UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sikap terhadap pembelajaran Prinsip Perakaunan dan
hubungannya dengan pencapaian tingkatan 4. Konsbuk sikap dilihat melalui tiga dimensi iaitu
kepentingan Prinsip Perakaunan dalam bidang perniagaan, ekonomi dan sosial, minat terhadap Prinsip
Perakaunan dan persepsi terhadap peranan guru mata pelajaran Prinsip Perakaunan. Di samping itu,
perbezaan dimensi sikap dan pencapaian di antara kaum Melayu, Cina dan India serta jantina juga
dikaji. Kajian ini adalah penting memandangkan Prinsip Perakaunan adalah mata pelajaran elektif
dalam kumpulan Vokasional dan Teknologi dalam Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM). Satu
kajian kuantitatif berbentuk tinjauan telah di jalankan ke atas 150 orang pelajar tingkatan 4
yang mengambil mata pelajaran Prinsip Perakaunan yang dipilih dari 5 buah sekolah menengah
untuk mewakili 410 populasi di daerah Manjung, Perak. Pengumpulan data adalah melalui soal selidik.
Ujian korelasi Pearson digunakan untuk menguji perhubungan, manakala ujian-t dan ujian ANOV A
adalah untuk menguji perbezaan. Statistik deskriptif dan inferensi digunakan untuk
menganalisis data. Hasil kajian mendapati:1) tidak terdapat perhubungan yang signifikan di
antara ketiga-tiga dimensi sikap dengan pencapaian
2) terdapat perbezaan sikap dan pencapaian yang signifikan di antara kaum. 3) terdapat perbezaan
pencapaian yang signifikan di antara jantina. 4) tidak terdapat perbezaan sikap yang signifikan di
antara jantina. Diharap kajian ini dapat membantu pihak Kementerian Pelajaran Malaysia, Jabatan
Pelajaran Negeri Perak, Pejabat Pelajaran Daerah Manjung dan sekolah-sekolah yang berkenaan dalam
mengurus dan mentadbir sistem pengajaran dan pembelajaran dalam mata pelajaran Prinsip
Perakaunan.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |