UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :article
Subject :LB Theory and practice of education
Main Author :Jacintha Henry
Additional Authors :Nordin bin Mamat
Title :Keberkesanan penggunaan kad imbasan dalam meningkatkan kemahiran awal bacaan kanak-kanak 4 tahun
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Pembangunan Manusia
Year of Publication :2022
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini bertujuan untuk meneroka amalan terbaik guru terhadap pembelajaran melalui aktiviti menggunakan kad imbasan di Taska. Kajian ini dijalankan untuk meningkatkan kemahiran membaca awal kanak-kanak dengan menggunakan kad imbasan dalam kalangan murid-murid taska. Kumpulan sasaran untuk kajian tindakan penyelidik kali ini adalah seramai tiga orang murid-murid yang berumur tiga tahun daripada taska yang terletak di daerah Hulu Bernam. Masalah yang didapati dalam kelas ini ialah kanak-kanak tidak memahami konsep awal bacaan dan sukar mengenalpasti huruf vokal serta menyelesaikan soalan yang berkaitan dengan huruf vokal. Objektif kajian ialah mengecam huruf vokal, membunyikan huruf vokal menggunakan dan menarik minat kanak-kanak menggunakan kad imbasan. Reka bentuk kajian adalah Kajian Tindakan menggunakan kaedah kualitatif. Kaedah yang digunakan adalah dengan menggunakan kad imbasan untuk menyelesaikan lembaran kerja yang diberi oleh penyelidik. Pengumpulan data untuk kajian ini diperolehi melalui pemerhatian iaitu, lembaran kerja, senarai semak pemerhatian dan gambar. Bagi data analisis pula, penyelidik menggunakan WPS Office (Writer, Presentation and Spreadsheets). Pelaksanaan kajian adalah melalui empat fasa kajian iaitu merancang, bertindak, melaksanakan dan membuat refleksi. Dapatan kajian telah membuktikan (1) Aktiviti praktikal menggunakan kad imbasan dapat meningkatkan penguasaan kanak-kanak dalam menyebut huruf vokal, (2) Penguasaan dalam menyebut huruf vokal dengan baik dan (3) Penggunaan bahan maujud yang sesuai dapat meningkatkan penguasaan bahasa kanak-kanak. Refleksi kajian menunjukkan pengajaran menerusi aktiviti praktikal dapat menarik perhatian murid dan membangkitkan semangat dalam diri kanak-kanak. Secara umumnya, kajian ini dapat memudahkan tugas pendidik sekaligus dapat menaikkan semangat murid untuk melibatkan diri dalam aktiviti tersebut.

References

Abdul Halim, Anthony, N. E., & Zainudin, N. A. S. (2019). Pengetahuan pengajaran dalam kalangan guru prasekolah. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak.

Bacotang, J., Mohamed Isa, Z., Che Mustafa, M., Arshad, M., & Omar, A. (2019). ADDIE MODEL APPLICATION IN THE EARLY LITERATURE MODULE (LIT-A MODUL) DEVELOPMENT FOR EARLY CHILDHOOD (1 - 10). Jurnal Pendidikan Bitara UPSI, 9(2), 1-10. Retrieved from https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JPB/article/view/2468

Kebangsaan, 8, 33-41. https://doi.org/10.37134/jpak.vol8.5.2019.

Chew, F.P & Fikri Ismail. (2020). Pelaksanaan pendekatan bermain dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa melayu murid prasekolah. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan, 9(1), 14-25. Diperoleh daripada

file:///C:/Users/ASUS/Downloads/3400-Article%20Text-10245-3-1020210107%20(1).pdf.

Elias, R., & Razali, M. (2013). Keperluan memulakan bacaan awal melalui penggunaan kit bacaan awal untuk kanak-kanak taska. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak Kebangsaan, 2, 42-57. Diperoleh daripada https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JPAK/article/view/758.

Mohamedisa, Zainiah & Bacotang, Juppri. (2014). Kemahiran Literasi Awal bagi Kanak-kanak Taska.

Mohd Awang, Abdul Ahmad, Jamalul Lail Wahab, & Nordin Mamat. (2013). Effective teaching strategies to encourage learning behaviour. Jurnal Of Humanities and Sosial science, 8(2), 35-40.

Nordin, M. et al. (2019). Early childhood education educators' competency: A qualitative study. Journal Science International, 31(5), 699-702.

Nordin Mamat, Loy Chee Luen, Nor Mashitah Mohd Radzi, Nurul Hasyimah Mat Rani, Mazlina Che Mustafa, Syahida Iryani Mohd Yusoff, Mohd Mahzan Awang. (2020). Teacher-child interactions in learning activities. PalArch’s Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology, 17(9), 812-817. Diperoleh daripada https://www.archives.palarch.nl/index.php/jae/article/view/3552.

Sharifah Puteh & Aliza Ali. (2011). Pendekatan bermain dalam pengajaran bahasa dan literasi bagi pendidikan prasekolah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 1(2),1-15. Diperoleh daripada https://core.ac.uk/download/pdf/11492174.pdf.

Suppiah Nachiappan, Rachel Munovah, Norazilawati Abdullah, & Sandra Suffian. (2017). Perkembangan kognisi dalam kanak-kanak prasekolah melalui teknik bermain. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan, 6, 34-44. Diperoleh daripada file:///C:/Users/ASUS/Downloads/1050-Article%20Text-1741-1-1020190307%20(5).pdf.

Tamam Timbang, Zamri Mahamod, Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff & Jamaludin Badusah. (2010). Masalah membaca murid-murid sekolah rendah di Brunei Darussalam: Satu kajian kes. Jurnal Pendidikan Malaysia, 35 (2): 77-85.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.