurus kepada guru
Pendidikan Islam adalah salah satu kedudukan yang penting di dalam organisasi
sesebuah sekolah selain daripada pengetua dan guru kaunseling dalam memainkan
peranan besar untuk menangani isu tingkah laku pelajar selain itu faktor daripada
tingkah laku ibu bapa pelajar yang menyebabkan permasalahan ketiga di mana emosi
pelajar terganggu dan bertindak devian yang mana kajian ini dilaksanakan bertujuan
untuk mengenal pasti pendidikan Akhlak Imam Ghazali dan mengkaji tingkah laku
devian di sebuah sekolah agama serta menganalisis keselarian di antara tindakan yang
diambil oleh guru sebuah sekolah agama yang dipilih dalam menjalankan kajian bagi
menangani isu tingkah laku devian di sekolah menengah dalam kalangan remaja
memandangkan guru Pendidikan Islam juga merupakan pihak yang penting dalam
memainkan peranan dalam membentuk remaja. Kaedah penyelidikan kajian ini adalah
berbentuk kualitatif dan menggunakan metode perpustakaan, temu bual berstruktur
dan pemerhatian berdasarkan data yang telah dikumpul melalui perpustakaan dan temu
bual. Di samping itu, Kajian ini melibatkan 3 orang responden daripada Sekolah
Agama Menengah Sungai Selisek. Seterusya, data diperolehi melalui kajian
perpustakaan, temu bual, dan pemerhatian bagi menganalisis dapatan sepenuhnya.
Hasil dapatan perpustakaan mendapati kaedah pendidikan Akhlak Imam Ghazali
mempunyai tiga cara iaitu pembersihan jiwa, menghiasi diri dan pemantapan hati.
Seterusnya, hasil temubual 3 orang responden dapat merungkai isu devian yang
terdapat di lokasi kajian iaitu Sekolah Agama Menengah Sungai Selisek adalah vape
dan buli seterusnya, hasil kajian mendapati bahawa terdapat keselarian tindakan yang
diambil oleh guru Sekolah Agama Menengah Sungai Selisek dan kaedah pendidikan
Akhlak Imam Ghazali serta memberi implikasi kepada kajian bahawa pendidikan
Akhlak yang dimainkan oleh guru Pendidikan Islam dapat memberi impak yang baik
kepada pelajar devian. |
References |
Al-Quran Sheikh Abdullah Basmeih. 1995. Tafsir Pimpinan Ar-Rahman Kepada Pengertian Al-Quran (30 Juzuk). Kuala Lumpur: Bahagian Hal Ehwal Islam Jabatan Perdana Menteri.
Buku Al-Syeikh Muhammad Jamaluddin, dan Al-Qasimi Ad-Dimasqi (2009) Ihya' Ulumuddin, Jilid 3. Terj. Panel Penterjemah. Shah Alam: Illusion Network. DR. Abdullah bin Muhammad bin Abdurahman bin Ishaq Al-Sheikh. Tafsir Ibnu Katsir. Jilid 4. Terj. M.Abdul Ghoffar E.M. Pustaka Imam Syafi’i. Kamus Dewan Edisi Keempat, Dewan Bahasa dan Pustaka: Kuala Lumpur, cet. 4., Tahun 2010. Kementerian Pendidikan Malaysia (2014). Buku Panduan Pengurusan Menangani Buli Di Sekolah. Kuala Lumpur: Jaybees Print Industries Sdn. Bhd.
