UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon

QR Code Link :

Type :thesis
Subject :HF Commerce
Main Author :Faridah Md Ashiri
Title :Gaya pembelajaran prinsip perakaunan dengan pencapaian akademik pelajar:inventori pembelajaran di sekolah (SASI)
Place of Production :Tanjong Malim
Publisher :Fakulti Pengurusan dan Ekonomi
Year of Publication :2005
Corporate Name :Universiti Pendidikan Sultan Idris
PDF Guest :Click to view PDF file

Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris
Kajian ini bertujuan untuk menentukan hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik  Prinsip Perakaunan.  Kajian  ini juga  bertujuan  untuk mengenalpasti perbez.aan gaya pembelajaran  mengikut faktor-faktor terpilih iaitu jantina, kaum, aliran, pencapaian awal Matematik, lokasi  sekolah dan jenis sekolah. Kaedah yang digunakan adalah kaedah deskriptif berbentuk  tinjauan  sampel. Sampel yang dipilih terdiri dari 222 orang pelajar Tingkatan 4 yang mengambil mata  pelajaran Prinsip Perakaunan dari tiga belas buah sekolah di daerah Manjung. Alat kajian yang  digunakan adalah Inventori Pembelajaran di Sekolah oleh Selmes (1987) yang  mengemukakan  lima gaya  pembelajaran  iaitu  Gaya Permukaan,  Gaya Mendalam, Gaya Dorongan, Gaya Gigih Usaha dan Gaya  Terancang.  Data-data yang dikumpul dianalisis secara deskriptif dan inferensi menggunakan pakej  SPSS versi 11.5. Analisis deskriptif mendapati para pelajar mengamalkan Gaya Dorongan berbanding  Gaya Permukaan, Mendalarn, Terancang dan Gigih Usaha. Hasil analisis inferensi  menunjukkan   pencapaian  akademik  Prinsip  Perakaunan  mempunyai perbez.aan  dengan  Gaya  Pembelajaran   Dorongan.  Terdapat  perbez.aan  yang signifikan di antara Gaya Permukaan dengan lokasi sekolah,  jenis sekolah, jantina, bangsa dan aliran; Gaya Mendalam dengan loksi sekolah, jenis sekolah,  jantina dan bangsa; Gaya Dorongan dengan lokasi, jenis sekolah, jantina, bangsa, dan aliran; Gaya  Gigih Usaha dengan bangsa, aliran dan pencapaian awal Matematik; dan Gaya Terancang dengan bangsa,  aliran dan pencapaian awal Matematik. lmplikasi yang dapat dijelaskan ialah, terdapat faktor lain  yang mempengaruhi pencapa1an akademik Prinsip Perakaunan selain faktor gaya pembelajaran  
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials.
You may use the digitized material for private study, scholarship, or research.

Back to previous page

Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.