UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji kejadian tingkah laku buli dalam kalangan murid-murid
tingkatan I hingga tingkatan 5 di Sekolah Menengah Kebangsaan Batu Kawa, Kuching berdasarkan
jantina, kaum dan tingkatan. Seramai 330 orang murid telah dijadikan respondan dengan menjawab satu
set soalan soal selidik yang terdiri daripada empat bahagian yang merangkumi semua objektif,
persoalan dan hipotesis kajian ini. Model kajian Olweus (1978) telah digunakan sebagai teori
kajian. Dalam kajian ini penyelidik telah menggunakan kaedah kuantitatif Semua responden
dikehendaki menjawab semua item dalam set soalan soal selidik yang telah diberikan.
Maklumat yang diperolehi daripada kaji selidik tersebut telah dianalisis dengan menggunakan
program SPSS Ver. 21. Kaedah kuantitatif iaitu statistik deskriptif dan inferensi digunakan
dalam menganalisis data. Soal selidik yang mengandungi item-item berkaitan dengan demografik
responden (nama sekolah, jantina, tingkatan, kaum / etnik, kecacatan fizikal, tahap penglibatan
dalam kegiatan kokurikulum), kehidupan di sekolah, punca-punca tingkah laku buli, dan ciri-ciri
mangsa buli digunakan untuk memungut data. Kajian ini menunjukkan keputusan berikut: Pertama, tahap
tingkah laku buli di sekolah ini berada dalam tahap sederhana (skor min 1.72 dan sisih piawai
0.63). Kedua tidak terdapat perbezaan skor min yang signifikan bagi perlakuan buli dalam kalangan
murid-murid berdasarkan jantina dan kaum. Ketiga, terdapat perbezaan skor min yang signifikan
perlakuan tingkah laku buli dalam kalangan murid-murid berdasarkan tingkatan. Keempat, jenis
tingkah laku buli yang kerap berlaku di sekolah tersebut ialah tingkah laku buli anti sosial dengan
diikuti oleh tingkah laku buli verbal dan fizikal. Kelima, faktor individu merupakan faktor yang
paling banyak menyumbang kepada perlakuan buli dengan diikuti oleh
faktor sekolah dan faktor keluarga
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |