UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Seni catan berfungsi sebagai medium komunikasi untuk menceritakan sesuatu peristiwa atau menyampaikan maksud sesuatu konteks penceritaan yang melibatkan idea, gaya, dan makna oleh artis seni visual. Dengan itu, seni catan juga membolehkan pengkarya seni mengekspresi emosi dan merakamkan gambaran fikiran melalui imej visual yang diterjemahkan kepada karya seni. Pengkaji mendapati bahawa peristiwa COVID-19 yang berlaku pada ketika itu memberi kesan terhadap masyarakat bahkan pengkarya seni juga terkesan terutama perkembangan kehidupan yang melibatkan kehidupan sosial, budaya, ekonomi, politik, psikologi, teknologi dan komunikasi. Oleh kerana implikasi peristiwa yang berlaku itu, artis mula menghasilkan karya yang mencerminkan pengalaman atau pandangan yang berkisar dengan peristiwa pandemik COVID 19. Kajian ini bertujuan untuk menganalisis dan memahami bentuk dan makna bagi simbol yang digunakan dalam karya seni catan oleh Husin Othman, Shafiq Nordin dan Aimi Atikah Roslan dalam konteks pasca COVID-19 di Malaysia. Karya ini adalah seleksi daripada pameran Transit 1×1: Online Exhibition. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif yang melibatkan pengumpulan data seperti observasi, dokumentasi dan temubual pengkarya seni. Hasil daripada analisis kajian ini, pengkaji mendapati simbol yang digunakan oleh setiap artis ini jelas menunjukkan penggunaan ekspresi diri terhadap fenomena yang berlaku sewaktu peristiwa COVID-19. Secara kesimpulannya, karya yang dihasilkan oleh artis seni catan ini menggunakan simbol yang berbeza sebagai medium ekspresi bagi menyampaikan mesej dalam karya seni. |
References |
Badrul, R. A. H., & Nur, H. I. (2020). Analisis Dekonstruktif Terhadap Satira Sosiobudaya dan Politik dalam Filem Lelaki Harapan Dunia (2014). Diperoleh semula daripada http://journalarticle.ukm.my/16085/1/42730-137341-1-PB.pdf Belinda, S. D., & M, A. R. (2018). Kajian Lukisan Still Life Jelekong. Penerbitan dalam talian Doi: http://dx.doi.org/10.26742/atrat.v6i1.574 Berita Harian. (2020). Kronologi COVID-19 di Malaysia. Diperoleh semula daripada http://www.bharian.com.my/nasional/2020/03/666122/kronologi-covid-19-di-malaysia. Berita Harian. (2021). COVID-19 Beri Impak Kesihatan Mental - Dr Noor Hisham. Diperoleh semula daripada https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2021/09/862185/covid-19-beri-impak-kesihatan-mental-dr-noor-hisham Berita RTM. (2022). Kumulatif Kes COVID-19 di Malaysia menceccah 4, 524 727. Diperoleh semula daripada https://berita.rtm.gov.my/index.php/covid-19/41615-kumulatif-kes-covid-19-di-malaysia- mencecah-4-524-727. Danang, N. D. F. A., & Abiyasa, D. P., (2021). Fenomena Badut Sedih : Sebuah Kajian Stakeholder Theory JIP (Jurnal Industri dan Perkotaan) Volume 16 Nomor 2/Agustus 2020. Fariz, S. A. (2018). Warna dan Psikologi. Diperoleh semula daripada http://www.myhealth.gov.my/warna-dan-psikologi/ Eizah Mat Hussain. (2019). Simbol dan Makna Dalam Pantun Melayu. Kuala Lumpur:Intitut Terjemahan & Buku Malaysia Berhad. Issarezal, I. (2021). Mesej Simbolik Di Sebalik Karya Seni Visual Bertajuk Wira Oleh Haris Abadi Abd Rahim Dalam Konteks Fenomena Covid-19. Universiti Malaysia Sabah: Akademi Seni dan Teknologi Kreatif Penerbitan dalam talian Doi: https://doi.org/10.51200/ejk.vi.3671
Junaidi, M. & Mohd, A. Ra. A. R. (2020). Cabaran dan Strategi Pasca-Pandemik Untuk Belia. Kuala Lumpur. Khazanah Research Institute Kementerian Kesihatan Malaysia (2022). Covid-19 terkini. Diperoleh semula daripada https://covid-19.moh.gov.my/info-terkini/covid-terkini Liza, M. M. Noh., Hamdzun, H., & Jasni, D (2015). Analisis Formalistik Dalam Memaknai Simbol Budaya Melayu. Diperoleh semula daripada doi.org/10.47252/teniat. v3i2.323 Maria, K. (2014). Kajian Tentang Simbol Batik Semen Rama Bagi Kehidupan Masyarakat Jawa. Diperoleh semula daripada Doi: https://doi.org/10.15294/teknobuga.v1i2.6411 Mimi, S. (2021). Kisah Pandemik Melakar Khazanah Seni di Transit 1 x 1. Diperoleh semula daripada https://baskl.com.my/kisah-pandemik-melakar-khazanah-seni-di-transit-1-x-1/ Mohamed, N. R. M. A., & Muhammad, W. R. (2020). Pandemik Dalam Karya Sastera: Ceritera Ceritera Kehidupan Manusia. Malaysia: Universiti Utara Malaysia Tjetjep, R. R. (2011). Metodologi Penelitian Seni.Indonisia:Penerbit Cipta Prisma Nusantara Semarang. Tresno, S. (2021). 10 Teknik Meditasi Untuk Kesehatan Jiwa Dan Raga. Indonesia: Tiramed
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |