UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
Abstract : Universiti Pendidikan Sultan Idris |
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji perbandingan kesan latihan pliometrik, Iatihan bebanan dan
latihan pliometrik-bebanan ke atas tahap kuasa kaki atlet bawah empat belas tahun Sekolah Sukan
Tabuan Jaya. Seramai empat puluh orang atlet telah dipilih dan dibahagikan kepada empat kumpulan
iaitu kumpulan latihan pliometrik, kumpulan latihan bebanan, kumpulan latihan pliometrik-bebanan
dan kumpulan kawalan yang mana setiap kumpulan mempunyai 7 orang lelaki dan 3 orang perempuan.
Tiga kumpulan latihan itu telah menjalankan eksperimen tiga sesi seminggu selama enam minggu.
Manakala kumpulan kawalan tidak diberi sebarang latihan. Ujian pra dan ujian pos berkenaan tahap
kuasa kaki telah dijalankan sebelum dan selepas latihan. Tahap kuasa kaki secara mendatar diuji
menggunakan kaedah Lompat Jauh Berdiri dan manakala tahap kuasa kaki secara menegak diuji
menggunakan kaedah Lompat Kuasa Menegak. Skor mentah ujian yang diperolehi dianalisis secara
statistik deskriptif dan statistik inferens dengan menggunakan perisian SPSS. Analisis statistik
telah dilakukan dengan menggunakan ujian dua penghujung dan ANOVA Sehala. Tahap signifikan .05
telah dipilih untuk menolak hipotesis null ( p < .05 ) Hasil kajian menunjukkan bahawa semua
program latihan adalah berkesan dan signifikan ( p< . 05 ) dalam meningkatkan tahap kuasa kaki
atlet Sekolah Sukan Tabuan Jaya. Waiau bagaimanapun kumpulan gabungan latihan pliometrik-bebanan
telah menunjukkan peningkatan signifikan dalam lompat menegak dan mendatar berbanding kumpulan
latihan pliometrik dan kumpulan latihan bebanan. Kesimpulannya, kajian ini telah memperlengkapkan
sokongan yang menyatakan bahawa pengabungan latihan pliometrik-bebanan lebih berkesan dalam
meningkatkan kuasa kaki secara menegak, mendatar dan kuasa eksplosif serta kekuatan
otot kaki di kalangan atlet Sekolah Sukan.
|
This material may be protected under Copyright Act which governs the making of photocopies or reproductions of copyrighted materials. You may use the digitized material for private study, scholarship, or research. |