UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :article
Subject :LB Theory and practice of education
Main Author :Rosyati Manaf
Additional Authors :Kamariah Abu Bakar
Title :Penggunaan kad huruf dalam pembelajaran dan pemudahcaraan kemahiran membaca kanak-kanak prasekolah
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Pembangunan Manusia
Year of Publication :2022
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Masalah membaca di kalangan murid prasekolah bukanlah perkara baru bagi guru-guru prasekolah. Pelbagai kaedah dan teknik mengajar telah digunakan untuk mengatasi masalah ini bagi membantu menyelesaikan masalah penguasaan membaca murid. Kertas konsep ini membincangkan tentang penggunaan kad huruf dalam pembelajaran dan pemudahcaraan kemahiran membaca kanak-kanak prasekolah bagi mengatasi masalah murid yang belum menguasai kemahiran membaca. Bagi melihat perlaksanaan pengajaran dan pembelajaran yang menggunakan kad huruf, beberapa kajian lepas telah dijadikan sebagai rujukan. Daripada kajian-kajian lepas menunjukkan bahawa terdapat peningkatan penguasaan kemahiran membaca murid selepas penggunaan kad berbentuk kad huruf, dalam pengajaran dan pembelajaran. Penyampaian guru memainkan peranan penting dalam keberkesanan penggunaan kad huruf agar pengajaran dan pembelajaran menjadi menarik dan murid berminat mengikuti sesi pembelajaran.

References

Abdul, J. R. 2011. Permasalahan kemahiran membaca dan menulis bahasa melayu murid-murid sekolah rendah di luar bandar. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 1(1), 1–11. Retrieved from http://journalarticle.ukm.my/2528/

Baharudin, H. H., Masnan, A. H., & Zain, A. (2021). Learning Module Development using Android Technology Application based on Interactive White Board on Preschool Reading Proficiency: Theoretical framework review. Jurnal Pendidikan Bitara UPSI, 14(1), 1-14.

Farah Nur Imaniah Mohd Shukri. 2011. Penggunaan Alat Bantu Mengajar (ABM) teknik KALAM (Kenali Abjad Lantas Arif Membaca) Untuk Meningkatkan Kemahiran Membatangkan Suku kata Dalam Kalangan Murid-murid Prasekolah SK Tronoh. Kertas projek sarjana yang tidak diterbitkan, IPG Kampus Ipoh, Ipoh.

Heilman, A.W. 1993. Phonics in proper perspective. Boston: Macmillan Publishing Company. Husin Fateh Din, Nazariyah Sani, Mastura Mohamed Berawi & Siti Hajar Idrus. 2011. Literasi Bahasa Melayu. Puchong: Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd. 

Juriah Long et al .1994. Perkaedahan Bahasa Melayu(Edisi Ke-4). Kuala Lumpur: Fajar Bakti Sdn. Bhd 

Kamus Dewan Edisi Keempat. 2016. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka Kementerian Pendidikan Malaysia. 2015. Buletin Transformasi Pendidikan Malaysia. Putrajaya: Unit Pelaksanaan dan Prestasi Pendidikan.

Kementerian Pendidikan Malaysia. 2017. Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan. Pendidikan Prasekolah (Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Semakan 2017). Putrajaya, Bahagian Pembangunan Kurikulum. Diakses pada 18 Jun 2021 dari http://bpk.moe.gov.my/index.php/terbitanbpk/prasekolah/category/40dsk?download=1882:01-dskp-kspk semakan-2017.

Mahzan Arshad (2008). Pendidikan Literasi Bahasa Melayu: Strategi Perancangan dan Pelaksanaan

Mok, S.S. 2008. Psikologi pendidikan dan pedagogi: Murid dan alam belajar. Puchong, Selangor: Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.

Noraini Ishak, Nur Rawaidah Rahmat & Wan Noor Syamimi Md Noor. 2009. Kaedah Ulangan Berbantukan Pelbagai Kit Pembelajaran untuk Murid Bermasalah Pendengaran. Universiti Kebangsaan Malaysia.Bang

Othman Ahamad & Nik Eliani Nik Nawi. 2009. Kursus kaedah mengajar bacalah anakku. Kuala Lumpur:Teadnetwork

Oxford, R.L & Crookall, M.E. 1989. Language learning strategies: methods, finding, and Instructional implications. The Modern Language Journal 73 (4): 404-419.

Rashidah Elias (2017). Keberkesanan Kitab Cerdas terhadap pencapaian bacaan awal kanak-kanak taska. (Doctoral thesis, Universiti Pendidikan Sultan Idris)

Rashidah Elias & Senana Sulaiman. 2016. Penggunaan Inst Card Untuk Meningkatkan Kemahiran Mengeja Perkataan Dengan Suku Kata Tertutup Bagi Murid Bermasalah Pembelajaran. Asian Education Action Research Journal (AEARJ). IPG Kampus Dato’ Razali Ismail, Kuala Terengganu.

Suwarsi. 2014. Efektivitas Metode Fonetik Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Pada Anak Usia Dini. Tesis Phd. Jawa Tengah : Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Yahaya, A., Suboh, A., Zakariya, Z., & Yahya, F. 2005. Aplikasi kognitif dalam Pendidikan. Siri Pembangunan Profesion Guru, 1–336. https://doi.org/10.1109/ICUWB.2015.7324495

Yahaya Othman, Roselan Baki & Naffi Mat. 2009. Pemerkasaan Pendidikan Bahasa Melayu:Teori ke Praktik. Kuala Lumpur: Utusan Publication & Distributors.

Yahya Othman, Aisah Md. Daud, Azmey Othman, Dk. Siti Ardiah Pg. Mohiddin & Maszuraimah Muizz Sulaiman. 2012. Pelaksanaan pengajaran membaca menggunakan kaedah fonik peringkat prasekolah di Brunei Darussalam. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 2(2) : 93- 109.

 

 

 

 

 

 

 


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.