UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :article
Subject :LB Theory and practice of education
QA Mathematics
Main Author :Nur Sabrina Mohd Hanizam
Additional Authors :Romarzila Omar
Rosliza Ramli
Title :Pembinaan kamus bergambar bagi konsep bentuk dan saiz dalam pendidikan matematik awal kanak-kanak 4 tahun
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Pembangunan Manusia
Year of Publication :2022
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini bertujuan untuk melihat keperluan dan keberkesanan penggunaan kamus bergambar bagi konsep bentuk dan saiz dalam Pendidikan Matematik terhadap pembelajaran kanak-kanak di TASKA. Objektif kajian ini adalah untuk menganalisis keperluan pembelajaran konsep bentuk dan saiz, mereka bentuk dan membangunkan satu kamus bergambar Pendidikan Matematik Awal bagi konsep bentuk dan saiz serta menilai kebolehgunaan kamus bergambar bagi konsep bentuk dan saiz dalam Pendidikan Matematik Awal. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan kaedah design and development research (DDR) dalam membina sebuah kamus bergambar bagi pembelajaran konsep bentuk dan saiz. Sampel kajian bagi fasa satu adalah seramai 100 orang responden yang terdiri daripada ibu bapa, guru TASKA dan pelajar Pendidikan Awal Kanak-Kanak (PAKK) bagi instrumen soal selidik manakala pada fasa dua dan tiga pula merupakan seorang guru TASKA dan seorang pakar dalam bidang Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) untuk ditemu bual. Dapatan daripada kajian ini mendapati penggunaan kamus bergambar bagi konsep bentuk dan saiz masih relevan untuk digunakan oleh pendidik mahupun penjaga dalam memberikan pembelajaran sebagai bahan bantu mengajar (BBM) kepada kanakkanak. Kamus bergambar yang dihasilkan perlulah bersesuaian dengan umur kanak-kanak dan mampu memberi kefahaman yang baik kepada mereka. Pengunaan kamus bergambar ini juga perlu mendapat bimbingan daripada pendidik atau penjaga supaya tidak berlaku kekeliruan antara kanak-kanak. Oleh yang demikian, guru dan ibu bapa memainkan peranan yang penting dengan menggunakan BBM yang berkesan dan bermakna dalam pembelajaran kanak-kanak agar mereka memperoleh pengetahuan tersebut tanpa sebarang kesangsian atau kekeliruan.

References

Abdul Halim, Lilia Halim, T. Subahan Mohd Meerah & Kamisah Osman. (2010). Pembangunan instrumen penyelesaian masalah sains. Jurnal Pendidikan Malaysia, 35(1), 35-39.

Abdul Halim Masnan & Nor Mahitah Mohd Radzi. (2015). Pengetahuan persediaan pengajaran guru prasekolah baru. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak Kebangsaan, 4, 90-108.

Angela Anthonysamy (1995). Perkembangan pemikiran matematik pada peringkat awal kanak-kanak: Satu pendekatan konstruktivisme. Universiti Malaysia Sarawak.

Björklund, C., van den Heuvel-Panhuizen, M., & Kullberg, A. (2020). Research on early childhood mathematics teaching and learning. ZDM, 1-13.

Connie Shin & Juppri Bacotang. (2019). Kesan kaedah mengajar terhadap pencapaian awal matematik dalam kalangan kanak-kanak prasekolah. Jurnal Pendidikan Awal Kanakkanak Kebangsaan, 8, 8-16.

Low, H. M., Lee, L. W., Che Ahamd, A., The, S. Y., & A. Khadar, N. Z. (2021). Preparing Malaysian Pre-Service Teachers to Teach Students with Autism Using E-Module ‘The Story of Khamdy’. Jurnal Pendidikan Bitara UPSI, 14, 47-56.

McClure, E. R., Guernsey, L., Clements, D. H., Bales, S. N., Nichols, J., Kendall-Taylor, N., & Levine, M. H. (2017). STEM starts early: Grounding science, technology, engineering, and math education in early childhood. New York: NY: The Joan Ganz Cooney Center at Sesame Workshop.

Nik Salmi Nurulhuda Mohd Sainain, Romarzila Omar, Hazhari Ismail, Nordin Mamat & Ruslan Abdullah. (2020). Parental Knowledge And Development Of Languages And Literacy, Communication And Socializations In The Early Childhood Education. Master of Education in Sultan Idris Education University

Noviyanti, M. (2019). Teachers’ belief in mathematics teaching: a case study of early childhood education teachers. Journal of Physics: Conference Series, 1315(1).

Nurdiyana Tasripin & Kamariah Abu Bakar. (2018). Permainan interaktif dalam pembelajaran pranombor dan pendidikan matematik prasekolah. Seminar Antarabangsa Isu-Isu Pendidikan (ISPEN2018).

Rittle-Johnson, B., Zippert, E. L., & Boice, K. L. (2019). The roles of patterning and spatial skills in early mathematics development. Early Childhood Research Quarterly, 46, 166-178.

Sobey, N. (2019). Does working in collaborative groups to complete STEM design challenges increase student engagement among prescholl-aged children? Doctoral dissertation, Hofstra University.

Walijah Ahmad Jamburi. (2010). Penghayatan ibadah dalam kalangan pelajar Islam: Kajian di beberapa buah sekolah menengah kebangsaan di Petaling Jaya, Selangor. Master of University Malaya.

Worthington, M., Dobber, M., & van Oers, B. (2019). The development of mathematical abstraction in the nursery. Educational Studies in Mathematics, 102(1), 91-110.

Zakiah Mohamad Ashari. (2014). Aplikasi modul belajar melalui bermain dalam kefahaman awal matematik dan motivasi kanak-kanak prasekolah. Universiti Teknologi Malaysia.

 

 

 

 


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.