UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuanmembangunkansebuahModulPengajaranSTEM
KebarangkalianMudahTingkatanDua(STEM-KEBUM)danmenilaitahap
kebolehlaksanaanmodulpengajarantersebut.Kajianinimenggunakanrekabentuk
kajianpembangunanberasaskanmodelinstruksiADDIE.Sejumlah103orang
daripada140orangguruMatematikTingkatanDuadisekitardaerahTemerloh,
Pahangtelahdipilihsecararawakmudahsebagaisampelkajianini.Kajian
pembangunaninimelibatkanproseskesahanmukadankandungan,kebolehpercayaan
dankebolehlaksanaanmodul.Kaedahyangdigunakanuntukmenilaitahapkesahan
mukadankandunganmoduladalahdenganmendapatkanmaklumbalasdanperatus
persetujuanpakar.Penilaiantahapkebolehlaksanaanmodulpuladianalisissecara
deskriptif.Dapatankajianmenunjukkanbahawamodulpengajaranyangdibangunkan
inimempunyaikesahanmukadankesahankandunganyangtinggidenganpurata
keseluruhanperatuspersetujuanpakaradalah90.5%dan97.2%masing-masing.
KebolehpercayaanmoduladalahsangatbaikdengannilaiCronbach’sAlpha0.936.
Modulinijugamempunyaitahapkebolehlaksanaanyangtinggidansangat
memuaskandengandapatanskorminkeseluruhanadalah4.44dansisihanpiawai
0.38. Implikasinya,modulpengajaranSTEM-KEBUMinibolehdilaksanakandi
dalampengajarandanpembelajarantopikKebarangkalianMudahTingkatanDuadan
seterusnyamenjadipanduankepadaguruuntukmengintegrasikanSTEMdidalam
pengajaran. |
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |