UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :article
Subject :LB Theory and practice of education
Main Author :Elizebert James
Additional Authors :Nordin bin Mamat
Nor Mashitah binti Mohd Radzi
Title :Pelaksanaan aktiviti “Spindle Box” dalam meningkatkan Kefahaman operasi tambah terhadap kanak-kanak 4 tahun
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Pembangunan Manusia
Year of Publication :2022
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini bertujuan untuk meneroka kaedah yang terbaik dalam pembelajaran terhadap masalah yang dihadapi dalam bidang pembelajaran Perkembangan Awal Matematik dan Pemikiran Logik. Kajian yang dijalankan ini bertujuan untuk meningkatkan kefahaman murid-murid terhadap konsep operasi tambah melalui pelaksanaan aktiviti Spindle Box dalam kalangan murid-murid TASKA. Kumpulan sasaran yang dipilih dalam kajian tindakan ini adalah seramai 2 orang murid berumur 4 tahun daripada TASKA yang terletak di daerah Hulu Bernam, Hulu Selangor. Penyelidik mendapati masalah yang dihadapi oleh 2 orang murid semasa sesi pengajaran dan pembelajaran dijalankan adalah, murid-murid sukar untuk memahami konsep operasi tambah dan tidak dapat menyelesaikan soalan operasi tambah yang diberikan. Objektif kajian tindakan ini adalah untuk meneroka kaedah yang terbaik dalam membantu meningkatkan kefahaman konsep operasi tambah menggunakan aktiviti Spindle Box agar peserta kajian dapat menyelesaikan soalan yang berkaitan dengan topik ini. Penyelidik memilih Kajian Tindakan menggunakan kaedah kualitatif sebagai reka bentuk dalam melaksanakan kajian ini. Kaedah yang digunakan dalam kajian ini pula adalah aktiviti Spindle Box untuk mengira bilangan batang aiskrim dan menyelesaikan soalan operasi tambah menggunakan aktiviti itu juga. Cara pengumpulan data diperoleh pemerhatian seperti gambar, hasil lembaran kerja murid dan senarai semak serta analisis dokumen. Penyelidik telah menganalisis data menggunakan perisian Microsoft Words. Pelaksanaan kajian ini dilakukan melalui empat fasa iaitu merancang, bertindak, melaksana dan membuat refleksi. Dapatan kajian membuktikan i) Aktiviti Spindle Box dan ii) bahan bantu mengajar dapat meningkatkan kefahaman murid-murid tentang konsep operasi tambah. Refleksi kajian menunjukkan pelaksanaan aktiviti Spindle Box dapat membantu murid-murid untuk memahami konsep operasi tambah dengan lebih mudah, dapat menarik minat dan mempengaruhi sifat belajar murid-murid.

References

Ashid Ali. (2021). Triangulasi. Diperoleh daripada https://www.academia.edu/9181305/TRIAN GULASI.

Che Abd Aziz, N. A. M., Adenan, N. H., Abd Karim, N. S., Tarmizi, R. A., Abd Latib, L., & Mashuri, A. (2021). Penerimaan murid tingkatan satu terhadap pembelajaran topik operasi asas aritmetik melibatkan integer menggunakan permainan damath. Jurnal Pendidikan Bitara UPSI, 14, 51-59.

Connie Shin@Connie Cassy Ompok & Juppri Bacotang. (2019). Kesan kaedah mengajar terhadap pencapaian Awal Matematik dalam kalangan kanak-kanak prasekolah. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan, 8, 8-16. Diperoleh daripada https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/JPAK/article/view/2409/2125.

Faizah Abd Majid. (2016). Seminar Kebangsaan Majlis Dekan Pendidikan: Kajian Tindakan dan Pembangunan Professional Guru-guru di Malaysia. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/310773147_Kajian_Tindakan_dan_Pembangunan_Profesional_Guru-guru_di_Malaysia_Cabaran_dan_strategi

Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (1993). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill.

Indah Miftahusolihah Marhaban & Abdul Halim Hasnan. (2020). Keberkesanan alat inovasi 2C (Clip & Count) dalam operasi tambah terhadap kanak-kanak Tadika. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak kebangsaan, 9, 127-142. Diperoleh daripada https://ojs.upsi.edu.my/index.php/JPAK/article/view/4547/2701

Kementerian Pendidikan Malaysia. (2020). Garis panduan pembukaan semula Prasekolah. Diperoleh daripada https://www.moe.gov.my/muat-turun/pekeliling-dan-garis-panduan/3480-garis-panduan-pembukaan-semula-prasekolah/file

Lajiwin, B.K. (2015). Penggunaan dadu dalam pengajaran konsep nombor untuk kanak-kanak prasekolah. Jurnal Penyelidikan Kent, 13-25. Diperoleh daripada http://ipkent.edu.my/do cument/pskent/pskent18/jurnal/142015/2.pdf

Lewin, K. (1948). Action Research and Minority Problems in Lewin, G. W (ed) Resolving Social Conflicts: Selected Paper on Group Dynamics, New Yprk, London: Harper & Row Publishers.

Loy, C. L., Nor Mashitah Mohd Radzi, Nordin Mamat, Sopia Md Yassin & Syahida Iryani Mohd Yusoff. (2018). Observation Methods for Child Care Provider and Teacher’s Pedagogy of Play. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 7(3), 530-538. Doi: 10.6007/IJARPED/v7-i3/4571

Norly binti Jamil, Nordin Mamat, Fairuz’Ain binti Harun & Hashimah binti Hussien. (2014). Pemahaman guru Pendidikan Awal Kanak-kanak terhadap konsep Awal Matematik. Diperoleh daripada https://72f7a9b6-b9e2-4f77-95e9-b0558ac88ab1.filesusr.com/ugd /299a04_942db4ba52c44e2fb6f1ed368c3c79b5.pdf

Nurulhuda, M.Hassan, Nurhafizaliyana, H.,Zaharah Osman., Sopia, M.Yasin, Nordin Mamat, Mazlina, C.Mustafa, Loy,C.Luen ,Mashitah M.Radzi, Hashimah, H., Kaaminy, K. Abdul, R.Razalli, Ramlee, Ismail. (2019). Early Childhood Education Educator’s Competency: A Qualitative Study, Sci.Int (Lahore), 31(5), 699-702. Diperoleh daripada https://72f7a9b6-b9e2-4f77-95e9-b0558ac88ab1.filesusr.com/ugd/299a04_

ceb3d359 1fc7436c95730ccd57fae4d8.pdf

Norfishah Mat Rabi. (2020). Penulisan Proposal Penyelidikan Ilmiah. Perak: Universiti Pendidikan Sultan Idris.

PERMATA Negara. (2018). Kursus Asuhan & Didikan Awal Kanak-kanak PERMATA Negara. Selangor: Universiti Putra Malaysia Sdn.Bhd.

 


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.