UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian membincangkan bidang seni visual semakin berkembang pada bidang penyelidikan kanak-kanak merujuk kepada hasil lukisan kanak-kanak. Hasil lukisan kanak-kanak tersebut menghasilkan lakaran kasar yang mempunyai kaitan dengan pergerakan proses dalam seni visual. Isu meneliti perbandingan lukisan sebenar mempunyai persamaan dengan lukisan kanak-kanak melalui hasil lakaran kasar dalam proses lukisan. Kajian kemudian, menggunakan teori Park dan Kim melalui tiga proses aliran iaitu pemerhatian, imaginasi dan melukis dalam proses lukisan kanak-kanak. Proses analisis dilakukan bagi menganalisis lukisan kanak-kanak dengan lebih mendalam melalui kaedah analisis visual. Pengkaji telah melawat 8 buah tadika dan menjalankan aktiviti lukisan bersama-sama pelajar tadika. Soalan lukisan telah diberikan kepada kanak-kanak berkenaan kehidupan kanak-kanak dan hanya 3 orang pelajar dipilih berdasarkan empat soalan lukisan. Dapatan kajian meneliti penghasilan unsur-unsur seni yang telah digunakan oleh kanak-kanak meneliti lakaran kasar yang telah dihasilkan. Lukisan kanak-kanak meneroka daya kreativiti dan kemahiran kanak-kanak bagi memahami pemikiran kanak-kanak dalam seni visual. |
References |
Abdul, M., Ismail, H., Mohamad, I., & Osman, Z. (2019). Perkembangan Emosi Kanak-Kanak Menggunakan Kaedah Pengajaran Berasaskan Aktiviti Muzik. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan, 8, 17-23. Chamberlain, R., & Wagemans, J. (2015). The genesis of errors in drawing. Diperoleh semula daripada https://core.ac.uk/download/pdf/80686157.pdf Cherney, I. D., Seiwert, C. S., Dickey, T. M., & Flichtbeil, J. D. (2006). Children’s Drawings: A mirror to their minds. Educational Psychology, 26(1), 127–142. Davies, B. (2018). How to Start Drawing Using Simple Shapes. Diperoleh semula daripada https://www.arttutor.com/blog/201801/how-start-drawing-using-simple-shapes%20 Davinci Waldorf School (2016). The Practical and Creative Art of Form Drawing. Diperoleh semula daripada https://www.waldorfeducation.org/news-resources/essentials-in-education-blog/detail/~board/essentials-in-ed-board/post/the-practical-and-creative-art-of-form-drawing Hamid, M. J. (2010). Metodologi pendidikan seni visual. Tanjung Malim Perak: UPSI. Hanafi, J., Ramli, S., & Musa Kahn, S. (2014). Kreativiti Menerusi Modul Bertema: Guru Menjana Atau Menghalang Perkembangan Kreativiti Kanak-Kanak? Jurnal Pengajian Melayu, 24,(1),138-157. Hardy, W. (2011). Topik 1: Konsep dan Latar Belakang Seni dalam Pendidikan. Diperoleh semula daripada https://www.slideshare.net/ayashi_chan/topik-1-konsep-dan-latar-belakang-seni-dalam-pendidikan Hendri, Z., Rohidi, T. R., Sayuti, S. A., & Soesanto. (2017). Contextualization of Children’s Drawings in the Perspective of Shape and Adaptation of Creation and the Model of Implementation on Learning Art at Elementary School. Mediterranean Journal of Social Sciences, 8(5), 93-101. House, D. H., & Singh, M. (2007). Line Drawing as a Dynamic Process. Proceedings of the Pacific Conference on Computer Graphics and Applications, 1-10. Ibharim, L. M., & Yatim, M. M. (2013). Kreativiti dan Kemahiran Kanak-Kanak dalam Mereka Bentuk Permainan Digital bagi Tujuan Pembelajaran. Journal of ICT in Educatio, 1, 1-8. Doi:2289-7844 Jamaluddin, N. (2014). Luahan rasa melalui seni abstrak. Diperoleh semula daripada https://www.utusan.com.my/berita/wilayah/kl-putrajaya/luahan-rasa-melalui-seni-abstrak-1.27166 Jeyram. (2017). Basic Forms. Diperoleh semula daripada https://www.jeyram.org/forms Kevle, G. (2012). Leonardo da Vinci : anatomical drawings. Diperoleh semula daripada https://www.academia.edu/4033683/Leonardo_da_Vinci_anatomical_drawings Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan, Vol.11 (1), 2022 (24-39) (ISSN 2289-3032 / eISSN 2550-178X) https://ejournal.upsi.edu.my/journal/JPAK Kimwah, J., & Arus, H. B. (2017). Kajian Terhadap Perkembangan Pelukis Tempatan: Sylvester Wielding Jussem. Gendang Alam, 7, 53-72. Laugahong, M. P. (2020). Psv3103 Minggu 7-Imaginasi Dan Kreativiti Kanak-kanak. Diperoleh semula daripada https://pdfcoffee.com/psv3103-minggu-7-imaginasi-dan-kreativiti-kanak-kanak-pdf-free.html#Molly+Peter+Laugahong Leonardo da Vinci Biography. (2012). Diperoleh semula daripada https://www.academia.edu/9802355/Leonardo_da_Vinci_Biography Lowenfeld, V., & Brittain, W. (1964). Creative and Mental Growth. New York: The Macmillan Company. Diproleh semula daripada https://ia800702.us.archive.org/10/items/creativementalgr00/creativementalgr00.pdf Majid, N. A., Nordin, A., & Kamarodzan, N. (2015). Penjanaan Idea Kreatif Lukisan Kanak-Kanak Menerusi Kaedah Imitasi. Jurnal Penyelidikan Dedikasi, 9, 124-136. Mcadam, H. (2014). Art Movements. Diperoleh semula daripada http://www.noteshanger.in/pdf/AMessay.pdf Noordin, A. I. (2019). Bila melukis, saya lukis semua orang - Lat. Diperoleh semula daripada https://www.malaysiakini.com/news/489918 Ostrofsky, J., Kozbelt, A., Tumminia, M., & Cipriano, M. (2016). Why Do Non-Artists Draw the Eyes Too Far Up the Head? How Vertical Eye-Drawing Errors Relate to Schematic Knowledge, Pseudoneglect, and Context-Based Perceptual Biases. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 1-14. Omatseye, B. O., & Emeriewen, K. O. (2013). Every Picture Tells A Story: Stages of Art Development in Children. Afrrev Ijah,, 2, (3), 36-52. Park, J. A., & Kim, Y. (2007). Visual Reasoning and Design Progcesses. International Conference On Engineering Design, Iced’07, 1-12. Saat, M. M. (2006). Lukisan sebagai Media Ekspresi, Naratif dan Analisis bagi Kanak-Kanak. Wacana Seni Journal of Art Discourse, 5, 117-126. Sağlam, M., & Aral, N. (2016). Child and Drawing. In Developments in Educational Sciences (pp. 46-59). St. Kliment Ohridski university Press. Diperoleh semula daripada https://www.researchgate.net/publication/316877529_Child_and_Drawing Sampurno, M. (2017). Learning Through Children’s Paintings. Proceeding of 2nd International Conference of Arts Language And Culture, 405-413. Taisin, N. (2018). Aktiviti Melukis Meningkatkan Keyakinan Diri Dalam kalangan Kanan-Kanak. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak, 19-29. Titus, A. (2014). Definisi Pentaksiran dan Penilaian. Diperoleh semula daripada https://www.academia.edu/5622834/Definisi_Pentaksiran_dan_Penilaian
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |