UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Penilaian prestasi sering menjadi isu kontroversi di kalangan kakitangan di jabatan awam ataupun
swasta di mana-mana negara di dunia ini. Sektor awam di Malaysia melaksanakan penilaian prestasi
melalui Sistem Saraan Malaysia yang telah diperkenalkan sejak tahun 2002. Objektif kajian ini
ialah untuk melihat hubungan jantina, pengalaman mengajar dan tahap pendidikan guru dengan tujuan
penilaian prestasi dan penerimaan Penilaian Tahap Kecekapan di kalangan guru-guru Sekolah Menengah
di Daerah Batang Padang. Kajian ini juga membincangkan hubungan di antara faktor sikap penilai,
teknik penilaian prestasi dan kemahiran pegawai penilai dengan tujuan dan kesan penilaian prestasi
dalam Sistem Saraan Malaysia. Sebanyak
200 soal selidik telah diedarkan kepada guru-guru Sekolah Menengah di Daerah Batang Padang, Perak.
Kaedah persarnpelan rawak digunakan untuk mendapatkan data dari responden kajian. Sebanyak 150 soal
selidik telah diterima kembali dari responden. Pembolehubah bebas dalam kajian ini ialah faktor
demografi guru dari segi jantina, pengalaman mengajar dan tahap pendidikan guru. Pembolehubah bebas
yang lain ialah sikap pegawai penilai, teknik penilaian prestasi dan kemahiran pegawai penilai.
Manakala pembolehubah bersandar ialah penerimaan tujuan penilaian prestasi, penerimaan kesan
dan penerimaan Penilaian tahap kecekapan. Dapatan kajian menunjukkan tida perbezaan di antara
faktor jantina, pengalaman mengajar dan tahap pendidikan dengan tujuan penilaian pretasi dan
penerimaan Penilaian Tahap Kecekapan. Kajian juga mendapati wujud korelasi yang signifikan di
antara sikap dan kemahiran pegawai penilai dengan penerimaan tujuan dan kesan penilaian prestasi.
Manakala hubungan di antara teknik penilaian prestasi dengan tujuan adalah tidak signifikan. Tetapi
teknik penilaian mempunyai hubungan yang signifikan dengan penerimaan kesan penilaian prestasi.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |