UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk memberikan maklumat lanjut mengenai cara ibu bapa melibatkan diri dalam PdPR anak mereka sewaktu Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Kajian ini akan membantu memahami perspektif ibu bapa, bahan yang digunakan dan keberkesanan penglibatan ibu bapa dalam perkembangan kanak-kanak. Kajian ini adalah berdasarkan kajian selidik yang melibatkan 69 orang ibu bapa kanak-kanak di kawasan luar bandar daerah Dungun Terengganu. Keputusan kajian menunjukkan majoriti ibu bapa mempunyai persepsi yang positif terhadap penglibatan mereka dalam aktiviti PdPR walaupun berada di kawasan luar bandar. Keputusan kajian yang penting ialah kedua-dua ibu dan bapa sama-sama melibatkan diri dalam PdPR bagi memastikan anak-anak dapat meneruskan pembelajaran walaupun berada di rumah. |
References |
Balakrisnan, V., Kamarudin, N., Ma’rof, A. M., & Hassan, A. (2021). Maker-centred in Classroom Learning: Metamorphosis of Primary Education in Malaysia. Jurnal Pendidikan Bitara UPSI, 14, 119-127. Fadzia Termize, M., Mohd, R., & Zamri, A. (2021). Tahap Sokongan Ibu Bapa Dalam Membantu Pembelajaran Murid B40 Di Sekolah Luar Bandar (Level of Parental Support in Assisting the Learning of B40 Students in Rural Schools). Didapatkan dari http://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd Goldsmith, T. R., & LeBlanc, L. A. (2004). Use of Technology in Interventions for Children with Autism. Journal of Early and Intensive Behavior Intervention, 1(2), 166-178. Ibrahim, S. A., & Razak, K. A. (2021). Pandemik Covid-19: Cabaran Dan Impak Dalam Pendidikan Islam Dan Pembelajaran Murid [Covid-19 Pandemic: Challenges And Impact In Islamic Education And Student Learning]. International Journal of Advanced Research in Islamic Studies and Education, 1(1), 89-94. |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |