UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :Q Science (General)
Main Author :Siti Suhaina Mohamed Daud
Title :Pembangunan dan kebolehgunaan Modul Celik Programming bagi topik Asas Pengaturcaraan Java di Kolej Vokasional Malaysia
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Teknikal dan Vokasional
Year of Publication :2023
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini bertujuan membangunkan dan menilai kebolehgunaan modul Celik Programming di Kolej Vokasional pada peringkat Sijil Vokasional Malaysia. Kajian ini adalah untuk membantu pelajar yang tidak mahir dalam konsep Asas Pengaturcaraan Java dalam memahami dan menguasai kemahiran pengaturcaraan. Modul Celik Programming dibangunkan berasaskan pendekatan pembelajaran teradun berdasarkan Teori Konstrutivisme, Teori Beban Kognitif dan Teori Penyelesaian Masalah Kreatif. Kajian ini berbentuk kajian tinjauan dan dianalisis melalui statistik deskriptif. Penyelidikan pembangunan modul menggunakan Model ADDIE yang terdiri daripada lima fasa iaitu Fasa Analisis, Fasa Reka Bentuk, Fasa Pembangunan, Fasa Pelaksanaan dan Fasa Penilaian. Pada Fasa Analisis, responden kajian melibatkan 10 orang guru dan 113 orang pelajar yang menggunakan kaedah persampelan rawak berstrata. Fasa kedua melibatkan reka bentuk modul Celik Programming. Seterusnya proses kesahan modul pada Fasa Pembangunan melibatkan lima orang pakar dengan menggunakan Kaedah Indeks Kesahan Kandungan (CVI) dengan nilai purata CVI adalah 0.98 dan Kaedah Pengiraan Peratus Persetujuan (PCM) sebanyak 91.4%. Manakala, Fasa Pelaksanaan kajian melibatkan dua buah kolej vokasional yang berada di Zon Tengah dan Zon Selatan menggunakan persampelan bertujuan. Justeru, pada Fasa Penilaian, penilaian dilaksanakan kepada 4 orang guru dan 40 orang pelajar bagi mengenal pasti lima konstruk kebolehgunaan modul iaitu format modul, isi kandungan modul, kebolehcapaian hasil pembelajaran dan kebolehlaksanaan proses PdP dan motivasi kepada pelajar. Dapatan analisis menunjukkan purata keseluruhan skor min persetujuan berada pada tahap tinggi iaitu 4.59. Kesimpulan daripada kajian menunjukkan bahawa pembangunan modul Celik Programming dapat membantu para pelajar untuk memahami dan menguasai kemahiran pengaturcaraan serta memupuk minat dan motivasi mereka bagi mendalami topik Asas Pengaturcaraan Java. Implikasinya, modul Celik Programming ini boleh digunakan di kolej vokasional di Malaysia untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran bagi topik Asas Pengaturcaraan Java.
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.