Artikel Abu Dzar Ahmad dan Mohd Arif Nazri (2017) Komunikasi Keluarga Berdasarkan Uslub Nabi SAW. Journal Al-Turath; Journal of Al-Quran and Al-Sunnah, 2 (1), 54-64. Azizi Yahaya dan Badrulzaman Baharom (2007) Persekitaran Keluarga dan Kesannya Terhadap Tingkah Laku Devian Remaja. Journal of Science & Mathematics Education .1-26. Azizi Yahaya dan Muhammad Jumat Aliju. (2010). Pengaruh negatif rakan sebaya. Universiti Teknologi Malaysia. Skudai. Artikel, 1-4. Buerah Tunggak, Shanah Ngadi, dan Hamimah Abu Naim (2015) Delinkuen pelajar dan cadangan penyelesaiannya menerusi model pembangunan sahsiah remaja/ pelajar Muslim bersepadu. Jurnal Hadhari, 7 (2). 11-30. Halina Mohd Hassan., Mohd Azul Mohamad Salleh, & Abdul Latiff Ahmad. (2021). Keibubapaan Digital dan Mediasi Ibu Bapa Terhadap Penggunaan Internet Remaja di Malaysia. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6(8), 121-132. Husni B Abd Karim, Zuria Mahmud, Ku Suhaila Ku Johari Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia. Wan Marzuki Wan Jaafar (PhD) Mohd Izwan Mahmud (PhD) Nurul Hasyimah Mat Rani (PhD), 109. Intan Farhana Saparudin., &Siti Nabila Che Soh. (2018). Elemen psiko-spiritual dalam menangani delinkuensi remaja. Human Sustainability Procedia. Maizan Binti Mat @ Muhammad (2020) Tingkah Laku Devian dalam Kalangan Kanak-Kanak dan Remaja: Sorotan Teori. Seminar Antarabangsa Isu-Isu Pendidikan (ISPEN 2020). Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor, 1-14. Matura Bohari, & Farahwahida Mohd Yusof. (2020). Pendidikan Keibubapaan Melalui Santunan Fitrah Nabi Ya’qub AS Dan Pendekatannya Bagi Menangani Salah Laku Remaja (Parenting Education Through The Prophet Ya’qub Method And His Approaches To Cope With Teenager Misbehaviour). UMRAN-International Journal of Islamic and Civilizational Studies, 6(3-2). Mohamad Hafifi Jamri, and Nurzali Ismail, and Jamilah Hj. Ahmad, and Darshan Singh (2017). Kempen kesedaran kesihatan awam: Satu tinjauan literatur dari sudut penggunaan media dan komunikasi di Malaysia. Jurnal Komunikasi: Malaysian Journal of Communication, 33(3), 1-20. Mansor Sulaiman (2012). Kriteria Manusia Yang Menguasai Dan Dikuasai Berdasarkan Ayat-Ayat Sejarah Dalam Al-Quran: Iktibar Dalam Menghadapi Cabaran Penjajahan Bentuk Baharu. In: Conference on Colonialism and Decolonialism: Challenges and Prospects, 17-19 April 2012, International Institute of Islamic Thought and Civilization (INSTAC), IIUM. pp. 1-22. Mohd Fikri, Yazan (2021). Pengaruh Gaya Keibubapaan, Rakan Sebaya, Guru Dan Pegangan Agama Terhadap Penggunaan Media Sosial Dalam Kalangan Remaja. Doctoral thesis, Universiti Utara Malaysia.
Mohd Razimi Bin Husin, George Chong., Abdul Rahman Bin Hamid. Baida Binti Azahar, Muaz Bin Muzaffa., Farah Diana Binti Ahmad Kemchi, Nur Ezzaty Binti Mandzoor Ahmed.,Zulkarnain Binti Zaharudin, Mohamad Amirul Bin Ismail, Ahmad Naqib Md Norazni@ Md Yasin, & Mohamad Alif Bin Azizan, e. (2020). Masalah Vape di Sekolah Dalam Kalangan Awal Remaja. Muhammad Faisal Ashaari, Nor Faizah Ismail, Rosmawati Mohamad Rasit, Hasanah Khafidz, & Khazri Osman. (2021). Pola penggunaan media sosial dalam kalangan remaja Malaysia. S PROSIDING, 125. Norsimah Dasan, Balan Rathakrishnan & M. Mahadzir M. Nawi. (2014). Pemantauan Ibu Bapa Terhadap Persepsi Tingkah laku Seksual Berisiko Dalam Kalangan Pelajar Institusi Pengajian Tinggi Awam di Sabah. Seminar Kebangsaan Integriti Keluarga 2014. Nur Adlin Yusof., & Mohd Izwan Mahmud. Faktor Berlakunya Gejala Buli dalam Kalangan Pelajar. Prosiding, 104. Nurul Shaira Zolkanain, & Faudziah Yusof, . (2020). Hubungan Kasih Sayang Ibu Bapa Dengan Tingkah Laku Delinkuen Pelajar Tingkatan Tiga Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Alauddin, Masjid Tanah, Melaka. Jurnal Sains Sosial: Malaysian Journal of Social Sciences, 5(1), 25-32. Rosly Abas. Impak Kelompok Devian Terhadap Tingkahlaku Juvana: Kajian Kes Di Bandaraya Georgetown. Safiek Mokhlis. (2019). Buli siber dalam kalangan pelajar sekolah menengah: Satu penerokaan awal. Jurnal Dunia Pendidikan, 1(2), 7-18. Safinah Ismail, Rosmawati Mohamad Rasit, Zulkefli Aini, Nazneen., & Noraini Mohamad, (2020). Cabaran Komunikasi Ibu Bapa Dalam Keluarga Muslim di Selangor. Jurnal Pengajian Islam, 13(1), 67-77. Streetharan Marimuthu, & Nedujchelyn Malayalam (2020). Sosioekonomi keluarga sebagai faktor pendorong gejala gengsterisme murid India Pendidikan Moral di sekolah menengah [Family socioeconomic status as an impulse factor of gangsterism among Indian Moral Education student in secondary school]. Muallim Journal of Social Sciences and Humanities, 60-78. Syah Rizal, Hamdi Ishak dan Najah Nadiah Amran (2017). Hubungan Antara Amalan Ibu Bapa Dengan Tingkah Laku Remaja. In Proceedings of the International Conference on Islam, Development and Social Harmony in Southeast Asia. 261-267. Syazwana Aziz, Salina Nen, Suzana Mohd Hoesni & Jamiah Manap (2020). Tingkah Laku Devian dalam Kalangan Remaja di Semenanjung Malaysia Berdasarkan Faktor Pemantauan Ibu Bapa, Komunikasi Ibu Bapa dan Religiositi. Jurnal Sains Sosial, Jilid 4(1), 93-101. Syed Najihuddin Syed Hassan dan Mohd. Yusuf Ismail (2011). Pendekatan Nabawi Dalam Membentuk Remaja Muslim Sejati. Hadis Jurnal. Institut Kajian Hadis (INHAD), KUIS, 1-17. Wan Abdul Fattah Wan Ismail,.Ahmad Syukran Baharuddin, , Luqman Abdul Mutalib, Nik Salida Suhaila Nik Saleh, .Zulfaqar Mamat, Zuriatunfadzliah Sahdan, Syh Noorul Madihah Syed Husin, Mohamad Aniq Aiman Alias & Nurul Syazwani Abdullah Kahar (2021). Faktor-Faktor Yang Menyumbang Kepada Keruntuhan Sahsiah Remaja Islam Di Malaysia: Satu Tinjauan Awal. Zaharah Hussin. (2005). Mendidik Generasi Berakhlak Mulia: Fokus peranan guru Pendidikan Islam. Masalah Pendidikan, 28(1), 79-94. Zalmizy Hussin. (2019). Hubungan Rakan Sebaya Agresif Dalam Kalangan Mat Motor Di Pulau Pinang, Malaysia. 15. 157-167.
Tesis/Disertasi/Kertas Projek Atau Bahan Yang Tidak Diterbitkan Eis Dahlia (2018). Konsep Pendidikan Akhlak Perspektif Imam Al-Ghazali. Undergraduate Thesis, UIN Raden Intan Lampung.
Laman sesawang Institut Penyelidikan Pembangunan Belia Malaysia. Statistik Penglibatan & Tangkapan Juvana Dalam Jenayah Indeks Malaysia Bagi Tahun 2016 - Disember 2022. Dicapai pada 8 Mei 2023 di https://ydata.iyres.gov.my/iyresbankdataV2/www/index.php?r=pub/home/readcontent4&id=178 Portal Rasmi Jabatan Kebajikan Masyarakat Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat. Laporan JKM. Dicapai pada 8 Mei 2023 di https://www.jkm.gov.my/jkm/index.php?r=portal/articles&id=U0dpTUVpRXlyYUlFVFFLUmVnUVJUdz09. Numbeo. Asia: Crime Index by Country 2023. Dicapai pada 8 Mei 2023 di https://www.numbeo.com/crime/rankings_by_country.jsp?title=2023®ion=142. Rudi Affendi Khalik (2019). Remaja bunuh diri selepas dapat 69 peratus undian Instagram. Dicapai pada 8 Mei 2023 di https://www.astroawani.com/berita-malaysia/remaja-bunuh-diri-selepas-dapat-69-peratus-undian-instagram-207649?amp=1.
Responden Temubual Puan Rahimah binti Ibrahim (cikgu) .Guru Kaunseling Sekolah Agama Menengah Sungai Selisek. Temu Bual pada 16 May 2023 di bilik kaunseling Sekolah Agama Menengah Sungai Selisek. Puan Rohaizan Binti Abd Hamid (Ustaazah) .Guru Hal Ehwal Murid Sekolah Agama Menengah Sungai Selisek. Temu Bual pada 16 May 2023 di pejabat Hal Ehwal Murid Sekolah Agama Menengah Sungai Selisek. Puan Rosnah Binti Olbani (Ustaazah) .Guru Kanan matapelajaran Pengajian Islam Sekolah Agama Menengah Sungai Selisek. Temu Bual pada 16 May 2023 di bilik guru perempuan Sekolah Agama Menengah Sungai Selisek.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |