UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :article
Subject :LB Theory and practice of education
Main Author :Mohd Azwan A Rahman
Additional Authors :Muhammad Firdaus Mohamad Sharakal
Title :Tahap penglibatan ibu bapa luar bandar daerah Dungun dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di rumah(PDPR) dan kesan terhadap perkembangan kanak-kanak Pasca COVID-19
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Pembangunan Manusia
Year of Publication :2022
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk memberikan maklumat lanjut mengenai cara ibu bapa melibatkan diri dalam PdPR anak mereka sewaktu Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Kajian ini akan membantu memahami perspektif ibu bapa, bahan yang digunakan dan keberkesanan penglibatan ibu bapa dalam perkembangan kanak-kanak. Kajian ini adalah berdasarkan kajian selidik yang melibatkan 69 orang ibu bapa kanak-kanak di kawasan luar bandar daerah Dungun Terengganu. Keputusan kajian menunjukkan majoriti ibu bapa mempunyai persepsi yang positif terhadap penglibatan mereka dalam aktiviti PdPR walaupun berada di kawasan luar bandar. Keputusan kajian yang penting ialah kedua-dua ibu dan bapa sama-sama melibatkan diri dalam PdPR bagi memastikan anak-anak dapat meneruskan pembelajaran walaupun berada di rumah.

References

Balakrisnan, V., Kamarudin, N., Ma’rof, A. M., & Hassan, A. (2021). Maker-centred in Classroom Learning: Metamorphosis of Primary Education in Malaysia. Jurnal Pendidikan Bitara UPSI, 14, 119-127.

Fadzia Termize, M., Mohd, R., & Zamri, A. (2021). Tahap Sokongan Ibu Bapa Dalam Membantu Pembelajaran Murid B40 Di Sekolah Luar Bandar (Level of Parental Support in Assisting the Learning of B40 Students in Rural Schools). Didapatkan dari http://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd

Goldsmith, T. R., & LeBlanc, L. A. (2004). Use of Technology in Interventions for Children with Autism. Journal of Early and Intensive Behavior Intervention, 1(2), 166-178.

Ibrahim, S. A., & Razak, K. A. (2021). Pandemik Covid-19: Cabaran Dan Impak Dalam Pendidikan Islam Dan Pembelajaran Murid [Covid-19 Pandemic: Challenges And Impact In Islamic Education And Student Learning]. International Journal of Advanced Research in Islamic Studies and Education, 1(1), 89-94.


This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.